Jump to content

Noen som har erfaring med SSG3000


Dispatcher

Recommended Posts

Hei, 

 

Lurer på om noen har erfaring med Sig Sauer SSG3000 rifle? 

 

Vurderer å kjøpe den PVAS selger nå som er satt sammen slik: 

 

Sig Sauer SSG 3000 Target skarpskytterrifle i kaliber 308 Win. + SIG TANGO6 3-18X44MM 30MM SFP MRAD ILLUM RET. + Sig Sauer Tactical montasje

 

Tips mottas med takk. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Rifla kan jeg ikke si stort om. Innbiller meg at det er ca en STR. Kjøpte imidlertid en syntetstokk til ei slik(ikke McM stokken) for å bruke på STRen, men pistolgrepet var formet slik at den ikke var brukbar for hånd i str 11 iaf. Mulig den passer for små hender. Sjekk først!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den kikkerten er en første generasjon. Dagens Tango6 3-18x44 er 2 gen. og har 34mm rør. Kjøpte selv en på salg, men det var også FFP ikke SFP.

Og i Norge er det vel vanskelig å komme vekk fra en Sauer 200STR istedenfor SSG3000 med mindre man må-ha-skarpskytterrifla teller mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har SSG3000.

Fordel vs str; lettere å montere kikkert med integrert picrail overhele kassa.

Ulempe; vekt. Spesielt hvis rifla skal brukes i jergerklasse. Har ikke veid men det er mye metall i ssg'en.

Ellers er det vel de ferreste som ikke skyter DFS som ikke skifter skjefter og løp uansett så egentlig er det bare å få den billigste kassa man får tak i. Det er vel jr-utgaven av STR. Liker man ikke det skjeftet forsvinner det på finn som dugg for sola.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg har både 200 STR og Sig 3000 Patrol. Skal du ikke skyte DFS ville jeg valgt Sig 3000 da den har picatinny skinne.Løp går om hverandre og presisjonen på sigen i 308 er meget god.Jeg har både en jaktpipe og en matchpipe i 6,5x55 til Sig 3000 rifla.Jeg vil påstå at dette er det beste riflekjøpet du kan gjøre om du ikke vil ha magnum kalibre.Da kjøper du 202 med magnum løp.

 

Link to comment
Share on other sites

Ulempe med den integrerte pic. sknna er at den er flat. Ingen tilt. Det kan begrense kikkertutvalget du kan bruke, og hvor langt du kan skyte. Ville ikke Kjøpt SFP kikkert heller. SIG T6 er bra kikkerter, men SFP er et handicap til den skyting man typisk gjør med slike rifler.

Skal du skyte langt er også 6.5x55 langt å foretrekke, både pga pris på ammo, og ytelser. Begge deler er hinsides i fordel 6.5x55. Spesielt om du er ny vil 6.5x55 gi deg mye mindre frustrasjon.

 

Har testa SSG3000 Target, (er en tråd om det her på Kammeret et sted) og det er jo ei topp rifle, SSG 3000 og STR 200 er nøyaktig like, og kanskje norges mest brukte LH-rifler. I 6.5x55 ;)

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Ulempe med den integrerte pic. sknna er at den er flat. Ingen tilt. Det kan begrense kikkertutvalget du kan bruke,

Jeg ville egentlig tenkt helt motsatt, at en skinne med tilt begrenser utvalget sikter som kan stå på toppen. Før måtte alle som skulle skyte langt ha tilt på skinna, men da var det alltid  snakk om separate ringer. Nå er helmontasje ala Spuhr normen på hva kikkertsikter monteres i. Da kjøper man montasjen fiks ferdig med riktig tilt til det sikte den skal holde. Der forblir siktet uansett hvilken rifle man montere det på punktum. 

