Jump to content

Sauer 200 str og muligheter til kaliberbytte


Langemann1

Recommended Posts

Sitat

Nå som 223-debatten er ferdig i DFS

Eeh..? Gid det var så vel, den er alt annet enn over. Jeg vedder ei flaske god konjakk på at vi skyter 556x45 i DFS før du og jeg er V73, sannsynligvis ar vi det før vi er V65 også.

 

Sitat

god nok presisjonsmessig til 200m vil være tilgjengelig for 4,-+ p

Den ser jeg ikke helt. Jeg sliter med å lade både 6.5 og 308 for under 4,-  Matchammo til under en halv dollar har de ikke i USA engang. Og med det nivået viser i DFS nå, så går ikke presisjonskravet ned heller.

 

Ellers har du jo gode poenger.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Hei

Kaliberbytte i STR. Jeg har en STR med løp i 6,5-284. Samt tilhørende magasiner. jeg prøvde med en 308 NM hylse og den entrer. Om ikke hele veien inn. Siden magasinene er tilpasset rebated rim. Problemet er vel kanskje sluttstykket. Sluttstykkehode utvendig diametert er en tanke større en Schults & Larsen sitt magnum sluttstykke som går i standard Schults & Larsen kasse. Derimot er sluttstykke en del tynnere en magnum Sauer sluttstykkehode. Imidlertid er Sauer magnumkassen også større en standardkassen. Siden Schults & Larsen klarer å få en magnum patron i standardkassen. Kan det gå. Imidlertid blir kostnaden med ombygging sikkert større en å kjøpe en langholdsrifle som passer. Samt at hele operasjonen er litt "tvilsom". Selv om det kanskje teknisk lar seg gjennomføre.

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

 

 

M67:

Hadde man gått for "natoammo" hadde det ikke vært noe problem å få ferdig "tunede" piper som skyter 5cm på 200m.

GGG-nato går bra, Magtec går bra, gammel NM60 går bra hvis man vet hva man skal se etter.

Man får overtale Steyr til å lage STR-løp. De vet hva som skal til.

 

Lurer på hva slags pris man hadde oppnådd hvis man bestilte 10mill 146gr natopatroner med presisjonsgaranti fra GGG. (..det er vel ikke mer penger enn Norma har på lager ab Blasermontasjer.. 8)  ) 

 

Poenget er at det ikke skal mye til for å få natoammo til å være god nok til DFS 200m.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

5cm er ikke godt nok til baneskyting på 200m. Det vil iallefall gi poeng tapt, skudd som ramler utenfor i vind og når man er dårlig sentrert. Mulig å skyte fullt med ja, optimalt nei. 25mm er forholdsvis lett oppnåelig med både 6.5 og 308, men da er det ikke skramleammo lenger.

Når det er såpass populært som det er, og de fleste som kommer til gjerne bruker mer enda mer penger enn DFS tillater (kikkertsikter osv) så tror jeg ikke det er økonomien det står på, og dårlige presisjon vil gjøre det hele mye mindre interessant. Dersom ammo som samler 25mm er tilgjengelig, så vil ikke folk kjøpe ammo som samler 50mm, selv om den koster halvparten. Dette er tilfelle i dag, med S&B og Partizan f.eks. Du får 6.5x55 til 4-5 kroner, men folk kjøper den til 8-9. Det er ingen grunn til å tro at det vil være forskjellig i 308.

 

 

 

 

 

K

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sliter litt med å se at flere kaliber i dfs skal redusere kostnadene. Stordrift gir billig 6,5x55.

Er jo bare å se hva Lapua 223 match ammo koster.

 

Hadde jo vært gøy med uit-gevær regler og fritt kaliber. Det vil garantert gi lavere aktivitet hos alle andre enn de med store ambisjoner og bra med penger.

Det geniale med DFS, Sauer200str og 6,5x55 er at det er like "billig" for alle, alle kan kjøpe seg en sauer til en utrolig god pris og være med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi kommer nokk til å skyte med 6,5x55 og 7,62 i lang tid fremover i DFS. Må nokk inn ne ny generasjon på skyttertinget før det vil bli åpnet for noe annet. Du vet bestefaren min brukte 6,5x55 så hvorfor skal vi bruke noe annet. Men etter min mening burde det vært tillat med 223 for de som ønsket å bruke det.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at det ville vært et steg bakover ballistisk å gå over til både .223 og .308 er nok 6.5 kommet for å bli, ja.

