Jump to content

Valg av 9mm


Midtiblinken

Recommended Posts

Heisan,

 

Jeg er en skytter som har holdt på vel 1 år som trives med både bane og felt skyting. Jeg har fram til nå tilegnet med en Steyr LP 10 Evo i luft, samt en Pardini SP i 22 kaliber. Skal utvide våpenarsenalet, og har bestemt meg for en S & W 686-6 357, men er høyst usikker når det gjelder 9mm - altså for millitærfelt og hurtig bane i millitær. Har i utgangspunktet tenkt Pardini gt 9. Er først og fremst int i et godt avtrekk, men her må jeg si at valget er langt mindre "obvious". Oppfatter det slik at Pardini GT9 er et godt valg, men ikke lenger like selvfølgelig som før. Setter pris på innspill vedrørende dette. 

Link to comment
Share on other sites

Så langt har du jo valgt det beste en kan få. Det er ikke så lett for noen, tror jeg, å gi deg råd om denne 9mm. Det skyldes at svært få har masse erfaring med alle disse beste 9mm. For egen del har jeg flere hundre ganger flere skudd med Pardini GT 9 enn med de beste alternativene. Slik tror jeg det er med de fleste - erfaringsgrunnlaget er skjevt. Jeg vet i hvert fall at jeg ville styrt unna 1911. Alt for mye tuning og børsemakerarbeid som skal til for å oppnå og beholde funksjonssikkerhet.

Jeg kjenner en som sannsynligvis har den brede erfaring med flere toppmodeller som de fleste mangler: Olav M. Håper han svarer deg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Midtiblinken: Det aller smarteste du kan gjøre, er å sørge for å få innvilget søknad på 9mm pistol. Søk samtidig om våpendel, ombyggingsett .22lr. Samma pris, kan være lurt.

Dernest prøve våpen av de du kjenner. Du har bedre forhandlingskort når du har en innvilga søknad i handa. Ikke alle selgere vil holde av våpen når de vet en søknad er "i uvissa". Men nok om det.

 

Du sier du har bestemt deg for en sekstommer - har du prøvd slike "langløpere", eller hørt dem omtalt?  Om du ikke har prøvd 6 tommer autopistol før, så kjenn litt på rekylopptaket/-følelsen. Du har tydeligvis god erfaring fra skyting, så du vil nok kjenne hva som passer i neven din, og hva du synes du trives best med. Gode alternativer alle nevnt. Tanfoglio 6 tommers Gold Match kan du også vurdere. Men igjen; Du må prøve, altså :-) Litt som å kjøpe bil, dette. Mange anbefaler eget merke, men likevel kjører vi forskjellig....så også for oss pistolskyttere.

 

Jeg synes du bør prøve en 1911. Min .45 Para-Ordnance er tuna av Bakern. Jeg er nå på utkikk etter en i 9mm som skal få samme behandling.

Helt annet våpen når den er tuna, men det vet vi jo alle.

 

 

Link to comment
Share on other sites

har selv benyttet gold match i ett par år og skutt flere tusen skudd med den, kjempefornøyd etter litt lett avtrekksarbeid(billig og gjøre) har ikke veldig store hender, så da passer gold matchen mye bedre enn pardinien, som er altfor svært i grepet til meg!

 

Lykke til med kjøp!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎09‎.‎10‎.‎2018 den 8.04, mteinum skrev:
  • Pardini GT9
  • Sig Sauer X-SIX

  • Tanfoglio Gold Match

Er alle gode valg

 

Jeg vurder akkurat samme selv, og i samme rekkefølge. har en ide om at jeg vil skyte best med Pardini. X-SIX/Five appellerer likevel litt mer..? Ser at det ligger noen X-five ute brukt, men skal kun brukes i felt, og da ønsker jeg i utg punktet 6" 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Bent Inge skrev:

Litt input: Pardini GT9 krever litt faktor for å fungere, så svake ladinger utgår. Har GT9 selv, og ingen planer om å bytte med det første.

 

Kommer vel litt ann på rekylfjær og andre faktorer.

 

En i klubben lader 9mm med 115grs kuler til sin GT9 som fungerer bra i den, prøvde i min x-six supermatch og ingen ville lade neste skudd.

