Jump to content

Ennå en kriminell som har gått i saksa.


vavlo

Recommended Posts

4. Forbudet mot å kjøpe, erverve, eie eller inneha spretterter

Ved siste endring av våpenforskriftene med ikrafttredelse fra 1. januar 2000, ble det innført forbud mot å kjøpe, erverve, eie eller inneha spretterter. Departementet understreker at dette forbudet først og fremst er ment å ramme de kraftige maskinproduserte sprettertene for omsetning på det kommersielle markedet. Forbudet er således ikke ment å ramme såkal husflidpretterter, dvs. hjemmelagede trespretterter e.l., eller tilsvarende spretterter.

Link to comment
Share on other sites

"-Smårollinger bør få kniv og spretterter, så blir det vettuge folk av dem også, sier Per Olaf Lundteigen."

 

:)

 

I dette tilfellet mistenker jeg for øvrig at det er Tollvesenet som har gått bananas i sommer. Jf. tidligere diskuterte raid mot karambitkniver, som viste seg å være fullstendig lovlige.

Edited by fleskebacon
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er da enda godt at politiets magre resurser (etter egne utsagn ) brukes fornuftig. 

Gud forby at slik alvorlig kriminalitet skal gå ustraffet. 

Voldtekt og blind vold kan ikke sammenlignes 

Edited by 45LC
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Haavard skrev:

Jeg er veldig glad for att naboungene ikke springer rundt med det der...

Jeg hade også sprettert da jeg var liten, men de var laget av to spiker, sprengtråd och syltestrikk. 

 

Jeg er helt enig. Men etter min mening hadde det vært tilstrekkelig ressursbruk å stoppe dem i tollen. Det er klart avskrekkende å vite at man kan få 8000 kr i bot for forsøk på ulovlig innførsel, men så lenge det er snakk om enkelttilfeller gjort i vanvare av privatpersoner mener jeg at man kanskje bør nøye seg med å destruere pakka.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Haavard skrev:

Jeg hade også sprettert da jeg var liten, men de var laget av to spiker, sprengtråd och syltestrikk. 

Jeg husker at vi hadde små spretterter med på skolen, de var laget av mors hårspenne (bøyd ut til en Y). Hårspennen ble påsurret en sprengningstråd med en vanlig liten husoldningsstrikk som drivkraft. Ammunisjonen var bøyde stumper av av sprengninstråd. Disse kunne lett skadet et øye, heldigvis gikk det bra. Magnum-variantene  var vel syltestrikk med lærpløse og stein. Supermagnum var vel de med gummislanger fra sykkel. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, bardp skrev:

Har en hawaii slynge og et gammelt harpungevær begge med gummistrikk. Men de er da kanskje ikke lovlige lenger. Ikke så farlig med harpungeværet men hawaii slyngen bruker jeg fremdeles når jeg dykker etter steinbit og kveite.

Hvorfor skulle de ikke være lovlige lengre? Kommet noe nytt i det siste?

Link to comment
Share on other sites

Strikkharpun til UV-jakt reguleres ikke av Våpenloven. Trykkluftharpun faller derimot inn under Våpenloven, og har derfor 18 års aldersgrense med krav til forsvarlig oppbevaring. Det eksisterer altså ikke aldersgrense for bruk, erverv, registreringsplikt, krav til tillatelse for å erverve eller ha strikkharpun, og heller ikke krav om forsvarlig oppbevaring. Det blir samme som for pil og bue med andre ord. 

Så du kan kose deg videre med UV-jakta 👍

Link to comment
Share on other sites

Vi har det oppe månedlig i supperådet, vi jobber først og fremst med noe som rammer flest mulig negativt. Sære ting som UV-Jakt utstyr faller langt ned på listen, vi jobber i første omgang nå mot høy gaffel og balle spyd da det har mer bredde. Men indirekte jobber vi imot UV-Jakt med å forby bly til jakt da dere ofte bruker bly belter. *GUMMI draktene dere kaller våtdrakter er alle rede inne til høringer for å forby for de er jo mer brukt av alle som oppholder seg i det våte element, dette for å hindre gnissingen fra lårene deres til å spre enda mer mikro plast.

