Jump to content

12/70 5-er skudd på rype?


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

 

jeg skal på jakt om en ukes tid, rypejakt. 

 

Jeg har ca 20stk winchester 12/70 nr.5 i bly liggende i våpenskapet, kan dette brukes på rype? Eller kommer fuglen ned ferdig som kjøttdeig da? 🧐

 

Ser det er nr 7 som er anbefalt, men noen går også for nr 6, hva mener dere dersom jeg skal kjøpe inn litt ammo til denne type jakt. 

Det er ikke snakk om noe vågale lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Du kan også bruke norsk nr. 5 på rype. Men dekkningsgraden blir jo dårligere. Desto større hagl du bruker, desto større sjanse for skadeskyting. Så holdene må reduseres betydelig, kontra no.7.

 

Ja - noen foretrekker no.6, men de fleste bruker nok det som er annerkjent (og anbefalt), d.v.s. no 7. Så skal du kjøpe nye patroner, velg 7. Men valg av merke og type skulle også væt testet på papir (før jakta), da dekkningsgraden (jevnheten i spredningen) kan varriere mye.

 

Spar heller de du har, til en skogsfugljakt senere. Enten det blir i år, om 10 år, eller senere. No. 5. passer bra til årfugl og røy, men går til tiur også, selv om jeg (og mange andre) bruker no.4., der det er mulig å treffe på voksen tiur.

Link to comment
Share on other sites

hvilke forskjeller i hold er det man snakker om mellom 5, 6 og 7 da, sånn ca ?

 

jeg var på den lokale butikken her der dem selger jaktammunisjon og de hadde kun 2 pakker med 6`er skudd igjen, resten var også 7`er skudda. 

 

Jeg skal teste ammunisjonen på papp før jeg skal på jakt ja.

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

5 dreper bedre på drøye hold om dekningen er god. 7 mister energi raskt. Skyter du med god dekning og mellom 15-30 m er 7 er best på korte hold og 5 best på langt hold om dekningen er god. Treffer du ei rype på 25 m spiller det ingen rolle om du bruker 5 eller 7. I tillegg vil jeg påstå at 7 er litt for lite for harepus om den dukker opp... 6 er i første og ev 5 i løp nr 2 er finnfint på rype fra oktober og ut...

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, fredriko skrev:

Men da satser jeg på 6’er skudd siden det er de jeg har til rådighet nå,Tenker det må bli bra, skal ut i helga å teste dem på papp for å sjekke dekningsgraden før vi skal på jakt 😊

Hvorfor har du ikke kjøpt det, som er annbefalt av autoriteter og som de fleste jegere bruker på rype da for testing? Norsk no. 7. og avhening av hagle, så er rett merke/tye patron også viktig. Så en bør teste flere merker/typer.

 

Kjenner folk som har en tendens (og noen sverger til det) til å benytte unødig grov hagl på fugl (også annet vilt). Etter min mening  basserer de seg på at de kan skadeskyte fugl på for lang avstand, for å få de ned på bakken. For så å løpe etter dem og skyte dem på nytt. :( Husker ikke forskjell på differansen i antall hagl, fra 6 til 7, men den er betydelig! Dermed bedre dekkning på normale haglehold. 

 

Link to comment
Share on other sites

På 1. oktober 2018 den 23.17, hovdeknuten skrev:

5 dreper bedre på drøye hold om dekningen er god. 7 mister energi raskt.

Når norsk no. 7 har mistet energi, er det oftest for lange hold med normal boring/choke. Og da er ikke dekkningsgraden bra. Men tester en på papir, så vet en mere.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Geco5 skrev:

Når norsk no. 7 har mistet energi, er det oftest for lange hold med normal boring/choke. Og da er ikke dekkningsgraden bra. Men tester en på papir, så vet en mere.

Norsk nr 7, er ikke mitt førstevalg på  15 -30 m på hare orrfugl eller rev som ofte dukker opp på rypejakta. Norsk 6 eller norsk 5 er førstevalget mitt på rype. Men us 5 i andre løp på rypejakt er helt fint, sørlig nå som det nærmer seg midten av oktober. Jeg har nå skutt med US5 på rype og det går fint det. I motsetning til å pepre de med titalls småhagl. Skyter du for nærme spiller det ingen rolle om det er US 1 eller 8.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Norsk nr 7, er ikke mitt førstevalg på  15 -30 m

Hva du har som førstevalg, er da lite interessant. Samme med hva du har brukt på forskjellig vilt. :( Nå er det rype, som denne tråden handel om!

