Jump to content

Landets mest liberale pistolklubb?


våpenglad

Recommended Posts

Er det noen her inne som har litt kunnskap om hvor den mest liberale pistolklubben i Norge er? Når jeg sier "liberal", så tenker jeg på at klubben legger mest mulig til rette for medlemmene, slikt som f.eks å tilby medlemmene egentrening når ikke banen er opptatt, og ordne det slik at medlemmene kan skyte med de kaliberne som de ønsker. Noe annet som også er viktig er at politiet i dette distriktet ikke er ute etter å gjøre det mest mulig vanskelig for klubbmedlemmene å eie våpen. Finnes det en slik plass?

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Midt-I skrev:

Høres da helt normalt ut.. Er det noen steder det ikke er slik?

Ja, hos oss. Vi har innendørsbane i en skole. Der kan vi ikke trene før kl. 15 på hverdager. Vi kan heller ikke skyte større kaliber enn .32.

På  utendørsbanen har vi også restriksjoner ved at vi ikke kan skyte 25.09 - 01.10.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Midt-I skrev:

Høres da helt normalt ut.. Er det noen steder det ikke er slik?

Ja, desverre. Jeg lurte bare på om noen visste om noen gode steder å være pistolskytter. Slik som jeg har forstått det, så varierer holdningene til politiet fra sted til sted.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Bäke skrev:

Jøss, er utendørsbanen stengt hele 6 dager i året?

Nei ærlig talt. Hvis innlegget ditt var ment som en klage, synes jeg du har lite å komme med.

nhd kan sikkert svare for seg selv. :) Men hans innlegg er da ikke en klage, men et svar som tyder på reguleringer/begrensninger. Og det finnes vel ikke en bane i Norge, som ikke har fere regler og restriksjoner på bruken og hvem som kan bruke banen, spessielt aleine.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, bardp skrev:

Har du da tenkt å flytte til det stedet det er best å være pistolskytter?

Ja, men for øyeblikket er jeg ganske fastlåst der jeg er. Har ikke slike problemer her, men i Tromsø, som er i nærheten fikk de en del problemer med politiet. Jeg har lenge tenkt på å flytte, men vil helst unngå å ende opp på en plass hvor det er veldig restriktivt.

Link to comment
Share on other sites

TS. Alle skytebaner har reguleringer på bruken, noe ligger i godkjenningen og noe i sikkerhetsreglene til forbund/klubb og hva banen er bygd for. Det er jo også normalt at innebaner har mer begrensninger på kaliber, enn eks. en utendørs feltbane.

 

Vet ikke om klubber som tilater "nybegynnere" å bruke banen aleine.

 

Angående politiet, er er de nok ok. de fleste steder, hvis en følger intensjonene for kjøp og bruk av skytevåpen. Editt: Får kanskje føye til: "også godkjent oppbevaring av våpen".

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Du får få deg jobb i Schibsted Trykk i Nydalen/Oslo.

Pistolbanen der er godkjent for 44mag mantlet og er stort sett tilgjengelig 24/365 bortsett fra noen timer i uken når bedriftslaget i miniatyr trener og eventuelt har konkurranser.

Nevnte jeg at det er den flotteste innendørs skytebanen jeg har sett. Bygd uten tanke på kostnad.

 

Gamle Aftenposten Trykk på Linderud hadde også pistolbane. En av resepsjonsvaktene der gikk innom og tok en "El presidente" på runden en gang i timen når han var på jobb :-) 

Edited by Torf
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, våpenglad skrev:

Ja, men for øyeblikket er jeg ganske fastlåst der jeg er. Har ikke slike problemer her, men i Tromsø, som er i nærheten fikk de en del problemer med politiet. Jeg har lenge tenkt på å flytte, men vil helst unngå å ende opp på en plass hvor det er veldig restriktivt.

Det var vel egentlig politikerne som var (og er) problemet i Tromsø og ikke politiet når skytebaner bare blir fjernet og det vises ingen vilje til å finne/godkjenne alternativer.

