Jump to content

ErikY

Recommended Posts

Har en Akkar Altay Classic 2, som er litt tørr i stokken. 

Begynte å mette den med Liberon Finishing Oil, la ca. 4-5 lag etter bruksanvisningen. 
Etter 2 dager på fjellet i regn og snøvær, er stokken like tørr som når jeg startet oppmettingen....

Har tenkt å prøve en blanding med Linolje og terpentin, noe jeg har hørt funker fint til oppmetting. Men lurer på om denne gir en blank finish til slutt, eller om jeg kan avslutte med Liberon Finishing Oil eller Tru Oil som "top coat"? Eller vil det begynne å boble i treverket, med linolje i bunn og finishing oil eller tru oil på topp?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville fortsatt med Liberon. Men 4-5 lag høres lite ut. 10 høres noe bedre ut,  men som med all oljing er det forskjeller på hvordan oljen tas opp i forskjellige stokkemner. Så det er ferdig når det er ferdig... Liberon er ikke noe mindre motstandsdyktig enn alternativet ditt. Men tørker raskere. Før jeg går i felt, så påfører jeg alltid en voks på olja stokker, det gir en tilleggsbeskyttelse, og beskytter oljen. Men ved videre behandling må det renses vekk. 

Link to comment
Share on other sites

Bruker Finishing Oil, legger på 1 strøk ca 2 ganger pr sesong. Funker topp.

Stokken trakk til seg litt vann noen steder etter en hel dag i rypefjellet sammen med "Knud", smurte den med litt Balistol så holdt den fint gjennom helgen.  Fikk ett nytt strøk med Liberon når jeg kom hjem.

Kan hende jeg legger på et tynt lag med Balistol neste gang jeg skal ut i skikkelig drittvær.

 

Henning

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ingen ekspert på temaet.... Jeg har oljet med en blanding av like deler linolje, terpentin og kinesisk treolje. Toppstrøk med hjemmelaget blanding av bivoks og linolje (blandet til omtrent skokrem -konsistens).  I år har jeg brukt fargeløs liberon Black bison antikkvoks,  den virker fin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil annbefale og sette inn stokken med linolje/terpentin, ca 20 strøk. Så herder du olja med koboltsikkativ. Så bygger du opp en finish med liberon finishing oil.  Liberon tørker veldig fort og trekker ikke så godt inn i treverket. Den fungerer bedre som en toppcoat. Har eksperimentert en del og vet denne måten funker fjell👍🏻

07C141AE-A842-493C-8A4A-85FCF34E890B.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...