Jump to content

EU ønsker å forby bruk av blyammunisjon i jakt


DoctoRoy

Recommended Posts

EU vender seg mot folket på flere måter, våre tradisjonelle gjengangere på stortinget vil legge seg langflate for Brussel, unaket var vel NAV.

Jeg er ganske urasjonell av natur, jeg har bestilt en firehulls støpeblokk for 45LC. Jeg har hatt det litt i bakhodet, er det noe vits? Jeg føler meg maktesløs, som en spedalsk for norske og europeiske byråkrater. At de før eller siden ribber våpenskapet og ammobeholdningen min tror jeg på. En ting vil de aldri lykkes med, jeg blir ikke en av dem de ønsker at jeg skal være eller tenke, min stemme får de aldri. At dette er motstand nok er som å tro på nissen, noe må en tro på. Uansett så må vi mobilisere alle organisasjoner som kan bli hørt. Selv om det blir som å kaste vann på gåsa? EU er totalitært, men ikke så livstruende farlig for den enkelte som i andre stater vi ikke vil sammenlignes med. 

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, rhb skrev:

 

Dagens (hobby)pfillisopiske debattgrunnlag:

Hvor "farlig" er egentlig bly, ...så lenge man ikke spiser/inntar  det daglig...?  Bly er ett grunnsoff som finnes overalt i naturen, det utvinnes fra naturen og mesteparten av det som "forbrukes", enten deponeres eller gjenbrukes. Resten går tilbake til naturen hvor det en gang ble utvunnet

 

Kvikksølv, uran og asbest utvinnes også fra naturen. Tviler på at det av den grunn anbefales hverken å pleie fysisk nærhet, innta eller å kaste disse stoffene i naturen av den grunn. «Det kommer fra naturen» argumentasjonen blir litt for enkel, og blir talende nok gjenbrukt hyppig blant marihuanarøykere og naturmedisinere.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, oyvind1 skrev:

«Det kommer fra naturen»

Sarkasme, sarkasme,sarkasme...    enkelte utspill som kommer fra dagens "selvoppnemte pk-elite" er jo unektelig så tøvete at det må jo være lov å harselere over tøvet...   (  jfr. "hobbypfillosopisk" og 💩... ) 

 Så forøvrig at en smarting i en annen tråd om dette (på FB) foreslo at man burde begynne å bruke aluminiumkuler til skiskyting...  Da ville det nok blitt ekstra ekstra spennende både på  på standplass og for publikum....   (regner med at dette ikke trengs å utdypes på et forum som Kammeret... men om noen som ikke  forstår dette tilfeldig dropper innom : presisjonen ville  vel nærmest bli som å skyte på fritthengende ballonger i kastevind...)

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, oyvind1 skrev:

Kvikksølv, uran og asbest utvinnes også fra naturen. Tviler på at det av den grunn anbefales hverken å pleie fysisk nærhet, innta eller å kaste disse stoffene i naturen av den grunn. «Det kommer fra naturen» argumentasjonen blir litt for enkel, og blir talende nok gjenbrukt hyppig blant marihuanarøykere og naturmedisinere.

 

Du vet hvor vanlig bly er i naturen? Jord inneholder, naturlig, 10-50 ppm bly.

Den som gidder kan jo regne ut antall kg bly i de øverste 10cm med jord i Norge..

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Du vet hvor vanlig bly er i naturen? Jord inneholder, naturlig, 10-50 ppm bly.

Den som gidder kan jo regne ut antall kg bly i de øverste 10cm med jord i Norge..

Og diverse målinger nær skytebaner som er nedlagt/sanert har målt fra 900 til 39 900 ppm. Google f.eks. oppryddingen på Gimlemoen.

 

Nå mener jeg at vi fint kan håndtere det problemet som bly utgjør på skytebaner, med å lage egnede (tørre) voller, og fangvoller som kan sorteres/samles opp maskinelt - men det går fint an å kuke det til, og det er en mengde baner som ikke er ideelle. Sur myr som kulefang f.eks., det fins flere steder. Fjell/ myr, der kulene pulveriseres og spres i myrlandskapet? Det vil jo bli et interessant problem med homogene kuler... så vi går noen utfordringer i møte.

