Jump to content

Hjelp til kniv nr 1


Kvilt

Recommended Posts

Hei.

 

Har startet på min første kniv.

12 cm langt skaft som skal parres med Helle jegermester blad.

Har nå pusset ned helt til 800 papir, så det jeg trenger hjelp til er videre bruk av oljer, farge og videre pussing.

Legger ved noen bilder av det jeg har å hjelpe meg med.

 

Setter utrolig stor pris på hjelp.

 

 

Bilde 20.10.2018, 10 46 23.jpg

Bilde 20.10.2018, 10 46 28.jpg

Bilde 20.10.2018, 10 46 35.jpg

Bilde 20.10.2018, 10 50 41.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du kan nå farge skaftet med den fargen du ønsker, ønsker du flere farger velger du den mørkeste først.
Etter du har farget skaftet og latt det tørke, så pusser du skaftet igjen slik at du får frem ønsket mønster i treverket. Både vannbeisen og narvsverten fungerer :)

Når du har fått ønsket farge så avslutter du med Danish Oil. Første lag med olje bruker jeg ganske mye og lar olja trekke sikkelig inn.  Dette gjør jeg tre ganger.

 

Link to comment
Share on other sites

Hei. 

Fint skaft😊

I tillegg Hermansen sitt gode svar, så kan jeg tilføye noe litt på siden.

Det første du bør gjøre er å borre opp til tangen å lime knivbladet til skaftet. Dette kan med fordel gjøres enda tidligere, feks før evt rett etter grovforming. 

Det er noen fordeler med dette:

1. Lettere å forme/pusse skaftet da du kan feste bladet til skrustikken. Unngår da også skader på skaftet fra skrustikken. 

2. Lettere å kompensere for skjevheter blad/skaft når bladet er festet på skaftet før grovforming. 

 

Det er lett for at det kan komme litt «skader» under borring til tangen, så da er det dumt om du har brukt masse tid, og er helt ferdig med skaftet😊

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du kan pusse med olje på sandpapiret da gjerne 1000 eller 1500 grit. Og da på strøk 2 og 3 feks. Eventuelt kan du bruke fint stålull, jeg personlig klarer ikke helt å se store forskjellen i finnish, men jeg polerer skaftet etter at det har herdet.

Men jeg ville helt klart borret for tangen tidlig i prosessen, men det gjør du neste gang :) Borre og tilpasse tangen så tidlig som mulig. 
Når man velger å lime skaftet til knivbladet spiller ingen rolle egentlig. Flere ganger jeg har lagd ferdig hele skaftet så limt knivbladet som en av de siste operasjonene. 
Største fordelen og lime knivbladet til skaftet som ett av de siste stegene er om noe går galt/feil på materiale etc underveis. Sparer deg for en god del jobb. Etterhvert vil jeg anbefalle deg å gjøre begge deler, finn ut hva som passer deg best.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...