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, bback skrev:

Det var vel egentlig politikerne som var (og er) problemet i Tromsø og ikke politiet når skytebaner bare blir fjernet og det vises ingen vilje til å finne/godkjenne alternativer.

Politiet i Tromsø kom nylig med en ny regulering, hvor klubbmedlemmene selv måtte dokumentere sitt "behov" for å inneha skytevåpen. Dette gikk i praksis ut på at de måtte dokumentere hvor ofte de brukte hvert kaliber i de forskjellige øvelsene. I brevet de fikk måtte de ha brukt hvert kaliber et visst antall ganger, og hvis de ikke klarte å dokumentere dette på 3 uker, så fikk de våpenene sine konfiskert. De har tidligere hatt flere konfiskeringer i tillegg. Som sagt så er dette svært avhengig av hvor i landet man er pistolskytter.

  • Confused 1
  • Dont like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg trur Politiets praksis i Tromsø skiller seg veldig ut fra resten av landet.

De fleste skyttere, i de fleste distrikt har ikke noe med Politiet å gjøre, unntatt ved søknad om erverv. 

Kanskje med unntak av Tromsø, ville jeg ikke basert min adresse på hvordan distriktets Politi opptrer ovenfor våpeneiere, det er på det jevne ganske uproblematisk. Men hvis dette er bakgrunnen for spørmålet ditt, så vil jeg si at tittelen på tråden din er litt misvisende. 

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, psAico skrev:

Jeg trur Politiets praksis i Tromsø skiller seg veldig ut fra resten av landet.

De fleste skyttere, i de fleste distrikt har ikke noe med Politiet å gjøre, unntatt ved søknad om erverv. 

Kanskje med unntak av Tromsø, ville jeg ikke basert min adresse på hvordan distriktets Politi opptrer ovenfor våpeneiere, det er på det jevne ganske uproblematisk. Men hvis dette er bakgrunnen for spørmålet ditt, så vil jeg si at tittelen på tråden din er litt misvisende. 

Jeg mente egentlig begge deler. Det at pistolklubben legger til rette for klubbmedlemmet, og at politiet på det stedet ikke er veldig restriktive.

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, bardp skrev:

Blir vel etter vært slik over alt vil jeg tro det strammes inn. Men du har vel uansett ikke bruk for pistoler du ikke bruker. I så fall er jo Svalbard, Bjørnøya eller Jan Main et alternativ.

Med den holdningen så ender vi garantert opp med et totaltforbud. Dette er en hobby som vi har og da er det fint å kunne skyte når man selv føler for det. Ordet "behov" blir egentlig feil å bruke i denne sammenhengen. Vi har jo ikke "behov" for å ha en hobby i det hele tatt. Men hvor mye politiet legger vekt på ordet "behov" er helt avhengig av hvilket sted det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Torf skrev:

Du får få deg jobb i Schibsted Trykk i Nydalen/Oslo.

Pistolbanen der er godkjent for 44mag mantlet og er stort sett tilgjengelig 24/365 bortsett fra noen timer i uken når bedriftslaget i miniatyr trener og eventuelt har konkurranser.

Nevnte jeg at det er den flotteste innendørs skytebanen jeg har sett. Bygd uten tanke på kostnad.

 

Gamle Aftenposten Trykk på Linderud hadde også pistolbane. En av resepsjonsvaktene der gikk innom og tok en "El presidente" på runden en gang i timen når han var på jobb :-) 

Takk for råd :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler meg litt utrygg, når en med nicket "våpenglad" ønsker å finne "den mest liberale pistolklubben i Norge", som begrunnelse for bosetting.

Og "helst vil unngå å ende opp på en plass hvor det er veldig restriktivt".

 

Jeg tror ikke en slik innstilling gjør noe positivt som helst ved inntreden i en pistolklubb.

Sikkerhet, trygghet og gode treningsmuligheter - se det er noe helt annet.

