Jump to content

223 Browning x-bolt


gordon setter

Recommended Posts

Noen som har x-bolten i 223? 1:8 riflestigning.

Kunne tenke meg å høre hvordan presisjonen i din rifle er, både jeg og min samboer ser på denne, Browning x-bolt super light. Men selger var ikke så sikker på at vi kom til å oppnå tilfredsstillende presisjon i kaliber 223 i denne rifla.

Hadde vært greit å høre noen erfaringer før man kjøpte.

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Mas-36 skrev:

Browning har vel presisjonsgaranti? Så går den ikke bra er det bare å kreve ny. 5 skudd innenfor 25mm det er tro?

I følge selger så va det garanti på et en eller annen type ville gå bra, men ikke at for eksempel helmantel gikk bra.

Det kunne være v-max.

Syns det va rare greier..tenkte no å at den garantien gjalt normal og ammo ferdigrulla uansett.

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

@gordon setter Nja, du kan ikke forlange at billig russisk maskingevær ammunisjon går like bar som Lapua sin FMJ. Det sier seg jo selv. Men om du kjøper deg 4-5 typer FMJ og tester vil jeg bli overrasket om ingen av de går under 25mm ;) 

 

Men om du forventer at ALL ammunisjon går under 25mm så tror jeg du må vurdere å skyte med laserrifle på blink ;) Slike våpen finnes ikke selv om mange her på internett har rifler som bare går "hull i hull" uansett hva de skyter med :P 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Mas-36 skrev:

@gordon setter Nja, du kan ikke forlange at billig russisk maskingevær ammunisjon går like bar som Lapua sin FMJ. Det sier seg jo selv. Men om du kjøper deg 4-5 typer FMJ og tester vil jeg bli overrasket om ingen av de går under 25mm ;) 

 

Men om du forventer at ALL ammunisjon går under 25mm så tror jeg du må vurdere å skyte med laserrifle på blink ;) Slike våpen finnes ikke selv om mange her på internett har rifler som bare går "hull i hull" uansett hva de skyter med :P 

Ser helt klart den😉  fikk bare inntrykk av at 223 i den rifla va vanskelig. Men skjønne at det e forskjell på selgere og ka de vil selge 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har x-bolt 223. Riktig nok med 51 cm løp, da jeg syns balansen blir helt forferdelig med det korte løpet på super light. Men det er jo en smakssak... nå har jeg ikke prøvd så veldig mye forskjellig ammo, men ser helt klart att den foretrekker tyngre kuler for å gå best. Billigste sort 55 grain jeg bruker samler 30-35mm 5 skudd

Link to comment
Share on other sites

Skal en skyte kuler lettere enn 55gr er 1:12" veien å gå. Ev 1:14" dersom en skal skyte kun 40gr-Vmax o.l. med superkort bæreflate.

 

1:9/:8/:7 er jo lagd for kuler med lengre bæreflate, som 62gr og oppover.

 

Jeg skyter mest presis med 62gr FMJ og 64gr SP i min 1:8" (ikke prøvd 69 og oppover enda), i min gamle CZ i 1:12" gikk 55gr bra, 62gr ble bare surr.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, gordon setter skrev:

fikk bare inntrykk av at 223 i den rifla va vanskelig.

223 og stigning på twist i forhold til valg av kulevekt kan være vanskelig. Jeg ville tatt en vurdering på hvilken kule som skulle skytes og valgt pipesnurr deretter for ikke og bli plaget med unødvendig dårlige samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Fått med meg at flere plages med 1:8 og lette kuler. For min del er det 55g kuler i ferdig ammo som vil gjelde. Så om den holder seg innen for 2,5 cm med Norma/Lapua eller Sako fmj så vil det holde. Men fikk mer å mer lyst å testskyte rifla før man kjøpte🙄

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

Har hatt X-Bolt med 1:8 og Tikka T3 med samme snurr. Ingen av de har vært problematisk med 50 og 55  gr kuler. Det som har vært problematisk er er dårlig ammo, sånn som den nevnte Selleri&gullerot. Jeg har nappet noen kuler, og avvikene i kruttmengde er mer en 1.gr. Forferdelig ammo, og jeg syns det er for mye forlangt av en rifle, at den skal skyte bra med dette. Når det er sagt er der sikkert noen som får presisjon med s&b, og det tviler jeg heller ikke på. Jeg tror bare de har flaks.

 

Den ammoen som både er billig å bra i disse 2 riflene jeg har hatt er Magtech sine 55gr til 5,40 pr smell. Jeg har ikke testet så mye annet, da jeg ladet selv, men så ikke problemer med 1:8 snurr og lette kuler, med normal ladeutvikling.

Generelt mener jeg at hvis en kule er så skjev at den ikke tåler å bli snurret på, er rotårsaken neppe hvor fort du snurrer ;) 

Link to comment
Share on other sites

Den S&Ben er ekstrem, men jeg har prøvd å lade litt selv jeg også.., med generelt dårlig resultat i "lett for twist" kulevekt. Fra 69 gr og opp til 80 har gitt meg type 10-30 mm samling, kulevekt under 69 gr 40-50-60mm ++. Egentlig helt ubrukelig med tanke på at man kanskje skal skyte "små"-vilt.   

