Jump to content

Hjorte jakt i terreng på vestlandet


Skoginj

Recommended Posts

Hei! 

Var på jakt i helga, i ett terreng på vestlandet som er langt ifra allfarvei og folk. 

Så ekstremt med spor i skogen(det meste var gammelt, vil tippe minst ukegamle) men også noen ferske 

Men det var likevel vanskelig å finne dyra.

Lørdagen snublet vi over 4-5 brunstgroper tilsammen.(noen var nok bare badegroper) men det var tegn på veldig mye aktivitet rundt noen av de, var også noe sykt med feiinger i skogen. 

 

Så spørsmålet er egentlig om det er mulig at brunsten allerede er ferdig? Prøvde å brøle en del selv når jeg var i skogen, men det var ingen reaksjon. 

 

Så 4 dyr tilslutt. 1 bukk, kolle og kalv og ett rådyr. 

Link to comment
Share on other sites

Terrenget er 4500da om jeg husker rett, og strekker seg fra sjøen og opp til 800m på de høyeste toppene. 

Det meste av spor og tegn på aktivitet var på mellom 300 og 600 meter.

Finnes ikke snø i det området enda, og blir ikke noen ekstreme mengder heller.

 

Kan godt være det er et såkalt trekk terreng, for så mye spor som det var, så synes jeg det var rart at vi ikke så/hørte mere til dyra.

Har snik jaktet i lignende terreng tidligere, og da har jeg somregel sett bakenden i dyra eller hørt det om de har blitt støkket. 

Kan forsåvidt være dyra trekker over fjellet, til en dal på andre siden på høsten for alt jeg vet.. 

Tenkte bare jeg skulle legge ut her for å høre om noen andre hadde formeninger om det:) er forholdsvis fersk i gamet enda. 

 

Link to comment
Share on other sites

Bare en måte å finne ut hva som rører seg av dyr i terrenget som regel. Det er å bruke kikkerten minst en halvtime hver dag og være mye i terrenget. 

Følger stort sett med i kikkerten fra april og utover. Får da god kjennskap til hvilke dyr som holder seg der hele tiden og hva som evt streifer rundt.

Link to comment
Share on other sites

Når du finner en godt brukt sti i et hjorteterreng er det grunn for å mistenke at hjorten bruker den. Følg stien og så vil du nok finne hjorteleier langs den. Helst fremme på kanten av små flater. Et annet tips er å gå så høyt du kommer for deretter å å gå sikksakk nedover. Dette krever selvsagt at du er oppe i åpent terreng. Så kan du sette opp viltkamera der og se om de plassene du mener kan være dagleier for hjort fremdeles er i bruk. Kameraene flytter du selvsagt rundt. God trim i tillegg:winke1:  

Link to comment
Share on other sites

En annen dag kan det være null å se på en time :winke1: Opplever at det kan være store variasjoner i antall dyr. Ett er i alle fall sikkert at når snøen komme så øker observasjonene. I regnvær holder hjorten her omkring seg mye i granfeltene og det vanskeliggjør jo observeringen. 

Link to comment
Share on other sites

Hvor ser dere dyrene i kikkert? Vaser de rundt på jorder, eller er går de i Lier med glissen vegetasjon? Her jeg jakter er det, som dere ser på bildet over hjort i terrenget, men de viser seg nesten aldri slik at man enkelt får sett dem. Vi har stort sett tett skog i terrenget. Umulig å sitte i lia på andre siden å lete med spotter. Å bruke en halvtime på å telle dyr her vil garantert ikke gi noe resultat.

Link to comment
Share on other sites

Nå har mesteparten av løvet forsvunnet så det er ganske lett å se de. Men man må kikkre når dyrene er i bevegelse. Dvs morgen og ettermiddag. Midt på dagen kan man ha flaks eller at man vet ca hvor de ligger. Nå er det også full brunst her og bukkene har glemt alle rutiner. Løp en småbrølende forbi huset mitt i kl 14 i dag. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...