 

Har en ikke vett til å holde igjen på for kort hold, er en enten dum, eller naiv. Eller skadeskyter, kanskje en uønsket jeger?

Link to comment
Share on other sites

Norsk nr 7 (2,25mm) er/var til nød brukbare med stående hund og korte hold i begynnelsen av rypejakta og till August-jakt på kyllinger i vårt naboland.

 

Selv om jeg en periode i mitt jegerliv hadde (over)tro på små hagl og har brukt en god del av disse små i gamle Nittedal Spesial, så har jeg kommet til en annen konklusjon og bruker nå litt større hagl på rypene.

Ladet med UK nr 7 som med sine 2,4mm ligger nærmere US 7 så har begge disse effekt nok til brå død ut til magiske og maksimale 35m , forutsatt god dekkning.

Fra Oktober og ut foretrekker jeg likevel litt grovere og går overtil US 6,- ikke helt nødvendig kanskje, men hagl i US 6 er meget fleksibel og man er forberedt og klarer av det meste som flyger i skog og fjell.

 

Det er for så vidt lite relevant å referere til (og anbefale) hagl i Norske nr da INGEN (som jeg vet) lager de lenger og US nummer er det som dominerer i verden.

 

UK nr kan jo til en viss grad ligne på de gamle norske, men ikke over hele "fjøla" og et bra eksempel er forskjellen i hagl nr 7.  

 

.

 

Edited by bobby
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De minste hagl jeg bruker på rype er 2.6 mm. Det er typisk 30 gram patroner på rype under første jakt uka i september.  Så øker det til 32 gram med 2.8 mm i oktober. Men jeg er ikke imot å ha 3mm i løp nr 2 om muligheter for annet vilt er tilstede. Og det er det nok for de fleste som tråkker  rundt på fjellet i oktober. Poenget var at du ødelegger ikke rypa med 3mm hagl om den setter fine svermer på 30 m. Jeg gjør iallefall ikke det.

 

Snapchat-84499785.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her var det mye gode svar, jeg er ny jeger å har mye fra jegerprøven friskt i minnet, det være seg ammunisjonstype & hold mellom jeger å vilt.

Jeg er ikke av typen som tar noen kjangser og ser ikke for meg at jeg skal strekke ut avstanden maksimalt, da vil jeg heller holde igjen å prøve når neste kjangse byr seg :)

men den lokale sportsbutikken som selger ammunisjon her har ikke mer nr.7 hagl igjen, og det var rett og slett for de hadde bestilt inn for lite til lager, de har kun nr.6 igjen og det er noen få pakker, og utifra det jeg kan lese her i tråden min så burde nr.6 være ok?

Så er det kanskje noen som vil si at "siden du har jegerprøven friskt i minnet burde du vite at det er nr.7 du burde velge", grunnen til at jeg spør dere er rett og slett for å hente informasjon fra dere som har lang erfaring, og har prøvd de forskjellige varianter ute på jakt, og jeg setter pris på den hjelpa jeg får av dere :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg testa litt spredning og mønster i helga med to forskjellige hagler i helga. Var noe Rio Venatum Vismut #4, Fiocchi Steel #6, og Nittedal Sport (stål) #7, og Rottweil Waidmanssheil #5, og Nittedals Spesial og Express #5. Antar disse siste er bly, de har ca samme ladningsvekt, 34-36g, lerduepatronen,  24g, og Rioen 46(!)

Skjøt på ei lakka stålplate på ca 20m (kan ha vært et par meter lenger) med to hagler, en Winchester Mod. 37 og en Remingtom 870. Begge med "straight cylinder", ingen trangboring. 
Det var egentlig kun Rioen og lerduepatronen som ikke hadde huller store nok til at ei rype går (delvis) klar "hvor som helst" i svermen. Spesielt Fiocchien hadde usannsynlig uryddig skuddbilde. Men ingen hadde noen "jevnhet" å skryte av. Waidmannsheilen hadde vel kanskje penest skuddbilde.
Men alle ville drept ei rype på 20m, og ingen ville "pepret" den, bortsett fra om den hadde kommet i ei av "klysene" som Fiocchien laga.