Var ganske slappe ladninger, begge våpen er helt orginale (skal nevnes at min er ganske ny, ca 2år. Pardinien var kjøpt brukt så den kan jo være en del år gammel). Har prøvd å fått tak i "reduced power" fjær til x-six'en men har ikke lykkes ennå. Selv lader jeg med 115grs kuler som klarer faktor for militærfelt, har ladet litt ned å fått det til å fungere men det var ikke store forskjellen så lader nå allt til faktor.

Link to comment
Share on other sites

På 10.10.2018 den 10.40, torevr skrev:

har selv benyttet gold match i ett par år og skutt flere tusen skudd med den, kjempefornøyd etter litt lett avtrekksarbeid(billig og gjøre) har ikke veldig store hender, så da passer gold matchen mye bedre enn pardinien, som er altfor svært i grepet til meg!

 

Lykke til med kjøp!

Må si meg enig her. Har selv små hender, og syntes Pardinien, selv GT9, var stor som en 2x4 å holde rundt.

 

Tanfo/CZ75 har et grep som passer bedre i mine små lanker, spesielt med tynne alugrep. Har du store nok hender er nok både Sig og Pardinien bedre i handa.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt. Tenker å begynne med pistolskyting og kjenner noen med bra erfaring og mye rart i skapet. Er så heldig å ha fått prøvd mye rart alt fra 460 XVR, DE 357 til X-Six supermatch. Av alle disse våpnene traff jeg faktisk noe med supermatchen, men på en annen side kan jeg jo ikke skyte med pistol så det teller neppe. Jeg er jo Sauer-mann og er bortskjemt med godt avtrekk og supermatchen hadde det jeg vil si et ok avtrekk(har skjønt at pistoler ikke har samme kvalitet på avtrekk som rifler?).

 

Jeg tenker at grov felt og militær felt er det jeg kommer til å skyte(de fleste driver med det og det passer meg fint) og jeg har skjønt at X-Six supermatch "is the shit" med pris deretter men går det an å si at feks en P320 x-five ville passe mine klamme hender bra når supermatchen gjorde det? P320'en er godkjent når magasin brønnen er fjernet ikke sant? Prisen er jo mer spiselig enn supermatchen og jeg har ikke tenkt å bli best, men nederst på lista gidder jeg ikke å være. Jeg har ikke så god råd at jeg kan kjøpe noe ubrukelig.

En annen pistol jeg har prøvd er Shadow 2. Virker som et skikkelig jern det også....men Sig er jo Sig da....hehe, neida skal prøve å ikke være så merkelojal. Shadow 2 med 22lr ombygging i tillegg virker som et fornuftig'ish valg?

 

Igjen jeg er heeelt noob og har bare meldt meg på kurs og loddet stemningen hos min "lokale" klubb. Skal ikke bli noe Texas ranger og ha laser og lys og fjorten magasin på meg men det hadde vært moro å kunnet beherske pistolen skikkelig så et fornuftig kjøp hvor man har noe man kan utvikle seg i årevis med uten å måtte handle noe annet er målet.

Et lite sidesprang: Blir pistolen fort(ere) utslitt(enn en rifle)? Er det sånn at etter x antall år er den ikke det samme som når den var ny og må/bør byttes sett i konkurranse sammenheng?

 

Link to comment
Share on other sites

Grov felt og militær felt, og liker Sig?
Valget er jo soleklart da: Sig Sauer P210 Super Target 6" - ingen over ingen ved siden av.

 

Men observerer jo at Tanfoglio er blitt den nye "folk-pistolen" i militær. Tipper her i min region at 1/3 av skytterne bruker disse. Spesielt Gold Match er populært. Har bare prøvd en et par ganger selv og den virker bra. Ca 1/2 pris av P210'en også da :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

P210 bør absolutt prøves ja.

På håndvåpen er det mer bytting av slitasjedeler som fjærer, pinner som ting roterer rundt, små metalldeler osv. På Sig er det vel noen fjærer som bør byttes rundt hver 5000 og 10.000 skudd iirc?

Jeg blir aldri helt fortrolig med resetten på P226 X-Five, men det er nok mer meg det er noe galt med enn pistolen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel første P226 x-six supermatch 9mm som kom til landet, capsicum tok de inn før pvas fikk agenturet.  den har gått 20-25.000 nå, puss hver 3-6000 eller når du føler for det.

