Jump to content

Forbedre Fenalår.


Sakoen75

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle ta opp tradisjonen med fenalår hjemme. Når jeg står her med lårene kommer jeg på at vi pleide å stikke kniven inn langs lår beinet, skar/stakk hull på leddene for å unngå at leddene ble sure tror jeg det var. Fjernes isbeinet også? Mener vi fjernet det og kastet det i kraft gryta. Så maserte vi blodet ut og pusset bort fett og slintrer, noe mer som må gjøres før salting?

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Sakoen75 skrev:

skar/stakk hull på leddene for å unngå at leddene ble sure tror jeg det var.

Det er vel stort sett blod som surner? 

Jeg er ikke spesielt glad i salt så de gangene jeg har laget fenalår har jeg brukt nitrittsalt for å kunne salte mindre. Jeg synes "boknasmaken" er den beste, men det kan fort være mat for "viderekomne".

Jeg har også brukt villsau som er litt mere mager og mindre.

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om leddvæske surner? Har aldri hørt noen nevne det før. Uansett så kan du sikkert stikke inn en tykk kanyle i leddet om du vil prøve å drenere ut væska. (Eller sprøyte inn saltlake). Jeg ville tenkt at det var en bedre måte å gjøre det på enn å bruke kniven, men jeg har ikke prøvd noen av delene. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...