Skiskytterene har jo faktisk kulefangere som fanger opp kulene flere plasser.

 

ECHA har ingenting med skyting å gjøre egentlig. Bly og bruken av det, produksjonen av det, har så store ulemper, at man vil ha bly ut av bruk, helt - akkurat som kvikksølv, og for den del uran - som ikke akkurat er i almen bruk... 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er to ting jeg ikke har funnet enda, men det er mulig det er fordi jeg er dårlig til å lete. 

 

1: Bevis for at metallisk (ikke damp) bly tas opp i kroppen gjennom kjøtt. 

2: Bevis for at metallisk bly, altså kuler og hagl, løses opp i/forurenser/utgjør en fare i naturen der det havner eller andre steder. 

 

Kan noen hjelpe meg med linker? 

Link to comment
Share on other sites

Er ikke blyproduksjon i stor grad det samme som sinkproduksjon? Jeg mener å huske at  malmen/mineralene som inneholder bly sink og sølv forekommer sammen, og metallene blir raffinert i samme omgang.

Et generelt blyforbud vil nok ikke stoppe produksjonen av bly noe sted, men bare senke prisen i resten av verden da blyet blir et biprodukt av sink og sølvutvinning.

Edited by meatpukk
Link to comment
Share on other sites

https://core.ac.uk/download/pdf/52091111.pdf

 

De som gidder å lese lenger enn til første "vi forventer ikke forurensing av betydning" vil finne at det er både og. De fleste baner er OK, men langt fra alle.

 

Sitat

1: Bevis for at metallisk (ikke damp) bly tas opp i kroppen gjennom kjøtt

Det er rapportert flere tilfeller av akutt blyforgiftning, og død, ved oralt inntak av metallisk bly ja. Mange rapporter viser økt blynivå i blodet til jegere/ folk som spiser viltkjøtt, og ikke minst i rovdyr som forsyner seg av slakteavfall. Å gjenta den type tvil som du presenterer over her er etter mitt syn useriøst, og på linje med rovdyrargumentene "ørn tar ikke sau", eller "ulven tar bare svake dyr"

 

Sitat

2: Bevis for at metallisk bly, altså kuler og hagl, løses opp i/forurenser/utgjør en fare i naturen der det havner eller andre steder

Hva regner du som bevis? Om forhøyede ( i ulik grad)  blynivåer i sigevann fra skytebanene  gjelder, så finner du det i rapporten over. At forhøyde nivåer av bly utgjør en trussel mot dyrelivet og mot mennesker regner jeg med at du anerkjenner?

 

Sitat

Er ikke Blyproduksjon i stor grad det samme som sink produksjon?

Nei.

Riktig nok er bly eller blyholdig slam et biprodukt ved mye sinkproduksjon, men dette er to vidt forskjellige prosesser (mye sink lages jo ved elektrolyse også) sink lages ved en slags destillasjonsprosess, mens bly i all hovedsak lages i masovner. I Kina og diverse u-land, siden ingen vil ha en blysmelter som nabo i den vestlige verden...

 

K

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Den eneste norske undersøkelsen jeg vet av om dette viser det motsatte (og da ble interessen fra FHI nokså laber..)

Det er en drøss med amerikanske undersøkelser som finner at en del av utvalgspersonene har forhøyede verdier, såvidt jeg husker gjør den norske også det - selv om gjennomsnittet ikke er forhøyet. Det siste er en gjenganger. Tester de 1000 jegere, så finner de gjerne at gjennomsnittet er under landsgjennomsnittet, siden disse ikke bor i forurensede byer og lignende, men også at noen få, 1-10% har tildels sterkt forhøyede verdier.
Om det er fordi bare noen få fikk i seg bly, fordi de fikk det andre steder, etc. er umulig å vite. Men at man får økt blynivå i blodet av å spise kjøtt med blybiter i er neppe noen overraskelse.

 

Sitat

Ja. Og så? Finner du det overraskende at det er mer bly i jordsmonnet på en skytebane enn andre steder?

