Jump to content

Lær meg å bygge upper!


Apelars!

Recommended Posts

Nå er straks aktivitetspoengene i boks, og det skal handles AR en eller annen gang ila vinteren :)

Men, jeg vil ha en (eller sikkert flere) uppere.

Fordi det er kjekt, og fordi jeg har lyst på og fordi jeg kan og fordi jeg sikkert kommer til å lære noe nytt og fordi jeg engang for mange år siden var en sånn fyr som satt i timesvis på gutterommet med modellbyggesett fra Tamia ;)

Så jeg har så smått begynt å rote rundt på brownells på leting etter deler, og det tok jo ca 30 sekunder før jeg innså at jeg ikke aner hva jeg trenger eller skal ha 🙄

 

Så altså: jeg har tenkt til å bygge en dedikert .22 upper. Den skal bygges rimelig (fordi jeg ikke har lyst til å blakke meg på en upper, det er nok av andre ting å bruke penger på)

men jeg vil jo selvsagt at den skal virke, og at presisjonen er akseptabel :) Den skal mest brukes innendørs på en kortholdsbane.

Jeg ser at den billigste upperen koster 817 kr, og det er jo ikke så avskrekkende. Så vet jeg at jeg må ha løp og gassblokk (justerbar) og gassrør og handguard og charging handle og bolt, men hva mer trenger jeg?

Tips meg gjerne om nyttige videoer om dere vet om noen :)

Og ja, jeg kan jo selvsagt google, men det er så himla mye å sile igjennom, at jeg blir trøtt og sjeløyd

😤😝

Hvor billig tror dere jeg kan bygge en dedikert .22 upper som gir god funksjonalitet, og vilke deler som er på lager eller som er lett å få tak i her i landet ville dere brukt da?

Og er det slik at den upperen jeg bygger og delene i den kan være av et hvilket som helst fabrikat så lenge loweren jeg bruker kommer fra et våpen som er på godkjentlisten og det sammensatte våpenet er innenfor minimumslengden?  (og hva skriver jeg i søknaden for denne våpendelen?, bare pipe .22?)

Link to comment
Share on other sites

Snakker du om KUN .22-upper her, eller en .223-upper med .22-konv.sett?

På en dedikert .22 trenger du verken gassrør eller gassblokk, disse bruker blowback (som en Ruger 10/22).

Både 2alfa og Brownells fører CMMG sine egne .22-piper med tilhørende sluttstykke og ladehendel.

Jeg ville anbefalt for å gå for dedikert .22-pipe og -sluttstykke, da det er både bedre presisjonspotensiale (korrekt stigning) og mindre kuk å måtte pusse overgangen fra adapteren til .223-kammeret.

 

Kort fortalt trenger du dette:

  • Pipe i .22LR
  • CMMG-sluttstykke (for pipe! viktig å huske at du skal ha modellen som passer direkte i CMMGs .22-piper)
  • Ladehendel
  • Upper
  • Forskjefte/rail

Jeg ville kjøpt en billig upper uten forward assist, disse er totalt unødvendige, spesielt på .22. Finn et greit, stivt forskjefte med mulighet for å feste tofot dersom du vil bruke det. Troy og ALG har noen greie slanke forskjefter uten skinner og annet dilldall.

Edit: 
https://www.brownells.no/22LR-BARREL-BOLT-GROUP-KIT-M4-CMMG-22-Long-Rifle-161-AR-15-100030925

Dyrere enn sist jeg sjekka, gitt..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den på 2alfa koster 10 papp, og den på brownells koster 5300 og begge er det leveringstid på.. Det gjør forsåvidt ikke noe med leveringstid, men jeg hadde jo håpet å kunne pusle litt med dette mens jeg venter på å få tilbake søknadene.

Sånn sett virker det jo billigere å kjøpe den ferdige upperen til 3000?  Men med .22 adapter blir det kanske samme pris likevel?

