Jump to content

Jaktmoral og etikk!


Generaldfeld

Recommended Posts

 

Når man ser slike reportasjer, hvor det med all tydelighet vises for all verden, noen skulle aldri fått lov til å eie og bære våpen! Dette er et klassisk eksempel! https://www.nrk.no/buskerud/_-noe-av-det-mest-avskyelige-jeg-har-sett-1.14270663

 

Det burde vært slått hardt ned på slikt, men det er ofte vanskelig å bevise,  dessverre, det gjelder alt fra uansvarlig jakt, risikofylt omangang med skytevåpen til tjuvjakt! 

Edited by Generaldfeld
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på alle uregistrerte hagler i dette landet tror jeg Statens naturoppsyn skal passe seg med sine bastante uttalelser om hva slags person dette er 'sannsynlig' at det er.

 

Først går denne typen ut fra at det 'sannsynligvis' er en jeger, noe som ikke henger på greip, og så går han ut med skrekkelige påstander om 'jegerstanden i 2018'. Som om handlingen til en enkeltperson skulle være nok til å slakte oppførselen til nesten en halv million nordmenn. Igjen, dersom vedkommende enkeltperson faktisk er registrert jeger. Det tviler jeg sterkt på.

 

Jeg kan ikke tenke meg at en norsk jeger kunne gjort noe så idiotisk som dette.

Edited by klabbogbabb
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte i en annen tråd:

 

Dette er ikke en jakt-handling, dette er en kriminell handling. Det er mulig vedkommende var jeger da h*n dro ut, men i det h*n gjorde dette ble h*n kriminell. Som sagt, en narko-smugler er ikke apoteker. 

 

Gitt at dette har skjedd med overlegg. Det er usannsynlig, men ikke umulig at dette er vådeskudd. Skytteren kan ha blitt skremt/overrasket, vært triggerhappy i det h*n så en bevegelse, kalven kan ha kommet over bakketoppen i det rypa lettet... Lovbruddet er i så fall først og fremst å ikke melde fra. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, klabbogbabb skrev:

Jeg kan ikke tenke meg at en norsk jeger kunne gjort noe så idiotisk som dette.

 

Med fare for å få en "på seg selv kjenner man andre" slengt i trynet; joda, jeg kan fint tenke meg det.

 

Enten er det noen som har sett sitt snitt til å få seg en nisterein, eller så er det noen som "må jo få skutt et eller annet" etter å ha gått en dag uten å se noe annet matvilt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hagle på renkalv er jo iofs ikke verre enn hagle på rådyr (sett med dyrets øyne).

Jeg kan tenke meg at en rypejeger syns det var interessant å snike seg innpå flokken.

Vi vet jo at det er vanskelig å beregne avstand i fjellet, og da ble 30 meter kanskje 60. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, neon77 skrev:

 

Med fare for å få en "på seg selv kjenner man andre" slengt i trynet; joda, jeg kan fint tenke meg det.

 

Enten er det noen som har sett sitt snitt til å få seg en nisterein, eller så er det noen som "må jo få skutt et eller annet" etter å ha gått en dag uten å se noe annet matvilt.

Med antall hagl det var snakk om her, og dertil manglende skade og avliving, høres det ut som kalven har blitt skutt med patroner beregnet på fugl. Noe så dumt kan jeg ikke tenke meg at en som faktisk er jeger kunne finne på å gjøre.

 

Det blir selvfølgelig en antakelse all den tid man ikke får oppgitt antall hagl og kaliber på nevnte hagl. Jeg tviler sterkt på at denne kalven hadde overlevd et slik skudd som blir beskrevet her dersom personen som skjøt den hadde brukt bukkehagl.

Edited by klabbogbabb
Link to comment
Share on other sites

"Bukkehagl" er vel et gammeldags begrep.

Jeg tror det mest sannsynlig er en småviltjeger som så en mulighet og prøvde å ta den.

Bytta til det groveste h*n hadde i beltet (sikkert ravneskudd for å holde terminologien rundt bukkehagl levende), skjøt på litt for langt hold, og resultatet kan du lese om i artikkelen det er linket til.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan jo også forestille oss at intensjonen faktisk var god. At det rett og slett var et klønete forsøk på å avlive det som var, eller ble oppfattet som, en enslig reinkalv. Jeg har vel, mine tvil om den teorien, men hvem vet....

Edited by Jeffery
Link to comment
Share on other sites

En reinskalv blir forsøkt tjuvskutt - store media oppslag med antagelser fra øvrigheten om hvilken gruppe av befolkningen som kan stå bak, t.o.m egen tråd på kammeret. ..

 

Mennesker blir forsøkt både tjuvskutt, og slaktet med kniv daglig i Norge. - såvidt det når frem til riksdekkende media?.. ihvertfall ingen på kammeret som oppretter diskusjon rundt dette.  

 

Det blir nesten slik som på film... krigsfilmer med detaljer hvor innvoller spruter og hodeskaller knuses..gjerne masse henrettelser er gode greier, men er det noen av disse hw filmene som har noe villmark i seg, og det skal skytes (drepes) en ulv, eller matvilt.. da klipper de vekk skuddscene..bare smell og svart skjerm..  

