Jump to content

EU ønsker å forby bruk av blyammunisjon i jakt


DoctoRoy

Recommended Posts

4 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Idiotisk og seiglivet myte som dessverre spres videre. Det finnes absolutt NULL bevis for at verken 7,62 eller 5,56 NATO var utviklet med det formålet. Ikke er det del av doktrinen heller.

Sånn forresten poengterer krigslovene (som er ratifisert av de aller fleste (foruten div. u-land)) at unødig lidelse i krigføring er forbudt.. og i følge Kammerets regler skal vi ikke diskutere dette ;) 

Nei,beklager. Jeg så det i ett innlegg rett under det jeg siterte. Uansett,i den grenen driter man desverre i lover og regler viser erfaringer fra de senere konflikter. Over og ut om dette tema fra meg. 👍. Takk for korreksjon og slett gjerne innleggene. 

Edited by Jegerlærling
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På ‎01‎.‎11‎.‎2018 den 13.03, Jegermeistern skrev:

Ja, gjør det, @erikraude! Og gjerne flere av dere andre, også! Jeg har allerede sendt dette til faktisk.no:

 

 

Hei!

 

Nrk.no hadde et oppslag, fra NRK Trøndelag, om et EU-forbud mot blyammo.

 

Der påsto ei dame at norske barn hadde høye verdier av bly i blodet. Dette ble sagt i en slik sammenheng at det ble implisert at årsaken til dette var at norske jegere brukte kuler og hagl av bly.

 

https://www.nrk.no/trondelag/eu-onsker-a-forby-bruk-av-all-bly-ammunisjon-i-jakt-1.14269096

 

For det første: Stemmer det at norske barn har høye verdier av bly i blodet? Det er gjort en masse undersøkelser på blyverdier i blod blant viltkjøttspisere, både i Norge, Sverige, Tyskland og stater i USA der det drives mye jakt, og jeg kjenner ikke til en eneste undersøkelse som viser at viltkjøttspisere har mer bly i blodet enn gjennomsnittsbefolkningen. En del av disse undersøkelsene har, til  overmål, vist at veganere har mer bly i blodet enn jegere!

 

For det andre: "Norske barn" bor vel, for det meste i byer og tettsteder, og der foregår vel ikke jakt i en slik utstrekning at barn uforvarende får i seg blyhagl, og rester av blykuler?

 

I følge Miljødirektoretets "blystatus" er mengden bly som spres i naturen bare 10-delen av det som ble spredd i 1980-årene.

 

Fram til 1980 brukte mesteparten av bilparken bensin med blytilsetning, dette ga utslipp med en mengde forskjellige blyforbindelser, en god del av disse hadde  vesentlig større evne til å tas opp i organismer enn metallisk bly.

 

Derfor - er det FAKTISK sant at bly fra blyhagl og riflekuler i naturen forårsaker blyforgiftning av norske barn?

 

Hilsen

 

Kjell Arne Larsen

Jeg fant ingenting på siden til faktisk.no. Har du eller andre hørt noe?

Jeg vet ikke hvilke kriterier de legger til grunn for å velge saker de faktasjekker.

Denne saken er interessant; det kan umulig være hold i påstandene som kom fram.

Men kanskje ikke så interessant i så fall... 

Link to comment
Share on other sites

Ja, hva om denne uttalelsen var fullstendig feil? Nå får den stå uimotsagt, og blir sikkert trukket fram igjen ved seinere anledninger.

Og i en opinionsdannelse står jegere fram som "ansvarlige" for at norske barn har bly i blodet..

Fordummende, spør man meg :trist:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kulturbærere av friluftsliv, jakt og skyting bør løftes fram i lyset. Uten disse - ingen kulturarv.

Derfor bør usakligheter og usannheter avdekkes, og tas avstand fra.

Bare slik får vi en saklig og god debatt. Bare slik.

Vi må bidra som best vi kan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Kan se ut som de helst vil faktasjekke ting som bekrefter politisk korrekte ideer...

Jeg veit ikke om jeg ser noe belegg for den påstanden der.

 

Min tolkning er at de helst vil faktasjekke ting som ikke baserer seg på slutninger som "sagt i en sammenheng som[…]" og så videre. Det var dessverre ikke de enkleste påstandene å faktasjekke. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, erikraude skrev:

Jeg veit ikke om jeg ser noe belegg for den påstanden der.