 

Heller enn å lobbyere DFS til å gå tilbake til 1960 i ballistikken burde Kammeret lobbyere NATO til å adoptere en mer kurant patron. Noen som har nummeret til Stoltenberg?

Edited by klabbogbabb
Link to comment
Share on other sites

Breddedeltagelse handler mye om økonomi.

Nå går deltagelsen drastisk ned ifølge DFS-folk jeg snakker med. Årsaken er økonomi.

Pri 1 burde være å få kostnadene ned 30-40% med like forhold for alle. De beste vinner alikevel under like forhold.

Priser på ammo og andre produkter går som regel på antall. På verdensbasis blir det produsert mer 308 og 223 enn 6,5. Da snakker vi om enhetspriser. Så kommer komponentpriser. Da stiller 223 i særklasse.

Jeg mener fortsatt det er mulig å skru ut 7,62nato med et kost/presisjonskrav det ikke er mulig å få til med 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet et par loter GGG med veldig bra resultat.

Hadde, som tidligere sagt, disse blitt kjøpt inn i store kvanta med litt ekstra tlc i produksjonen hadde man kunnet få til en pris på 4-tallet.

 

I anbudsrunder kan det skje mye rart. I England standardiserer de ammo, 308 med 155gr, til en eller annen stor rifleøvelse, som jeg ikke husker, på 600 og 1000yd. For noen få år siden vant RWS, av alle, dette anbudet fordi de hadde ledig produksjonskapasitet de ville fylle. RWS var altså lavest i pris av alle med matchammo innenfor spec. Ammoen gikk forøvrig strålende.

 

Hvor mange produksjonslinjer i verden står klar til produksjon av 308 kontra 6,5? 

Hvor blir konkurransen mellom produsentene størst?

 

På beynnelsen av 80-tallet fikk jeg kjøpt et overskuddslager av 5,56nato, 55gr, produsert av Sako etter at Politiet gikk over fra HK33 til MP5. Den ammoen brukte jeg i flere år til konkurranse med god nok presisjon, ca 1,5cm@100/5cm@300m skutt i noen forskjellige rifler. Den ammoen hadde holdt i massevis til DFS 200m og er et godt eksempel på "godt skrudd" militærammo.

 

Det jeg har størst problem med å forså er hvorfor det er motstand i DFS-miljøet mot realistiske innspill og forslag for å redusere driftskostnadene til skytterne med 40-50%. Proppen i systemet heter 6,5x55, trist men sant..

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det økonomiske aspektet er mest følbart i forbindelse med at pipene blir utskutt, og her har nok 7,62 en fordel. Men den har en ulempe i rekyl, skal man bruke lette nok kuler til å duplisere rekylen fra Rekrutt-ammo, blir det labre egenskaper på 200 meter. Hvis "tante" lar meg få en STR til, kunne jeg nok skutt en del konkurranser med 7,62. Men jeg gidder ikke skifte pipe for annethvert stevne.

 

DFS har godkjent bare en (senior-) riflemodell, og bare en produsent. Det gir lave priser, men problemene viser seg omtrent hver høst, når innendørssesongen starter. DFS er tomme for en eller flere varianter av STR, fordi Sauer har hatt nok å gjøre med å levere jaktvåpen. De har det jo ikke særlig travelt med å levere STR heller, det er jo ingen andre som kan "gå dem i næringa", siden DFS (og skytterorg i Danmark og Sverige) har gitt dem monopol. Hadde man krevd, og fått godkjent, enda en produsent av STR (f.eks. Kongsberg), ville nok Sauer sørget for at det var våpen tilgjengelig fra dem også.

