Jump to content

Mini 14 PAR


sumog

Recommended Posts

Tenkte litt, Mini 14. Ikke noe stort problem å bygge den om til pumperifle. Fjerne gassblokk og bruke fremre del av ladearm som starpunkt på ett  " pumpefortre". MEN det er vel ikke mulig å få godkjent en sånn ombygging da det er en mini 14 ??

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er riflen ubrukelig og fulstendig uinteressant uten halvauto-funksjonen. Bruk tiden og energien på arbeidet med forskriften når den tid kommer! Skriv mailer og hold organisasjonene ansvarlige for det de gjør, og ikke gjør..

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, skog skrev:

Etter min mening er riflen ubrukelig og fulstendig uinteressant uten halvauto-funksjonen. Bruk tiden og energien på arbeidet med forskriften når den tid kommer! Skriv mailer og hold organisasjonene ansvarlige for det de gjør, og ikke gjør..

Skrive mailer må de som kan slikt gjøre, jeg lufter tanken på å bygge meg forbi problemet.

Link to comment
Share on other sites

Mini-14 (i likhet med M1 Garand, M1 Carbine, M14/M1A, AR-15, AK, FN FAL) avhenger i stor grad av trykk og moment under veksling for jevn og sikker utdraging av hylsen i kammeret.

Rettrekker-Mini, i likhet med AR, blir fort keitete, da du må bruke mye makt for å få hylsa til å slippe kammeret og bli med bak. På ei "skarp" slik vil sluttstykkets moment på vei bakover dra den med seg men uten denne kraften blir det hånda di som drar i ladehendelen/forskjeftet som skal ta all denne energien.

 

Det finnes enkelte våpen som er OK som rettrekker, men Garand-lås (dvs Garand, Carbine, M14/M1A, Mini-14/30), AR, FAL, seg jeg enkelt ikke vitsen med, spesielt på førstnevnte bytter du bort så-som-så halvautoveksling mot så-som-så manuell veksling, uten at presisjonen automatisk blir noe som helst bedre.

Link to comment
Share on other sites

Både og. En del eldre rifler har gas cut-off for bruk med gammeldagse 22 mm riflegranater og er laget for å fungere som rettrekkere. Dette gjelder bl.a. FAL og den siste jugoslaviske versjonen av SKS.

 

For rundt 20 år siden brukte jeg granatmodusen en god del på en MAS 49/56 siden det var umulig å få tak i hylser. De måtte formes fra 6.5x55 som ikke var stort lettere å få tak i. 

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Mini-14 (i likhet med M1 Garand, M1 Carbine, M14/M1A, AR-15, AK, FN FAL) avhenger i stor grad av trykk og moment under veksling for jevn og sikker utdraging av hylsen i kammeret.

Rettrekker-Mini, i likhet med AR, blir fort keitete, da du må bruke mye makt for å få hylsa til å slippe kammeret og bli med bak. På ei "skarp" slik vil sluttstykkets moment på vei bakover dra den med seg men uten denne kraften blir det hånda di som drar i ladehendelen/forskjeftet som skal ta all denne energien.

 

Det finnes enkelte våpen som er OK som rettrekker, men Garand-lås (dvs Garand, Carbine, M14/M1A, Mini-14/30), AR, FAL, seg jeg enkelt ikke vitsen med, spesielt på førstnevnte bytter du bort så-som-så halvautoveksling mot så-som-så manuell veksling, uten at presisjonen automatisk blir noe som helst bedre.

Ikke noe problem, har tenkt igennom dette. Mulig denne posten skulle vert postet under lover og regler i stedet.

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, sumog skrev:

Ikke noe problem, har tenkt igennom dette. Mulig denne posten skulle vert postet under lover og regler i stedet.

Fluta kammer sikkert? Første som sprang opp i hodet mitt.

 

Mulig det funker, men om jeg ikke hadde investert tiden min på å dra den med over til DSSN,  så ville jeg heller brukt energi på å lage sette sammens ei go 5.56 repeter rifle på en bedre platform.