 

Forstå det den som kan. 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, ladebenken skrev:

Mennesker blir forsøkt både tjuvskutt, og slaktet med kniv daglig i Norge. - såvidt det når frem til riksdekkende media?.. ihvertfall ingen på kammeret som oppretter diskusjon rundt dette.  

 

Naturlig nok.

Les forumreglene:


"Vil vi ikke ha:
Diskusjoner om våpen brukt eller ervervet i selvforsvarssammenheng, bæring av våpen for bruk i selvforsvar, eller andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger."
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, klabbogbabb skrev:

Med antall hagl det var snakk om her, og dertil manglende skade og avliving, høres det ut som kalven har blitt skutt med patroner beregnet på fugl. Noe så dumt kan jeg ikke tenke meg at en som faktisk er jeger kunne finne på å gjøre.

Hvis det, som en sier over her, er nesten en halv million jegere i dette landet, er det utopi å tro at ingen er dum nok til å gjennomføre denne idiotiske handlingen. Et raskt søk, og litt klipp og lim fra overskrifter i media underbygger min djerve påstand 😲

"Norsk jakttragedie går verden rundt: Jeger skjøt to elger i en dyrepark - med ett skudd"

"Jegeren så noe som rørte seg ved den felte elgen og skjøt. Det kostet hunden Zenta livet"

"Elgjeger dømt – skjøt mann på do"

"En mann er alvorlig skadet etter at et skudd fra et jaktlag traff ham gjennom hytteveggen"

"Skjøt jaktkompis i ryggen, fikk betinget fengsel"

"Jeger skjøt syklist - trodde det var en kanin"

"Jeger skjøt bil i Rakkestad"

"Jeger på villsvinjakt skjøt hest"

"Jeger skjøt ku"

"Uheldig jeger skjøt sau på elgjakt"

"Jeger skjøt hund i halen. Trodde han siktet på en rev"

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Cruiser skrev:

Et raskt søk, og litt klipp og lim fra overskrifter i media underbygger min djerve påstand 😲

 

" - je så bære bakparten, je ma', å øra,

å da så'en ældeles ut som en ælj"

 

(Stordal og Engerdal: "Elgjakt")

 

https://www.youtube.com/watch?v=Mn5DKZ7WXsY

 

Edited by Jegermeistern
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Kan nevne enda en ting som jeg har nevnt før:

Jegere er ikke en homogen gruppe. Det er Sv og Sp og knikkers og dongeri og doktorgrader og NAVere og deg og meg og kjøttjegere og skuddpremiejegere. 

 

Jeg pleier å si at jegere, bønder, hestefolk og hundefolk er noen sære, egne jævler det er umulig å diskutere med. 

(Og det kan jeg fint si, for jeg er med i alle fire kategoriene.) 

 

En "jeger" kan godt ha gjort dette, men som sagt gikk vedkommende fra å være jeger til å bli kriminell i det skuddet gikk/h*n ikke meldte i fra. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, ladebenken skrev:

En reinskalv blir forsøkt tjuvskutt - store media oppslag med antagelser fra øvrigheten om hvilken gruppe av befolkningen som kan stå bak, t.o.m egen tråd på kammeret. ..

Mennesker blir forsøkt både tjuvskutt, og slaktet med kniv daglig i Norge. - såvidt det når frem til riksdekkende media?.. ihvertfall ingen på kammeret som oppretter diskusjon rundt dette.  

 

Hvorvidt dette er daglig eller ikke, er usikkert, men du traff hvertfall denne dagen:

 

https://www.nrk.no/ho/alvorlig-skadd-etter-knivstikking-1.14273429

 

3 timer siden, ladebenken skrev:

 - antagelser fra øvrigheten om hvilken gruppe av befolkningen som kan stå bak, -

 

 -  kan du være helt sikker på at ikke kommer, når det gjelder de som holder gamle norske "tradisjoner" i hevd:

 

"I hine hårde dager, da ved øldrikk og svir,

hallingdølens knivblad satt løst i hans slir,

da kvinnene til gjestebud bar likskjorten med,

hvori de kunne legge sin husbonde ned, -

 

(Jørgen Moe: "Fanitullen").

Link to comment
Share on other sites

Som olesøn skriver Gitt at dette har skjedd med overlegg. Det er usannsynlig, men ikke umulig at dette er vådeskudd så kan det være urettmessig kritikk som framkommer om den angivelige jeger i reportasjen. På en annen side, så er det jo heller ikke nødvendigvis slik at alt vedkommende fra SNO sa til reporteren har blitt tatt med i reportasjen, eller gjengitt helt og holdent i forhold til framdriften i intervjuet. Om reportasjens innhold vedrørende Jeg hadde håpet at vi i 2018 hadde en jegerstand som hadde noe mer moral og ryggrad enn dette er oppriktig, så er dette lite hyggelig lesning om SNO sin oppfattelse av den generelle jegerstanden. All den tid man ikke besitter konkrete bevis på hvem den antatte skytter er, og i hvilken situasjon skadeskytingen oppsto, så er uttalelsene slik de framstår fra SNO sin side alt annet enn tillitvekkende. Dessverre er det jo slik ved skadeskyting/feilskyting, at er man så uheldig å være skyld i dette så kan man havne i trøbbel selv om man melder videre om en slik hendelse. Hvem i alle dager har lyst til å melde seg selv inn til SNO nå, når man på forhånd allerede er blitt halshogd av dem i media?

