Jump to content

Blodsportrening


May

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ny her, og med blodspor, men har gått mye menneskespor med flere hunder. Har noen lyst til å dele noen tips til hvordan trene mest realistisk? Jeg leser her noen anbefaler en stokk så selve blodsporet ikke er i menneskesporet, men har noen erfaringer å dele fra reelle søk ifht om det er viktig, siden hunden vel skal følge det sporet den settes på?

 

Foreløpig går jeg menneskespor med matblod i, det går dessverre litt for fort, selv med spor som har ligget lenge - har labrador

 

Jeg vil også veeeeldig gjerne kjøpe noe rådyrskank/ føtter og blod, om noen har å selge i Oslo/Akershus-området.

 

På forhånd takk for innspill :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, takk for svar - ja, den har gått en del etter mennesker.. - siste sporet ble lagt kl.17 dagen før og gått 11 dagen etter.. Fort er så fort at det blir vanskelig å holde igjen og lese ( må merke sporet nå)og det skal jo følge med en jeger.. lager bare litt drypp av blod, her og der, og litt pølser for å dempe farten.. så det er vel kanskje mest menneskespor hittil - skikkelig amatør på dette, jeg, altså, veldig klar over det, altså :) men vil gjerne få tips

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring, i hvertfall på hunder som ikke har gått menneskespor, er at det ikke er noe problem å legge blod i samme spor som du går i. Du kan eventuelt forsøke å legge blodsporene parallelt med sporet du går, ved å strekke armen ut til siden og dryppe blod på en armlengdes avstand. Hvis du påviser sporet, og hunden følger det opp, vet du at den går blodsporet. Hvis den slår over på ditt spor, vet du at den foretrekker det. Du kan f.eks legge sporet langs et langt gjerde eller i en jordekant så slipper du å merke. Hvis farten er for høy, så må du øke vanskelighetsgrad. Det kan du gjøre ved å øke liggetid, legge ut mindre luktbilder (kun en dråpe blod, ikke 7-8-10 hvert sted) eller gjøre det å følge selve sporet vanskeligere. Det siste kan du gjøre ved å f.eks lage trappetrinnsspor, dvs 5 meter rett frem, 90 grader til siden 5 meter frem, 90 grader til siden, osv. Da må hunden ha på nesen hele tiden, ellers går den over vinklene. Lange nokså rette spor er vanligvis ganske lett. Disse forslagene kan selvfølgelig brukes i kombinasjon. Pølser for å dempe farten bør du sjekke ut om har effekten du ønsker. Det kan hende bikkja har for stort fokus på å jage videre etter neste pølsebit, og at det er med på å øke farten. Hvis du sender meg mob nr på PM så skal jeg sjekke om jeg har noen rådyrføtter i fryseren på slakteriet i morgen..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...