Jump to content

Innkjøp av strihåret dachs


starhagle

Recommended Posts

Heisann, har tenkt og gå til innkjøp av en strihåret dachs som skal brukes på rådyr jakt😁 men har et par spørsmål før jeg handler. Hvordan trener dere de opp på best mulig vis til rådyrjakt til og bli en god jeger, og hvor gammel må de være før jeg kan bruken den på drev😁?
Og er det noe spesielt  jeg burde se etter av kjøp av  valp?

Link to comment
Share on other sites

Hei, vi har hatt god suksess med å legge slepespor for unghundene, dvs når vi feller et rådyr, legger vi det i f.eks. en jordekant, der ligger det en liten stund før det trekkes 100-200 meter ut i skogen. Litt liggetid, også "går vi tur med valpen/unghunden forbi plassen dyret har ligget på. Bikkja viser alltid stor interesse der dyret har ligget, og slår nesten alltid på sporet bort fra liggeplassen. Deretter går bikkja spor og finner sitt første vilt. Der får den i eget tempo utforske rådyret og får masse skryt og støtte. Dette gjentatt noen ganger, skaper enorm interess for vilt (er iallfall vår erfaring). Hvis du ikke har tilgang på rådyr, er det lurt å kontakte viltnemnda som vanligvis lar deg overta rådyr som er trafikkdrept.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slepespor er sikkert en veldig god idé (hvis du har tilgang på rådyr eller kjenner andre som har). Men kjøper du valp etter foreldre med sterke jaktlinjer tror jeg nok mye vil komme av seg selv. Da er kanskje det viktigste å få valpen skogsvant, dvs. trygg på at den kan søke ut og vekk fra deg for å finne spor. Ta med deg valpen (fra 3 måneders alder) og en god bok ut i skogen, sett deg på en stubbe og la hunden få tid til å utforske omgivelsene, mens du blir sittende der den så deg sist. Valpen vil ganske raskt lære at ved å følge sitt eget bakspor fører veien rett hjem til far! Det behøver ikke være hjortevilt i området der du trener på dette.

 

Hvor tidlig kan man starte med jakt? Her er det ikke noe fasitsvar, men mange mener hunden bør være "jaktmoden" (rundt året) før den slippes på drev. Jeg slapp (ved et uhell) min dachs på drev ved 6 måneders alder og det ble en lang los uten felling. Det var definitivt for tidlig, men heldigvis gikk det bra senere. Derimot slet jeg fælt med ferskspordelen av prøven for godkjent ettersøkshund, siden hunden allerede hadde hatt mange loser og flere fellinger. Hun loset på fersksporet og ble truet med disking. Derfor er rådet: Skal du få hunden godkjent som ettersøkshund er det viktig å komme gjennom dette før du slipper hunden på drev.

 

Ellers er jo strihårsdachsene kjempetrivelige hunder med personlighet så det holder. Kommer ikke på så mye annet enn gode jaktlinjer hos foreldrene, men om du kan velge fra flere oppdrettere finner du kanskje den valpen som ikke har den lengste ryggen og de korteste føttene? Og det at foreldrene er rolige innehunder er også en egenskap som bør vektlegges. Vær ellers oppmerksom på at dachs har sine begrensninger i områder med tett undervegetasjon (høy røsslyng kan være brutalt både mot patter og edlere organer), og så vil jo snødybden sette en effektiv grense for om du kan jakte med hunden.

 

Lykke til!  

Link to comment
Share on other sites

Den enkleste måten å få ei god rådyrbikkje på er og starte med et best mulig utgangspunkt. Bruk tid på å finne 2 - 3 seriøs oppdrettere som avler på bikkjer med de linjene du er ute etter. Sett deg deretter opp på venteliste hos disse. Mens du venter kan du bruke tiden på å finne ut hvordan en best mulig trener en valp.

