Jump to content
Mondragon

Stolsekk

Recommended Posts

Har lett rundt her men finner bare eldre tråder og siden det alltid kommer nye ting på markedet starter jeg en ny tråd

Har en eldre stolsekk som er hel og grei, men den både skrangler når jeg går og knirker når jeg sitter så på elgjakt duger den overhode ikke :)

Trenger ny, og det NÅ

Har vurdert:

https://www.xxl.no/halti-paljakka-pack-stolsekk-gronn/p/1137065_1_style

Synes den virker god i stoffet, godt polstret, kjekt at setet kneppes fast i lokket ved bæring, virker grei å bære

https://gunpower.no/products/fauna-f35-elgen-classic

Virker veldig tilrettelagt for jakt. Er den litt «liten/vanskelig å komme ned i»? Pusete sete...blir det mye bøss i pusen? Varmt må det vel være å sitte på? :D Synes fremste stang i setet gikk veldig opp i låra så tror kanskje en blir sittende veldig skrevende for å unngå det?

https://www.xxl.no/mackenzie-chair-backpack-stolryggsekk-gronn/p/1098307_1_style

Denne i helt grønn farge. Virker enkel å komme til (sidelommer ol) Virker grei å ha på. Er den knirkete ved bæring tro? Fremste stang i setet litt høy her også?

https://www.skittfiske.no/fauna/155261/fauna-bjørnen-evo-stolsekk-40l-ekstra-behagelig-stolsekk-med-ryggstø?gclid=EAIaIQobChMIx5qXyq383QIVFqqaCh2yXwEmEAQYBCABEgLEMPD_BwE

Eneste jeg har funnet med rygg...det kan være litt godt etter noen timer på post. Men mye metall...klunker det ille tro? Har ikke fått sett på den i ril så ei heller prøvd på. 

Noen av dere som har noen av disse? Erfaringer? Kan du anbefale en annen til meg?

Pluss for ryggstøtte - har vond rygg - men vil ikke ha det hvis det lager bråkete stolsekk...Ønsker at den er enkel å komme til i lommene, og uten for mye bråket materiale når en roter rundt i den. God å bære, så lydløs som mulig. Ikke klunke og knirkelyder ved bruk. Greit med litt forskjellige lommer her og der, både til diverse (kikkert, avstandsmåler, myggjager ol) thermos etc

Er kvinne, 165 høy

Takk :)

Hei, du bør uansett prøvesitte sekken for å se at du får mulighet til å etablere en god skytestilling. Jeg liker sekker man sitter ganske lavt på. De høye blir fort vinglete i skogen. Selv bruker jeg stolsekk fra bergans. Den har lav sittehøyde og tre utvendige lommer. Den har også lange remmer på lokket som gjør det lett å feste liggeunderlag, fjellduk el.l.

Fauna Bjørnen har broren min hatt før. Den brukes ikke lenger. Man sitter veldig høyt og det blir vinglete i skogen. Sikkert fin på isen.

48 minutter siden, Cruiser skrev:

Jeg liker sekker man sitter ganske lavt på

Nå er jeg ikke stolsekkbruker, men i min yrkeskarriære har jeg fått med meg såpass at å prøvesitte en stolsekk på golvet i en butikk er dødfødt, i allefall så lenge en ikke hensyntar at stort sett alle stolsekker vil synke en del ned i terrenget når en setter de på et annet underlag. Så ja, enig i at lave stolsekker er best - men husk at når du setter en høy stolsekk ned i torva, så blir den noen cm lavere med en gang... 

Bruker stolsekk, men sitter kun på den stort sett i matpauser o.l. Det er da savnet er størst om jeg ikke har stolsekk.

På post sitter jeg lavere enn stolsekken kan tilby. Sitter jeg mot formodning på stolsekken i skuddsituasjon så går jeg ned på kne.

Ville ha relativt god plass og lite skrangling, og endte opp med Fjellräven Stubben med sidelommer.

Denne er bygd på en stålramme, så du sitter oppå selve sekken, og den kan sittes på når sekken ligger også, har jeg funnet ut av. 

Så langt godt fornøyd...

Edited by LisleArne

selv syns jeg stubben var kitt skuffende. Jeg hadde dog ikke sidelommer på min så den ble for liten. I tillegg syns jeg den var vond og bære og litt overpriset. Så jeg solgte min og gikk over til en Bergans tuva. Dette er en mer ordenlig tradisjonell sekk, men løs stol som man kan ta ut

Bærekomforten er ikke terningkast 6,  det er jeg enig i, men det ikke på noen stolsekker jeg har testa. Savner magebelte på Stubben. Uten sidelommene hadde den definitivt blitt i minste laget.