 

Min tolkning er at de helst vil faktasjekke ting som ikke baserer seg på slutninger som "sagt i en sammenheng som[…]" og så videre. Det var dessverre ikke de enkleste påstandene å faktasjekke. 

@erikraude Tullprat av dem!!! Opptaket ligger der, om ikke det er god nok dokumentasjon: Hva i alle dager krever faktisk.no??? Finnes bedre dokumentasjon enn både lyd og bilde???

De som så NRK-innslaget, vil nok ta dette for god fisk. Vi vil jo alle barna våre vel. Situasjonen er bare trist. 

 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, BC.Airn skrev:

Ja, hva om denne uttalelsen var fullstendig feil? Nå får den stå uimotsagt, og blir sikkert trukket fram igjen ved seinere anledninger.

Og i en opinionsdannelse står jegere fram som "ansvarlige" for at norske barn har bly i blodet..

Fordummende, spør man meg :trist:

 

 

Det er sånn makten opererer. Makten vil helst definere sannheten selv og ikke forvirres med fakta som ikke støtter opp om deres vedtatte sannhet.

Edited by DoctoRoy
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@erikraudeDu skriver: "Min tolkning er at de helst vil faktasjekke ting som ikke baserer seg på slutninger som "sagt i en sammenheng som[…]" og så videre. Det var dessverre ikke de enkleste påstandene å faktasjekke." Jeg rekner med at den siste setningen (uthevet) var hentet fra faktisk.no sitt svar til deg, og ikke din tolking.

En slik påstand sendt på NRK i beste sendetid er så veldokumentert som man kan få det - bilde og lyd.

Derfor benevner jeg svaret som Rent Tullprat, og det med rette.

 

Denne påstanden som ble framsatt er drøy, og NJJF bør i alle fall reagere, dette omhandler deres medlemmer direkte. Er vel mange NJJF`ere her inne også.

Prisverdig av @Jegermeistern som tok saken 💪

Link to comment
Share on other sites

@BC.Airn, nei, det var ikke fra svaret deres. Det er min tolkning av den opprinnelige påstanden. For å sitere faktisk.no skikkelig:

Sitat

Hei!

Takk for e-post og innspill! Vi noterer det ned.

Alt godt,

 

At påstandene i det opprinnelige innslaget var vanskelige å faktasjekke er min oppsummering. Jeg fant ingenting i det innslaget som faktisk sier at jegerne har skylda for noe som helst. Jeg tolker selvsagt at det er det som menes, men det er to ganske forskjellige ting, og jeg forstår faktisk.no godt om de heller faktasjekker påstander der folk ikke må tolkes for å få noe å faktasjekke. Om påstanden hadde vært "blynivået i norske barns blod er mye høyere enn før, og det er på grunn av jegerne" tror jeg det hadde vært mye enklere å selge inn saken. Men merk at alt både før og etter sitatet er mine tolkninger og påstander, og hvis du vil være sur på faktisk.no for noe, la det være for noe av det de faktisk har sagt.

Meg kan du være sur på så mye du vil. :)

 

 

Edited by psAico
Formateringa blei bare rot for meg. Har rapporter innlegget og håper det blir mer leselig snart. Sorry.
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

" Jeg fant ingenting i det innslaget som faktisk[/i] sier at jegerne har skylda for noe som helst".

 

 

Det må vel sies å være en særdeles velvillig tolkning av det som "FAKTISK" sto i artikkelen:

 

"Det europeiske kjemikaliebyrået ECHA konkluderer nå med at bruk av blyammunisjon utenfor våtmarker også utgjør en risiko, og anbefaler regulering av all blyammunisjon og av fiskesøkker av bly.

– Bakgrunnen for forbudet er at bly er et veldig giftig stoff som gir store skader. Vi vet at barn i Norge har forhøyede blynivåer i blodet. En av konsekvensene ved forbudet er at jegerne må gå over til blyfri ammunisjon, men dette vil være bra både for dem som spiser kjøtt og for miljøet, sier Heidi Morka, seksjonsleder i miljøgiftavdelingen i Miljødirektoratet".

 

I reportasjen sies det altså: 1: Blyammo utgjør en risiko, 2: Barn i Norge har forhøyede blynivåer, 3: Dette kan vi motvirke, ved at jegerne må bruke blyfri ammo.

