Jump to content

Hvor mye kan en kule skifte retning?


Skvalpeskjær

Recommended Posts

Underlig opplevelse under hjortejakta i går kveld. Jeg skaut en bukk på ca 140 m hold. Til å begynne med sto hjorten bak et tre men da den kom fram la jeg på et skudd. Null reaksjon! Ikke annet enn at den tok ett skritt fram og så seg rundt. Jeg skaut en gang til og da datt dyret. Resten gikk helt fint til vi skulle slakte og vi ikke fant noe hull etter første skuddet. Jeg har undersøkt i dag og fant ut at jeg hadde truffet en pekefingertykk rognkjepp tre meter foran dyret. 

Går det virkelig an at kula skifter så mye retning? Eller splintres så fullstendig? Jeg er da ikke så dårlig til å skyte.

30-06. 165grs Oryx. Ca 740m/s.

Edited by Skvalpeskjær
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Går det virkelig an at kula skifter så mye retning? 

Jeg har prøvd dette med papp bak. Men med tynnere kvister... Både midt mellom skytter og blink, og 2-3m foran blink. Svaret på spørsmålet ditt er utvilsomt ja.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt elg på ca 40 meter (piggokse i gangfart med breisida til) midt i bogen.
Problemet var at treffpunktet ble i halsen, og det måtte et kort ettersøk til før den fikk dauskuddet av hundefører.
En syltynn kvist var årsaken til retningsforandring, så ja, det kan skje masse rart ved treff i kvist....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eksempel frå helga som var:

Skot frå sittande stilling mot hjortekolle med breidsida til, dyret var I ro. Skuddavstand I underkant av 30m, skyttaren sikta på bogen, men såg ikkje at han skaut av ein kvist på ca 3mm tjukkelse, kvisten var ca 15 cm framfor pipa.

Skotet gjekk inn i svangen på dyret, kula hadde velta...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 7.10.2018 den 23.13, Skvalpeskjær skrev:

Har fått forslag fra jaktlaget om å sage av den kvisten og montere den på en trofeplate.😂

Dette ble gjort på jaktlaget vårt da en gjorde dette under elgjakt for noen år siden😂

Kvisten henger i en bilderamme på hytta vi bruker 😂 

Han fikk forøvrig dyrene på ca 20 meter og den stakars furua sto ca midtmellom. Fullstendig bom. Skytteren fikk heldigvis samme dyret på poste neste dag og fikk feldt dyret og fikk selvtilliten opp på normalt nivå. ☺️

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...