 

Mandag skjøt jeg 3 kråker med Nittedal Sporten. Alle var under 25m, og ei var vel helt inne på 12-15m. Den var HELT dau... Men dene ene, som var lengst unna måtte ha et skudd til, og ei måtte knekkes nakken på. Ikke veldig imponerende,men jeg fikk meg ikke til å spandere de dyre patronene på kråker. Kall meg uetisk...

 

Skjøt så to skarv, begge med Rio #4 vismut. Den ene var ca verdens dummeste skarv noensinne, som dukka opp 15m fra kajakken, og fikk vismutladninga over seg før den hadde fått vannet ut av øya. Stein dau. Neste måtte jeg "smyge" på, og fikk hjelp av en fiskebåt, som dundra forbi, og distraherte den lenge nok til å jeg kunne gli innpå - lot bredsiden gå på ca 25m, kanskje litt lenger, idet den begynte å sette fart på, og løfte seg ut av vannet. Jeg tenkte "det er langt, men det er nå..." Stein dau.

 

Gjort er gjort, og spist er spist - og - begge hadde haglhuller i filetene, men ingen hagl. Såvidt jeg kunne forstå var de fleste gått gjennom hele fuglen. 

 

Jeg har fint lite peiling på hagleskyting egentlig, men dette er iallefall ei relativt fersk erfaring. Og i forhold til det som er diskutert over (som jeg kan se) så bringer det inn to variable til, begge viktige. Og en tredje, som er nevnt men ikke stressa nok syns jeg

- haglmateriale. Lettere hagl = færre hagl og dårligere dekning OG mindre inntrenging om det er et problem.

- ladningsvekt. 46g hagl er veldig mange flere hagl enn 24, eller 36, Det er kanskje flere hagl i en 46g #5 enn det er ei en 34g #6? (jeg gidder ikke å regne på det)

- hvordan patronen du bruker sprer i DIN hagle. Det er flere ulike måter å lage trangboring på, i tillegg til at det er ulike trangboringsgrader - og ulike patroner sprer ulik i forskjellige hagler. Både ren spredning, og om mønstret er bra.

 

Dette er noe du bør teste selv, da vil du lære mye, og du vil få svar på mange ting du kommer til å lure på senere.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, M67 skrev:

- ladningsvekt. 46g hagl er veldig mange flere hagl enn 24, eller 36, Det er kanskje flere hagl i en 46g #5 enn det er ei en 34g #6? (jeg gidder ikke å regne på det)

I debatten om hvor mange gram hagl det skal være i patronen må man være klar over at det ofte er en trade off mot utgangshastighet. Når man kommer opp i de tyngere ladningen går farten ned. Om holdet blir langt vil lav fart være et minus som antagelig ikke oppveies av flere haggel i lufta. Jeg husker godt de første åra på skarvejakt hvor jeg trodde at det bare var å fore hagla med jo mere jo bedre. Jeg tror det var 63 gram bly no.4 eller noe sånn jeg prøvde på skarv som lå kanskje 50? m ut på havet. Det var bare dumt for å si det sånn! 

Noen ganger er det jevne tette skuddbilder, bedre skyting ("hodeskudd"), høy fart og passe antall haggel i passe størrelse som er tingen. Ser man på de som jakter duer så skyter det fugel ut til 60m ++ med riktig patron og skuddplassering. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

sånn jeg prøvde på skarv som lå kanskje 50? m ut på havet. Det var bare dumt for å si det sånn

Jeg har skutt skarv på lasermålte 50m. Død i smellen, gjennomskyting ;)

 

Sitat

Noen ganger er det jevne tette skuddbilder, bedre skyting ("hodeskudd"), høy fart og passe antall haggel i passe størrelse som er tingen

Det er jo forskjell på hva en skal. Skarven som sitter i ro kan fint få et tett skuddbilde, mens rypa som flyr i sikk-sakk godt kan ha nytte av en litt bredere sverm...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Har bare gjennomført en slik test 1 gang, og det var da jeg kjøpte en Beretta UL. Mener å huske at jeg hadde 5 forskjellige patronmerker, alle 36 grams og skjøt 4 skudd med hvert merke - 2 med cylinder og 2 med 1/2 boring. For å være sikker på å treffe midt i hver gang ble testen gjennomført liggende med anlegg, noe som resulterte i et pent blåmerke på skuldra...