Nei, jeg gjør ikke det. Men det virker som andre gjør det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg faktisk tenker på om dagen er å få til en bacheloroppgave om moderne kulekonstruksjoner opp i mot drepeevne og dagens (gamle) krav til anslagsenergi og kulevekt. En ting et blyforbud MÅ føre til er en full revidering av disse kravene, og da trengs det litt faktagrunnlag. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Selv slenger jeg av gåre ca 45Kg bly ute og 15kg inne årlig. Klart dette ikke er bra bly er ikke bare et problem når det blir liggende ute i naturen men også produksjonen av det er et problem. Det er mange stoffer en for noen år siden syntes var helt greit å bruke men som vi i dag ikke lenger bruker ukritisk. Som for eksempel kvikksølv. Heldigvis går nå verden fremover selv om det medfører visse endringer. Sidrumpa idioter som hyler og bører seg for at en ikke lenger får forurense som en selv vil vil det alltid være uansett hvilke nødvendige tiltak som iverksettes.

Vi som liker å skyte bør vel heller være mer opptatt av gode alternativer istedenfor å tviholde på det forurensende blyet. Selv har jeg erstattet all trening på 200m med trening på 15m. Resultatmessig har ikke det med ført noe negativt og økonomisk er det jo en sukkes. Har nå anskaffet meg et slik kamra for å sette på rifla det kan jo brukes til trening både inne og ute helt uavhengig av avstand. Så kanskje blyforbruket blir ytterligere redusert neste sesong. Det er jo tros alt ikke antall kilo bly en slenger av gårde som avgjør hvor god en blir til å skyte. Forbudet kommer nokk enten vi liker det eller ikke så her er det bare å være kreativ om det skal bli noe skyting i årene som kommer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Olesøn skrev:

Synes bare det er besynderlig at jeg ikke finner ut så mye når jeg går gjennom kildematerialet i Arnemos skriblerier... 

 

Det kan ha sin grunn, ja (dette har vi diskutert i tidligerre bly-tråder).

 

For å gjøre det klart: Bly er neppe helsekost (det er nå forresten ikke alt som markedsføres som "helsekost" heller!), og vi må eliminere bruk/spredning der vi kan, og det finnes brukbare alternativer (gull er riktignok fortsatt i den øvre prisklassen, i forhold til mitt NAV-stipend).

 

1 time siden, M67 skrev:

Det er en drøss med amerikanske undersøkelser som finner at en del av utvalgspersonene har forhøyede verdier, såvidt jeg husker gjør den norske også det -

 

Hvis du leser litt i de stengte "Kritisk tenkning"-trådene, som du karakteriserte som "dritt-tråder", vil du finne en del om "cherry picking" - å plukke ut de dataene/undersøkelsene som passer ens egen agenda, og å utelukke det store flertallet som peker motsatt vei.

 

NOEN viltkjøttspisere har kanskje høye verdier av bly (ikke i de norske/nordiske undersøkelsene), men så viser de samme undersøkelsene at veganere i utvalget har enda høyere verdier!?! Og de undersøkelsene jeg har lest, har i liten/ingen grad gått inn på alternative måter å få i seg bly på, for eksempel for de av oss som tilbringer mye tid på innendørs skytebaner.

 

2 timer siden, Olesøn skrev:

2: Bevis for at metallisk bly, altså kuler og hagl, løses opp i/forurenser/utgjør en fare i naturen der det havner eller andre steder.

 

Da "bly-debatten" så smått kom i gang på 1980-tallet, gjorde "rype-professor" Johan B. Steen et interessant eksperiment:

 

På en fjelltopp ved Tromsø, der det svært ofte ble skutt rype, fikk Steens studenter i oppgave å skrape bort det øverste jord-/sand-laget, og frakte det til labben på UIT, hvoretter kjemikerne fikk i oppgave å analysere blyinnholdet. Og hva ble resultatet av det, tro?