Link to comment
Share on other sites

Du vil få bedre presisjon med dedikert .22-pipe, siden stigningen er 1:16" som .22 skal være (fleste .223/5,56-piper er 1:7, 1:8 eller 1:9) men det er jo langt fra noe problem å trene innendørs med .22-konverteringssett i ei .223/5,56-pipe. Du kan knalle på med en vilkårlig komplett .223/5,56-upper og .22-sett hvis du føler for det, husk å kjøpe med ladehendel og .22-mags hvis du kjøper den på Brownells.

Link to comment
Share on other sites

Å sette sammen upperen er ikke spesielt vanskelig. Det du trenger er først og fremst en strippet upper. Er den laget for forward assist trenger du ett sett med dorer (punch kit) og fortrinnsvis en hul-dor (starter punch) for å få den på plass. Planlegger du å bruke demper kan FA’en med fordel byttes ut med en overtrykksvent.

 

Det mest krøkkete er å få på plass ejektor dekselet. Det krever litt fingerferdighet å få fjæra på plass. Dette må gjøres før pipa monteres, selv om det går på et vis med pipa montert.

 

Montering av pipe avhenger av hvaslags handguard du velger. De fleste frittflytende har en normal mutter på noe slikt som 1-1/4". Bruk momentnøkkel med kråkefot og isolér stål mot aluminium med egnet smørning. Molybdenbasert er greit. Hele greia her er å line opp railene mens du er innafor maks og min moment. Om nødvendig begynn på ny med en spacer under mutteren. Jeg foretrekker å bruke et plastskall som omslutter upperen i ei skrustikke, men du kan lage noe selv i tre om nødvendig.

 

Det er enklere å montere handguard uten rails, men da må du til med en dummyblokk hvis du vil bruke BUIS. Det blir også mer klussete uten keymod eller M-LOK for remfester, tofot osv.

 

 

Resten er enkelt. BCG kommer ferdig sammensatt og ikke glem ladehendel, evt. gjengebeskytter og magasiner. 

Edited by Thor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Ei tohi varjata said:

Jepp, 9mm trenger ikke gassrør/-blokk. Du må derimot bruke en tyngre buffer.

 

Spikes har en kjekk plugg som går i bunnen av buffertuben for pistolpatroner. Denne stopper vandringen til BCG’en så den korresponderer bedre med lengden på pistolpatroner. Jeg kombinerer en slik med en kraftigere fjær og H2 buffer for å forhindre både brekkasje av bolt stop og hammer follow. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Ei tohi varjata said:

Du vil få bedre presisjon med dedikert .22-pipe, siden stigningen er 1:16" som .22 skal være (fleste .223/5,56-piper er 1:7, 1:8 eller 1:9) men det er jo langt fra noe problem å trene innendørs med .22-konverteringssett i ei .223/5,56-pipe. Du kan knalle på med en vilkårlig komplett .223/5,56-upper og .22-sett hvis du føler for det, husk å kjøpe med ladehendel og .22-mags hvis du kjøper den på Brownells.

 

Riflestigningen er ikke den viktigste årsaken til presisjonstap med .22 adapter. Den største effekten kommer fra at .22LR kuler er 0.223“ mens 5.56/223 ligger på 0.224“.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja!

Jeg er også interessert i navn og tilgjengelighet på deler,leverandører, leveringstider og priser :)

 

@Thor : når jeg i halvvåken tilstand i dag morges leste svaret ditt, så assosierte jeg det med denne scenen fra Good morning Vietnam

 

Tror jeg skjønner sånn ca det meste, men det krever litt googling xD

Link to comment
Share on other sites

CMMG 22LR løp har innvendig extension som låser i bolten, da dette er non standard barrel extension, og de fleste upper blokkene forventer vanlig må du bruke en extern blokk, jeg bare fant en på nett og printa. 