 

Måtte bare si det.

 

 

  • Like 5
  • Thanks 1
  • Haha 1
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, BC.Airn skrev:

Jeg føler meg litt utrygg, når en med nicket "våpenglad" ønsker å finne "den mest liberale pistolklubben i Norge", som begrunnelse for bosetting.

Og "helst vil unngå å ende opp på en plass hvor det er veldig restriktivt".

 

Jeg tror ikke en slik innstilling gjør noe positivt som helst ved inntreden i en pistolklubb.

Sikkerhet, trygghet og gode treningsmuligheter - se det er noe helt annet.

 

Måtte bare si det.

 

 

Da tror jeg du henger deg litt for mye opp i et navn som jeg bare fant på i full fart. Jeg er helt enig med deg i at sikkerhet, trygghet og gode treningsmuligheter er det viktigste i en pistolklubb.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, våpenglad skrev:

Politiet i Tromsø kom nylig med en ny regulering, hvor klubbmedlemmene selv måtte dokumentere sitt "behov" for å inneha skytevåpen. Dette gikk i praksis ut på at de måtte dokumentere hvor ofte de brukte hvert kaliber i de forskjellige øvelsene. I brevet de fikk måtte de ha brukt hvert kaliber et visst antall ganger, og hvis de ikke klarte å dokumentere dette på 3 uker, så fikk de våpenene sine konfiskert. De har tidligere hatt flere konfiskeringer i tillegg. Som sagt så er dette svært avhengig av hvor i landet man er pistolskytter.

 

Som vanlig, "Kammeret" er ei velassortert datasamling! Vi har, selvfølgelig, en tråd om dette også:

 

https://www.kammeret.no/topic/83661-politiet-skal-kontakte-2000-våpeneiere-i-troms/

 

5 timer siden, våpenglad skrev:

Men hvor mye politiet legger vekt på ordet "behov" er helt avhengig av hvilket sted det er snakk om.

 

Mulig det, men uasett hvor du måtte befinne deg i kongleriket, kan man klage et vedtak/avslag på søknad inn for POD. Da får man korrekt behandling, men som oftest uten at POD direkte skriver at den lokale våpengestapo-avdelinga var på bærtur.

 

For øvrig er påfunnet fra Tromsø løftet opp til forbundet, som sannsynligvis kontakter POD, da får man kanskje lik behandling, uansett bosted.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, nhd skrev:

Ja, hos oss. Vi har innendørsbane i en skole. Der kan vi ikke trene før kl. 15 på hverdager. Vi kan heller ikke skyte større kaliber enn .32.

På  utendørsbanen har vi også restriksjoner ved at vi ikke kan skyte 25.09 - 01.10.

Og vi fra tilliggende klubber ønskes velkommen på deres treninger. Førsteklasses skytterkamerater her. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Thor skrev:

Evt. kan man flytte litt vestafor Vestlandet.  Jeg tilbringer en god del av fritiden min på Texas Gun Club.

Den banen der så helt rå ut. 

Når angrer jeg på at jeg i hovedsak brukte Top Gun Range og Athena Gun Club når jeg bodde i Houston (Uptown post oak). 

 

Edited by Federal86
Link to comment
Share on other sites

Vi har har et «grandfathered» familiemedlemskap du ikke finner i prislista. Range fee er akkurat $0 per time for oss og våre gjester.

 

Ærlig talt så er stål og alu uinteressant når man lader selv og betaler grossistpris for ferdig ladet. Jeg har vært klarert for bruk av hjemmeladet ammo pluss hurtigskyting, hylsterbruk og helauto fra dag en på den banen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Federal86 said:

Den banen der så helt rå ut. 

Når angrer jeg på at jeg i hovedsak brukte Top Gun Range og Athena Gun Club når jeg bodde i Houston (Uptown post oak). 