 

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:
1 time siden, M67 skrev:

Mange rapporter viser økt blynivå i blodet til jegere/ folk som spiser viltkjøtt,

Den eneste norske undersøkelsen jeg vet av om dette viser det motsatte (og da ble interessen fra FHI nokså laber..)

 

Resultatet av professor Steens undersøkelser av det området i Troms der det antakelig ble avfyrt flest jaktskudd med blyammunisjon, var, - - - - - - - - skal vi se - - - - - - - - at det ikke var målbar forskjell i blyinnhold i jordsmonnet, i forhold til steder der det antakelig ikke var skutt med blyammo i det hele tatt. Og, for å sitere @Chiefen.v-2 , "da ble interessen nokså laber"!  "Cherry picking" igjen, altså!

 

Men folk har jo dødd av blyforgiftning. NRK hadde nettopp en artikkel om de 17 fangstfolka som overvintret i "Svenskhuset" på Svalbard, og hadde masse god mat for vinteren - i hermetikkbokser, som var loddet med blyholdig loddetinn.

 

For å oppsummere: EUs aksjoner mot jegere og skyttere på bly-fronten virker uproporsjonale, og som et utslag av "to-tredjedels-demokratiet", dvs., man kan gjøre omtrent hva som helst, bare det ikke rammer flertallet i samfunnet (før øvrig, google "Martin Niemøller"!).

Edited by Jegermeistern
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Sitat

For å oppsummere: EUs aksjoner mot jegere og skyttere på bly-fronten virker uproporsjonale

Det er her du misforstår. EU/ ECHA er ikke spesifikt ute etter skyttere denne gangen, de er ute etter bly, der de finner det. Skytterene bare går ut med vaskevannet.

 

Sitat

vil du finne en del om "cherry picking" - å plukke ut de dataene/undersøkelsene

Nå har jeg arbeidet i forskning og utvikling i over 25 år, hovedsakelig som produsent av rådata, gjennom eksperimenter og målinger - og jeg har lest nokså mange slike rapporter. Få av dem (men noen) har preg av cherrypicking - det som imidlertid er gjennomgående er konklusjonene. De finner som regel (har ikke sett noen som har funnet det) ikke høyere blyinnhold i gjennomsnitt blant jegere/ viltkjøttspisere enn andre, men de finner noen med høyere verdier, og det er da et bevis på at de har fått i seg bly gjennom viltkjøtt... 

Det du ikke ser ut til å forstå @Jegermeistern, er at dette ikke har noe som helst med bly i viltkjøtt å gjøre, det er igrunnen et ikke-problem, konstruert av Arnemo og hans medløpere. Det er et så lite problem at jeg lurer på hva som egentlig foregår inni hodet på fyren...

Bly er et reelt problem i verden og miljøet. ECHA vil ha bly ut av kretsløpet, totalt. Om du gadd å sette deg inn i problemene rundt bly utenfor viltkjøtt, så hadde du kanskje ikke vært så kjepphøy - det er neppe cherrypicking som viser at ungene i Zajaca, i Tepca, i Jinyuan, og i Owino, og en haug andre plasser der det er blyproduksjon - er tildels sterkt blyforgiftet. Eller hvorfor USAs siste blysmelter (Doe Run, Herculaneum) ble stengt når den ble stengt... Jeg gidder ikke å gå i detalj, du kan Google selv om du gidder. Å ikke sette seg inn i dokumentasjon som ikke taler ens egen sak er kanskje ikke cherrypicking ;)

 

Sitat

For å oppsummere: EUs aksjoner mot jegere og skyttere på bly-fronten virker uproporsjonale

Igjen, ECHA er ikke primært etter jegere og skyttere (ironisk nok kan det av vi både er små og lite relevant ift de egentlige problemene være det som berger oss, ei stund) Men etter de store linjene, bly er giftig, bly kan erstattes med mindre giftige stoff, da gjør vi det - det er tankegangen.