 

Med ei flat skinne kan du sette på andre sikter enn langholdssikter også om man skulle føle for det. Det kan være alt fra åpne sikter, diopter, rødpunkt, sikter med liten evne til justering. Alle muligheten er åpen. Jeg har kjent lit på problemet med tilt siden alle riflene mine har 10 mil av nettopp det...🙄

Link to comment
Share on other sites

Du får f.eks en Spuhr montasje som bygger 30 mm fra topp pic.til senterlinje kikkert med 13 mil tilt. Setter du på en typisk langholdskikkert med 34 mm rør og 56 mm objektiv så er det jammen meg ikke mye å gå på før du ikke har plass til miragebånd mellom løp og kikkert. Jeg ser ikke helt problemet?  

Link to comment
Share on other sites

Her er et eks på Sauer med typisk oppsett. 30 mm høy Spuhr. 

81985AFC-BD43-4FF5-8BFD-4DC12B66A00F.jpeg.6318d8aec3ceec903fdcce83937bf5dd.jpeg

 

Her er et mere spesielt tilfelle med bare 42 mm objektiv i en 28 mm høy Spuhr.

7B9DD32E-221F-41EE-B843-B67B165CD63B.jpeg.05cb77f463d2582e8b0522098790dcb3.jpeg

Denne kunne kanskje vært litt lavere, men ikke mye fordi okularet rett og slett ikke har mere plass.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Slurvete formulert så jeg skal moderere mine påstander. Lave ringer bygger mindre enn blokkmontasjer, da disse nødvendigvis må ha noe gods mellom ringene, som begrenser hvor lavt siktetes justeringshus kan komme, så når objektiv eller okular ikke begrenser montasjehøyde, kan montasjen gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Meningen min med å nevne at SSG-skinna er flat er at man ofte trenger tilt til LH-skyting. Om en har den i skinna, eller i montasjen er ikke viktig - jeg glemte at en kan ha tilt i en Spuhr f.eks., selv om jeg har 3 stk med tilt i...
Å kunne velge tilt/ ikke tilt er veldig greit, så Bly har gode poenger, selv om jeg aldri har hatt en kikkert der det var et problem at det var tilt i montasjen/skinna.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er best med seperate ringer, med lavest mulig byggehøyde, de jeg bruker på 34mm sikter bygger 23mm til senterlinje kikkert. Da er justeringshuset nesten nedpå picatinny skinna, og objektivet nesten nedpå løpet. Vekten er også ett ankepunkt.

 

En annen fordel med separate ringer er at du kan montere de med mye større avstand mellom festepunktene på kikkerten. Spuhr blir veldig nært hverandre, da blir det ett voldsomt bøyemoment på montasje og kikkertrør -når- du sklir på ræva og du lander med hele kroppsvekten over rifla. For bruker du våpenet aktivt i fjellet er det bare ett spørsmål om -når-,  

 

Jaja, smak og behag, alt fungerer..

Link to comment
Share on other sites

På ei klassisk jaktrifle uten justerbar kolbe er det virkelig et poeng å montere kikkertsikte så lavt som mulig. På ei langholdsrifle er det kanskje ikke så prekært. De er ofte justerbare i alle himmelretninger, og noen få millimetrer hit eller dit er helt uten betydning for noe som helst. Som sagt det er greit å få på linsedeksel, plass til miragebånd og mulighet for å sku på okularet uten at det blir knøvlette i bruk. 

 

3 timer siden, ladebenken skrev:

Spuhr blir veldig nært hverandre, da blir det ett voldsomt bøyemoment på montasje og kikkertrør -når- du sklir på ræva og du lander med hele kroppsvekten over rifla.

Du har vel sett denne? https://youtu.be/s5pVya7eask 😬

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for mange svar - da har jeg reservert en ssg og regner med å få den til helga eller strax over ;) 

 

nå kommer ett nytt spørsmål - valg av kikkert, tenker jeg skal skyte mye på 100/200m men også opp til kanskje 6-800m hvis bane er tilgjengelig. 