Nå er ikke alle riflepiper lik, og det er definitivt noen som er bedre enn den jeg har 🙄  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hei, jeg har en x-bolt super light i 223 som jeg kjøpte i sommer. Jeg har plagdes litt med presisjonen på min. Det vil si, - jeg fant et par forskjellige ferdigladda som jeg fikk ned til ca 25-30mm. Lapua match 69 og Federal Vmax 40. Annen ammo lå fra 30-60mm ved 5 skudds serier. Dette er jo godt nok for mange og til vanlig jakt kan det funke, men jeg ville ha mer. Hadde jo lest meg til at løpene til browning hadde gode presisjonspotensialer så jeg klødde meg lenge i hodet og fant etter en stund ut at beddingen fra fabrikk var helt håpløs. Beddemassen var helt myk. Kunne lett lage et merke med negelen i beddingen og det var tydelig flex i den. I tillegg var beddingen rundt rekylklakken så full av luftbobler og det var generelt svært lite beddemasse der. Så jeg heiv meg rundt og stivhet av fremstokken med gysemasse og beddet rundt fremre skjeftebolt/rekylklakk med vanlig locktite epoxy fra clas ohlson. Justerte også ned avtrekket. 

 

Nå går rifla som en stråle!

Ferdigrulla Lapua 69 Scenar går i et litt rufsete hull på 100m.-det vil si 11mm. Dette er selvsagt om jeg gjør ting rett. Tror den samler bedre også, må bare få trent mere. 

Jeg beddet ca 1 tomme ut på løpet.

Skal sies at jeg også har montert en justerbar kolbekam og en neopod. 

Det som nå er litt ergerlig er at jeg har kjøpt inn alt av utstyr for å begynne med hjemmelading da jeg tenkte dette måtte til for å finne godladningen.

Jaja, blir uansett morro å lade selv. jeg har svært god tro på Berger 77 otm tactical til toppjakten. 

 

Totaltsett er jeg nå svært fornøyd med rifla siden presisjonen er blitt veldig bra, noe jo denne tråden handler om, men for min del krevde det ny bedding. 

 

For de som måtte lure så er hastigheten på fabrikkladet Lapua Scenar L 69 på 766m/s - es:9 fra mitt 42cm løp ved 6 grader og 1005 hpa.

Edited by MikkelFlom
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg har en X-Bolt kal. 223rem Duratouch modellen med 1-8 stigning og SSA låskassen, den er veldig vanskelig å få fine samlinger med. Både fabrikk og hjemmeladet. Prøvd endel hjemmeladet patroner, forskjellige lade stiger, kuler og krutt men greie ikke få bedre enn 30mm samling uansett. Det rare er at ved en lade stige på 4-5 forskjellige ladninger så samle de like dårlig uansett. Prøvd diverse fabrikk og varierer fra 40-70mm samling. Fiocchi FMJ samla dårligst og S&B sin FMJ samlet best (40mm) . Gjorde en test uten lyd demper og da skjøt den høyere og høyere for hvert skudd, skuddene la seg 1,5cm høyere for hvert skudd noe jeg syns er meget spesielt. Skal levere børsa til en børse maker og få den utredet. Så ikke fornøyd med presisjon til nå. Andre med lignende erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Presisjon ift riflestigning i .223R har vel vært diskutert "opp og ned vegger"  her inn flere ganger. Det som går igjen mye, er laber presisjon med sk bulkammo/ surplus/ billigammo, og da oftest i rifleløp med krapp stigning. Slike løp gir gjerne grei presisjon med  kuler på 60 gr+, og det rapporteres også om grei presisjon med 40 gr kuler. Om en har planer om å skyte/ trene mye sentertent uten å lade selv, og uten at det koster skjorta kommer en ikke utenom denne bulkammoen med 55 gr kuler. Kjøper en litt kvantum går det jevnlig an å få i til 3 kr stykket. Konklusjonen, om en summerer opp, er vel at en får noe bedre odds i presisjonslotteriet, om en velger ei pipe med normalstigning (1:12) for patronen. Om jeg skulle kjøpt ei rifle for bruk med slik ammo i dag, ville jeg helt klart foretrukket å få prøveskutt den med noen aktuelle fabrikat, for å se om presisjon er innafor de krav man selv setter. Nå skal man kanskje heller ikke ha for høye forventninger. Om man finner ei rifle som samler 5 skudd innen MOAen med billigammo, så bør man kanskje være fornøyd.

Selv har jeg byttet originalpipa i Sakoen, med 1:8 stigning (som gav grei presisjon med tunge kuler og ikke så bra med bulk), til ei billigpipe fra Shilen (tilbud på Brownells) med 1:12 stigning. Det har gitt en presisjonsforbedring fra rundt 1,5 MOA til under MOAen på 5 skudd med iaf et par aktuelle fabrikat bulkammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...