20180929_114514.jpg.5c4e2f88d3a7d411b8804d0c55ddb4e7.jpg

20180929_084229.jpg

Har 20 år med elgpost-plasser på stolsekk, med «maurkløe» i bein. Og «mistet følelse» i halebein og ræv-muskler......,Nå går jeg for løs «campingstol» oppi/eller utenpå vanlig sekk....... Kommer ikke til å snu meg tilbake!

• Like 4

Hehe...har en løs stol også...så kanskje gå for bare sekk? Men...trenger sidelommer for kontroll på thermos, gjerne et par store rom...et til diverse duppeditter som avstandsmåler, myggjager etc og et til mat. Grei måte å få med stol på (sånn trebeint klappsak fra xxl) Tips til det da? Så får jeg titte litt og prøve litt :) 

har selv en Bergans budor som jeg er meget fornøyd med til posteringsjakt. har god plass i sidelommene samt i hovedrommet. Både innvendig og utvendig rom i lokket. Samt glidlås i siden på hovedrommet så man lett kan åpne hele sekken. Den har og bæresystem for våpen(som jeg aldri har bruk og dermed ikke kan si noe om). Den er og meget god og bære. Eneste negative er at noen av justeringsselene er litt lange, men de kan man bare kutte og sy en søm.

Bergans tuva er forholdsvis lik bare med en løs stol inni og uten bæresystem for våpen. Det er og en god sekk. Men har endt opp med Budor og en løs stol med 3 ben som kan legges sammen

Bruker den samme. Stropper den fast på sekken. Passe høyde ift grei skytestilling. Dog begrenset komfort om en skal sitte lenge. 

Jeg har en liten sekk og trefot løs stol. Kanskje en vakker dag finner en stolsekken som ikke er vinglete å sitte på.

Stolen må nemlig plasseres akkurat dær man har utsyn fra kratt/trær. Firkantføtter er betraktelig mere kresen på terrenget en tre føtter er. Og når ikke det fungerer tar jeg fram ett eller to  brettbare sitteunderlag.

14 timer siden, nof skrev:

Firkantføtter er betraktelig mere kresen på terrenget en tre føtter er. Og når ikke det fungerer tar jeg fram ett eller to  brettbare sitteunderlag.

Tre føtter kommer vel mer til sin rett i skogen dersom de er teleskopiske. Vil heller ha vanlig stolsekk med horisontale stenger mellom de vertikale, som bærer godt på underlaget, men i praksis er det vel svært sjeldent man ikke klarer å sitte på en stolsekk i skogen. Litt avhengig av sted og jaktform, foretrekker jeg noen ganger å sitte på bakken. Da har jeg med en 100x60 utklippet bit av et ajungilak bamse liggeunderlag. Fint å sitte på det inntil et tre eller en bergvegg med underlaget trukket opp bak ryggen. 

Fauna Elgen gjorde jobben i dag igjen. Som nevnt trenger slike stoler litt planere underlag enn trefot-stoler, men som regel finner jeg en stabil plass på ca 10 sekund ved å flytte meg en meter eller to til siden om ikke første forsøk lykkes.

B450C65C-32E4-4DA0-A3CC-8A65D62D7D1E.jpeg

Edited by Bartemannen

På ‎12‎.‎10‎.‎2018 den 12.43, eivkie skrev:

...har endt opp med Budor og en løs stol med 3 ben...

Jeg har gitt opp stolsekk på post, og har valgt samme oppsett som deg. Jeg bruker våpenlomma på Budoren til stolen. Da er den kjapp å få fra, og å pakke ned. Til stol har jeg landet på Walkstool XL. Sitter alt for høyt til å skyte godt fra den, men skal den være god å skyte fra, så sitter jeg for lavt til at det er behagelig over tid(Er tjukkas, og vomma kommer i klem:wink:). Glir gjerne ned i knestående, eventuelt reiser meg helt opp, når det skjer noe. Walkstoolen er behagelig til å være en slik trebent sak, men jeg savner ryggstøtte litt. En kan ikke få alt heller.

Av stolsekker så er Fauna sine noe av det beste jeg har vært borti.

• Like 1