 

 

Avhengig av handguard og design må du klokke/ikke klokke gassporten selv om du  ikke bruker den, Jeg hadde noen toni guards liggende og de bruker 34mm kråkefot bare, stramme/løsne x3 til 45NM med anbefalt smøring av mutter.  Så klokking av mellommutter så du får 2 fot fester og lignende riktig under, på med guard.. tada ferdig

 

Med riktig moment, smøring, sjekk osv tok dette tjaaaa 10 minutter? Det at du ikke må justere inn gassrør mot upper key og gasshull sparer deg for mye av tiden man vanligvis har på bygging av Upper, jeg gadd heller ikke bedde inn 22LR løpet da jeg ikke skal noe over 130 meter med den, testet på 70 hittil med latterlig bra resultat. 

 

Alle bildene kom i feil rekkefølge, men men. Data er vanskelig. 

 

 

DSC_3741.JPG

DSC_3740.JPG

DSC_3739.JPG

DSC_3738.JPG

DSC_3737.JPG

DSC_3736.JPG

DSC_3733.JPG

DSC_3732.JPG

DSC_3731.JPG

DSC_3730.JPG

DSCPDC_0003_BURST20181002201218745_COVER.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Denne uken går det ut en bunke søknader, og siden jeg regner med å måtte vente en stund på saksbehandling, så søker jeg likegjerne på en lower til .22LR pipen så jeg kan bygge en komplett minirifle :)

Sitter å ser etter lowere nå, og der virker det å være betraktelig mindre utvalg rundt forbi.. Brownells har en ferdig sammensatt for salg, og 2alfa har stripped for bestilling.

Er det ingen andre steder man kan få kjøpt en stripped lower her til lands?

Link to comment
Share on other sites

Det er svært dårlig utvalg, dessverre. Jeg anbefaler deg å sjekke med Tore i 2alfa som sikkert kan fikse noe. Du kan jo ev. kjøpe en JP CTR-lower, beste du får tak i, og bruke den til .223-rifla senere..

Jeg har DPMSen fra Brownells og er alt annet enn imponert, stygge maskineringsmerker og dårlig tilpasning mellom enkelte deler (varsler bl.a.).

Link to comment
Share on other sites

Faen, litt av poenget med å bygge en minirifle var for å spare litt penger og bygge over tid :P (jævlig dårlig argument iom att det selvfølgelig er billigst å ikke skyte i det hele tatt)

Sånn rent bortsett fra at du ikke liker dpms loweren, hvorda er den i bruk? Jeg kan leve med ugly, jeg kan ikke leve med non functional 🙃

Blir å kjøpe JP i 223, (har en brukt på hånden), så enda en JP lower blir rett og slett for mye sett i lys av att jeg må bruke litt kr på optikk også 😏

Link to comment
Share on other sites

DPMS lowers kan være litt sånn bobb-bobb. Jeg har ikke brukt dem siden den tiden det stort sett bare fantes tre aktører i det sivile markedet. Jeg ser imidlertid ingen problemer med å sette sammen et funksjonsdyktig våpen på dem.

 

Hvis tilpasning mellom upper og lower blir litt vel vinglete finnes det en plastsak som kalles Accu-Wedge. Korrekt tilpasset vil den eliminere slark til et levelig nivå. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

DPMS loweren fra Brownells fungere strålende!

 

Jeg har også HK416, HK MR223 og AR15 bygget på JP.

Men i år har jeg brukt DPMS’en 90% av tiden. Både trening og konkurranse.

Eneste jeg har gjort med den siden jeg kjøpte den hos Brownells er å bytte avtrekkeren (men jeg skjøt lenge med den originale avtrekkeren før jeg byttet).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Didn’t Pass Military Specifications er vel den gamle vitsen.

 

Problemet med DPMS er stort sett manglende QA/QC. Jeg har sett både bra og dårlig fra den kanten. Den her saken i .223 Wylde bygde jeg for mange, mange år siden på en DPMS lower med Compass Lake avtrekksgruppe. Den har alltid fungert strålende.

21C760EE-292A-4418-9234-3C7B190E2D82.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Apelars! skrev:

Sitter å ser etter lowere nå, og der virker det å være betraktelig mindre utvalg rundt forbi.. Brownells har en ferdig sammensatt for salg, og 2alfa har stripped for bestilling.

Er det ingen andre steder man kan få kjøpt en stripped lower her til lands?

