Jump to content

Hylseompressing fra .30-06 til .308 Win


The Kid

Recommended Posts

Godset i halsen vil kunne bli for tykt, du bør finne kammerets diameter her (kammeravstøping) og forberede deg på å frese hylsehalser. Videre vil du kunne få "smultringproblemer", den berømte smultringen er en fortykning i form av en ring i overgangen mellom skulder og hals. Dette kommer av at det tykkere godset i veggene flyttes fremover (eller rettere sagt skulder og hals flyttes bakover). Denne fjernes mest rasjonelt med innvendig brotsjing/fresing for å fjerne overflødig gods.

 

Det kan selvsagt gå helt greit, et standard .308win kammer har ikke alt for knappe dimensjoner, men det kan også gå helt galt, så pkt. nr. 1 er å finne ut av kammerets nøyaktige dimensjoner.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke cowboy selv, så.. :D Håper noen andre kan gi deg et godt svar på dette. Du kan begynne med å se på patrontegninger, hvis det ikke er snakk om å flytte skuldra mye går det som regel greit, men flytter du skuldra mer enn noen få millimeter kan du få problemer, alt etter hvor romt kammeret du skal bruke er.

 

Jeg kan nevne at jeg presser om .300 win mag hylser til 7mm RM uten at det oppstår noe direkte behov for å frese halsen på grunn av tykkelse og uten at jeg får noen smultring-problemer på de første omladningene. Grunnen til det for mitt vedkommende er at kammeret er ganske romt, litt større en spesifikasjonene.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Kammeravstøping gjør du med cerrosafe, en metall eller metallignende legering som er omtrent som tinn å støpe med, det er egentlig ganske enkelt og ufarlig.

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=462291

 

Til innvendig fresing bruker du en hylsehalsbrotsj i hylsetrimmeren din, som denne:

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=602432

 

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke gjøre dette, men jeg vile bekrefte faren rundt dette og jeg ville vite hvordan en fixer problemet..

 

Greit og vite til andre hylser som kan presses om, som for eksempel 30-30win til 30 herrett. det samme problemet kan jo fåre komme der..

 

Så hvorfor må en ta en kammer avstøping?? hvorfor ikke bare dreie bort det som er for mye, sånn at det blir likt til de orginale hylsene??

Link to comment
Share on other sites

En kammeravstøpning forteller mer enn bare kammerets lengde. Den gir deg et komplett bilde av hvordan kammeret ditt virkelig ser ut, ikke bare om det er for langt, men om overflaten, sentrisitet i forhold til løpsaksen, om øvrige mål er innenfor tillatt avvik, friflukt osv. Har man problemer som kan relateres til kammeret, er dette en både enkel og billig måte å fastslå tilstanden før man kaster bort masse tid (og penger) på alskens remedier uten engang å vite hva som er feil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...