 

Pistol brukt til feltskyting varer LENGE. Så lenge at jeg faktisk ikke har slitt ut noen av feltpistolene mine.     (ipsc/dssn er noe helt annet, her har det gått mye piper og sleider, men en god pistol holdt minimum 100k)

 

ingen fjærer eller utdrager/utstøter og lignende viser tegn til slitasje. 

 

Finnes ca ingenting som slår avtrekket på x-six p226 match/supermatch serien.

 

P320 x-five er ikke i nærheten. 

 

 

Vetke om jeg er helt texas ranger, pleier bare rocke 3 magasiner på match, men du får jo 29-30 plugger per mag...  :D  kan jeg være litt texas ranger da? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, aps skrev:

Finnes ca ingenting som slår avtrekket på x-six p226 match/supermatch serien.

 

Jeg bruker p220 X-Six som har samme avtrekk. Anbefales på det sterkeste. Jeg påstår at p220 er bedre alternativ enn p210 nettopp på grunn av avtrekket, men smaken er som baken :-)

Link to comment
Share on other sites

På 9.10.2018 den 15.15, BC.Airn skrev:

@Midtiblinken: Det aller smarteste du kan gjøre, er å sørge for å få innvilget søknad på 9mm pistol. Søk samtidig om våpendel, ombyggingsett .22lr. Samma pris, kan være lurt.

Dernest prøve våpen av de du kjenner. Du har bedre forhandlingskort når du har en innvilga søknad i handa. Ikke alle selgere vil holde av våpen når de vet en søknad er "i uvissa". Men nok om det.

 

Du sier du har bestemt deg for en sekstommer - har du prøvd slike "langløpere", eller hørt dem omtalt?  Om du ikke har prøvd 6 tommer autopistol før, så kjenn litt på rekylopptaket/-følelsen. Du har tydeligvis god erfaring fra skyting, så du vil nok kjenne hva som passer i neven din, og hva du synes du trives best med. Gode alternativer alle nevnt. Tanfoglio 6 tommers Gold Match kan du også vurdere. Men igjen; Du må prøve, altså :-) Litt som å kjøpe bil, dette. Mange anbefaler eget merke, men likevel kjører vi forskjellig....så også for oss pistolskyttere.

 

Jeg synes du bør prøve en 1911. Min .45 Para-Ordnance er tuna av Bakern. Jeg er nå på utkikk etter en i 9mm som skal få samme behandling.

Helt annet våpen når den er tuna, men det ve

 

Hei og takk for mange svar. Litt ny på kammeret, og fant ikke en intuitiv måte å svare opp hver enkelt på. Uansett. Har søkt løyve på 9mm, og venter svar. Har også vurdert Tanfoglio gold match pga pris som mange foreslår. Har bare ikke lyst å komme i den situasjonen at jeg bruker 18K på en pistol, og deretter selge den til en lavere pris og kjøpe en dyrere en. Når det er sagt, så er 9mm en pistol jeg kunne tenke meg for å kjøre felt løypa en ekstra gang ( men med gode resultater) - og ikke så mye for trening. Har ikke holdt på så lenge, men så langt er luft og 22 det jeg liker aller best og det jeg kommer til å trene mest på. Har prøvd pardini gt 9 og sig sauer x six. Likte umiddelbart avtrekket på gt9, men skjøt bedre med X sixen. Syns bruktmarkedet er overpriset, så vurderer nytt framfor brukt enn så lenge. Er et konkurranse menneske, og syns det er gøy å skyte når resultatene er bra - men er ganske sur og misfornøyd når det motsatte skjer (og som skjer dessverre :) ). Jeg vil derfor være sikker på at pistolen jeg kjøper ikke er å klandre når resultatene uteblir, men vil helst unngå å bruke 35K på en 9mm pistol. Budsjettet er 15K. Altså blir det brukt, eller tanfoglio gold match (som jeg ikke har prøvd). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Midtiblinken: Du skulle hatt en av hver som er nevnt over her, vettu :-)  Mange gode pistoler å velge blant her. Av egen erfaring vil jeg sterkt råde deg til å prøve før du kjøper. Har vært der sjøl. Det kan være små forskjeller på pistolene, men du vil merke det ganske fort. Kjenn på grepsstørrelsen, rekylfølelsen. Ikke bruk så mange kalorier på om avtrekket har kryp, eller er litt dårlig. En god børsemaker setter opp avtrekk akkurat slik du vil ha det. Derfor vi har dyktige børsemakere.  Ikke døm våpen på avtrekk rett ut av eska. Er du kresen på avtrekk - bruk en tusenlapp på å få det fiksa. faktisk ganske enkelt. Lykke til :-) 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, smaug skrev:

Er Gold Match en kopi av P210? De ser veldig like ut med innvendig skinne noe som vel ikke er veldig vanlig på pistoler ellers?

 

Sånn som jeg husker storyen:

 

Fransk pistol står modell for Sig P210 Neuhauisen

Sig P210 står modell for Sig P220 og P225, som igjen står modell for Sig P226, som igjen er grunnlaget for X5, Supermatch osv.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ble det en Sig X-five supermatch på meg til felt bruk. Burde kanskje vært en x-six, men fikk et OK tilbud på en  "brukt", så da prøver vi 5".  Har prøvd en del 9mm siste, og har nok hatt litt høye forventinger etter å ha skutt mye med en .22 Benelli 95WC - Får ikke i nærheten samme tette samlinger med 9mm som med .22, men håper det vil nærme seg med litt trening.  Valget stod til slutt mellom Pardini og Sig - fikk testet begge i et stevne, og skjøt tilnærmet likt med disse..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Prøver fortsatt å forstå regelverket men kommer ikke helt i mål. Er det sånn at om jeg skulle investere i en X-six supermatch, har jeg et problem om jeg skulle tenke på dynamisk senere? Blokkerer supermatchen for kjøp av en ny 9mm til dynamisk eller vil de to grenene(?) regnes som god nok grunn til å erverve en annen (mer)egnet pistol. Jeg tviler veldig på at noe annet enn 9mm er tema.

Link to comment
Share on other sites

Forbundet har sendt ut en guide som også skal ha blitt distribuert på våpenkontorer, denne viser hvordan openpang ser ut

 

typisk store trekk er optikk montasje, kompensator, sleide letting/magwell/racker/avtrekk osv. 

 

avtrekk og vekt er tekniske ting som ikke overlapper eksempelvis vil de fleste 5.5 med stålhank være for tunge for felt, samt ha for lett avtrekk. Tilpasser du pangen for ene programmet vil den ikke lenger virke/være innenfor i andre. 

Link to comment
Share on other sites

På 22.10.2018 den 13.44, aps skrev:

9mm krever trening. Den er snappy. 

 

22LR har mindre rekyl enn luftpistol, 9mm skjer det "mye" i forhold og grep og ting blir påvirket i forhold. 

 

Pistolen i seg selv samler nok fort like bra, følger med testskive ;) 

 

Andre tur på banen med Sig’en. To-hånds fra 25meter samlet den bedre enn hva jeg klarer med min .22. Så X-five var nok rett valg for min del....🙂

089DD1AD-E49E-464C-B20F-688EAB96C645.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har faktisk kjøpt en STI Targetmaster. Har ikke prøvd den ennå, men den eneste pistolen jeg fant som var innenfor budsjettet (15k eller lavere). X-six er rå. Den står øverst på ønskelisten. Problemet er prisen, men dersom targetmasteren ikke innfrir - blir det nok den - på sikt. Gleder meg til å teste STI targetmaster, men med aristokrat sikte har jeg en mistanke om at den er laget for ppc spesielt (som jeg ikke konkurrerer  i), og er spent på hvor godt verkøy det er i feltløypen. Jeg ønsker e godt verktøy fremfor en god pistol! Time will show :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg ikke hører med i hundreogåtteårsidenfanklubben (1911), må jeg si at du har fått deg et topp våpen for militærfelt. Hvis du ikke når ønskede resultater med en gang, er det svært sannsynlig at det beror på andre faktorer enn våpenet.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Midtiblinken skrev:

Har faktisk kjøpt en STI Targetmaster. Har ikke prøvd den ennå, men den eneste pistolen jeg fant som var innenfor budsjettet (15k eller lavere). X-six er rå. Den står øverst på ønskelisten. Problemet er prisen, men dersom targetmasteren ikke innfrir - blir det nok den - på sikt. Gleder meg til å teste STI targetmaster, men med aristokrat sikte har jeg en mistanke om at den er laget for ppc spesielt (som jeg ikke konkurrerer  i), og er spent på hvor godt verkøy det er i feltløypen. Jeg ønsker e godt verktøy fremfor en god pistol! Time will show :)

Jeg vil foreslå at du skaffer deg VZ-Operator II grips - Brownells har dem. Grepet blir vesentlig bedre, siden strukturen i disse skjefteplatene er helt spesiell. Anbefales, anbefales!

Kan få dem i forskjellige forsiktige farger også, men svart er nå penest, synes nå jeg, da... Om du er kresen på avtrekk, så kan Baker`n sette opp glassavtrekk for deg, anbefales.

Koster litt ekstra detta, men tror du blir enda mer fornøyd og treffer bedre - til konkurrentenes ergrelse, men bare morro det... 😉

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Midtiblinken skrev:

Har faktisk kjøpt en STI Targetmaster. Har ikke prøvd den ennå, men den eneste pistolen jeg fant som var innenfor budsjettet (15k eller lavere). X-six er rå. Den står øverst på ønskelisten. Problemet er prisen, men dersom targetmasteren ikke innfrir - blir det nok den - på sikt. Gleder meg til å teste STI targetmaster, men med aristokrat sikte har jeg en mistanke om at den er laget for ppc spesielt (som jeg ikke konkurrerer  i), og er spent på hvor godt verkøy det er i feltløypen. Jeg ønsker e godt verktøy fremfor en god pistol! Time will show :)

 

CZ Shadow 2 er vel også godt innenfor prismessig. og et flott våpen. har prøvd P226 også men den er også bra, men ikke bedre...

Link to comment
Share on other sites

På 16.1.2019 den 8.54, nhd skrev:

Selv om jeg ikke hører med i hundreogåtteårsidenfanklubben (1911), må jeg si at du har fått deg et topp våpen for militærfelt. Hvis du ikke når ønskede resultater med en gang, er det svært sannsynlig at det beror på andre faktorer enn våpenet.

Fikk testet den i går. Med litt innskyting og stilling av sikte så satt den bra til slutt med fine samlinger. Var skikkelig moro :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 16.1.2019 den 12.16, BC.Airn skrev:

Jeg vil foreslå at du skaffer deg VZ-Operator II grips - Brownells har dem. Grepet blir vesentlig bedre, siden strukturen i disse skjefteplatene er helt spesiell. Anbefales, anbefales!

Kan få dem i forskjellige forsiktige farger også, men svart er nå penest, synes nå jeg, da... Om du er kresen på avtrekk, så kan Baker`n sette opp glassavtrekk for deg, anbefales.

Koster litt ekstra detta, men tror du blir enda mer fornøyd og treffer bedre - til konkurrentenes ergrelse, men bare morro det... 😉

 

 

 

Jeg får bli litt kjent med våpenet, og se an resultatene. Hadde egentlig håpet å unngå en jobb hos bakern, men et nytt grep er på ønskelisten. Takk for tips, skal sjekke det ut :)

Link to comment
Share on other sites

På 16.1.2019 den 8.54, nhd skrev:

Selv om jeg ikke hører med i hundreogåtteårsidenfanklubben (1911), må jeg si at du har fått deg et topp våpen for militærfelt. Hvis du ikke når ønskede resultater med en gang, er det svært sannsynlig at det beror på andre faktorer enn våpenet.


your doing it wrong 😛

Jeg har vunnet NM  med 1911, og har ingen planer om å skifte plattform, om det er nsf felt, IPSC, nais grov osv, er det 95% av tiden 1911 i noen form, alternativt sig X-six synding til tider. 

1911 er dog litt hat elsk, og krever vesentlig mer av skyttern enn f.eks. SAO monsteret x-six. Noen dager på banen er det ikke gode dager ;) 

Tilpasset og mekka litt ymse på de nå da utstøter og breechface tok kvelden, ingenting er som dremel og vinkelsliper :D (nå våkner @evert] 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...