 

Hvor mye mer direkte går det an å få sagt/skrevet at (det påstått for høye) blynivået til norske barn skyldes jegerne?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@BC.Airn Javisst er det en velvillig tolkning. Mye mer velvillig enn jeg mener det er grunnlag for. Men om jeg skulle faktasjekka påstander ville jeg valgt de hvor tolkninger var helt unødvendige, og de flyter det jo faktisk over av.

 

Hva angår punktene dine er jeg helt enig i pkt 1 og 2, men jeg mener du ikke nødvendigvis har belegg for pkt 3. Et helt ærlig pkt 3 mener jeg må være "et blyforbud vil være bra for miljøet og dem som spiser viltkjøtt". Eller sier personen noe sted at blynivået i norske barns blod vil synke om vi forbyr blyammo? For jeg ser det ikke. Jeg tror det er det som menes, akkurat som deg, men jeg kan ikke peke på det og si "her sies det at…".

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen av oss gidder å gå gjennom tidligere blyhagl/-ammo-tråder her inne, finner vi sikkert henvisning til artikler og rapporter der slikt er mer direkte uttalt. Det samme finner vi sikkert i Arnemo og hans kumpaners uttalelser til alskens massemedia, i deres årvisse korstog mot blyholdig ammunisjon. Og hvis saken når massemedia igjen, vil det nok komme uttalelser som ikke kan bortforklares "Time will show".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

For høyt Blyinnhold i Uncle Mikes reimbøyler!

Skulle kjøpe noen Uncle Mikes reimbøyler i dag, men XXL hadde ingen. De hadde sendt alt i retur...

Grunnen var ifølge selgeren at reimbøylene ifølge EU-regler inneholdt for mye bly...fikk ikke lov å selge dem.

Luftgeværkuler er jo rett så reint bly, men de var (enda) i hyllene. Tok med noen bokser sånn for sikkerhets skyld.

Noen ser jo farer i absolutt alt. Og da er det tydeligvis forbud som er virkemidlet. Mot det meste.

 

Minner meg litt om definisjonen på en frisk person: En som enda ikke er undersøkt godt nok 🧐

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis noen trodde at barna «våre» ble smartere og får høyere IQ enn forelderen er det tydelig vis noen som peker på det motsatte. Det ligger en interessant dokumentar på NRK som påstår at IQen går nedover; https://tv.nrk.no/program/koid24003418/iq-i-fare 

I denne blydebatten synes jeg dokumentaren setter en fin pekefinger på et kanskje noe større problem enn hva som kommer ut av tuten på ei rifle eller hagle. (Jeg sier ikke at man ikke skal ta forhåndsregler mot bly, men kanskje er det på tide å «stikke fingeren i jorda og kjenne hvor skoa trykker», eller noe i den duren☠️)

Link to comment
Share on other sites

Det toget er allerede gått. Det begynner å likne veldig på det overdrevne fokuset som var på "potensielle farer" hos enkelte av klientene i oljeselskapene. Nå har det smittet over på offentlig tenking og EU-byråkratene har funnet en måte å rettferdiggjøre jobben sin på. Blysaken er kommet helt ut av proporsjoner etter min mening. Det er forskjell på å barbere seg og på å skjære hode sitt av.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 20.11.2018 den 19.54, sako_35 skrev:

Jeg fikk i går tillatelse til å anskaffe en .22lr. Om bly skal totalforbys innen 3 år,er det jo svært defensivt å utstede nye lisenser nå (uten å i tillegg opplyse om mulig forbud) relativt kort tid før våpenet er i praksis ubrukelig synes jeg. 

Edited by Jegerlærling
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Hvor har du dette fra?

Fra denne tråden. Det er vel i praksis for det meste blyammunisjon som brukes til .22 lr? Og dama i NRK reportasjen i denne tråden ville vel forby det fra 2022. Vet jo at det ikke er vedtatt. Men om det er intensjonen, så burde det kanskje vært opplyst om mulig risiko synes jeg.

Edit. Releste artikkelen nå,og dama siteres ikke på 2022. Men flere her inne har skrevet at EU ivrer for et forbud innen da. Og når jeg igjen leser det du siterte,så skjønner jeg jo at jeg nok har overdrevet. Det er blyammunisjon jeg mener,ikke totalforbud av bly he he

Edited by Jegerlærling
Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje fort gjordt å blande epler og pærer?!?..... Men risikoen for at 22lr ammo med bly blir totalforbudt innen 2022 er så tilnærmet lik null...... at jeg vil si den er NULL. Og da er det vel kanskje like greit at «lisens-utsteder» ikke legger seg nevneverdig opp i slikt?...... Du kan jo klage  til saksbehandler på våpenkontoret ditt, for manglende «opplysninger» og «defensive holdninger». Men jeg har ekstremt vanskelig for å se hvilken gevinst det skulle kunne gi.😉

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jegerlærling skrev:

Om bly skal totalforbys innen 3 år,er det jo svært defensivt å utstede nye lisenser nå

Våpenkontoret behandler søknaden ihht. gjeldende våpenlov/forskrift, så der får du godkjent både mini-14 og blyvåpen, enten det er lurt eller ikke.

