Jump to content

Kikkert kompromiss


braddenauto

Recommended Posts

Har kjøpt ei tikka T3x tiltenkt jaktfeltbruk i kaliber 223,og den må ha kikkert.

Men ser nå at den også kommer til og bli brukt til revejakt også,dette vil være postering i glugg.

hvilken kikkert vil være mest egnet til og kunne brukes til begge deler?Ser at det kanskje ikkje er optimalt,men med husbygging for fullt ser det ut som budsjettet stopper på en kikkert...

(Har kun hatt zeiss dem siste 15 åra og vært kjempe fornøyd med dem)men er åpen for tips

Link to comment
Share on other sites

På bruktmarkedet kan du klare å få til to sikter til den prisen hvis du ikke har det travelt.
En europeer med x50/x56 objektiv til glugga og en lett sak med 12x forstørrelse og parallaksejustering til jaktfelt. 
@Torf har greie på dette og Leupold FX-3 12x40 er visstnok gullstandarden til jaktfelt i jegerklasse.

Mulig du kan finne Z6i 3-18x50 til den prisen også. Noe mer vekt på feil plass, men det kommer an på ambisjonsnivå hvorvidt dette er av betydning.
 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, jmosbakk skrev:

På bruktmarkedet kan du klare å få til to sikter til den prisen hvis du ikke har det travelt.
En europeer med x50/x56 objektiv til glugga og en lett sak med 12x forstørrelse og parallaksejustering til jaktfelt. 
@Torf har greie på dette og Leupold FX-3 12x40 er visstnok gullstandarden til jaktfelt i jegerklasse.

Mulig du kan finne Z6i 3-18x50 til den prisen også. Noe mer vekt på feil plass, men det kommer an på ambisjonsnivå hvorvidt dette er av betydning.
 

Travelt nei er ikkje sesong før på nyåret,ambisjonene er vel mer skyte for at det er grei trening og gøy.

Link to comment
Share on other sites

Med det budsjettet og bruksområdet ville jeg gått for en brukt Zeiss Victory HT 3-12x56 med eller uten ASV. 

 

Evt en V4 Conquest som er litt snillere med budsjettet. Veldig fin nullstilling og markerte klikk på disse også.

 

Noe mer enn 12x er lite hensiktsmessig, med mindre du føler behov for det til jakt. I jegerklassen er det max 12x forstørrelse, så på de større stevnene blir siktet plombert på en plass, slik at du mister muligheten til å variere.

 

Den mye omtalte Leupold FX-3 har ikke jeg personlig sett mye til på jaktfeltstevner... Dessuten liker jeg, og mange andre, å ha muligheten til å skru ned forstørrelsen på stående skyting. Ikke trenger du å jage lett vekt heller, siden du er langt under 5 kg med god margin. Dessuten har den ikke lys, det er du avhengig av, med mindre du har opplyst åte.

 

 

Edited by LisleArne
Link to comment
Share on other sites

Leupold FX12 er genial hvis man sliter med vekt. Den holder optisk i massevis og har gode tårn og parallaksejustering.

Jeg hadde min på en Sauer 202 jaktmatch med full lengde 19mm STR-pipe. og alukasse.

 

Hvis man skal skyte STR i jegerklasse er FX12 den beste kikkerten rett og slett pga vektfordeling i rifla.

 

Dessverre produseres ikke FX12 lenger.

Link to comment
Share on other sites

Skaut for et par år tilbake med ht 3-12 på jaktfelt før den vart flytta over på jaktbørsa funka OK det.

har snakket med et par karer jeg skyter sammen med,dem syns at det er greit med lys også når dem skyter på elgbanen.Jeg har ikkje brukt lys der,men muligens det er en ting å tenke på?

 

Valvo nei har ikkje mulighet for lys på åta slik den er plassert no,sitter i ei jaktbu på samme plassen som jeg jakter hjort og elg på innmark.Men er mulig å montere lys i et tre i skogkanten muligens.Da er det ikkje sikkert behovet er det samme? Har ikkje jaktet rev på kveld/natt kun på dag tidligere.

Edited by braddenauto
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...