 

Kjøper du valp fra "han nedi gata" som har ei god tispe som han skyter en del rådyr for kan du selvfølgelig få en god hund selv men det blir litt mer sjansespill. Bruk heller tid og betal det det koster. Jeg har selv bommet på hund da jeg fikk bråhast med å skaffe meg jakthund.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar:), har funnet en opprettet som er veldig seriøs og hyggelig som jeg har satt meg på liste hos så valp ordner seg nok😄. Men lurer litt på hvordan det er og skyte hare for dachs i los. Mange sier det ikke er lurt pga dachs kan heller jage mere på hare enn hjort og rådyr. Er det noe om gjelder hele livet til hunden eller bare de første årene?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er både hare og hjortevilt i terrenget, vil vanligvis vitringen fra et noenlunde ferskt rådyr- eller hjortetråkk være sterkere (og for hunden mer interessant) enn tilsvarende vitring etter harefot. Jeg tror ikke det spiller noen stor rolle om du feller en hare eller to for dachsen, men du bør nok "tune in" bikkja med noen rådyrfellinger først, for sikkerhets skyld.

 

Siden du nå er på lista hos en seriøs oppdretter vil jeg gi deg et lite tips når du har funnet valpen du vil ha:

 

Kjøp et transportbur (den typen av plast med lufting øverst i veggene, ikke nettingbur med åpne vegger). Plassér dette buret blant valpekullet et par uker før du skal hente dyret slik at valpene kan gå ut og inn, leke og ev. sove i det. Da vil valpen din ha trygge omgivelser når du tar den fra tispa og søsknene, og overgangen til nytt et hjem bli mye lettere. Et liggeunderlag preget med god og trygg lukt forsterker effekten.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Sølvrev skrev:

Hvis det er både hare og hjortevilt i terrenget, vil vanligvis vitringen fra et noenlunde ferskt rådyr- eller hjortetråkk være sterkere (og for hunden mer interessant) enn tilsvarende vitring etter harefot. Jeg tror ikke det spiller noen stor rolle om du feller en hare eller to for dachsen, men du bør nok "tune in" bikkja med noen rådyrfellinger først, for sikkerhets skyld.

 

Siden du nå er på lista hos en seriøs oppdretter vil jeg gi deg et lite tips når du har funnet valpen du vil ha:

 

Kjøp et transportbur (den typen av plast med lufting øverst i veggene, ikke nettingbur med åpne vegger). Plassér dette buret blant valpekullet et par uker før du skal hente dyret slik at valpene kan gå ut og inn, leke og ev. sove i det. Da vil valpen din ha trygge omgivelser når du tar den fra tispa og søsknene, og overgangen til nytt et hjem bli mye lettere. Et liggeunderlag preget med god og trygg lukt forsterker effekten.

Ja det var virkelig smart. Takk for tipset!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Veidemanns kennel avler strihårsdachs til jakt. Gunleik Vibeto oppgir også at han kun selger valper til jegere. Han ønsker også at kjøperne stiller hundene på prøver slik at han får bekreftet de jaktlige egenskaper i kullet. Jeg er helt sikker på at oppdretter er behjelpelig med råd, tips og oppfølgning til kjøpere dersom dette er ønskelig. Det annonserte kullet kommer fra hunder som definitivt har papirene i orden. Mulighetene til å få en best mulig jakthund ligger derfor godt til stede.

Tidspunktet for anskaffelse av en jaktdachs er også bra. Du kan rekke å få valpen godkjent på spor/blod før første jakthøst.

Du kan trygt handle hund på Veidemanns kennel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her kan du se hvordan hund fra Veidemann fungerer, dette er faren til min hund. Jeg kan ikke høre eller se forskjell på jaktegenskapene på disse to.. de er helt like. Det hører med at Veidemans Jeppe er gått bort til de evige jaktmarker, men jeg kan glede meg å høre sønnen hans som er 8 år nå. Skal faktisk jakt på Lørdag i dette terrenget hvor filmen er tatt opp.

 

 

Jeg har  strihårsdachs siden 1991 og mange har det blitt, Noen veldig gode, noen ikke så gode jakthunder..  så lenge både mor og far har sterke jaktegenskaper så arver som regel avkommet dette.

 

Etter min mening har mange litt for travelt med å ta med valpen til skogs, jeg er ganske overbevist om at mentalt modnes valpen fra 6 mnd alder og opp til 1 år.. om du sitter på en stolsekk og venter... det er en prosess som tar tid. 

 

Sev har jeg en Drever som var 1 år og 7 md før han fikk første slipp, og det ble los etter eget selvstendig arbeid, hadde greit søk.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...