Jump to content

Våpenskap (Flytte til liten hybel uten mulighet for bolting)


Novus

Recommended Posts

Hei, 

 

Driver å skal påbegynne jegerprøven ved månedsskiftet og tenker i den anledning å se litt rundt etter våpenskap. Har ingen våpen foreløpig, men blir nok en Remington 700 i 308W.

 

Våpensøknad og våpen får komme over nyåret, men ønsker gjerne å få ordnet meg med våpenskap nå, slik at jeg ikke har noen unnskyldning til å utsette kjøp av våpen og begynne å trene, senere enn nødvendig.

 

Bor i en liten hybel i Oslo sentrum og skal straks flytte til en annen, tilsvarende bopel. #Livetsomungognyutdannet... 

 

Viktig at det ser bra siden det må stå synlig til i en liten hybel. Har tittet på dette: http://www.safesenteret.no/side_produkt.php?id=258&tittel=Franz Jäger våpenskap

 

Modellen over veier jo 158 kg, men blir jo jævlig stor i en hybel på 20 kvadrat! https://osloskytesenter.no/butikk/franz-jaeger-8-16-exclusive-vapenskap-h1500xb540xd390-158kg/

 

 

Kan jeg legge inn noen vektskiver på 10 kg for styrketrening for å øke vekten opp til 150 kg på førstnevnte, eller vil ikke dette være tilstrekkelig i henhold til krav/forskriftene ift. oppbevaring?

 

Som tittelen tilsier har jeg IKKE mulighet for å bolte fast i verken vegg eller tak dit jeg flytter.

 

 

Link to comment
Share on other sites

IIRC hvis man øker vekten med løsvekt så må de monteres til selve skape, så holder ikke med å slenge inn noen stål/blybiter på gulvet av skapet.

 

Ref. her for et mindre skap som har fabrikklaget vekt tilgjengelig for å få den over 150 kg.

Edited by odin1899
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, begge to. Utfordringen er å finne et relativt lite skap brukt som veier 150 kg. Umulig!

 

Har lyst på sort skap, men å følge regler er jo viktigere. Var innom den tråden @odin1899 linket til og så denne: https://nettbutikk.boligsikring.no/products/vaapenskap-sn4-s3-1-fg-godkjent

Har sendt boligsikring en mail ang. skap og mulighet for å få med fabrikkprodusert vektplate for å få vekten over 150 kg. Time will tell...

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, DoctoRoy skrev:

Du kan jo sveise stålplater bak på skapet til du har oppnådd vekten. Det er ingen regel for at vekten skal økes på innsiden av skapet. Eller sveise på bolter for å skru stålplatene fast. Greit hvis du senere skal finne på å ville flytte :)

Hmm, kan noen andre også bekrefte dette som står i uthevet skrift?

Edited by Novus
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor et trangt og blytungt skap, med en eller annen fantasifull løsning for å oppfylle lovens krav? Det kan være praktisk med god plass i våpenskapet. Det er en utmerket plass å oppbevare alt jakt og skyterelatert. Det drar fort på seg med håndkikkert, gps/peileutstyr, radio, aktivt hørselvern, en håndfull ladere, lykter, tofot/skytestøtter, pussesaker og annet mer eller mindre nødvendig utstyr. Tørre sekker, jakt dresser og støvler kan også puttes i skapet. Og også ting som fotoapparat, nettbrett og pc. Spesielt på en liten hybel ville jeg satt ekstra pris på, god plass i et låsbart skap. Se på det som et våpen/jakt rom i miniatyr. Der alt som trengs til jakta eller skytebanen er på ett sted. 

Link to comment
Share on other sites

Ble til at jeg bestilte Seifuva SG-149D til 5000,-. Virker som mye skap for pengene. Fikk riktignok et vedlegg etter  bestilling som kan vedlegges sammen med våpensøknad når den tid kommer. Bra, men denne viser følgende utløpsdato:

 

10.11.2021

 

Samme på fgsikring sine sider: https://www.fgsikring.no/innbrudd/saferoghvelv/sikkerhetsskap/

 

Hva betyr dette for meg i praksis? Må jeg få en forskiringskonsulent fra FG innom innen 10.11.2021 for å godkjenne skapet på nytt? Er helt grønn på dette......

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Kanskje best før:D Ifølge EU skal jo alt ha en utløpsdato. En helt unødig opplysning for vårt vedkommende - skaper mer forvirring enn oppklaring. 

Hehe, kanskje det 😉 Tolker det slik at utløpsdatoen ikke er noe å henge seg opp i og at jeg kan hente dette skapet når det endelig er på lager, og kunne trekke pusten og senke skuldrene i forkant av våpenskjøp, i visshet om reglene på oppbevaring er fulgt i overskuelig tid fremover?

