Jump to content

Norway Longrange 5-25×56FFP HD


sjorgen

Recommended Posts

Er vel denne: https://marcool.en.alibaba.com/product/60609976618-802338285/MARCOOL_S_A_R_HD_5_25X56_SF_FFP_Riflescope_hight_quality_tactical_scope_military_scope_long_range_hunting_rifel_scope_sight.html

 

Optikk i den prisklassen kommer vel stort sett fra Østen et sted - og trenger ikke å være ræl av den grunn, men neppe samme kvalitet som f.eks Europeisk. Kvalitet er vel nogenlunde proporsjonal med pris, skal du kun skyte på bane i penværet annenhver søndagsettermiddag i sommerhalvåret så kan det vel være fristende å slippe å punge ut 4-5 ganger så mye. Ville ikke satsa på noe slikt til jakt. 

 

Ellers vil jeg ikke si dette var av de verste prisene jeg har sett, ali vs finn. Når norsk selger må cashe ut en helkasse i gangen, pluss frakt og toll, og har litt tjon med jobben og annonsering osv, så må det nesten være såpass. 

 

Link to comment
Share on other sites

Denne selgeren har vi vært borti før, i tråden "Dagens annonse på finn.no". Han har, via diverse krokveier, fått kontakt med en fabrikk i Kina, som også produserer "Minox"-optikk. Denne selges jo som "europeisk", fordi man benytter linser fra Schott. Det er, i følge selgeren, de samme linsene som brukes når fabrikken leverer sikter med selgerens "Norway"-logo.

 

Den siktekikkerten han annonserte på Finn, var en liten omtrent 1-5 x noen-og-tjue, prisen antydet Kina, ja (vel to laken?). Jeg kunne faktisk tenkt meg en slik, til kombien, kikkerten til den, m/montasje, ligger antakelig i fossen nedafor Honnavatnet :eh: . I kombien blir det ikke så forskrekkelig mye kjapp rekyl, og skulle kikkerten gå til h****te, bor selgeren ikke lenger unna enn at jeg kan stikke innom i en eller annen anledning, og la han bortforklare eventuelle miserer.

 

Edit.: I følge en del fuglekikker- og astronomi-sider er det Schott som produserer omtrent alt av linser til  "europeisk" optikk, sjøl de "store" produserer lite/ingenting slikt sjøl (mulig unntak for Leitz). De har nok med å finne på stor, dyr, og tung leamikk, for å få stadig større zoom-område, samt innpakning som gjør at vi blar opp masse titalls tusen for herligheita.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

via diverse krokveier

 

Det er i grunn ikke så mange kroker på den veien, det er jo bare å registrere seg på ali og sende en henvendelse. Har du et visakort, og klarer å dikte opp en god logo i Paint, tar det ikke så mange ukene å få levert et parti med kikkerter av merket Zanzibar Supreme, så er det bare å legge på Finn. Så lenge du ikke selger så mange, kan du jo selge som privatperson uten moms også. 

 

Ser det er mange som er kjappe til å kategorisere dette som svindel, men det er jo ingen lov mot å selge billig skrot dyrt, det er jo strengt tatt hele verdensøkonomien tuftet på. John Deere har jo levd på dette i flere generasjoner. ;-)  Er heller ikke noe forbud mot å tjene penger, eller å være driftig og dyktig. Jeg synes faktisk sånt er helt greit jeg, og det mener jeg seriøst. Folk får selv velge hvor de handler - hos "bakgårdsforhandlere" som svært ofte er hyggelige, redelige, ærlige og serviceinnstilte folk, eller hos den etablerte bransjen som... vel av og til er det eksempler på at man treffer de stikk motsatte der da. Men strengt tatt i de fleste tilfeller lettere å kreve forbrukerrettigheter hos firma som kjører litt åpnere stil på sosiale medier osv.... 

 

Nå tok det meg ca 2 minutter på google å finne opprinnelsen på denne kikkerten, men det skyldes nok mer at verden har blitt litt mer transparent enn den gangen man møtte en kar, som kjenner en kar som har ei søster som er gift og har en svoger som bodde i Taiwan. 

 

 

Edited by Jibrag
addon
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal ikke uttale meg om kvaliteten på produktet da jeg aldri har sett på et Norway-sikte.

 

Men hvis dette etterleves, så ligger butikken i toppsjiktet.