 

Et spørsmål på slutten? Var du mot å forby bly i bensin også? ;) Mange var jo det, trafikken kom omtrent til å stoppe opp dersom det ble forbudt. Idag ser vi at blynivåene i ca alt har gått kraftig ned, og det vises på all slags statistikk, fra kriminalitet til matematikkarakterer. Jeg bruker bly så lenge jeg får lov, så dobbeltmoralsk er jeg, men blir det forbudt, så bruker jeg noe annet, det blir kanskje litt dyrere ei stund, men til gjengjeld får jeg faktisk bedre samvittighet - og kanskje tilogmed bedre helse... 

 

K

 

 

  • Like 8
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, M67 skrev:

Et spørsmål på slutten? Var du mot å forby bly i bensin også? ;)

 

Neida, jeg argumenterte, tvert i mot, for at folk kunne bruke "vanlig" bensin, og at det ikke var noe "supert" med superbensin, for biler som ikke hadde svært høy kompresjon. Men blybensinen setter jo tiltakene i et visst perspektiv: Altså at vi, som ble utsatt for bly i gassform, og i alskens kjemiske forbindelser, etter å ha vært gjennom en forbrenningsmotor, tross alt ikke ble sprøere enn vi er! (De manglende matematikk-kunnskapene til den oppvoksende slekt vil jeg mene ikke er et særlig godt argument i bly-debatten. De skulle, i tilfelle, tilsi påbudt inntak av bly-tabletter!).

 

Vi får håpe du har rett - at man ser at vi skyttere er en så marginal gruppe, og med så marginalt forbruk/spredning av bly, at vi går "under radaren", sammen med blyglassvinduene i kirkene.

 

Her er forresten et eksempel på et virkelig problem, og der bruken er fullstendig unødvendig (kudos til Dagbladets sportssjef, Esten O Sæther):

 

https://www.dagbladet.no/sport/raskeste-spor-til-helvete/71812380

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Her er forresten et eksempel på et virkelig problem, og der bruken er fullstendig unødvendig

Jeg vil si eksemplet er svært tilsvarende, bruken er like nødvendig (gir høyere ytelse) som bly i ammunisjon, og giftigheten er antakelig tilsvarende - eller mer sannsynlig mindre, for fluorforbindelsene - de har imidlertid fått i seg mye mer - innendørs skytebaner har jo tross alt hatt avtrekk i bra mange år nå.

Forskjellen er at vi hele tiden har visst at bly er giftig, og alle som har smeltet og ellers brukt bly på en sånn måte at det har vært høy risiko for å få det i seg har tatt forholdsregler - det gjorde ikke skigutta, for fluoren skulle jo være ufarlig... Hadde man brukt fluorsmøring med den aktsomhet som den krever, og hadde produsentene enten gjort ting skikkelig, eller vært i u-land der ingen bryr seg, så hadde dette aldri blitt noen skandale. Hadde man vært tabloidavis med en agenda, så klarer man fint å finne en gammal skyter med en eller annen kreftform som kan skyldes blyinntak... Jeg var forresten delansvarlig for at vi fikk et lignende fluorprodukt ut av bruk her hvor jeg jobber i 2006-7, vi så at det var stoffer i omløp som vi visste for lite om, og fant etterhvert ut at de kunne være helseskadelige, dette var kjent allerede da, om man lette litt, blyets fordel er jo at man har visst i 2000 år at det er giftig. 

Målbarhet, både av mengde og virkning i naturen (langvarig og omstridt) er også noenlunde tilsvarende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det som er spennende, i positiv forstand, er jo utviklingen av ny ammo. Den er godt i gang, og vil bli artig å følge. Pluss det jeg nevnte høyere opp med arbeid mot nye krav til kulevekter osv. At bly er mindre kult å ha i seg enn det man skulle tro er nok ganske sikkert, at et forbud kommer er nok ganske sikkert. At .22 til konkurranse vil få en disp. fram til en fullgod erstatning er på plass tror jeg nok også. Idrett + produsenter = god lobby. 

Link to comment
Share on other sites

På kanten OT, men vil nevne at jeg var på et innendørsstevne på en helt ny bane. Der skjøt vi inn i kasser med et eller annet plastgranulat. Frisk luft. Nesten lydløst på standplass (kunne skutt uten noe i ørene). Kulene ble ikke pulverisert, men kunne hentes ut hele og leveres som spesialavfall. Vi har litt å gå på her både inne og ute.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen tvil om at man bør unngå å få i seg bly, og at bly tas opp i blodet hvis man svelger fragmenter i viltkjøtt etc.