 

 

Jeg brukte begge de to etter at Tactical Firearms gikk heden. Athena har et litt vel sossete image jeg ikke fikser og begge to krever litt tid i bilen. TGC er 10-15 minutter fra huset mitt og 50 meters banen var et veldig godt salgsargument for min del.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Lurer på om Geco 9mm hadde fått OK på amerikanske baner, de har jo svakt magnetiske jernmantler som er koppervaskede.

 

De bruker bare en enkel magnet test. Hele greia skyldes to ting: de selger hylser som ekstrainntekt og armeringen rundt banene fikser ikke panserbrytende. Det er tross alt lov å sikte inn 12.7x99mm der. Beltematet om man ønsker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 3.10.2018 den 12.27, våpenglad skrev:

Politiet i Tromsø kom nylig med en ny regulering, hvor klubbmedlemmene selv måtte dokumentere sitt "behov" for å inneha skytevåpen. Dette gikk i praksis ut på at de måtte dokumentere hvor ofte de brukte hvert kaliber i de forskjellige øvelsene. I brevet de fikk måtte de ha brukt hvert kaliber et visst antall ganger, og hvis de ikke klarte å dokumentere dette på 3 uker, så fikk de våpenene sine konfiskert. De har tidligere hatt flere konfiskeringer i tillegg. Som sagt så er dette svært avhengig av hvor i landet man er pistolskytter.

Er du sikker på dette? At de som ikke hadde brukt våpnene sine et visst antall ganger fikk våpnene konfiskert? Hvor mange ganger var det snakk om? Og kan du dokumentere disse konfiskeringene?

Link to comment
Share on other sites

Hvor finner jeg denne? Prøvde å søke på google, men fikk ingen treff. :D 

 

Fra spøk til revolver, så irriterer det meg med klubber pålegger seg selv regler som:
- Kun .22 LR , selv om banen er godkjent til 12,7
- Kun en våpentype, selv om banen er godkjent for flere
- Utendørsbane som kun kan brukes i organiserte fellestreninger, selv om den er godkjent av politiet for all bruk mellom f.eks. kl. 8-20

- Innendørsbane hvor man kan vurderes å få nøkkel til egentrening etter 5 år i styret

osv.

 

Skjønner jo at en del klubber vil ha litt mer kontroll for eksempel i form av et brukerkurs, da må det selvfølgelig være mulig å få tatt dette kurset.

 

Ser ikke helt problemet hvis medlemmet har blitt betrodd av politiet til å ha våpen, og banen er godkjent. En skytebane skal jo brukes.
 

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Midt-I said:

Ser ikke helt problemet hvis medlemmet har blitt betrodd av politiet til å ha våpen, og banen er godkjent. En skytebane skal jo brukes.

 

Når jeg var yngre virket det som at alle voksne tenkte, handlet og oppførte seg likt; voksent. Ordet voksent knytter jeg til ord som rasjonelt, ansvarsfullt, hensynsfullt etc.

Nå som jeg selv begynner å nærme meg 30 må jeg vel etterhvert innfinne meg med å kalle meg selv voksen, og jeg innser mer og mer hvor lite voksent en urovekkende stor andel av befolkningen oppfører seg, uansett alder. At noen har klart å møte et par ganger i måneden i et halvt år, har grei vandel og har fått innvilget våpensøknad fra en person som aldri har snakket to ord med eller sett i øynene på søkeren; dette gjør ikke nødvendigvis skytteren kvalifisert til å få drive på uten oppsyn.

 

Systemet her til lands er strengt, men ikke så strengt at det er umulig å ha denne hobbyen, og den er langt mer tilgjengelig enn mange andre hobbyer. Jeg er eksempelvis stor entusiast når det kommer til bil og motorsykkel, og det å drive med "sprek" kjøring lovlig er umlig i området jeg bor i. 6 timer må jeg dra for å gjøre det. Innenfor en radius på 1.5 timer kjøring har jeg noe sånt som 5 pistolklubber. Jeg kan også love at ditt lokale vegvesen er langt mer kranglete enn ditt lokale våpenkontor.