Når det er sagt, skal du ikke se bort fra at Finn.no gjerne tar på seg dette ansvaret.

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

På 15.2.2019 den 9.20, psAico skrev:

Våpenkontoret behandler søknaden ihht. gjeldende våpenlov/forskrift, så der får du godkjent både mini-14 og blyvåpen, enten det er lurt eller ikke.

Når det er sagt, skal du ikke se bort fra at Finn.no gjerne tar på seg dette ansvaret.

Personlig viste jeg om diskusjonen før bestilling,så for meg er det en kalkulert risiko jeg er villig til å ta. Er optimistisk.  Kanskje forhandler burde vært pliktig til å opplyse? Men til syvende og sist,ligger vel ansvar for research på kjøper,om en skal være realistisk. 

Link to comment
Share on other sites

På 15.2.2019 den 7.56, 32-40 Win. skrev:

Det er kanskje fort gjordt å blande epler og pærer?!?..... Men risikoen for at 22lr ammo med bly blir totalforbudt innen 2022 er så tilnærmet lik null...... at jeg vil si den er NULL. Og da er det vel kanskje like greit at «lisens-utsteder» ikke legger seg nevneverdig opp i slikt?...... Du kan jo klage  til saksbehandler på våpenkontoret ditt, for manglende «opplysninger» og «defensive holdninger». Men jeg har ekstremt vanskelig for å se hvilken gevinst det skulle kunne gi.😉

Se mitt forrige innlegg.  Etter litt tankevirksomhet  så er jeg helt enig med deg. Tenkte bare at de skaffer seg selv ett problem om de trodde på ett forbud. Så jeg velger å tolke det slik at du har helt rett. Sjangsen er null for ett totalforbud. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

https://www.adressa.no/meninger/kronikker/2019/04/16/Norske-jegere-forgifter-økosystemet-18855654.ece

"Det er ikke kjent hvor mye blyhagl norske jegere faktisk sprer i naturen hvert år. Det varierer blant annet med antall aktive jegere og antall felte småvilt."

 

For ca en måned siden var de sikre.... Og tallet var stoooort😁

https://www.bondebladet.no/aktuelt/forskere-ber-jegere-kutte-blyammunisjon/

"Norske jegere sprer 220 000 kilo blyhagl i naturen hvert år. Det skriver seks forskere i siste nummer av Norsk Veterinærtidsskrift."

 

 

 

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Super XX skrev:

"Norske jegere sprer 220 000 kilo blyhagl i naturen hvert år. Det skriver seks forskere i siste nummer av Norsk Veterinærtidsskrift."

 

Mulig de kontrollregna og fant ut at dette ble i overkant. 

Vi er ca 200.000 som løser jegeravgift årlig, dvs at gjennomsnittsjegeren da skyter 40 blyhaglesmeller årlig (basert på 220 tonn delt på 28g ladning = knapt 8 mill hagleskudd)

 

Føler jeg jakter en del over gjennomsnittet, men 40 hagleskudd er det sjelden jeg rekker å brenne av på en sesong. Men helt sikkert noen (miljøsvin!!!:mrgreen:) som klarer mer enn det dobbelte også da. 

 

I tillegg viser vel offentlig statistikk at årlig import av blyhagl er ca 40 tonn årlig, så hvor de fant de resterende 180 tonnene er jo litt betenkelig. 

Edited by Jibrag
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dette skrev jeg litt lenger oppe i tråden:

 

På 6.1.2019 den 22.47, Jegermeistern skrev:

Hvis noen av oss gidder å gå gjennom tidligere blyhagl/-ammo-tråder her inne, finner vi sikkert henvisning til artikler og rapporter der slikt er mer direkte uttalt. Det samme finner vi sikkert i Arnemo og hans kumpaners uttalelser til alskens massemedia, i deres årvisse korstog mot blyholdig ammunisjon.