 

Jeg kan ikke se at det er noen problemer, heller ikke prismessig, med å godkjenne andre kalibre, som kan benytte samme sluttstykke og (omtrent) samme magasin. Vil pipe-produsentene ha flere tusen kroner mer (som jeg tviler sterkt på at de vil) for ei pipe i 22-250 eller 6 XC, så får vi holde oss til 6,5/7,62. .223 og tilsvarende krever annet sluttstykke, og kanskje magasin, men det er en engangs-investering. Mine fem første 6,5-magasiner er fullt brukbare (faktisk bedre enn de nye) etter 29 sesonger.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vet da det, men hvor lenge er det siden du har sett en Krag-J eller M/59-63-67 i kongelaget? (1989 gir lave odds!) Våpensmias "Rekruttrifle" i .22 LR er, som STR, "godkjent", dvs. kan brukes av alle, mens skiskytterrifler og øvrige .22 våpen bare er "tillatt" for rekrutteringsskyttere.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Det ble skutt 250 med Krag i klasse V65 på LS i år, faktisk!

 

De fleste Krag-J og M/67 holder blinken på 100-m på liggende. Med titan-tennstempel og kraftig slagfjær kan de nok også brukes i høyere stillinger, sjøl om produkter som er over 100 år gamle, produsert med teknologi som er 125+ år, nok krever "litt" mer justering etc. enn STR'en.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Vi kjører jo enhetsvåpen (sauer) så hvorfor ikke ha enhetspatroner også. Interessant tanke @Torf. Dfs kunne fint kjørt en anbudsprosess for 4 typer ammo:

 

6.5 x 55

dfs felt super (feks 8g 900)

dfs bane super 9g 770

dfs rekrutt  6.5g 800 

dfs .22 super 

 

Med kravspesifikasjon for trykk/presisjon/utgang osv (matchkuler). 308 hadde kanskje blitt rimeligere da det er flere tilbydere (223 også men foreløpig ikke godkjent) 

 

Vinner man anbudet gir det enerett til dfs markedet. Tror det kunne gått an 

 

Frislipp av alt våpen/kalibre tror jeg gir svenske tilstander. 

Link to comment
Share on other sites

Etter de slo sammen alle forbund under samme paraplyen står det dårlig til med grovkaliberskyting. Feks Er det litt over 100 deltagere i SM feltskyting, samme som vi har på et vanlig åpent stevne. I fjor eller i år rotet de vel det til og måtte avlyse sm felt med 12 timers varsel. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

For noen få år siden vant RWS, av alle, dette anbudet fordi de hadde ledig produksjonskapasitet de ville fylle. RWS var altså lavest i pris av alle med matchammo innenfor spec. Ammoen gikk forøvrig strålende.

Hva var så prisen på denne ammoen, 

 

Hint: jeg vet prisen, og den dreper igrunnen hele argumentet ditt ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det ble skutt 250 med Krag i klasse V65 på LS i år, faktisk!

På 100m kan man skyte 250 med en grønn ost bare man tar noenlunde gode avtrekk. I en debatt hvor kostnader er hovedtema er det forresten umulig å ikke påpeke det meningsløse i å bruke grovkaliber på 100m, så lenge det er tillatt, og effektivt, å skyte 22LR.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, M67 skrev:

Hva var så prisen på denne ammoen, 

 

Hint: jeg vet prisen, og den dreper igrunnen hele argumentet ditt ;)

 

K

Prisen aner jeg ikke.

Den ammoen var ladet med matchkomponenter for 1000yds så det er ikke helt sammenliknbart med tunet nato for 200m.

Det som var poenget var at en av de tradisjonelt mest "kostbare" produsentene vant anbudet og det overrasket alle jeg snakket med der borte.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Prisen aner jeg ikke.

Den ammoen var ladet med matchkomponenter for 1000yds så det er ikke helt sammenliknbart med tunet nato for 200m.

Det som var poenget var at en av de tradisjonelt mest "kostbare" produsentene vant anbudet og det overrasket alle kjeg snakket med de

Du utelater at alle var enige om at en sånn pris fikk de aldri igjen, og at prisen gikk opp med over 25% neste gang. Prisen den gang, i 2009, for det som var merket RUAG, ikke RWS, var 83£ for 100. Dvs. vesentlig dyrere enn vår 6.5x55 ammo, som presterer ca tilsvarende på 1000m.


 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Igjen,

Jeg snakker bare om at man kan gjøre gode dealer i anbudsprosesser.

Da burde det være mulig å få natoammo,  som skyter 2cm på 100 og 4cm på 200 til under 5kr smellen/308 og 4kr/223..