"Som alltid...er du ikke fornøyd kan du bare pakke den rett ned å returner, du får omgående pengene tillbake uten diskusjon. Før du blar opp 10-15tusen for en lignende sjekk denne, du kan jo bare sende den tillbake om du ikke liker den. 3års garanti, egen garanti lapp på hver eske med kjøpers navn og kjøpsdato"

 

Da ligger alt til rette for at du skal kunne avgjøre selv.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jibrag skrev:

 - det er jo ingen lov mot å selge billig skrot dyrt, det er jo strengt tatt hele verdensøkonomien tuftet på. John Deere har jo levd på dette i flere generasjoner;-)  

 

Det er ikke lov å diskutere våpen brukt til sjølforsvar her inne - så - . Men uttaler du noe tilsvarende i nærheten av et Felleskjøp-utsalg, vil det være en ikke ubetydelig fordel å ha med en vesentlig del av "garderoben" - !   :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tanker om den? 

 

Ja..tja.. Du kan jo kjøpe brukt europeisk optikk til omtrent samme prisen. Da er det i mine øyne bortkasta penger med kina skrot. og hva er egentlig "HD optikk"?   

 

Har faktisk erfaring med optikk fra nevnte selger, en kjenning som skulle begynne å jakte kjøpte en kikkert og montasjer fra vedkommende. Det ble montert på en 700 i 30-06. Den kikkerten tålte ikke rekylen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, ladebenken skrev:

Den kikkerten tålte ikke rekylen. 

 

Og hva skjedde så, i forhold til selgerens ganske omfattende "garantivilkår"?

"Som alltid...er du ikke fornøyd kan du bare pakke den rett ned å returner, du får omgående pengene tillbake uten diskusjon. Før du blar opp 10-15tusen for en lignende sjekk denne, du kan jo bare sende den tillbake om du ikke liker den. 3års garanti, egen garanti lapp på hver eske med kjøpers navn og kjøpsdato"

Link to comment
Share on other sites

Nå er nok dette 3-4 år siden, jeg mener kikkerten ble levert tilbake. 

 

Nei. skal man ha kikkert til en billig penge: Finn.no -> kikkerter og optikk - > pris til 6000kr.  Finner mye bra optikk av brukt europeisk. I realiteten er disse gratis. Om 5 år kan du selge de for det samme som du må betale nå.. Jeg har flere zeiss diavari V, som jeg kjøpte for 3500 - 5000kr for 5-6 år siden. Nå ligger disse kikkertene på finn til 5-6000kr. 

Link to comment
Share on other sites

Min siste erfaring med kinesisk kikkertsiktd er ikke ftra denne selgeren/produsenten, men et annet merke som ettethvert har fått mye skryt og en trofast menighet. Livstidsgaranti og alt det der.

Klar og fin, helt ut i kanten, nix dassrulleffekt, nøyaktige klikk, men litt "utydelige"(her burde alarmen ha gått..). Masse justering i høyde og side, stort synsfelt. Testet dette siktet opp og ned og hit og dit, knallfornøyd.

 

Men-det hjelper ikke å være fornøyd og ha livstidsgaranti når sidejustetingen plutselig, uten noe forvarsel, har hoppet så langt til høyre som det er mulig å få til... Jaktdagen er ødelagt på en måte da liksom😩

Jeg kommer nok til å handle sikte fra samme levrandør igjen(kjip som bare f..), men ikke for jaktbruk.

Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, klabbogbabb skrev:

Passelig harry med 'NORWAY' gravert på kikkerten..

Hey Hey Hey. Det er jo DET som er forkortelsen for; Norwegian Optical Ranger  Wide-Angel Yankidodle.........superscopes!

 

Heldigvis finnes det kikkert-navn som overhodet ikke er Harry. Slike som:

 

Strike Eagle

Viper

og Blaser.............🙄

Edited by 32-40 Win.
  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, klabbogbabb skrev:

Sikkert ikke noe dårligere enn tilsvarende Kina-kikkerter.

 

Hypotetisk spørsmål... 

 

Det som "avslører" denne som "billig kinaoptikk" er at navnet åpenbart er selvvalgt av norsk importør, og prisen. I tillegg til at det selvsagt er mulig å finne opprinnelsen via alibaba. 

Dersom det ikke hadde vært mulig å spore opprinnelsen til denne kikkerten, importøren hadde valgt et navn som kanskje hørtes litt mer fancy ut enn "Norway", og han hadde satt prisen til 16900,- istedet for 4500,-

Lichtbaum Alpenjäger 5-30x56 HD med schott-optikk. 