2Alfa har da stripped lowers på lager. STAG-15 stripped lower reciever.

Er ikke lenge siden jeg plukka opp en selv, og satte den sammen for et par dager siden. Var nesten skuffende hvor enkelt det var, selv uten korrekt verktøy eller hjelp fra voksne.

 

https://www.2alfa.no/stag-arms-stripped-lower-receiver-ar-15.html

 

Men når det er sagt, så kan det jo virke like greit å bare kjøpe en komplett Smith&Wesson M&P15-22. om man uansett skal ha en helt dedikert enhet.

Det virker som en veldig bra løsning for å få mest mulig minirifle for penga.

Edited by AndersR
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, AndersR said:

Var nesten skuffende hvor enkelt det var, selv uten korrekt verktøy eller hjelp fra voksne.

 

Det er ikke mye spesialverktøy som trenges for loweren heller. Det eneste jeg kommer på er nøkkelen for Castle Nut og en ekstra lang hul-dor for å få inn rullepinnen som holder bolt stop på plass uten å måtte kle ned loweren med maskeringstape. Resten er hammer, dorer og skrujern (eller umbrako) for pistolgrepet.

 

Den eneste operasjonen som er litt køddete er å få den fremste take-down bolten (pivot pin) på plass. Med litt trening og en liten nebbtang går det på under 30 sekunder når man har fått den rette dreisen med håndleddet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke er noen stor besparelse i å kjøpe ferdig ville jeg bygd. Kanskje litt sært, men jeg liker nå engang å bygge. Dessuten kan du velge riktige komponenter med en gang fremfor å begynne med deler som kanskje er et kompromiss. En slipper også å lure på hvor bakfull montøren var når akkurat din børse ble skrudd sammen. Det er egentlig utrolig hva som slipper gjennom kvalitetskontrollen, selv fra høyt respekterte produsenter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Nå har jeg drevet og puslet med dette en stund, og ting begynner å dra seg sammen :)

Loweren er en stag, og upperen er fra Hera arms.

Delene til loweren er alle fra Hera

Løpet er fra CMMG

Handguard og løpsmutter fra DPMS (kjøpt bruk her på forumet)

Mangler fortsatt litt, charging handle og kolbe, og det skal på en ambi sikring og en magwell og sansynligvis også en lyddemper (Ambi magutløser og boltrelase også på litt lengre sikt) + en piccatinny under forskjefte til tofot

Har en Vortex 1-6 og en Burris rødpunkt som skal på og.

Regner med jeg kommer til å trenge en cantilver montasje også.

Avtrekket er under pari.. Skal prøve å bytte til noen lettere fjærer, men usikker på hvor mye det hjelper... Gode AR avtrekk er dyre 😝

 

Jeg synes handguarden og løpsmutteren er uhørt tunge, men lommeboka er ikke med på noe annet foreløpig.

Så lenge jeg får alt klart til Minirifle NM i April så skal jeg være fornøyd :)

Dette kommer til å bli mitt primære treningsverktøy fremover :)

 

IMG_20190223_145238.jpg

IMG_20190223_145145.jpg

IMG_20190223_145203.jpg

IMG_20190223_145327.jpg

IMG_20190223_145455.jpg

Edited by Apelars!
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Foreløpig regnskap:

CMMG- barrel and bolt group kit 3854

Stag Arms stripped lower            1748

Hera Upper                                      2750

Hera lower parts kit                       1279

Hera Buffer tube assembly             635

 

                                                        = 8510

Alt handlet av Tore på 2ALFA med klubbrabbat :)

Regner med å bruke ca 5 lapper til før jeg er nogenlunde ferdig :)

 

Edit: glemte handguard og løpsmutter 800 kr 

 

Edited by Apelars!
Link to comment
Share on other sites

Ja, hvis du tror din AR er tung skal du få lov til å tro det 😛 

Bytt avtrekkerbøyle! Originalen klyper noe jævlig når du holder rifla med ei hånd, det er et mellomrom mellom avtrekkerbøylen og grepet. De fleste avtrekkerbøyler og mange grep fjerner glipa. Magpul sine koster sånn.. 100kr? og skrangler ikke som originalen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis Trump kan kjappe seg med omleggingen av eksportreglene kan jeg alltids kvitte meg med en kolbe. M4 kolber og pistolgrep har hopet seg opp de siste årene. Jeg bygde nettopp en .22 selv på et budsjett godt under $1000 inkludert optikk. Fikk riktignok upperen ferdig montert som et SHOT Show tilbud.