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Jeg har skutt skarv på lasermålte 50m.

Med rett ammo kunne du sikkert gjort det på 70 + meter også. 

Jeg hadde ei opprydding for noen år siden i hagleammoskapet da jeg bytta 12ern, siden den nye ikke er supermagnum.  Da fant jeg ei eske med 12/89 i 63 gram bly fra gammelt av som jeg en gang hadde skutt over kronografen og notert farten på eska. Jeg husker ikke hva farten var, men jeg husker at jeg regnet litt på det og konkluderte at på 50-60 m så tilsvarte det et «veldig dårlig» luftgevær.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, M67 skrev:

Det var egentlig kun Rioen og lerduepatronen som ikke hadde huller store nok til at ei rype går (delvis) klar "hvor som helst" i svermen. Spesielt Fiocchien hadde usannsynlig uryddig skuddbilde. Men ingen hadde noen "jevnhet" å skryte av.

 

Man kan nok ikke påregne seg fine skuddbilder med ren cylinder. Dessverre er det Cyl-chokens "varemerke" å sette uryddige/ufine skuddbilder. Skeet-chok og Imp.Cyl blir straks bedre.

Det betyder ikke at den er ubrukelig på praktisk jakt,.. tvertom, ren Cyl.choke er meget anvendelig og effektiv i tidlig jakt og på korte hold.- Helst i kombinasjon med rel små hagl.

 

Definitivt dog ikke en choke man velger til jakt på sjøfugl.

 

Ang testing av patroner og choker. Dette bør konsekvent gjøres på oppmålte 35 m på papp i en sirkel med 75 cm Diam.- Alt annet blir egentlig bare rot,.. slik som testene til Jørund Lien ☺️ ; "denne skaut eg på 23 m med..."- ja, ja.

 

Denne skytingen på en stillestående pappskive er ikke som mange kanskje tror bortkastet, men er faktisk ganske lærerikt, foruten at man lærer kombinasjonen av en viss patron/choke å kjenne,lærer man også våpenets egenheter ss dets samskyting av løpene og ikke minst å ta et mykt, nøyaktig avtrekk som er en nødvendighet om skuddet skal sitte der det skal.- Noen tegner også opp sirkelen ETTER skudd for å sentrere treffen.

Jeg har en drøss av blinker/pappskiver som jeg spart gjennom årene , skutt med ulike våpen/choker og patroner. En ting har de felles,- de er alle skutt på 35 m - da er det mulig å sammenligne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trådstarten sneier innom det viktigste i dette spørsmålet. Gram og mm blir uinteressante teknikaliteter, rypa dør uansett hvis du treffer. Men kjøttødeleggelse er veldig sentralt, og her har vi nordboende mye å lære av jegere fra kontinentet. I andre land paraderes viltet etter jakten og jegere setter sin ære i å presentere viltet på en respektfull måte. Blod, gørr og skamferte fuglekropper er ikke akseptert. Jeg merker meg at italienere jeg har jaktet ryper sammen med bruker 9 hagl. Det går helt utmerket. Fuglen går i bakken tilsynelatende uten en skramme. Personlig foretrekker jeg 7 på høstrypejakta. Bruker 5 på skogsfugljakt og skyter både rype og rugde med denne om muligheten byr seg. Ryper skutt med 5 kan ofte være mer blodige enn de som er skutt med 7. Jeg synes vi godt kan sette vår ære i å behandle disse råvarene med kvalitetsbevissthet og respekt.

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, Gillen skrev:

Vokste opp med skarvejakt da det var den jakta som var lettest tilgjengelig å kostet 0 kroner. Skal ikke fortelle hvor mange skarv vi skjøt på 5 min. Da var favoritten 5 haggel og 1/2 cylinder..

Men nå er vi helt ute på Nordsjøen...

Vi brukte lerduepatroner og fikk nok skarv til at det var fast innslag i kosten hele høsten....

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Med rett ammo kunne du sikkert gjort det på 70 + meter også. 

Helt sikkert, men da måtte jeg hatt sikter. Brukte Wingmaster HD, og den går omtrent som ei rifle ut av full choke.

 

Sitat

fast innslag i kosten hele høsten....

det er kanskje litt i overkant...