 

Send PM for ønskelige og uønskede forbud så ser vi på det.

Edited by Sakoen75
  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

Loven er ikke ment å ramme lekespretterter.

For å godta en bot ville jegforlangt at politiet la frem spretterten som bevis på at den ikke var av leketøytype.

 

I karambitknivsakene hadde ikke politiet sett knivene før de skrev ut forelegg. Så hvis man er uenig i ei bot og oppriktig mener at det er feil, så har man alltid muligheten til å få prøvd saken i tingretten.

 

Mange tenker at det høres voldsomt ut og kvier seg for å lage masse styr, men det er egentlig en enkel sak å gjennomføre, og man får muligheten til å legge fram sin side av saken og får den vurdert av noen andre enn politiet. Det skjer titt og stadig at folk ikke vil vedta bøter og blir frikjent i tingretten. I enkle saker som dette blir avgjørelser i tingretten sjelden anket av politiet.

Link to comment
Share on other sites

På 30.10.2018 den 9.31, Sakoen75 skrev:

Strikkharpun til UV-jakt reguleres ikke av Våpenloven.

 

På 30.10.2018 den 10.04, vavlo skrev:

Jøss. Har forvaltningen glemt å regulere noe som potensielt kan være farlig ved uvøren bruk.

 

På 30.10.2018 den 10.36, Olesøn skrev:

Hysj, ikke så høyt. 

 

Jeg har en 37 mm Hagen kvalkanon et-eller-annet sted. Den hadde RB-mekanisme, ble munnladet med en spisspose svartkrutt fra Engenes sprengstoffabrikk, og ei tennhette som så ut som en overvektig .22LR-patron. Dessverre gikk alle "lade-remediene" tapt ved en brann.

 

Hmmmmm - lurer på hvilket "aktverdig formål" man må ha, for å søke på en slik remedie?

Link to comment
Share on other sites

For en del år siden kjøpte jeg en sprettert i London (den er nå ødelagt). Brukte å skyte kal 44 rundkuler med denne spretterten, og vil påstå at den nesten hadde samme utgangshastighet som perkusjonsrevolveren i kal 44. Definitivt et leketøy som kunne gjøre betydelig skade i feil hender.

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Jeg har en 37 mm Hagen kvalkanon et-eller-annet sted. Den hadde RB-mekanisme, ble munnladet med en spisspose svartkrutt fra Engenes sprengstoffabrikk, og ei tennhette som så ut som en overvektig .22LR-patron. Dessverre gikk alle "lade-remediene" tapt ved en brann.

 

Hmmmmm - lurer på hvilket "aktverdig formål" man må ha, for å søke på en slik remedie?

Hvis du klarer å finne et aktverdig formål for denne:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=132895703

skal jeg vippse deg tjue kroner, slik at du kan kjøpe en kroneis i kiosken på banen når du venter på å få skyte opp til storviltprøven :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Hmmmmm - lurer på hvilket "aktverdig formål" man må ha, for å søke på en slik remedie?

Hvalfangst må vel være nærliggende.

Vi er for øvrig ren gjeng som stadig prater om å få arrangert VM i kvalkanonskyting så om det noen sinne skulle bli noe av kan du jo melde deg på. NB! Du må da også ha båt.

Link to comment
Share on other sites

Første som slo meg når jeg så munningen på det skytset der var: Dette må være en god start på et/evt mange planetgear. :P

Å så la jeg merke til et par utfresinger ca klokken 2 og 8,er dette spor for en gedigen hakenøkkel e.l verktøy. Kan man bytte ut deler av pipe ved slitasje? Altså er det riflede partiet en slags modulær innstikkspipe for enklere og billigere vedlikehold?

Link to comment
Share on other sites

Her dukka det opp et veldig OT spørsmål.

Ikke at jeg ser for meg å gjøre det.

Men, er det teoretisk og praktisk mulig å skjøte på et vanlig rifleløp? Si at du lager lange gjenger på et 17mm rifleløp i .308 på 40cm. Og et skjøtesstykke på 30cm. Er det mulig? La oss si presisjonskrav er 1 moa @100.

 

Slett eller flytt om det er aaalt for OT. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...