Jump to content

Ny anskaffet brno kombi...


ize79

Recommended Posts

Hei hei...

 

Kjøpte meg nylig en Brno, men har ikke mye greier på verken rifler eller kombi.

Det står ZH301 på hagle-løpet, å ZH304 på kombi-løpet, hvis det sier noen noe... Vil det si det samme som at den "heter/blir kalt" Brno ZH304?!?!

 

Ga forøvrig 6000 for børsa med begge løpa, futeral, bushnell-kikkert, noe ammo+pusse sett å noe småtteri...

Greit kjøp?!

Hva ligger de egentlig på i pris?!

Link to comment
Share on other sites

Som Buster sier, disse kan du ikke få ødelagt :D

Har hatt en i 31 år og og funker utmerket enda :D:D (kjøpt brukt den gang for 1100,-)

På mi står det ZH 301 på hagleløpet og ZH 224 på kombiløpet.

Hagla kal 12/70

Kombi 16/70-7x57R

Det eneste jeg har skiftet er tennåla (2 ganger)

Link to comment
Share on other sites

Du har fått deg et glimrende våpen. Det har noen detaljer som enkelte ikke forstår, og dermed ikke liker :wink: , men når du lærer å kjenne det kan det hende du liker det like godt som det jeg gjør.

 

Litt om våpenet kjapt etter husken(tar forbehold om mulige feil modell nr):

Det er produsert siden 50-tallet, med mindre endringer underveis og da i 100serie 200 serie, og etter hvert den du har som er mest vanlig, 300 serien.

301=hagle 12-12, 302=hagle 16-16, 304=7x57r-12, 305=5,6x52r, 306(?)=7x65r-12 307(?)=8x57irs-12 , husker ikke helt hvem som er hvem lengre, men den finnes i kombinasjoner mellom disse riflekalaliberene og både 12, og 16 hagle under. Jeg hadde en sær variant av ei haglepipe med en fæl rekyldemper/smellforstreker som hadde benevnelsen 202.

Det finnes også dobbeltriflepiper i et begrensa antall kalibere, i alle fall de tre grove overnevnte. 348=7x65r-7x65r, og 349=8x57irs-8x57irs.Dobbeltriflepipene kom relativt seint, og skal ikke brukes på låser med serienummer under 400 000. (det er rett rundt der)

 

Låsen er annerledes en det som er vanlig for slike våpen, og du kan med fordel prøve å kikke godt på den og forsøke å forstå hvordan det hele låser. Det er en lur løsning som gir låsing både over og under pipebunten, og den bevegelige låseblokka tillater en høyere hengsling en tradisjonelle låser. Våpenet utsettes ikke for samme vippemoment under avfyring slik som på vanlige brytelåser.

Rifleavtrekket er ofte ikke helt perfekt, men ellers er avtrekket en genistrek slik jeg ser det. Rifleavtrekket er jo foran, hvilket er bra, og det bakre avtrekket fungerer som en singeltrigger. Det tar nedre pipe først. På denne måten kan du dedikere fremre avtrekker til kun å være et rifleavtrekk, og da trene med kun å bruke bakre avtrekk når du bruker haglepipa. Jeg gjør det slik, og da sitter det så kraftig i kroppen at hagle= bakre avtrekker, at det aldri er spørsmål om fare for feilavtrekk. På grunn av denne valgmuligheten, ble haglepipene ofte levert med full TB i begge løp for at en selv skulle kunne velge hvorvidt man ville ha nedre eller øvre pipe som ”første”, altså mer åpent. Jeg fikk etter mye leiting tak i et avtrekk med snellert. Hele avtrekket sitter i en egen enhet, og kan byttes lett på egenhånd hvis man har noe innsikt og en beskrivelse av framgangsmåte.

En del folk sliter med å dele/sette sammen børsa., men det er like lett som andre børser hvis du gjør det riktig.

 

Den eneste detaljen jeg ikke er så glad i er svalehalesporet i reimfestet på haglepipa. Det klikker, og bråker, men med litt teip klemt i mellom er det greit, forøvrig bruker jeg skjelden reim, den ligger fint over skuldra når den er knekt, og med patroner i, har børsa ingenting på skuldra å gjøre spør du meg.

 

Jeg har kun erfaring med 304, men har testa en god del ladninger. Disse er regulert for tunge riflekuler, og det er mest sansynlig at at du får treffpunktet til å ligge godt i forhold til haglesvermen med de tyngste kulene. Tyngre kuler = lavere hastighet, og dermed mindre varme, og mindre varmespredning.