 

Hva anbefales? Cal.308 by the way.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil påstå at det enkleste, som er mer enn godt nok - er en Vortex Razor HD Gen 2. Den er bra, og den er ikke kritisk dyr, og den er lett å selge. Alle kikkertene som er i salg er brukbare, pris og kvalitet følger hverandre, og det som skiller dem er ting som en liker mer eller mindre. Jeg liker den ene, Bly den andre og Torf den 3.. Det må du finne ut selv. Men den jeg nevner er som regel på lager, og den har egentig ingen mangler, og mye elevasjon - noe du trenger med flat skinne og 308. Kjøp PM ringene av samme merke, de funker også helt topp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For de korte avstandene hadde jeg gått for en 3-18x50 https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/razor-hd-gen-ii/razor-hd-gen-ii-3-18x50ebr-2c-mrad , da den er litt mere «kompakt», også er den kanskje billigste av de «gode»? 

Jeg ville satt kikkerten i den laveste «helmontasjen» Spuhr lager med tilt, https://spuhrwebshop.com/en/isms/sp/34/13/sp-4801.html , sånn bare i tilfelle anledningen for «skikkelig langholdsskyting» skulle by seg. Uansett valg av montasje er tilt ikke nødvendig for skyting på 800 m med den kikkerten. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kikkert på Sig 3000 så har Leupold kommet med en 3-15X56 HD5 kikkert med lys.Denne har jeg på min sig 3000 akkurat nå.Den har skarp og klar optikk ,nok forstørrelse til å treffe ei 10x10 cm stålplate på 500m og du kan sitte på elgpost med den på 3x.Denne koster 11000.kr.Den har dobbel turn tårn med zerostopp .

https://www.leupold.com/scopes/compact-scopes/vx-5hd-3-15x56mm-cds-zl2

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kikkert hadde jqg ventet til XXL black friday og kikket etter Vortex Razor gen 1. De ligger idag til ca 13k og med x-antall prosent i rabatt snakker vi fugl. Tipper under 10k.

Det ser forøvrig nesten ut som XXL avvikler våpen. Utvalget er redusert og i den nye butikken på Storo i Oslo har de ikke våpen.

Link to comment
Share on other sites

På 3.11.2018 den 8.49, M67 skrev:

Som er mil-mil FFP?

 

K

Min er med 1/4 tomme pr klikk men i videon jeg  linka til sies det at den leverer i metrick.Trenger ikke FFP for å treffe blink på 500m.Jeg har blitt Norgesmester i Fclass TR med en IOR Terminator og den er SFP.Har også en 2-3 S&B PMII kikkertsikter med FFP men jeg er ikke fanatisk på dette.

Edited by deerkiller
Link to comment
Share on other sites

FFP eller SFP kommer an på hvordan du vil skyte.

Har du planer om slik skyting?;

https://youtu.be/N6URNWQS5S8

Gå for FFP og MIL/MIL!!! Alt annet er handikap og 🤥 når du «glemmer av» at du har SFP, MOA/MIL og kuker det til for deg selv 😬.

 

Har du derimot planer om dette?;

https://youtu.be/u90Xcwqkdro

Da spiller det egentlig ikke store rollen hva du velger. Blinken er alltid på samme plass og av std størrelse, og ikke nok med det, du får til og med «prøveskudd».

 

=Det summerer vel alt.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Får slenge inn en oppdatering da - Sikkert mange som er dypt uenig i valg av enkelt komponenter men som nybegynner så tror jeg dette er ett helt fint start kit. 

Sig Sauer SSG3000 med Ny Zeiss 5-30X50 kikkert, enkel tofot foreløpig så får man oppgradere litt etterhvert - skal bestille rekylldemper og demper og finne ut hva som er best. 

