Jump to content

Hjelp! alt for mye harekjøtt!


erl1angels1

Recommended Posts

Hei godt folk!

 

Jeg har støtt på ett problem, og det er at jeg har overflod av harekjøtt for tiden, og jaktsesongen er jo knapt nok startet...

Er det noen her som har prøvd å lage snackspølser av hare? har prøvd å lage kjøttdeig av lår og bog, men det blir så "lite" mat av det at det føles litt bortkastet. Har også speket og tørket lår/bog, men synes det ble litt for markant viltsmak.

 

Tenkte å prøve en blanding av hare og elg i snackspølser.

Så hvis noen har gode forslag til krydder/urter som kan passe til dette "prosjektet" eller om noen har ferdige oppskrifter så har jeg blitt veldig takknemmelig for det.

 

Hvis noen har gode forslag til middagstips som inneholder hare er jeg også interesert i nye input her.

 

Har tilgang til røykeri og tørr og luftig lagringsplass.

Link to comment
Share on other sites

Helt sant, men har laget det aller meste av middagsretter allerede... frikase, gryte, pate, langtidsstekt, korttidsstekt, sous vide, sweet chilli osv :P

 

Har ikke prøvd curry, men det er ikke min favoritt i utgangspunktet.

 

Ryggstykket er hellig og blir kun brukt til minuttbiff, mens lårene og bogene er litt mere til forsøk, prøving og feiling.

 

tenkte derfor at ølpølse/snackspølse kanskje kunne være en ide, men har ingen erfaring men pølseproduksjon.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
38 minutter siden, Gillen skrev:

Ok at en her forholder seg til fakta - 23 harer på 7 timer - og ikke kom med usakligheter

Med en observasjon på mellom 100-150 harer på de samme 7 timene så er det iallefall ikke overdrevent mengde hare vi tok ut den dagen. I denne dalen som vi jaktet er det hvert år "fare" for harepest pga for høy tetthet av hare. Og for å toppe hele galskapen så ble en av de siste harene skutt fra kano, av min gode jaktkamerat. 

Hvis noen her har kjøpt billett på krenketoget på grunn av tittelen på innlegget mitt, så går det ant å forhøre seg om mulighetene for å oppheve kjøpet av togbilletten. 

 

Har nå gått til anskaffelse av 24m med 18mm pølsetarm, nitrittsalt, røkespon og startkultur til spekepølse, så nå til helgen blir 6 kg harelår/bog kjørt i kverna sammen med elg kjøtt og spekk. Lager en kjøttdeig "base" og så blander jeg i krydder og urter av ymse slag i, for å lage forskjellige pølser. Regner med ølpølsene blir gode, så da må jeg vel bare sette ett ølsett også, for man blir jo tross alt tørst av 24 meter med ølpølse...

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

På 21.10.2018 den 18.12, Gillen skrev:

... og med fare for å bli betrakta som en GGG, noen ganger kan det være ok å si at "nok er nok" 😉

Prøvde meg med en vennlig hentydning, som tydeligvis fallt enkelte tungt for brystet. Hvis TS hadde skrevet litt mer om omstendighetene rundt denne jakta, så hadde jeg vel avstått fra å kommentere..

 

Lykke til med pølseproduksjonen !

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må han skrive mer om omstendighetene for at andre ikke skal ta det for gitt at han mangler magamål?

Får begynne å la tvilen komme folk til gode i stedet. 

 

Det eneste jeg reagerte på var all bæringen 😂 jeg synes 3-4 er passe. 10-12? Da må han tykjefar ha trent før jakta ja👍

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...