Jump to content

Skyting HK


strebern

Recommended Posts

Jeg sliter med å få greie samlinger med HK416K på 100m. Også med anlegg blir det litt for upresist. Jeg prøvde med baksekk og billig tofot, men det blei enda mer ræva enn med hånd på forskjefte oppå sekk. 

 

Noen som har triks?

 

HV-området har HK416K (9" løp) om det har noe å si. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ammo er den jeg fikk fra avdelinga. Hva det er, er nok litt usikkert. Finnes det flere varianter?

 

Gudene vet hvorfor vi fikk K-en. Mistenker at ingen andre ville ha den. Naboområdet har 16"-en.

 

Vurderer å hoppe på HK-toget når feltsesongen begynner, men akkurat nå gir det meg mer å skyte med tikkaen i jegerklassa. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nok NM255 du har da, ny miljøammo. Skal poste den lista til Haugli hvis jeg finner bokmerket....

Skal du skyte i DFS-regi må du be om å få utlevert 16,5"en, K-en er ikke "lovlig" der. Fra side 4 i dette heftet:

Sitat

Våpen og ammunisjon

Det er kun HK416N (normalversjonen) som er tillatt brukt i DFS. Skarpskytterutgaven og karabinversjonen er ikke tillatt. Siktet skal kun være original aimpoint med original 2 MOA prikk.

[...]

Ammunisjonen som benyttes skal være standard utlevert ammunisjon som Forsvaret benytter. Pr 2013 er det kun NM 255 som er tillatt benyttet. For tildeling av ammunisjon for egentrening og konkurranseskyting må den enkelte henvende seg til sin avdeling (HV område, HV distrikt eller I-styrke).

 

Sett i kjedelig-HV-øvelse-hvor-en-går-og-trør-lys er jo sikkert K-en kjekkere å bære rundt på enn N-en ;)

Link to comment
Share on other sites

Gjennomførte presisjonstesting med denne våpentypen med våpen produsert av diemaco, nå colt canada.

Løpslengder som ble testet var 10"  16" og 20" med overraskende resultat.

Resultatet etter testing på 100 - 200 og 300m var at alle løpslengder leverte samme presisjon på alle de testede avstander.

Testen var begrenset til måling av presisjon ikke på effekt i mål på de forskjellige avstander.

 

Edited by NM149
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi benyttet ammo fra FLO. men ikke blyfri.

De typene som ble benyttet var RUAG ss 109 62g. / WCC M855 green tip 62g. og LC. M855 green tip 62g.

 

Har ikke gjennomført presisjonstest med H&K-416 men det vil overraske meg om de vil levere noe annet resultat.

Men jeg har skutt med kort og lang 416 på 100m. uten at jeg kan si annet en at resultatene var tilsvarende for begge typer,

dette var på frihånd med blyfri ammo.

 

Lille Arne har et fornuftig poeng med at den blyfrie ammoen fra Nammo har en annen ballistikk.

Et annet moment kan være at de 416 dere har er benyttet med Nammo`s blyfrie ammo over en lengre periode,

slik at pipene er godt nedslitt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg fant, jeg fant. Her er resultatene Tore H postet på et annet forum:

Sitat

5 shot groups were fired at 200 meters. 4 shooters were used during the testing, with an undisclosed magnified optic (my bet is a S&B Klassik 1.5-6x scope). 
Each shooter shot between 12-20 strings of slow precision fire, for a total of 63 strings per ammunition type. All groups have been used to determine average group size. Weapons had between 5-10K rounds through them at the time of testing.

HK416N (16.5")
M855: 11 cm or 1.83 MOA
NM229: 12 cm or 2 MOA
NY NAMMO 1: 11.7 cm or 1.95 MOA
Lead Free Boat Tail: 10.9 cm or 1.81 MOA
SS109 SELF: 10.7 cm or 1.78 MOA
SS109: 8.48 cm or 1.41 MOA

HK416K (10.5")
M855: 16 cm or 2.66 MOA
NM229: 33 cm or 5.5 MOA
NY NAMMO 1: 21.2 cm or 3.53 MOA
Lead Free Boat Tail: Not tested
SS109 SELF: 14.2 cm or 2.36 MOA
SS109: 15.7 cm or 2.61 MOA

The acceptability requirement for us is no worse than 2 MOA from the 16.5" gun, so all ammo tested passed that requirement.

 

Ikke akkurat noen superimponerende egenpresisjon i HK416K hvis samlingene er dobbelt så store.

Rimelig artig er det at SS109 fortsatt er det beste i begge våpen, men vi insisterer på blyfritt..

 

PS: "Lead Free Boat Tail" er ny miljøammo dvs. NM255.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det ble testet bare ett våpen av hver type betyr det jo at det kan være en masse andre variabler inne i bildet, ulik slitasje, skadet kroning, skeiv flammedemper... Det kan kanskje være nok til å forklare forskjellen i presisjon med SS109/M855 mellom N- og K? Fortsatt påfallende hvor ENORM forskjell det var på M-855/SS109 og NM229 i K-versjonen, det får meg til å tro mer på at det kan være noe ved egenskapene til disse kulene som får dem til å mislike lavere utgangshastighet. 

Link to comment
Share on other sites

Det er så klart en haug ting vi ikke vet om testingen de gjorde, men at K-en har dårligere "medfødt" presisjon etter en viss avstand har jeg ikke vondt for å tro på.
Kaldhamrede tyske piper viser seg jo å ha et godt presisjonspotensiale i de fleste våpen, og HKene holder faktisk koken etter overraskende mye juling og dritbehandling fra menige og obsternasige oberster som krever full puss med stålull og rødsprit. Det hadde vært interessant å sett en grundig test med la oss si 5 nye HK av hver sort, 5 lett brukte, og 5 regelrett misbrukte, hvordan presisjonen er.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

308 skytterslags krutt er ofte egnet i 223, helt ærlig så er jeg imponert over alle MR223'ene, har bare skutt de ut til 660 meter, og 416 ut til ca 300, men der begrenser jo optikken endel på små mål. 

Skutt fiocchi, S&B, GGG i MR223 og alt holder alfa på 300 meter LETT. 

Skal spørre kompis som har lada mye til sin om tips, vet han har brukt både 52gr v-max og 69gr smk med hell. men skal få data. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...