 

IMG_4778.PNG.644681b571df349fa9fba365202980a4.PNGIMG_4775.jpg.0e3c51e803cf1d375160200df4590628.jpgIMG_4774.jpg.8a749835107a7a0ea766a6defb874040.jpg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du kommer sikkert til ha ha det mye moro med det oppsettet der. FFP gjengen reagerer sikker sånn: 😡, men hvis man skal plinke stål og stein i skogen på kjente avstander, fungerer det utmerket. Jeg har tilgang på eget sted å skyte fra 0 - langt over 1000 meter. Skyter med SFP og har aldri savnet noe annet. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Cruiser skrev:

Du kommer sikkert til ha ha det mye moro med det oppsettet der. FFP gjengen reagerer sikker sånn: 😡, men hvis man skal plinke stål og stein i skogen på kjente avstander, fungerer det utmerket. Jeg har tilgang på eget sted å skyte fra 0 - langt over 1000 meter. Skyter med SFP og har aldri savnet noe annet. 

 

Det er egentlig slik jeg å tenker - rekreasjons skytter på høyt nivå :) 

Link to comment
Share on other sites

rifla er vel noe av det mer fornuftige man kan kjøpe til både langhold og allmen skyting. 308Win er ikke dumt siden løpet er tilnærmet evigvarende, i motsetning til 6.5x55-løp. Og til det meste en gjør av skyting er ikke forskjellen stor. Men den blir større jo lenger holdet blir.

FFP suger til konkurransebruk (PRS). Sånn er det bare. Har man god tid, og tenker seg om, så fungerer SFP utmerket, og til f.eks. statiske konkurranser, F-class osv, så er vel SFP vel så bra. Jeg liker FFP for den øyeblikkelige tilbakemeldingen om avstand når jeg ser i siktet. Men det er en smakssak - bortsett fra i PRS, der vil du tape poeng så det synger. 

 

Det du bør begynne med snarest er jeg redd, er hjemmelading. 308 er ikke en "optimal" langholdspatron - men med rett ammo er den ikke ille. Men kjøpeammo i 308Win som er god til langholdsskyting er litt sånn - hønsetenner. Det som fins er ugudelig dyrt. 

RWS Target Elite  10.9g og Lapua 10g Scenar er nok de beste, med Lapuaen på topp. 155 og 168gr GGG går vanligvis bra, og koster mye mindre, og til trening på kortere hold, <300m kanskje, eller med litt reduserte krav på langholdene, så er 147gr GGG iallefall i mine rifler forbausende presis. Det er såvidt jeg gidder å lade 308 på grunn av presisjon, men for ren ballistisk ytelse så er det et hav mellom kjøpeammo og hjemmeladd.

I 6.5x55 er ikke dette gapet så stort, og utvalget av patroner som ikke koster 20 kroner er veldig mye større.

 

Med den kikkerten du har valgt er jeg litt redd for at du slipper opp for klikk før du kommer så veldig langt. Men det kommer an på montasjen, og på patronen du skyter.

Jeg har 113 klikk (11.3mrad) til 1000m med TRGen og min ladning, 155gr Scenar i 880m/s. Med fabrikk RWS Target Elite, så må du ratte 15mrad - og det spørs om går i Zeissen - og da må du holde over, noe som er enkelt - om du har FFP retikkel ;) Med SFP må du ha tunga i rett munn og forstørrelsen på rett plass - som kanskje ikke er der du helst ville hatt den - eller så må du interpolere, og regne. Mest sannsynlig skyter du ikke så mye på 1000m så det betyr egentlig null.

 

Lykke til, og jeg håper du får skutt mye.

 

Litt kvalitetstid oppe på vestlandet.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Akkurat nå, remington700 skrev:

Blir bra det. Hvordan liker du børsa hittil?

Hei, 

 

skulle gjerne sagt kjempe godt - men for å være ærlig så er den ikke test skutt enda, for når jeg ble obs på at den kikkerten jeg hadde kjøpt ikke var egnet til PRS så lot jeg være å bruke den med tanke på salg, så når den skal testes neste uke så blir det første gang ;) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...