 

En kan jo paranoid av mindre, men våpenoppbevaring er noe som MÅ tas seriøst. Livredd for å slurve, og lett å overtenke når en er relativt ny på dette. 

Edited by Novus
Link to comment
Share on other sites

Har samme skap selv. Er veldig fornøyd med at jeg kjøpte større skap enn jeg trodde jeg hadde bruk for.

Døra kan enkelt hektes av slik at skapet kan bæres i to deler. Skap på ca 100kg og dør på ca 50kg. Fremdeles grusomt tungt, men langt greiere enn å håndtere enn om det var en enkelt enhet på 150kg.

 

Vær klar over at kantene under skapet kan fremstå som litt skarpe. Safen står nemlig på sideveggene slik at bunnplata i skapet ikke er i kontakt med gulvet i det heletatt. Det kan derfor være lurt å sette skapet på noe slik at du ikke dreper underlaget. Jeg kappet til en gummimatte jeg hadde liggende, men om du ikke har noe fra før kan f.eks en helt vanlig tekstildørmatte (altså ikke den plastbørste-varianten) være et greit alternativ dersom dimensjonene er passelige. Eller en MDF-plate... eller noe helt annet.

 

Godkjenningen går på at importør/forhandler kan selge dette skapet som et FG-godkjent skap. Dersom modellen fremdeles er i salg etter godkjenningens utløpsdato må den fornyes. Dette påvirker vel å merke ikke deg. Skapet ditt ER godkjent, og godkjenningen på ditt skap går ikke ut, selv om datoen passerer. Så ingen grunn til bekymring her.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, AndersR skrev:

Har samme skap selv. Er veldig fornøyd med at jeg kjøpte større skap enn jeg trodde jeg hadde bruk for.

Døra kan enkelt hektes av slik at skapet kan bæres i to deler. Skap på ca 100kg og dør på ca 50kg. Fremdeles grusomt tungt, men langt greiere enn å håndtere enn om det var en enkelt enhet på 150kg.

 

Vær klar over at kantene under skapet kan fremstå som litt skarpe. Safen står nemlig på sideveggene slik at bunnplata i skapet ikke er i kontakt med gulvet i det heletatt. Det kan derfor være lurt å sette skapet på noe slik at du ikke dreper underlaget. Jeg kappet til en gummimatte jeg hadde liggende, men om du ikke har noe fra før kan f.eks en helt vanlig tekstildørmatte (altså ikke den plastbørste-varianten) være et greit alternativ dersom dimensjonene er passelige. Eller en MDF-plate... eller noe helt annet.

 

Godkjenningen går på at importør/forhandler kan selge dette skapet som et FG-godkjent skap. Dersom modellen fremdeles er i salg etter godkjenningens utløpsdato må den fornyes. Dette påvirker vel å merke ikke deg. Skapet ditt ER godkjent, og godkjenningen på ditt skap går ikke ut, selv om datoen passerer. Så ingen grunn til bekymring her.

Takk for utfyllende svar. Godt å høre at du er fornøyd :) Kjenner jeg gru/gleder-meg til å hente skapet. Håper det ikke er på lager før jeg har flyttet, så jeg slipper å frakte det 2 ganger på kort tid. 

 

Kjekt at døren kan taes av. Er vel nesten en tomannsjobb bare dèt. Er det nok med to mann for å frakte dette fra henger og inn i en sokkelleilighet, eller må man være flere? Har noen kompiser med våpenskap, men har vært "uheldig" å aldri få gleden av bære disse under flytting....

 

Tipset ang. underlag er også notert :)

Edited by Novus
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også samme skap....-. Men mitt krymper hele tiden😂

 

jeg ble anbefalt å bolte fast allikevel, noe jeg har gjort.

når 50 kg dør svinger frem kan det fort bli litt bevegelse i skapet.

ikke at jeg tror skapet detter overende, men dåg..... kan være greit å slippe å skifte underbukse i tide og utide.......

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når skapet er helt tomt skal du være forsiktig når døra svinges rett ut. Med innhold er det derimot aldri noe problem. Men pass på allikevel, det er ikke noe du ønsker å bli overrasket av.

 

Når det kommer til antall hjelpere for transport og innbæring skal jeg være veldig forsiktig med å si noe. Jeg bærer ikke slikt selv. Både fordi jeg er patetisk pinglete, men også fordi jeg har en ubrukelig rygg. Men når jeg har bestilt flyttefolk så har det bare vært to mann som har tatt skapet. Men som sagt, det er altså hundre kilo i form av en diger stålkasse, så det kan være greit å ihvertfall ha korrekt verktøy i form av bærestropper eller motorisert trappetralle eller andre tilsvarende magiske innretninger.

Jeg vil tro at to mann med god helse og fungerende fysikk bør klare dette greit. Men det kan være lurt å ha en robust tralle, da det er noe herk å få skikkelig tak på disse safene når de skal bæres rundt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...