 

Den mest kostnadseffektive løsningen på AR avtrekk for tiden er RRA National Match grupper som selger for under $100. Du kommer imidlertid langt med polering av originaldeler og JP fjærer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Bytt avtrekkerbøyle! Originalen klyper noe jævlig når du holder rifla med ei hånd, det er et mellomrom mellom avtrekkerbøylen og grepet. De fleste avtrekkerbøyler og mange grep fjerner glipa. Magpul sine koster sånn.. 100kr? og skrangler ikke som originalen.

 

Hvis man foretrekker original bøyle og pistolgrep (jeg vet ikke helt hvorfor) finnes det en liten gummisak som kalles The Gapper som fikser klypingen. Jeg bruker dem på våpen i original konfigurasjon.

Link to comment
Share on other sites

SEKS KILO??? 
Kvakkerakk!!!

 

Jeg bytta til rødpunkt på minirifla mi for å få ned vekta.

minirifle_2806gram.jpg.64e46462d8b5edc62131cc2cafc7f94d.jpg

Har fremdeles fullverdig buffer i den, så om jeg plukker ut det og setter i en propp av noe slag så sparer jeg 200 gram til....

 

 

Jeg har forresten en stokk til overs som passer til A2 buffertube. Ser at det ikke er det du bruker nå, men skulle du eller noen andre ha lyst på er det bare å ta kontakt.

Er den som orginalt følger med Armalite M15 3Gun, en LUTH-AR MBA-1, med Armalite logo på.

Den er ikke lett, men har masse justeringsmuligheter. Og koster masse, ifølge internetten. Brownells påstår at de skal ha smått absurde 2116 kroner for denne, noe jeg synes er drøyt. Clicky!

Får jeg 750 for min skal jeg være veldig fornøyd.

 

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, AndersR said:

SEKS KILO??? 
Kvakkerakk!!!

 

Nå er dette en 20" (riktignok spiralflutet) 6.5 Grendel med en jævel av en brems og en PST II kikkert og er ment å skytes stasjonært med tofot. 

 

De fleste AR’ene jeg bygger er «noe» lettere 😁

4091E299-9A3C-41A0-AD31-8170FB3EAA2F.jpeg

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

Noe av poenget med å holde vekten lav, Carbine length buffertube og ambi controls er at sønnen min på 11 skal kunne bruke den 🙂 Han er skjevhendt. 

Jeg må plombere kolbelengden for å holde meg over 84 cm. Og så skal det inn en polymer sak el i buffertuben på sikt istedenfor fjær og buffer. 

Link to comment
Share on other sites

Da er det mulig du finner noen tips i den gamle tråden min. Jeg har bygd en del våpen for min kone som har små hender og korte armer. Stikkord er relativt nette kolber, pistolgrep med utbyttbare deler eller justerbar vinkel, håndstopp montert langt inne på handguard, lav vekt osv. Hun benytter ikke C-clamp grep noe særlig, men hvis det er et poeng må diameteren på handguard ned også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal nok få testet den på 500 meters bane før jeg bruker den til å plaffe ned Coyotes fra planet på trucken min når jeg får litt mer fritid. Det er vel bare et tidsspørsmål før det blir enkelt å ta ut Bobcat i nærmiljøet her også. Faunaen har endret seg etter flommen fra Harvey og folk er redde for kattene og veskehundene sine.

 

De siste to årene har jeg utnyttet fallet i våpenpriser litt for godt så jeg har en verre backlog enn jeg hadde i 2005. Jeg har fremdeles fullt funksjonsdyktige samlervåpen fra den tiden jeg enda ikke har skutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...