 

Det er visst mulig å måle metallisk bly sin "signatur" med röntgen-stråling og se dette på isotop-nivå.

Så man kan sammenlikne denne signaturen med den fra ammunisjon, for å se om metallet er det samme.

 

Her konkluderer de med at blyet kommer fra ammunisjon, men helt sikkert er det nok ikke:

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4229082/pdf/pone.0111546.pdf

 

Sitat

The isotope signature of the lead detected in contaminated ravens tended towards the
signature from lead ammunition.

 

Bly i vilt kan komme fra lengvarig sur nedbør med kvikksølv og bly fra gruvedrift, smelteverk og industri i Øst. Det kan jo spres over store avstander, og åtselsetere får det i seg fra alt mulig av kilder, fra smågnagere og døde dyr til slakteavfall.

 

https://www.mn.uio.no/ibv/tjenester/kunnskap/plantefys/leksikon/t/tungmetaller.html

 

Sitat

Tungmetallene arsen, kadmium, kobolt, krom, kvikksølv, bly og kobber kommer fra gruvedrift, industri, veitrafikk, sur nedbør og utvasking.

 

Bly på skytebaner kan nok ganske greit samles opp, i kulefangere eller i myke jordvoller som stopper kulene og som ikke fragmenterer kulene så mye. Å separere kulene/blyet fra jorda etter hvert burde gå an, men krever vel en del arbeid og utstyr. Ikke sikkert noen gidder å drive med det....

 

Blykuler til blinkskyting burde gå an å fortsette med, spesielt blykuler for 22LR. Det kan samles opp i kulefangere og leveres på mottak. Jeg kan ikke skjønne at det er noe problem så lenge det samles opp.

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, meatpukk skrev:

hvordan er det med blyfrie alternativer til luftvåpen da? de vil vel bli påvirka av det evt begrensninger?

 

Det er vel i England og andre land som tillater jakt med luftvåpen dette blir en problemstilling.

 

Men ECHA sier "bullets in any terrain"... så kanskje forbudet vil omfatte uformell blinkskyting med luftgeværet😕

 

https://echa.europa.eu/-/call-for-evidence-on-possible-restriction-of-lead-in-shot-bullets-and-fishing-tackle

Link to comment
Share on other sites

For skytebaner finnes det en del slike "bullet traps":

 

http://www.actiontarget.com/products/tct/

 

http://www.bullettrapusa.com/images/Range1.jpg

 

Så det å skyte 22LR osv. med blykuler burde ikke være noe miljøproblem på skytebaner i hvert fall.

Eller for skiskytterne.

 

Denne klarer opp til 458 Win Mag. kuler står det:

 

image.png.d9700a305b65f88139c382259f56ac12.png

 

http://www.bullettrapusa.com/Bullet-Trap-Sizes.html

Link to comment
Share on other sites

Å samle opp bly i nedslag er døfødt. Det vil bli enormt kostbart. Sånn med å stappe fingen i været vil eg tippe at 1/3 av banene vil forsvinne. Og medlemsprisane vil stige enormt. Berre så det er sagt, så er det ikkje billig å legge ned ei bane helder. Med kostnader til sanering av masser.

Og korleis ser ein for seg løsning på løpande elg, feltskyting for både rifle og pistol/revolver? Faste baner med feltskyting, med fast avstand? Kva er moro med det?

Link to comment
Share on other sites

Det @Chiefen.v-2 sa. Godt drenerte sandmasser i et avgrenset kulefang, og ingen grunn til å skifte dem hvert år. Hovedsaken er å ha kontroll på avrenning og sigevann. På de banene hvor dette er ordentlig håndtert er det ikke noe problem. 

 

På feltskyting kan man flytte standplass, eller flytte skivene bort fra kulefanget. Det er ingen problem å ha 80 meter fra blink til fang. Mange lag har allerede femåttendels permanent feltløype i dag.