 

"Slikt" viser til påstanden om at norske barn har nedsatt IQ pga. at norske jegere bruker blyammo. I denne artikkelen sier altså Arnemo & Co det samme.

 

4 timer siden, M67 skrev:

Han gir seg ikke, det skal han ha. K

 

 

 - og han og kumpanene hans gir seg heller ikke med å fortsatt kolportere halvsannheter, usannheter og blank løgn, sjøl om disse feilene blir påpekt gang på gang. "Spøtti'n læng nok på stein, bi'n kvit", sa ho bestemor. "Gjentar man en løgn mange nok ganger, blir den til slutt en sannhet", sa en person vi ikke kan navngi, for da kommer noen trekkende med "Godwin's Law":

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Godwins_lov

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

De som er interessert i / bekymret for blyeksponering, har nå fått et nytt og interessant tilfelle å forske på:

 

https://www.nrk.no/urix/derfor-var-slokkingen-sa-vanskelig_-brannen-startet-i-_skogen_-1.14518182

 

210 tonn bly ble smeltet, og kokt, og røyken og blydampen ble spredt ut over millionbyen Paris. Hvilke følger får dette, tro? Men det er kanskje ikke så interessant å forske på, man må vel heller rette innsatsen mot de jegerne som skjøt noen skudd i fjellene i Auvergne.

 

Jaja, mens vi er på de kanter:

 

https://www.youtube.com/watch?v=7rqmqnFGVrk

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
På 1.11.2018 den 16.55, Chiefen.v-2 skrev:

Noen ble omtalt som gærninger når det ble advart mot blyforbud i 1994, jakt og skyting står jo så sterkt.

 

Når blyforbudet forsvant for litt siden ble de som nevnte at dette kommer tilbake omtalt som plaget av konspirasjonsteorier og dommedagsprofeter, de store partiene var jo imot. Billige stemmer der, oppheve et forbud de visste de ville måte innføre igjen senere....

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg skrev dette 3 innlegg lenger oppe:

 

På 16.4.2019 den 18.43, Jegermeistern skrev:

210 tonn bly ble smeltet, og kokt, og røyken og blydampen ble spredt ut over millionbyen Paris. Hvilke følger får dette, tro? Men det er kanskje ikke så interessant å forske på, -

 

 - og ganske riktig, man konstaterer at blyeksponeringen var 1300 ganger høyere enn grensa, men det var visst helt uskadelig?? En haglpatron langt oppe i fjellene, derimot - - !

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-avsloring-etter-brannen/71601865

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 15.9.2019 den 14.23, Jegermeistern skrev:

Jeg skrev dette 3 innlegg lenger oppe:

 

 

 - og ganske riktig, man konstaterer at blyeksponeringen var 1300 ganger høyere enn grensa, men det var visst helt uskadelig?? En haglpatron langt oppe i fjellene, derimot - - !

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-avsloring-etter-brannen/71601865

 

 

Hva skal man gjøre med det da? Gjøre det ulovlig å brenne kirker med bly på taket?

 

Et engangstilfelle kontra noe som skjer hvert år..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at FACE er på ballen. Ellers ønsker Firearms United hjelp med kartlegging av forskning på bly:

https://firearms-united.com/studies-lead-in-ammunition/

 

Kanskje lurt å skrive en liten bekymring til NJFF slik at de skjønner alvoret også.

 

Denne saken er fortsatt i sin spede begynnelse i EU maskineriet. Vi som var med på kampen mot våpendirektivet vet hvor tungrodd den lovgivende prosessen i EU er. Mitt tips er å ta kontakt med medlemmene som sitter i komiteen som skal behandle saken før plenumsbehandlingen i europaparlamentet. Rådet får vi gjort lite med siden Norge ikke er representert. Vi kan bare håpe på at de østeuropeiske landene setter seg på bakbeina slik som sist.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Dagens (hobby)pfillisopiske debattgrunnlag:

Hvor "farlig" er egentlig bly, ...så lenge man ikke spiser/inntar  det daglig...?  Bly er ett grunnsoff som finnes overalt i naturen, det utvinnes fra naturen og mesteparten av det som "forbrukes", enten deponeres eller gjenbrukes. Resten går tilbake til naturen hvor det en gang ble utvunnet fra...   

-er denne debatten bare en 💩 oppkonstruert av våpenhatere som  desperat forsøker på å sette sitt preg på dagsordenen...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...