Men det er nå lett å skyte så mye skarv man vil enda. Jeg plukker de som ser yngst ut om jeg jakter med rifle, og med hagle er det bare de yngste man får sjangse på. Derfor blir det ikke så mange. de helsvarte er vel forresten forbudt også nå.

 

Sitat

Definitivt dog ikke en choke man velger til jakt på sjøfugl.

Joda, det fungerer aldeles greit ;) Jeg saga av løpet fordi det var så forb.. langt i kajakken, endte på minimum lovlig. Noen kompromisser må man gjøre

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, fredriko skrev:

okei, jeg tenker å prøve ut noe av det samme, ca 15-20m avstand og med cylinder + 1/2 choke.

 

Prøv på vanlig avstand, som bobby nevner - 35m. Så får du se om dekkningen er ok. Ideelt er det meningen at min. 3 hagl skal sitte i vital sone på rype/fuglen.  Noe grøvere haggel hjelper nok noe, men det er likevel en indikasjon. Eller kan det bli mye skadeskyting, grunnet for langt hold, i forhold til dekkningsgraden. Men relativt åpen hagle kan det hende dekkningsgraden blir marginal på 35 m. Kanskje det holdet blir for langt, spesielt med 6 haggel. Men, sjekk så får du se. :)

 

En grunn til at jeg ønsket du skulle bruke 7 i steden for 6, er at det er betydelig mer haggel i en 7, kontra 6. 7 ville ha bedret dekkningsgraden. Ikke noe problem 6 (el. grøvere) hvis du skyter på kort nok hold. Men hvis dekkningegraden blir marginal, må du ha flakes for å felle fuglen, ellers blir det skadeskyting. :(Ei rype flyr videre med et skudd i lungene, eller to i magen. Og dør bak neste haug, eller noen min. senere. :( Har funnet død fuggel etter andre, hvor det kun var et - til to dårlige treff.  (kan ha skjedd med meg også) Hvor stor forskjellen er i antall hagl, vil jo varriere avhengig av totalvekta på haglene.

 

Har en tabell som kan være en indiksjon. Den er bassert på norske nummere. I kal. 12 med 35g hagl og no. 6, er det 365 hagl. Tilsvarende mende bly, og no. 7 så er det 530 hagl. Med 32 gram hagl er differansen henholdsvis 335 til 485. Har ikke giddet å regne ut den prosentvise forskjellen. Det er likevel testskudd med egen hagle, som viser dekkningsgraden.

 

Til folk som skyter på 50 m og lengere. Kunne være interessant å sett dekningsgraden, på de holdene. Det er  ialle fall lite interessant å teste på 20m, eller 35m, hvis det skal skytes på langhold med hagle. Ellers dri.. folk i hvor mye de skadeskyter, bare de feller en og annen fugl.  :(

Edited by Geco5
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Til folk som skyter på 50 m og lengere. Kunne være interessant å sett dekningsgraden, på de holdene. Det er  ialle fall lite interessant å teste på 20m, eller 35m, hvis det skal skytes på langhold med hagle

Om det er meg du sikter til, så pleier jeg å teste et eller annet hver gang jeg er ute omtrent. Bruker papptallerkner. Er det hagle så er det dekning og plassering, hold som realistisk hold på fugl, og er det rifle så er det hvor langt jeg kan treffe den fra.

Jeg har ikke noe mål om skyte lengst mulig, men den hagla og de patronene visste jeg samla noe helt idiotisk. Slik den er nå så er 20m "passe" hold, og 25m langt. 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser litt på britene,  «Fielsports Channel» , så er det nokså ofte en som står på et jorde og plaffer duer eller kråker på avstander helt ut til 80 yards. Da bruker de f.eks Gamebore black gold eller pigeon extreme i 5 eller 6 og rett choke. Med en utgangshastighet over 400 mps har fortsatt en 5er haggel over 100 mps på 75 m. Så da koker det ned til rett løp og choke som holder skuddbildet tett nok.

Her er f.eks den irske versjonen for de som gidder å se på slikt; 

https://youtu.be/JWtHqyuZYrg

 

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er iallefall at 2.6 mm på rype gir de fineste filetene. 3 -4 hagl som om de treffer bryststykkene som regel går rett igjennom. Å spise rypefilet peppret med småhagl er ikke så godt.  Samtidig vil jeg ha god skuddeffekt for effektiv jakt. Men nå i oktober foretrekker jeg 2.8mm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg vært på min første rypejakt på Hardangervidda, var utrolig fin opplevelse men uheldig med været, tett tåke mesteparten av tiden, noe opphold på dagen så vi fikk tid til å leite etter rypa. 