Link to comment
Share on other sites

Er nokre spørsmål som dukker opp her. Kva koster det å levere x-anntal kubikk "forurensa" grusmasser til godkjent motak? Kor mange motak finst det her i landet? Når blyholdig grusmasse frå skivevoll og kulefang ikkje er eit miløproblem på dei fleste baner i dag. Kvifor skal det skiftast? 

 

Link to comment
Share on other sites

Man kan sikkert fundere mye på oppsamling av bly fra skytebanen, men ifølge NRK.no er det dette det handler om:

"EU-kommisjonen vurderer et totalforbud mot bruk av bly i utendørsidrett."

Da blir det jo ikke noe å samle opp. 

Som mosjonsskytter dra jeg ofte på skytebanen med revolveren og deltar i noen feltstevner hvert år. Ammunisjonen lader jeg selv med blykuler.

Tror dere det blir mulig å fortsette med hobbyen? 

 

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, ironni skrev:

Ja. Eg står for det. Det vil bli dyrt. Og eg er redd det kan bli langt mellom banene med den kostnaden som vil følge med. Skytterlag som er lagt ned, har måtta betale veldig dyrt for å bli kvitt massene frå kulenedslaget.

 

En sorterer ut blyet (maskinellt) og leverer til en skraphandler.  Siden vi er i Norge blir det sikkert dyrt (i andre land betaler firma for å få hente ut bly fra kulefang..).

 

Men siden EU kort og greit vil forby bly i utendørsidrett er jo ikke dette et problem. Om noen marginale idretter går med i dragsuget er neppe noe EU bryr seg om.

 

nesten helt OT; Jeg har samlet opp noen hundre kilo bly med radiatorkost og lekespade fra berg i nedfallsområdet bak en nedlagt leirduebane, gikk fort å fylle en 5liters pøs! Denne banen er nå boligfelt, en får håpe det snøfnugg aldri får vite om blyet😎

Min gruvevirksomhet i kulefanget på lagets gamle 100meter ga også rask fylling av pøsen men å smelte ut blyet fra 6,5-kuler var ikke regningssvarende, gikk mye gass og tid.

Link to comment
Share on other sites

Jo da, men da må så mange som mulig sende brev/mail til EU's miljøgruppe som driver med denne saken og forklare veldig inngående for dem at hvis blyet samles opp så er det jo svært liten eller ingen forurensning. Så da er det jo ikke noe problem.

 

Spørsmålet er om det er mulig å forklare EU-byråkratene dette, eller om de bare er helt uinteressert i andres meninger..... det er vel helst det siste......

 

https://ec.europa.eu/dgs/environment/index_en.htm

 

Et fritak fra blyforbud for baner med kulefangere/oppsamlere burde ikke være noe problem, men så spørs det om det går an å omvende hardnakkede byråkrater da...... huff og huff..... En kan vel like godt prate til en stein.....

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, boble skrev:

@ironni, Lett forurensede masser koster et par hundre kroner/m3 å deponere, det er grei skuring. Utgiften per skudd blir nær null for et aktivt lag, gitt at man har gode voller med kjerne av mineralske masser og topplag av sand som kan skrapes av. 

Blyforurenset sand/grus er dessverre ikke «lett forurenset».

Du kan regne 1000-1400,- per tonn.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, M67 skrev:

Det er her du misforstår. EU/ ECHA er ikke spesifikt ute etter skyttere denne gangen, de er ute etter bly, der de finner det. Skytterene bare går ut med vaskevannet.

.....

Igjen, ECHA er ikke primært etter jegere og skyttere 

Ja la oss håpe det, men i politikken er skjulte agendaer ingen konspirasjonsteori. 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Bäke skrev:

Som mosjonsskytter dra jeg ofte på skytebanen med revolveren og deltar i noen feltstevner hvert år. Ammunisjonen lader jeg selv med blykuler.

Tror dere det blir mulig å fortsette med hobbyen? 