Jeg har stått på utsiden og sett inn på denne hobbyen i flere år, først nå iløpet av høsten blir det realitet å begynne veien mot å selv bli en skytter (vanskelig å få bolte fast våpenskap på hybel). For min del synes jeg systemet er greit som det er, jeg synes det skal være strengt, kanskje bør det være mer forståelse for at aktivitetsnivå kan variere fra år til år med skiftende livssituasjoner, men at det ikke er fritt frem for folk med kallenavnet våpenglad og som søker og er villig å flytte livet sitt i retning av liberale pistolklubber... nei, det er kanskje like greit..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Midt-I Har du ofte vært med på vedlikehold av skytebaner inkl skivestativ og elektroniske skiver? Senest for en time siden måtte jeg skru ut en defekt motor fordi en eller annen kraftkar (eller magnumskytter) har klart å ødelegge den.

I fjor sommer kom jeg på utebanen der et par magnumskyttere drev med skyting. Stort sett i skivestativet og sjelden i skiva. Jeg så at de hadde med vanlig .38 og spurte om de kunne bruke den ammoen og i tillegg skyte tohånds og i rimelig tempo inntil de fleste skuddene var på skiva og helst i svarten. Fikk beskjed om å passe mine egne saker, men heldigvis meldte de seg ut og lot vår bane være i fred.

  • Like 5
  • Thanks 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Joda, har vært med på dugnad i de fleste klubbene jeg er (eller har vært) medlem i, deriblant har jeg hjulpet til med vedlikehold av elektroniske skiver i nåværende skytterlag. Jeg og andre dødelige får ikke lov å bruke disse blinkene av de grunnene du nevner, som jo er forståelig. For at noe skal være åpent for bruk må det jo være noenlunde idiotsikkert (kunne jo vært pansret med hardox..). Skyter derfor på papp istedet, som heller ikke er helt idiotsikkert, se under.

 

Kan forresten nevne en gang jeg var på skytterlagstrening forrige stedet jeg bodde, og kom med børse som ikke var innskutt. Sa ifra at børsa ikke var innskutt og spurte om jeg kunne begynne med en pappskive 15 meter utpå myra. "Nei, bare skyt på elektronikken på 100 meter, den kan da ikke være så dårlig innskutt". Forklarte at det var ny børse, og at jeg ikke hadde anelse på hvor den gikk. Ønsket også å vente til pausen for å sette opp en pappskive på myren, fikk ikke lov. Men det var derimot fritt frem å skyte på elektronikken, fikk jeg beskjed om, enda jeg sa ifra nok en gang at børsa ikke var innskutt. Jaja, fikk vel prøve da. Siktet midt i, trakk av, så ingen ting på skjermen. "Skyt ett til". Så deretter på monitoren at jeg hadde truffet helt i toppen av hviten. Ouch. Så klikket skivesystemet på hele standplassen, og jeg fikk skylden, forståelig nok. Men de restartet datamaskinene, så var alt iorden igjen.. Bare flaks at jeg ikke traff ledninger og mikrofoner! Men idiotsikkert var det iallefall ikke.

 

Så, fast forward til nye skytterlaget mitt, her må vi dødelige skyte på papp. Forståelig nok, ingen problem. Men, som nybegynner på denne banen kjente jeg jo ikke helt til pappreglene her heller. De har laget seg til et skivestativ, stort, tungt og flott skivestativ, kan tippe det er 20 meter bredt og består av en langsgående bjelke. Tipper bjelken er 4 tom 2 (eller 10x5 cm). Innom XXL og kjøpe seg blink, den eneste de selger er 10x10 cm for luftrifle. (Jeg er ikke den eneste på banen som har hatt med sånne, hverken før eller siden! Har sett jegere ha med seg slike (og legge igjen) maaaange ganger). Så står du der da, med en liten blink, og en stor tung bjelke (som noen har lagt ned mye arbeid i å spikre opp), og en stiftemaskin. Ung og dum (som jeg fortsatt er?) tenkte jeg ikke over at det kanskje var litt lite margin å bare prøve å stifte så langt ned på kanten jeg kommer på den lange tunge bjelken. For det var jo ingen andre åpenbare måter å henge opp blinken på? Fikk voldsomt kjeft for dette neste gang vi skulle anvise, og da måtte jeg bare beklage, hadde jo ikke visst bedre. Hadde gått en par kuler eller fem i stativet.