 

Lykke til. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lånte en sånn børse en høst, og det er et robust bruksjern, selv om jeg syns den er en klump, med en grusomt plassert sikring :cry: . En ting jeg merka meg, var at ved flere skudd med rifleløpet gikk børsa lavere for hvert skudd, i motsettning til kombier med underliggende løp, som gjerne setter skuddene høyere ved varmskyting.Børsa jeg lånte, var i kal.16/70 og 7X57R. Selv må jeg nok si at jeg syns Brno gjorde et framskritt da de kom med 500 serien :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt det motsatte når det gjelder 500 serien. Sikringen er grei, kun en vanesak. Har selv en 305 og ekstra hagleløp. Kan fint skyte 5 skudd etter hverandre uten treffpunktforandring, hvor mange andre kombier kan du gjøre dette med? Mener jeg betalte 4000 SEK for min fra Torsbo, kombiløpet var nytt.

Link to comment
Share on other sites

Sikringen er grei,sier du :?: Ja, man kan vel venne seg til alt, men fortsatt mener jeg at sikring plassert ved tommel er overlegent. Med tanke på treffpunktsvandring, så mente jeg ikke det var noe "big deal" Jeg har kombi selv, og jeg har ikke for vane å varmskyte. Holder den 2 skudd greit samla, er det godt nok for meg.

På hytta mi har jeg liggende en katalog fra Schou,årgang 1963 :) Og der kan en vel se hvorfor Brno 300 serien var så populær, det fantes ingen andre til en pris, folk med normal inntekt hadde råd til :lol: Men verden går framover, og i dag finns det en del greie kombier. Selv har jeg en Zolibygd Husqvarna i 12/76 og 7X57R, som jeg har brukt nye siden -96, og den har jeg ingenting å utsette på :D Relativt lett, lodda piper, rifleavtrekket BAK :D , og grei presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Spørs jo selvfølgelig hva du er vant med og helst foretrekker.

 

Benellien jeg hadde var sikringen også i forkant, bare på siden istedet for inni slik det er på kombien.

novavtre.jpg

 

Kanskje derfor jeg ikke har noen problemer med sikringen fordi jeg er vant med at pekefingeren skal frem først.

Link to comment
Share on other sites

Oi oi... Her ble det mye nyttig info på en gang!!!!

Gleder meg til å sette meg ned senere ikveld å reflektere litt mer over svar, å da spes det med èn ting som jeg ikke visste, at bakre avtrekk virker som singeltrigger...

 

Takker masse for info!!!!

Link to comment
Share on other sites

Plasseringa av sikringa hadde vært grei den, om hagleavtrekket hadde vært på fremre avtrekker. Sånn det er, må en avsikre, og så lure pekefingeren forbi rifleavtrekkeren om en skal skyte et kjapt hagleskudd. Dette synes jeg som støkkjeger på fugl er ei stor ulempe! Ellers er det riktig som det er sagt her, at mer robust mekanisme skal en lete etter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 years later...

Hei Reinhardt - du virker å ha kunnskaper om BRNOs ZH serie.

 

Jeg har nylig arvet en slik - men i 200 serien.

BRNO ZH 221 OU for å være nøyaktig med dobbelt 16 kal løp.

Den er produsert i 1970 og har tilført min bestefar. Våpenet ser prikk likt 300 serien såvidt jeg kan se av bilder, kanskje litt mindre utskjæring på stokken.

 

Har saumfart nettet - kammeret - mm uten å finne særlig informasjon om akkurat denne serien og er derfor svært sugen på kunnskap.

Lurer derfor på:

 

- er dette våpenet også en kombi?

- kan jeg bruke løp fra 100-300 serien?

- har ikke sett kombiløp fra 200 serien til salgs?

 

Dersom du hadde tatt deg tid til å svare ville det betydd mye for meg.

 

Fortsatt fin dag ...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har en rimelig alu montasje til brno som jeg kjøpte fra usa. Ingen hurtigmontasje. Men har ingen planer om å fjerne 1-4 kikkerten mens man farter. 1x på hagleskudd 4x med rifleløpet. Husker ikke navnet på montasjen i farten.

 

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tok kombien med på banen i dag å sjekket om oppsettet enda går beint. Den ble innskutt en gang i august i fjor, vært en god del på jakt, og skranglet i en haug med timer i bil.

si78.jpg

 

zsn0.jpg

 

Billig montasjen holder mål. Solid sak der bunndelen er frest ut av et helt stykke alu og profilert i alle retninger. Tre skudd på 100 meter. To tette, og det tredje begynner å krype noen cm nedover pga varmgangen i løpet. Normal oppførsel på kombien min hvis jeg ikke lar den kjøle litt mellom skuddene. Lar jeg den kjølne får jeg gode muligheter på fine små trekløver :) Ligger en smule på siden, men det var litt vind, så mistenker at den er bortimot 100% på en helt vindstille dag. Meget fornøyd med presisjonen på det gamle "spettet" :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...