Før vi gikk opp møtte vi en lokal jeger på parkeringsplassen som skulle opp samtidig som oss, vi pratet om jakt og våpen og det som er rundt dette, han spørte oss hvilke ammunisjon vi hadde kjøpt inn, da vi sa nr.6 så lo han lett å sa «lykke til», han mente rypa letta på ca 50-60 meter på denne tida, han gikk kun for nr.5 nå. 

Da vi selv kom opp på vidda og hadde trakket en times tid etter rypa så lettet det 5stk foran oss, jeg vil anslå ca 40m, vi hadde ikke kjangs å skyte da det var alt for langt unna når vi hadde hagla i rett anlegg, men vi så mye fugl på turen, tom sekk hjem men full av fersk erfaring 😊

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Når ryper letter på 50-60 meter så hjelper det stort sett fint lite  med haggel i no.5 i stedet for no.6. En US no 5 er 3 / 3,05 mm mens US 6 er 2,75 /2,8  mm, litt avhengig av hvem du spør. Forskjellen er med andre ord ikke så stor. 

Forresten så kan haggel oppgis i US, UK, No, DK/Tysk og sikkert noen til? Det er en god grunn for å  brukke SI systemet og oppgi det i mm slik som "hovedknuten" gjør 🙄. Jeg tenker alltid i US av gammel vane siden det som oftest er det man forholder seg til. 

En UK no.5 tilsvarer f.eks en US no.6, så når folk snakker om haglestørrelser bør man ta det med en klype salt.

I tillfelle med lange skudd ville jeg fokusert mere på å finne en patron med høy fart og rett skuddbilde, enn om den var i 5 el.6. 

 

Link to comment
Share on other sites

ja jeg skjønner det du mener med forskjeller i US / UK osv, jeg tar det med en klype salt selv om det kan virke annerledes i det forrige innlegget mitt.

Men alt i alt så var vi nok litt seint ute siden de letter så tidlig? det er vel betydelig forksjell om man går tidlig i jakta September vs midten av Oktober?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noen erfaringer fra Hardangervidda, men sånn generelt så pleier jo rypa å flokke seg utover høsten. Det medfører ofte at de blir litt vanskeligere å komme inn på. Når man går på de store flokkene er det ofte gjensittere man får sjangsen til å skyte med hagla. Mitt inntrykk er også at dårlig vær med lite sikt gjør at rypa blir mere urolig og trykker ekstra dårlig. Tåke er en god nummer en, kanskje? Uansett er rypa "høns", så man bør muligens ikke tillegge de alt for mye mellom øra.

Litt avhengig av "vær, plass og tid", så er ikke rifle det dummeste å ha med i sekken. 

Link to comment
Share on other sites

Generellt vil det alltid være en fordel å jakte så tidlig som mulig i sesongen, men været har mye å si om det skal bli noen ryper i sekken. Hadde 1. periode i Eidfjord statsalmening i år - med sludd, skodde og kuling. Det ble utrolig mange km. pr. skutte ryper, i motsetning til året før i samme periode. Da kunne vi skutt hele kvoten "med en arm på ryggen, iført T-skjorte.."

Link to comment
Share on other sites

Dette er supre tips for en som så og si ikke vet hva han gjør på støkkjakt.

Stemmer de også at fjellrypa trekker lavere i terrenget når det blåser endel?

Er det forskjeller på hvor høyt den sitter i forhold til når på dagen man jakter?

 

Jeg merker at jeg må bygge opp mye erfaring fra scratch på jakting ja 😅

Link to comment
Share on other sites

Rypene bryr seg ikke så mye om vinden, da det ofte er groper i terrenger som gir le. Men langvartig sterk vind kan medføre at rypene trekker over på lesida av fjellet. Letter tåka, følger ofte fjellrypene med opp på de høyeste toppene. Ellers er det vel ingen regel ang. hvor høyet de ligger. Finner du ryper, så kan det lønne seg å gå i samme høyden en stund, før du beveger deg en etasje opp i terrenget.

Ellers lærer du mest om rypene ved å være så mye som mulig i terrenget, både med og uten hagle...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...