 

På hver dugnad er det noen i laget som klager på at denne bjelken blir skutt i stykker, men det har ikke blitt vurdert å lage et alternativt oppsett slik at folk skal skjønne hvordan gjøre dette rett. Gjøre det enkelt å gjøre rett... For eksempel kunne man brukt små flyttbare stativ med bakgrunnspapp, og hatt en plakat som sier man skal stifte blinken sin midt på for å unngå "skadeskyting" av stativet. Personlig tar jeg med meg eget skivestativ som jeg setter opp og tar ned igjen når jeg reiser. Da slipper jeg dårlig samvittighet på grunn av sundskutt materiell, og slipper å høre hvor dum ideen min med flyttbart skivestativ er.

 

Det eneste jeg trenger på en skytebane er en sandvoll. Kjekt hvis det også kan være et smart skivestativ tilgjengelig, men ellers kan jeg godt ta med mitt eget. Det viktigste er at banen er åpen, slik at jeg kan ta en tur når jeg har tid.

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Domino skrev:

Er du sikker på dette? At de som ikke hadde brukt våpnene sine et visst antall ganger fikk våpnene konfiskert? 

 

Det eneste jeg har hørt, som til en viss grad kan bekrefte påstanden til TS, er et par-tre eksempler fra Svalbard hvor våpeneiere selv valgte å selge revolvere som i årevis hadde ligget ubrukt i skapet, fremfor å gjenoppta aktivitet for å beholde våpen.

 

Men det kan vel neppe kalles konfiskering, og er egentlig helt som det skal være. Syntes jeg. Kravet for å beholde er ett oppmøte på banen hver tredje måned, og det bør vel selv de som sitter hardest fast i tidsklemma få til...

  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, FredrikW skrev:

Man får ikke innvilget håndvåpen til isbjørnbeskyttelse lenger på Svalbard. Kun rifle i .308 og oppover, eller hagle i kaliber 12.

Hvis man er medlem i en pistolklubb og har våpen i .44 magnum og oppover så har man lov til å bruke dette som isbjørnbeskyttelse, men man får ikke innvilget dette kun til isbjørnbeskyttelse, man må være medlem i en pistolklubb i tillegg.

Link: (les under "enhåndsvåpen")

https://docplayer.me/12482227-Sysselmannens-retningslinjer-for-vapen-og-beskyttelses-og-skremmemidler-mot-isbjorn.html

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

@Midt-I: På seg selv kjenner en ingen andre. Hadde alle vært som deg, hadde det ikke vært noe problem å åpne baner for skyting når som helst for alle medlemmer.  Dessverre er ikke virkeligheten slik. Bare se på sikkerhetsmerket når du er på skytebaner. Hvor mange finner du uten kulehull?

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Nicket "våpenglad"  bekymrer meg ikke særlig, de fleste her inne er våpeninteresserte, og mange har "humoristiske" brukernavn. Mitt inntrykk er at trådstarter er en person som vil forholde seg til reglene, og derfor spør pent hvor han kan drive med rekreasjonsskyting og trening på egenhånd med lovlig ervervede våpen. Trådstarter gir altså uttrykk for at han ønsker å følge lover og regler til klubb og lokalt politi.

 

Ville vært mer bekymret for brukere her inne på kammeret som skriver guider på hvordan man ulovlig kan importere våpendeler fra USA. DET viser lite respekt for lover og regler.
 

Edited by Midt-I
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...