Jeg er i samme bås med 45LC og 45acp. Til sommeren skal jeg starte med å støpe egne blykuler til 45LC. Å støpe egne kuler i fremtiden kan nesten sidestilles med å dyrke Cannabis i kjelleren. Neste problem med blykuler, hvor kan du bruke dem? Sannsynligvis blir det forbudt å skyte med blyammo på privat grunn, høres det skudd i det fjerne kan det sikkert medføre til en blålysutrykning. Lyddemper på en Ruger Vaquero i 45LC blir strevsomt. Dersom forbudet blir vedtatt i tekstens forstand, så vil storparten av skyttersporten forsvinne. Å skyte storvilt med blyfritt er jo godt innarbeidet, så lenge jakt er tillatt i fremtiden.......?  Vi bor i et EU-regulert regime, ingenting er garantert i fremtiden. Folks gjøren og laden er under konstant regulering.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Vaquero skrev:

Vi bor i et EU-regulert regime, ingenting er garantert i fremtiden. Folks gjøren og laden er under konstant regulering.

Siste generasjon som kunne leve et nokså uregulert liv om en holdt seg til kardemommeloven er nå godt voksne mennesker. Det verste er at vi bøyer nakken og godtar..

Link to comment
Share on other sites

Denne artikkelen angående Bismuth i kuler har en del info:

 

https://scholarcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=6705&context=etd

 

Side 30:

Sitat

In reality it is unlikely that bullets present any real harm to the environment, as most shooting takes place at ranges where the lead is recovered from traps (indoor ranges) and berms (outdoor ranges) and subsequently recycled. When outside of a range, say during hunting, the number of rounds discharged is very small. Most game, such as deer, are taken with a single shot with the bullet generally remaining in the carcass prior to eventual recovery during butchering and dressing of the meat. Any future ban on lead will therefore more likely be politically motivated and introduced as a thinly veiled encroachment by certain anti-gun interests on second-amendment rights.

 

Han har nok mye rett der.

 

De lager noen kobber-jacket kuler med Bismuth kjerne for å teste Bismuth:

 

image.png.73deeb54d4cd97da4c9cf0db1b89cee2.png

(Left) 125 Grain Copper Jacketed Lead-Core Hollow Point XTP Bullet, (Right) 125 Grain Copper Jacketed Bismuth-Cored Hollow Point XTP Bullet.

 

Bismuth er hardere og sprøere og fragmenterer lettere i hollow-point kuler står det. For en helmantel-kule for blinkskyting er det nok mindre problemer, men egenvekten på Bismuth er lavere så en kule vil måtte være lengre for å ha samme vekt som med blykjerne.
 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det heter mantel ja. Jadda jadda.....

 

Rart de EU-folka (EFTA/ESA) godkjente dette i 2017 da:

 

https://www.nrk.no/sognogfjordane/godkjenner-dumping-av-gruveavfall-i-fordefjorden-1.13328796

 

Jeg anser skadene ved dette for å bli værre enn noen få blykuler fra jakt/trening i naturen. Kjemikalier fra utvinningen vil også følge med avfallet ut i fjorden.

 

Malmen i Engebøfjellet er vel Rutil, men ofte er titanmalm en blanding av titan og jern (ilmenitt) og inneholder ofte følgemineraler som kobber, svovel etc. På Østlandet finnes små forekomster med jernmalmen Ilmenitt som inneholder Titan og følgemineraler, kobber og svovel osv. Sinkblende følges ofte av blyglans i malm, som ved Konnerudkollen gamle gruver ved Drammen. Det ligger mange gamle gruvetipper i dagen som lekker ut tungmetaller.

 

Noen få blykuler i naturen ved jakt har nesten ingen miljøeffekt, det blir jo bare noen få gram med metallisk bly som blir liggende veldig spredt. På jakt er det heller ikke noe problem å bruke rene kobber-kuler, men til trening/blinkskyting blir kostnadene for store for veldig mange. På skytebaner kan blyet samles opp.

 

Jeg tenker på å skrive en artikkel og levere til EU (miljøavdelingen) angående dette, så får vi se hva de svarer (det kommer vel noe svada derfra sikkert, det er min erfaring fra tidligere).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...