Jump to content

Tatt med lyddemper i Sverige?


Bilbo

Recommended Posts

49 minutter siden, Bilbo skrev:

straffet for å ha med seg uregistrert lyddemper inn i sverige

 

Det er levert forslag om avskaffelse av lisens på lyddemper, i Riksdagen. Det er ennå ikke vedtatt enda så reglene om lisensplikt på lyddemper gjelder fortsatt.

Brudd på dette er straffbart. I praksis vil det si bøter. Ikke mye avislinker å finne da dette neppe er noe som skaper de store overskrifter i pressen. Men det finnes, her er ett eksempel:

http://www.smp.se/vaxjo/vaxjoskytt-doms-for-illegal-ljuddampare/

 

Respekter reglene for jakt i det landet du skal jakte i. Selv om risikoen for å bli tatt sikkert ikke er stor.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har jeg skrevet noen plass at jeg skal til Sverige på jakt? Må vel være lov å stille generelle spørsmål her, og jeg tror at lokalviser i feks Norrland hadde gnidd seg i hendene og skrevet om det om en nordmann hadde blitt tatt for ulovlig våpeninnføring. 

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Bilbo skrev:

illegal lyddemper

Uten lisens blir det en illegal lyddemper.

Beklager at jeg oppfattet det slik at du og noen kompiser vurderte å ta med lyddemper på jakt i Sverige uten lisens.

 

Hvilke tanker gjør du deg om at det ikke er skrevet om dette i svenske lokalaviser med linker? At det er lov? At det er ingen som bryr seg? At risikoen er så liten for å bli tatt at det er greit?

Link to comment
Share on other sites

Tenker at polisen i det innlegget du linka til hadde en grunn til å ransake hos denne mannen, og at en lyddemper til pistol blir noe litt annet enn en demper til jakt. 

Ingen av oss skal på jakt, eller har tenkt å gjøre noe som bryter noen lov. Som jeg skrev så diskuterer vi bare om det noensinne er noen som har blitt tatt for dette. Jeg mener å ha lest en artikkel om det, men finner den ikke igjen. Så da lurte jeg på om noen her hadde en link. 

Link to comment
Share on other sites

Har hørt om noen som fremdeles har deres elgbørse stående på et politikammer i nordre sverge etter fjorårets jakt på grunn av en lyddemper. Tror ikke det har stått noe om dette i avisene. Husk Sverge er et østblokkland. Eneste landet jeg reiser gjennom med Europeisk våpenpass på mine våpen og allikevel må melde de både inn og ut til Tullen.

Link to comment
Share on other sites

Om du medför en ljuddämpare till ett skjutvapen behöver du ha ett permanent tillstånd för ljuddämparen från behörig myndighet i Danmark, Finland eller Norge. Har du inte ett sådant tillstånd krävs ett införseltillstånd utfärdat av den svenska polisen

 

mye stånd alltså

 

 

 

Edited by tor1980
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...