Det måtte da ha vært gode nyheter for mange skyttere? Hadde jeg vært rekreasjonsskytter og listefyll i DFS hadde i hverfall ikke jeg giddet å lade.

 

Slik presisjon fikk jeg til med rifler bygd eller ferdigkjøpt spesifikt for natoammo på 80-tallet med gode NM60 loter og også med noe IMI og Hirtenberger-ammo som var tilgjengelig da.

Under den kalde krigen var NM60 eneste gangbar ammo i grønt så det ble testet mye på hva slags utstyr som fungerte best.  

 

Mulig det var RUAG. Eskene var hvite og blå og pundet kostet 9kr.. :-)

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ingen problemer med å la folk få lade selv.

Det som gjør utslaget er kost/nytten for å få noen mm bedre presisjon.

Hadde jeg fått billig god nok nato hadde jeg som sagt ikke giddet å lade.

 

Hvis DFS åpner for 5,56 er jeg HELT sikker på at 6,5 er steindød på 200m og selvfølgelig Stang.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Da burde det være mulig å få natoammo,  som skyter 2cm på 100 og 4cm på 200 til under 5kr smellen/308 og 4kr/223..

Det får vi idag. En av greiene med natoammo er at man kan kjøpe det overalt siden "alle" bruker det. Derfor erdet neppe noe å hente på at lille Norge standardiserer en skytterorganisasjon på det heller.

 

Sitat

Hvis DFS åpner for 5,56 er jeg HELT sikker på at 6,5 er steindød på 200m og selvfølgelig Stang

Selvsagt, og dette brukes som argument mot 556. Både med rette, pga regelendringer det vil kreve, og alt utstyret som blir avlegs. Men også ad omveier via ammunisjonsprodusentene.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vel, hvis DFS vil redusere kostnader for skytterne er det bare å gå en ny runde med 5,56/223 uten sentimentalitet og politiske agendaer.

Da kan de vel også standardisere 18-1 gjenging for demper på munning og redde mange skytebaner fra nedleggelse..

Link to comment
Share on other sites

Tanken om en standardpatron er ikke dum. Lurer litt på hva en 6,5 patron ville kostet om ikke norma, Lapua og Raufoss(lapua det og  forsåvidt) skulle levere tilsammen 20 sorter 6,5 ammunisjon, men hadde levert anbud på en "DFS spesial" hver, og at det man eventuelt skulle ladde selv måtte fulgt samme std (fart og kulevekt innafor et visst spenn).

i 1988 og sånn, var det jo faktisk sånn. Da fikk man RANO super (770 msek, med og uten omladde hylser), RANO Hispeed(835 msek), Og en Lapua patron med 770 msek. I tillegg til en rekruttpatron (med og uten omladde hylser). Kuler, det var 9,3 grams D-spiss fra RANO eller Lapua, og de mest avanserte brukte sierra 9,1 gram. 

I tillegg hadde man RANO 7,62X51 med 9,45 og 12 grams kuler, det samme hadde man vel i 7,62X63. 

 

Var ammunisjonen forholdsmessig dyrere dengang?

Jeg tror patronene nå 30 år senere iallefall ikke er dårligere...   

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Vel, hvis DFS vil redusere kostnader for skytterne er det bare å gå en ny runde med 5,56/223 uten sentimentalitet og politiske agendaer.

Da kan de vel også standardisere 18-1 gjenging for demper på munning og redde mange skytebaner fra nedleggelse..

Alt dette kommer. Rett før det også er avlegs...

556-mafiaen er nokså sterk, og forslaget vil komme opp igjen, og jo flere samlagsformenn som vet hva det faktisk er, jo mer sannsynlig at det går igjennom. Det går igjennom.

Demper, tjah. et DFS program vil gjøre en demper temmelig varm, så varm at den godt kan skade munningen? Jeg er ikke sikker på at man er tjent med dempere. Dagens demper-frambygg på standplassene gjør uansett samme jobben.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er flere skytebaner som ligger i områder hvor det er forbudt å bygge støydempende standplasser av miljøhensyn som hadde blitt reddet av lyddemper. Prinsdalen bane til Nordstrand Skytterlag i Oslo er et eksempel. Den er nedlagt pga støy.

Løvenskioldbanen har samme problemet. Etc, etc,..

