Jump to content

Hvor viktig er det å skyte med begge øynene åpne..


Roffen

Recommended Posts

Bestemte meg for å trene litt på å skyte med begge øyne åpne. Men så har jeg et dominant venstre øyet, og skyter med høyrehånd. Selv om jeg ikke akkurat lever av skyting så liker jeg å finpusse litt på detaljer for å bli bedre, det er litt av moroa  - nå var planen å legge av meg "uvanen" med å knipe igjen ett øye. Hva gjør man,  trene opp venstre hånd, eller høyre øyet. Eller bare fortsette med å lukke det ene øyet fordi viktigheten av dette med begge øynene åpne er "overdrevet"...? Selv toppskyttere bruker jo lapp, så det er vel også et alternativ...

Link to comment
Share on other sites

Under jakt gir to åpne øyne bedre overblikk over situasjonen.

 

Under konkurranse vil du få uønskede muskelspenninger i det åpne øyet dersom du lukker det andre.

At mange velger å bruke lapp foran det åpne øyet er hovedsaklig for å fjerne distraksjoner.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Litt off-topic; FY F... for en url de har brukt på den nettsida!

Og bakgrunn. 

 

Ontopic:

Jeg kan ikke skyte med noe våpen med begge øya oppe. Da ser jeg dobbelt, og treffer ingenting. Sannsynligvis samme årsak som gjør at jeg ikke kan bruke vanlig kikkert, men må ha pirat-utgaven med ett rør. Uansett, jeg tror dette er som med beinstilling på lerduebana. Det er ingen fasit som passer alle, men det er noe som passer for deg. Jeg må sikte på lerdua, kan ikke bruke scout-kikkert, og har lukket venstre øye når jeg skyter med pistol. Hva som funker for deg må du finne ut av ved å prøve og feile. 

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler. Jeg skyter med begge øyne åpne og i dynamisk er det en stor fordel. Men det er utfordringer for TS som har venstre som dominerende øye. Enten kan han prøve å trene opp øynene slik linken over beskriver. Dersom ikke er det lapp som er tingen. Å knipe igjen det ene øyet er siste utvei. Etter min mening.

Edited by ATnT
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører øyeklaff, også i Dynamisk, unntatt hvis jeg skyter med prikk.

Det ser nok litt rart ut, for jeg får mye snodige blikk og spørsmål om jeg er feltskytter. Men det kan jeg leve med, for det funker helt supert. Og rare blikk får jeg jo uansett. Det skulle jo bare mangle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg var i gjennom disse problemene, da jeg begynte som pistolskytter tidlig på 70-tallet. Forsøkte alt fra å knipe igjen venstre øyet, og benyttet klaff/lapp festet til skytterlune. Spessielle skytterbriller ble også innkjøpt, som skulle korrigere. Vurderte en løsning med farget glass, for venstre øye (mye brukt) i skytterbrillen.

 

Men forsøkte en annen vri og det var å vri litt på hodet og sikte med venstre øye i steden. Og etter kort inntrening, fungeret det bra for meg. Og har skutt noen hundre tusen pistol - og revolver skudd på måten. Har fungert bra på alle typer pistolskyting, alt fra vanlige baneprogrammer, felt, dynamisk og metallsiluett. Kanskje mest utfordrende på liggende skyting, men det har også fungert med litt trening.

 

Personlig så tror jeg det er mer utfordrende å knipe det ene øyet, selv om noen få benytter det. Har mer tro på lapp på lue, eller på skytterbrille, alternativt farget glass (for venstre øye) i en skytterbrille. Kan også hende en skytterbrille løser hele problemet. Eller benytte metoden, med å sikte med vesnstre øye. TS får prøve seg frem. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mange bra innspill her, som vanlig.. Jeg får som det sies prøve meg litt frem. Jeg får til øvelsene som linkes til over med begge øynene, og på banen skyter jeg greit med begge åpne  når jeg bruker høyre (ikke dominante). Da vel og merke på bane med vanlig skive. Når det blir felt figurer og tette blinker, og liten tid, da kniper jeg automatisk igjen venstre. Det er felt og presisjon jeg skyter mest, så lapp er sikkert enkleste løsning. Har alltid antatt at høyre var dominant, men en enkel test viste fort at det var venstre, så kan jeg jo håpe på at det bare er litt dominant, og at høyre lar seg trene opp..