 

Hvordan hadde vi da oppfattet kvaliteten på kikkerten?  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Importøren påstår at hans produkter produseres på de samme maskinene, og med den samme optikken som Minox-siktene. Det skal ikke være forskjell på dem, i følge han. Hvordan han kan garantere dette, kan jo enhver tro hva man vil om.

 

Men prisen på Minox er altså 4 - 5 ganger høyere enn disse "norske" Kina-kikkertene. Og svaret på spørsmålet fra @Jibrag

 

1 time siden, Jibrag skrev:

Hvordan hadde vi da oppfattet kvaliteten på kikkerten?  

 

  - er vel at Minox selger jevnt og trutt verden rundt.

Link to comment
Share on other sites

Først; jeg kjenner ikke denne kikkerten eller Ottar som selger den. Han er sikkert en fin fyr og jeg uttaler meg generelt. 

 

"produsert på samme fabrikk som..." minner meg om i hin, hårde dager, da jeg jobbet for en av verdens største produsenter av minnebrikker, dvs DRAM og flash. 

 

Markedet var - og er - svært kostnadssensitivt, slik at det gjaldt å ha lite svinn. Derfor ble produktene testet, de beste fikk produsentens eget navn og ble solgt til fullpris, andre-, tredje- og skrot-sortering ble solgt via andre til gradvis lavere pris. 

 

Poenget er at du får ingenting gratis. Nesten-minox fra samme produksjonslinje som Ekte-minox sier meg at det i beste fall er annensortering. Fabrikken oppfyller sin kontrakt med Minox, og istedenfor å ta feilvarene som ikke klarte QC som 'sunk cost' selger de det ut i småpartier. Det kan gå bra for kjøper så lenge man er klar over risikoen - men forvent ikke gull til prisen av gråstein. 

Link to comment
Share on other sites

De Minox siktene jeg har hatt i hendene har det stått "Made in Germany" på. Og de kan sammenlignes optisk med det aller beste som fins uten at en finner de store forskjellene. Det er mulig de er laget på en jallefabrikk i Kina likevel?
 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Man kan nok spekulere til man blir grønn, om man gidder. Om Norway blir produsert på samme sted og med mange av de samme komponenter og med tilnærmet samme kvalitet som feks Minox ZA, ZV eller ZL sikter, eller Zeis Terra for den del, ville jeg ikke bli overrasket. I alle fall ligger de alle i lavprissegmentet.  Det kan til og med hende at en får mer for penga om en kjøper fra et lite firma som kan leve med et vesentlig mindre påslag enn de større aktørene. Når Minox skal selge et ZL sikte til 3 lapper, med fortjeneste,  kan de nok ikke produsere det i Tyskland. Et ZP til 30 lapper kan de derimot stemple med "Made in Germany". Det finnes vel både teknologi og kompetanse til å produsere ZPen til samme kvalitet i Kina ville jeg tro. Kanskje kunne de til og med solgt den til 25 lapper, men ville vi kjøpt den?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

De Minox siktene jeg har hatt i hendene har det stått "Made in Germany" på. Og de kan sammenlignes optisk med det aller beste som fins uten at en finner de store forskjellene. Det er mulig de er laget på en jallefabrikk i Kina likevel?
 

 

K

Minox har sine gode linjer hvor det står klart og tydelig at de er Made in Germany, med fint logo i tyske flaggets farver og greier. Disse er også fyllt med argon.

 

De har derimot også to andre linjer hvor det farvesprakende logoet er fraværende, og disse kikkertene er fyllt med nitrogen i stedet. Nærliggende å tro at det er disse som menes.

 

Det er dermed selvfølgelig ikke Minox ZP5 til 30000 disse kan sammenlignes med, og det er nok derfor folk misliker hele dette utsagnet om Minox som markedsføring. Enhver som er litt informert ser fort hva det er man prøver å oppnå med å si slikt.

Link to comment
Share on other sites

Produsert på samme fabrikk betyr ikke samme kvalitet. 

 

Slik jeg har forstått det sender en del firma ferdig produserte varer til 3djepart for inspeksjon og CC. Det gjøres neppe med produsert på samme fabrikk produktet. 