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

"Ikke noe problem" og "ikke noe problem"; min erfaring tilsier at med mindre rifla er lagd for å være rettrekker, vil en få problemer med utdrag.

Nå er vel mini 14 en gass operert rettrekker..

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Og når du fjerner gassen vil du ikke ha samme hjelp til å få ut hylsa. Som jeg har forklart 3 ganger allerede.. 🙄

 

Det er noe annet når våpenet er designet som rettrekker fra fabrikk. Da vil det være kontaktflater i sluttstykket og kassen som mer effektivt bruker energi på å få sluttstykket (og hylsa) bakover.

Nå du fjerner gassen  har du heller ikke noe ettertrykk som klistrer hylsa fast kammeret ( som AG3 som har fluta kammer pga veldig tidlig og rask åpning) .Når det gjelder mitt innlegg, var det på om godkjenning av ombygging, ikke gjennomføring av ombygging.

Link to comment
Share on other sites

Ettertrykk?

Hylsa kleber uansett virkemåte, det må den gjøre, hvis ikke får du et mye høyere trykk mot støtbunn på sluttstykke/sleide/ramme.

 

På halvauto vil trykket mot støtbunn og/eller sluttstykkebærers bevegelse (avhenger av type lås/halvstiv lås) "røske" hylsa med bakover. Det oppnår du ikke på en rettrekker-ombygd Mini eller AR. Hele bevegelsen for å løsne hylsen fra kammerveggene må du da selv gjøre uten særlig hjelp fra en kamoverflate. Se f.eks. hvordan hevarmen på M98 roterer sluttstykket bak og ut av lås. På Mini går hendelen direkte bakover og du må dra hardt nok til å få sluttstykket til å begynne roterer. Det er ganske likt på AR og AK også.

 

Juridisk er det ikke verre enn at du kontakter våpenkontor og spør hva som må til for å få den omregistrert som manuelt repetervåpen.

 

Jeg brukte i overkant av 6mnd og litt for mange tusen på samme prosess og sitter igjen med en følelse av at jeg kunne brukt både tid og penger litt mer fornuftig...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Ettertrykk?

Hylsa kleber uansett virkemåte, det må den gjøre, hvis ikke får du et mye høyere trykk mot støtbunn på sluttstykke/sleide/ramme.

 

På halvauto vil trykket mot støtbunn og/eller sluttstykkebærers bevegelse (avhenger av type lås/halvstiv lås) "røske" hylsa med bakover. Det oppnår du ikke på en rettrekker-ombygd Mini eller AR. Hele bevegelsen for å løsne hylsen fra kammerveggene må du da selv gjøre uten særlig hjelp fra en kamoverflate. Se f.eks. hvordan hevarmen på M98 roterer sluttstykket bak og ut av lås. På Mini går hendelen direkte bakover og du må dra hardt nok til å få sluttstykket til å begynne roterer. Det er ganske likt på AR og AK også.

 

Juridisk er det ikke verre enn at du kontakter våpenkontor og spør hva som må til for å få den omregistrert som manuelt repetervåpen.

 

Jeg brukte i overkant av 6mnd og litt for mange tusen på samme prosess og sitter igjen med en følelse av at jeg kunne brukt både tid og penger litt mer fornuftig...

Nå vet ikke du hvordan jeg vil bygge om minien, det er mange måter å få bygd inn en kam for å få hjelp med de første mm. Nå skal ikke alle prosjekter lønne seg, og jeg bygger selv. 

Edited by sumog
Link to comment
Share on other sites

Dette handler om en grunnleggende forskjell i hvordan disse to våpenkonstruksjonene drives. I en halvauto vil bolthastighet ved opplåsing være  på sitt høyeste, det er derfor ikke nødvendig med noen kraftforsterkende utveksling for ekstraksjon. Den enkleste fiksen på en rettrekker vil være å øke forvandring på bærer så en rekker å bygge opp mer bevegelsesmengde.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ei tohi varjata said:

Nå er det jo en viss forskjell på å skyte skarp ammo og drivpatroner, spesielt når en skal skyte en del av gangen. En ettermiddag på banen med rettrekker-FAL og NM60 høres ikke gøy ut.