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, høggern skrev:

i 1988 og sånn,  -

 

 - var det flere sorter ammo enn RANO og Lapua. Jeg kjøpte 500 av Våpensmias brasilianske "Odin"-patroner på LS i Førde. 

 

Disse patronene fikk dårlig omtale av de som hadde prøvd dem (i datidas Kragere), så det ble til at 500-pakken ble stående uåpnet i kjelleren. Til feltsesongen 1990 hadde jeg fått et nytt våpen fra Skytterkontoret, hadde lite ammo, og fant ut at jeg skulle skyte det første feltstevnet med Odin-ammoen. Det ble nesten bare innertreff, jeg fikk mange fantastiske bud på geværet (det var lang leveringstid på STR da også), og senere ladet jeg om hylsene en masse ganger.

Link to comment
Share on other sites

Ja glemte at odin også ble levert i noen år fra engang på slutten av 80 tallet fram til en gang rundt årtusenskiftet. Det var også en patron med ca samme spesifikasjoner som RANO super. Husker ikke om den hadde 770 eller 800 msek utgang, men det var samme type 144grain D-spiss kule (av mer varierende kvalitet enn det jeg har opplevd fra RANO/RA). Uansett var utvalget av fabrikk patroner relativt lite fram til ut på 90 tallet, det aller meste hadde 9 -9,3 grams kuler, og gikk 770-800 msek (unntakene var hispeed/feltpatroner med litt mer fart, og rekruttpatroner). Totalt var vel utvalget for seniorskyttere godt under 10 forskjellige patroner med så å si samme kulevekt og hastighet. RANO hadde 3, Odin hadde 1, Lapua hadde visstnok og bare 1. Er det noen jeg har glemt? 
I 1990 kom skandinavisk Elitpatron på markedet (produsert av Norma, men solgt under navnet Elit) på markedet, de kom med tre patroner, Krag Elit, Banskytte Elit og Felt Elit. I tillegg til rekruttpatron etter hvert. Men det året kom også RA med flere patroner.... 

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

På ‎04‎.‎11‎.‎2018 den 22.48, Torf skrev:

Jeg snakker bare om at man kan gjøre gode dealer i anbudsprosesser.

Da burde det være mulig å få natoammo,  som skyter 2cm på 100 og 4cm på 200 til under 5kr smellen/308 og 4kr/223..

 

Rart at forvaret betaler mer for sine patroner enn det ;)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, høggern skrev:

Rart at forvaret betaler mer for sine patroner enn det ;)

Det er helt andre sertifiseringsprosesser, dokumentasjon og standarder å forholde seg til i produksjonen av militær ammo som fordyrer alt.

Dette trenger man ikke forholde seg til i produksjonen til sivile. En analogi er jo at US Army betaler over 100000.- for en Rem700..

Jeg kjenne en som jobbet hos RANO og han sa et alle prosessene på Raufoss var bedre bortsett fra den siste som var å sette kula rett i hylsa for god presisjon. (veldig forenklet)

Link to comment
Share on other sites

Vi har jo ikke engang lov å ha SE kammer. Kunne vi fått omgjort vedtaket om bare SKAN kammer, ville nok 5.56 kommet raskt. Hadde vel ødelagt Våpensmia sin kammer monopol, men kan ikke se at det er noen prisdemper uansett. (Blaser løpet med SE kammer fra Norma blir 500 kr. dyrere med SKAN kammer?) eller kanskje det blir vedtatt et 5.56 SKAN kammer. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 6.11.2018 den 14.49, msteiro skrev:

Forsvaret er ikke akkurat verdens beste i anbudsprosesser ;) 

Ikke si noe stygt om forsvaret sine forhandlere, det var de som forhandlet avtalen med Sauer som i dag gir oss Sauer 200 STR til en så enestående pris!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så om man skulle bygget en ny rifle på disse konseptene og for å faktisk bruke DFS til hva det er til for så skulle vi hatt:

 

Skalert ned Sauer låskasse for 223
Picatinny skinne integrert i låskassen.

10 skudds magasin.

Glassfiber stokk ala McMillan, men mer optimalisert for kikkert bruk og mer ergonomisk.

50cm løp.

M18x1 gjenger og standarisert lyddemper

S&B 10x42 med P4F retikkel

Solide "back up" sikter for bruk i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...