 

Scenario; Jeger ute på småviltjakt, rype spretter opp et lite stykke unna og jeger får raskt løsnet skudd mot den mens den letter (eller var det kanskje en hare jegeren skjøt etter?). I krattet like bortenfor ligger en liten reinkalv i skjul, og gjerne uten at jeger legger merke til at den finnes har den nå blitt truffet av et ukjent antall hagl. Jeger setter etter rypen (eller haren), og er fullstendig uvitende om kalven i krattet. 

 

Framtidig scenario; Jeger oppdager at vedkommende ved uhell har skadeskutt, vell vitende at dette kan medføre store problemer og gjerne tap av jeger status og avhending av våpen ved innrapportering.....  

Link to comment
Share on other sites

Artikkelen leses best i en saltgruve. Etter å ha vært innom media i forbindelse med litt betente tema skal ikke jeg la meg intervjue igjen uten å ha garanti på at jeg får godkjenne artikkel/innslag før det legges ut. (Og uansett aldri mer NRK) Så SNO-representantens 'kommentarer' henger jeg meg ikke opp i. Han var forbanna, og journalisten sydde sammen det som fenget. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For noen få tiår siden var tjuvjakt ganske utbredt, iallefall her i bygda. Rådyr blei skutt fra bil i grålysninga og henta etter mørkets frembrudd. De mest frimodige knep en elg eller to også. Det hendte også at det blei med en sau ned fra fjellet som ikke gikk på egne bein. De aller ivrigste leverte til en lokal slakterbutikk. Men det har heldigvis skjedd en holdningsendring og de mest notoriske blei gamle, skrøpelige og daua til slutt. Det påstås at det var merkbart på rådyrbestanden, når en av de ivrigste av disse gutta la inn årene for godt. Det er nok ikke helt sant, men en god historie.

 

Jeg tolker utsagnet fra SNO representanten, slik at han håpet vi hadde blitt kvitt slik idiotisk kjeltingoppførsel i 2018. Tidligere var dette mer eller mindre akseptert oppførsel her i området, som en til og med skrøyt litt av. Dette var matauk og ikke kriminalitet. Spesielt stas var det i nabobygda her, hvis en fikk tjuvskutt en elg på godseierns terreng og kom unna med det. Nå er det heldigvis like lite aksept for dette, som å jakte i fylla.

 

Det ser også ut som det gamle tjuvjegertrikset for å skyte rein med rypehagl, har gått denne luringen hus forbi. Og godt er det.

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Jegermeistern skrev:
22 timer siden, ladebenken skrev:

 - antagelser fra øvrigheten om hvilken gruppe av befolkningen som kan stå bak, -

-  kan du være helt sikker på at ikke kommer, -

 

I den aktuelle saken har vi jo fått uttalelsen om at "både offer og antatt gjerningsperson er norske statsborgere".  

 

De som kjenner kodene i "nytalen", vet hva det betyr.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

På 30.10.2018 den 22.43, Chiefen.v-2 skrev:

Skikkelig utplasseringselevnivå på "artikkelen"..

 

På 31.10.2018 den 5.31, klabbogbabb skrev:

Med tanke på alle uregistrerte hagler i dette landet tror jeg Statens naturoppsyn skal passe seg med sine bastante uttalelser om hva slags person dette er 'sannsynlig' at det er.

 

På 31.10.2018 den 17.47, Olesøn skrev:

Artikkelen leses best i en saltgruve. Etter å ha vært innom media i forbindelse med litt betente tema skal ikke jeg la meg intervjue igjen uten å ha garanti på at jeg får godkjenne artikkel/innslag før det legges ut. (Og uansett aldri mer NRK) Så SNO-representantens 'kommentarer' henger jeg meg ikke opp i. Han var forbanna, og journalisten sydde sammen det som fenget. 

 

Jeg har vært i kontakt med SNO og Petter Braaten ifm. denne artikkelen, og det er ingen ting som tyder på at det som er skrevet i artikkelen blir formidlet slik det ble lagt frem av SNO.

Jeg glemte å spørre om å få gjengi svaret, så for å ha mitt på det tørre så er dette min oppsummering av et åpent og godt svar fra SNO:

SNO bekrefter at de har stor tiltro til norske jegere, og at denne handlingen på ingen måte er representativ for norsk jegerstand anno 2018.

Av ukjente grunner ble ikke artikkelen sendt til sitatsjekk, dette er noe SNO beklager.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godt at sannheten kommer frem, dessverre er det en gang slik at selv om artikkelen blir dementert er det langt flere som har fått sitt inntrykk av første utgave enn dem som blir å lese dementiet.

 

'Fake news', klager journalistene på.. Men de er jammen glade i å justere på sannheten selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...