 

Feks sykler i karbon støpes ofte i Kina,. Seriøse aktører får de sjekket med ultralyd hos et annet før det når sluttbruker. At samme fabrikk kjører et nattskift og selger selv vi huckertbaba betyr ikke samme kvalitet som orginal produktet. 

Edited by Zippaznip
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Antar man at verdikjeden er importør-butikk-staten-kunde, og at man regner med at påslaget for både importør og butikk følger bedriftens gjennomsnittlige påslag. Antar staten tar sine 25%, butikken har 20%, og importøren (Leica Geosystems AS, Carl Zeiss AS) har 50% ref: Proff.no

 

 Da kan man anta at en kikkert du betaler 20000 for koster ca 8500 DDP for importøren. Koster kikkerten 10000, er man nede på 4200. Dette er ikke innertier, men det er definitivt ikke skivebom heller.

 

Av disse 8500/4200 kronene har i tillegg eier av merket (Carl Zeiss AG og tilsvarende) et påslag. Tror ikke jeg tar feil hvis jeg sier at de dobler prisen, kanskje ennå mer. Det koster å gi 30 års garanti, markedsføring, lønn ++++ Da er vi nede på en varekost for eier av merket på 4250/2100 DDP (kanskje litt søkt med varekost DDP). 

 

Så. Hva har du egentlig betalt for?

 

Det er så og si ingenting som du har lyst på, som er dyrt å produsere. Men det koster forferdelig mye å få deg til å kjøpe den. Akkurat derfor er Facebook, Alphabet, Apple, Amazon og Alibaba de selskapene i verden med høyest verdi. Akkurat dette har Ottar fra Rennebu allerede skjønt.

 

PS.

Jeg er 2 Swarovski, 2 Zeiss, 2 SuB, 1 Meopta, og av en eller annen grunn en VX-1, og jeg kjenner ikke Ottar

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har en kikkert fra denne selgeren, en 1-8x24 med lys. Så langt er jeg svært fornøyd og har skutt 2 hjorter med den. Kikkerten er svært god under dårlige lysforhold og har klar optikk. Det er for tidlig å konkludere ennå. Den må få noen år på ræva med skikkelig vestlandsvær, regn, snø, frost, dunk osv. Den står på ei Sako aII 375hh som sikkert er 35 år. 

Link to comment
Share on other sites

Hadde en samtale med Selgeren for noen år siden. Spurte litt om et av siktene han solgte. 

Skulle være veldig klare glass, fordi han så litt dårlig på et øye eller skjev hornhinne 🧐 noe i den duren, så glassene var tilpasset "Hans" øye. Derfor var glassene mye klarere enn de andre..

Hadde fått en knall bra deal med de som laget kikkertene.

 

Spurte litt mere om kikkerten.... Å stille ble det.  

 

Link to comment
Share on other sites

På 23.10.2018 den 12.01, boble skrev:

Verden kan se mye klarere ut gjennom et Schott-glass. Men det kommer an på hva man har oppi.

 

Jeg vil formode at du fyller det med "BOBLE"-vann!

 

10 timer siden, Marcel skrev:

han så litt dårlig på et øye eller skjev hornhinne 🧐 noe i den duren, så glassene var tilpasset "Hans" øye. Derfor var glassene mye klarere enn de andre..

 

Så vet vi det. Man må oppsøke en forhandler som knapt har gangsyn, så får man optikk som gir 200 % lysgjennomgang! Og som gjengir svart-hvitt-bilder i farger!

 

På 23.10.2018 den 15.04, Jegermeistern skrev:

Og hva skjedde så, i forhold til selgerens ganske omfattende "garantivilkår"?

 

På 23.10.2018 den 15.11, ladebenken skrev:

Nå er nok dette 3-4 år siden, jeg mener kikkerten ble levert tilbake. 

 

Fikk kjøperen ny kikkert? Det er kanskje vanlig for "Kina-importører", så lenge de kan tjene igjen en kubikkmeter sikter, hvis de klarer å selge 4-5 stykker av dem.

 

Heldigvis er servicen bedre hos de "europeiske", men det betaler vi jo for, som @Jibrag og @ErlingElev har forklart over her.

https://www.kammeret.no/topic/84142-reparasjonservice-av-swarowski-kikkertsikte/

 

Jeg tror kombi'en fortsatt får gjøre tjenesten med de åpne siktene, inntil jeg kjøper et pent brukt, og såpass gammelt sikte at jeg kan være sikker på at det er europeisk.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...