Link to comment
Share on other sites

Det er nok bare en måte å finne ut av slikt på. Jeg er dominant på høyre øye (muligens pga bedre syn på øyet) og er venstrehendt. Pistol har jeg alltid skutt links, alltid høyre med rifle. For et par år siden prøvde jeg faktisk å trene opp høyre hånd, skøyt mye luft i ett års tid. Men jeg kunne alltid ta 5 kjappe med venstre og likevel skyte bedre. Så jeg gikk lei, selv om definitivt ble bedre med høyre.

 

Når det gjelder syn er det vel litt avhengig av hva du skyter. Til bane vil nok skyggelapp være best, til praktisk kan åpne øyne fungere bra med litt trening.

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, hipshot skrev:

 

Hvordan i all verden får du det til? Jeg er selv venstre dominant og ville tro at det dominante øyet tok over med en gang.

 

Ved å ta denne testen https://www.synsam.no/slik-tester-du-synet-selv så er det ingen tvil om at mitt venstre er dominant, men jeg har en teori om at det ikke er veldig dominant, ettersom jeg klarer å skyte med høyre...?  

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Roffen skrev:

 

Ved å ta denne testen https://www.synsam.no/slik-tester-du-synet-selv så er det ingen tvil om at mitt venstre er dominant, men jeg har en teori om at det ikke er veldig dominant, ettersom jeg klarer å skyte med høyre...?

Tror ikke det med øye dominans, har noen betydning i pistolskyting. (værre med hagleskyting). Så lenge en ser både frontsikte og skur tydelig (med fokus på korn), samtidig ser blinken.  I mitt tilfelle (som er nevnt), så var det ikke bestandig (noen dager var det ok og andre ikke) at jeg så skur og korn tydelig.  Dette er jo litt person avhengig og må utprøves/testes.

Link to comment
Share on other sites

Er selv høyrehendt, med venstredominant øye. Har på ingen måtte funnet frem til endelig løsning selv enda.

 

 Per nå har jeg mest hell med å skyte med høyrehånden og bare flytte pistolen litt til venstre. Slik at jeg sikter med venstreøyet. Dette er jo da når man skytter med to hender. Enhånds så blir dette fort litt upraktisk....

Link to comment
Share on other sites

Er høyrehendt og mitt høyre øye er dominant, men det er så lite dominant at jeg ser enten to blinker eller to sikter når jeg skyter pistol, alt etter hvor jeg fokuserer. Dette er ikke noe stort problem når det går sakte, som på bane eller feltskyting, men klarte aldri å venne meg til det til dynamisk skyting. Løste det ved å sette en liten bit gjennomsiktig tape på venstre brilleglass, akkurat der sikte og blink havner når jeg skyter.

Dette er nok til at venstre øyet ikke greier å fokusere akkurat der, og jeg ser bare et forsikte og en blink. Ellers ser jeg alt helt normalt rundt dette feltet. Fungerer utmerket for meg, og tok ikke lang tid å venne seg til. Lappen er kanskje 5-6 mm i firkant.

Det eneste problemet er hvis man må skyte fra en skytestilling utenom det vanlige, der hodet havner i en annen vinkel enn normalt og lappen ikke er på riktig sted lenger. Da kompenserer jeg normalt med å lukke venstre øyet for de skuddene det gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever noenlunde samme som deg. Begge øyne åpne gir dobbelt sett med sikter som samtidig har så svake konturer at det i praksis ikke lar meg finne noe siktebilde.

Jeg lever fint med å lukke venstre øye samtidig som jeg åpner høyre mer enn "hvilestilling".

Slår meg til ro med at det jeg evt. taper på ikke mestre å skyte med begge øyne åpne tar jeg igjen på at jeg kan konsentrere meg bedre om de andre skytetekniske momentene... 

 

Edit: Om jeg tester slik som beskrevet så skal jeg være høyredominant, men i praksis synes jeg det er bingo når jeg løfter våpenet med begge øyne åpen.

Edited by Lassi
Link to comment
Share on other sites

Er selv kryssdominant, men ikke mer enn at jeg med en hel del trening har klart å dressere høyreøyet til å ta seg av siktingen. Sliter fortsatt litt med blinker som står veldig tett, og under spesielle lysforhold.

 

En ting jeg prøver for å unngå dobbeltsyn er å se på blinken, for så å trekke fokus tilbake til ca en meter fremfor meg. På dette tidspunktet ligger fokus i tomme luften og alt er uskarpt helt til jeg løfter kornet inn i synsfeltet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...