 

Fra rundt 1960 ble drivpatroner benyttet i mindre utstrekning til fordel for STANAG granater med kulefelle. Dvs. i gullalderen til FAL, helt til 40mm granater overtok.

 

Jeg trenger manuell ekstraksjon hver gang jeg justerer gassregulator for en ny kasse og for min del er det ikke noe problem å skyte enkeltskudd.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært superenkelt å "fikse" en Mini til å være bedre egnet som rettrekker ville nettopp britene ha gjort det for 20 år siden, der borte springer mange rundt med ymse rettrekkere, hvorav mange er nettopp Mini-14, fordi de er billige..

Jeg klarer helt ærlig talt ikke å se poenget i en Mini-rettrekker, det finnes så mange våpen som har både bedre avtrekk, egenpresisjon, kolber, muligheter for å feste optikk skikkelig, driftsikre (og rimelige...) magasiner, og egenpresisjon...

 

24 minutter siden, Thor skrev:

 

Fra rundt 1960 ble drivpatroner benyttet i mindre utstrekning til fordel for STANAG granater med kulefelle. Dvs. i gullalderen til FAL, helt til 40mm granater overtok.

 

Jeg trenger manuell ekstraksjon hver gang jeg justerer gassregulator for en ny kasse og for min del er det ikke noe problem å skyte enkeltskudd.

Hvilke rifler snakker du om? Min AR misliker enkelte typer ammo, f.eks. hardt ladd NATO, og disse er verre å få ut enn pyseladd Fiocchi. Simpelthen fordi AR har null primærutdraging, og når sluttstykket er låst virker ladehendelen umiddelbart på sluttstykkebæreren (det er ingen slingringsmonn fra man tar i hendelen til sluttstykket begynner å bevege seg, i motsetning til en AK).

Det er ren fakta at selvlademekanismer hvor ladehendelen virker direkte på opplåsing vil være treigere å åpne enn de hvor man har avstand til å bygge opp moment for å overføre momentet nettopp til rotasjon. Men igjen, hvis det var noen vidunderkur man kunne utsette en Mini for slik at det ble lettere, ville det vært gjort med alle Miniene i England for lengst..

 

På AK går sluttstykkebærer et stykke bakover før den begynner å rotere sluttstykkehodet. Sånn sett er jo den bedre egna som rettrekker enn AR og Mini. I tillegg har både 7,62x39 og 5,45x39,5 en mer konisk hylse enn 223/5,56 ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde at det var åpenbart at posten du quoter omhandler FN-FAL, som er et av eksemplene jeg brukte.

 

Du glemmer at ergonomisk sett er AR en av verstingene for manuell bruk. Det er derfor man foretrekker pumper og sidematere for slike evenukker. Både FAL og AK (og forsåvidt SKS) har ladehendelen plassert slik at det er lett å røske den bakover fra skytestilling.

Link to comment
Share on other sites

Kunne vært AR med justerbar gassblokk også, var det jeg trodde du mente.

Det finnes plenty av AR-kasser med ladehendel plassert på siden også (britene elsker jo slike), men problemene med primærutdragning blir en ikke kvitt (til en viss grad) før en bygger om sluttstykkebærer til å bevege seg fritt bakover før den begynner snu sluttstykkehodet.

Link to comment
Share on other sites

Mini-14 har vel såpass mye feil at de nesten regnes som rettrekkere? :o 

 

Mini-14 ønskes jo bort som signalgreie, så tviler på at dette blir godkjent i utstrakt form, vi får se :o 

Problemet med AR sidecharger er jo at man drar vanlige stedet, av gammel vane. Har hatt Ar-10 sidecharger uten vanlig ladehåndtak, ble gjort om til tradisjonell stil. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at de som kjøper AR rettrekker fordi de ikke allernådigst får lov av myndighetene til å kjøpe the real deal er så veldig bortskjemte med å lære seg hvordan man tar ladegrep på AR 😉

 

PS.

Metoden for å ta ladegrep på AR når alt sitter skikkelig fast blir som kjent referert til som bombekastermetoden 😀

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...