Jump to content

Neopod og lett rifle, blir det stabilt?


lilleulv

Recommended Posts

Hei!

 

Noen som har erfaring med å sette Neopod på en lett rifle?

 

Jeg lurer på om det blir stabilt nok til å skyte gode samlinger?  Og vil man oppnå tilnærmet samme treffpunkt med og uten tofot?

 

Kaliberet er 260 remington og børsa veier 3.0 kg med sikte og en liten demper. Er jo ikke allverdens til rekyl i børsa, men opplever litt munningsvipp. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke hjelpe deg med direkte sammenlignbare data, men hvis du ligger rett bak, som en forlengelse av børsa så skal ikke vekt spille inn så mye. 

Tofoten fungerer jo kun som støtte så den er enten stabil eller ikke, uavhengig av vekt, sånn som jeg ser det.

 

Jeg endret skytestilling fra "sofa-sniper" på skrå bak med en fot trukket oppover til rett bak og opplevde at børsa plutselig sluttet å hoppe sideveis. Riktignok 3,5kg og 6,5x55, men skal ikke være så langt fra ditt oppsett det.

 

Treffpunktforandring kan vel komme av et mykt forskjefte som gir seg og tar borti pipa.

Har du bøtteplastskjefte så kan det skje, har du glassfiber eller tilsvarende kompositt så vil det nok gå bra.

Et spinkelt treskjefte kan også gi seg.

Stor klaring i pipekanal kan hjelpe på.

Link to comment
Share on other sites

Har Versapod på en annen rifle som veier 5 kg, og det er riktig som du sier Jmosbakk, at skytestillingen er viktig. Ligger rett bak og tofoten er stabil. Men er redd for at en kort, lett rifle vil hoppe uansett. Sikkert ingen grunn til bekymring, men kjipt å kjøpe en så dyr tofot og bli misfornøyd. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg lurer på om det blir stabilt nok til å skyte gode samlinger?  Og vil man oppnå tilnærmet samme treffpunkt med og uten tofot?

Selvsagt blir det det. Men det blir aldri like enkelt som med ei tung rifle og en F-class-tofot... Men med trening kan du skyte bittesmå samlinger. OG med trening slutter treffpunkt å endre seg. Men det krever mer trening med ei 3kg rifle enn med ei 5.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Du vil jo få treffpunktforandring med/uten tofot siden du har forskjellig skytestilling og rekylopptak. Du treffer lengre til venstre uten tofoten...

Tviler på at det gjelder alle. Jeg skyter gjerne lavt uten støtte, men det er nok mer avtrekksfeil enn rekylopptak, og jeg tenderer til å skyte høyt stående, det er nok litt møting, siden jeg treffer i midten når skuddet føles "perfekt".
Liggende, knestående, barrikader, tofot, what not,klart det sprer mer enn stødig på magen med tofot, men noen tendens i ei retning på de skuddene som er "gode", nei. De som ikke så gode har jo ulike "tyoiske" retninger for hver stilling, men det er nok mer ustøhet enn rekylopptak. 
Uansett er det også mange som skyter til venstre nettopp med tofot...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det er veldig vanskelig å få til akseptabel samskyting/grupper med og uten tofot med lette rifler.

Hvis man er sikker på at man kommer til å skyte jaktskudd uten tofot, feks sittende med støtte eller frihånd, er konklusjonen enkel: Ingen tofot på våpenet.

Det er altfor få som trener gruppeskyting fra forskjellige anlegg/stillinger på hvert skudd i gruppa. Kan bare på det sterkeste anbefale trening og konkurranse på Jaktfelt til dette.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at lett rifle og tofot krever et mye "fastere" grep om våpenet for å levere gode samlinger, sammenlignet med et tungt våpen. Det ligner egentlig litt på revolverskyting. Jeg holder med et så fast grep jeg klarer uten at jeg begynner å riste/skjelve.

    

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut. Er vel en helt grei skytter. Skyter godt med med den tyngre rifla, både med og uten tofot. Er så trygg på den rifla at jeg ikke nøler med å skyte når alt føles riktig. 

 

Med lettvekteren derimot, så skyter jeg ikke like godt, naturlig nok. Dermed så blir jeg litt usikker på reinsjakt når når holdene strekker seg litt. Har holdt igjen skudd som jeg lett hadde tatt med den andre rifla.

 

Derav vurdering om innkjøp av en lett tofot.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, lilleulv skrev:

Høres bra ut. Er vel en helt grei skytter. Skyter godt med med den tyngre rifla, både med og uten tofot. Er så trygg på den rifla at jeg ikke nøler med å skyte når alt føles riktig. 

 

Med lettvekteren derimot, så skyter jeg ikke like godt, naturlig nok. Dermed så blir jeg litt usikker på reinsjakt når når holdene strekker seg litt. Har holdt igjen skudd som jeg lett hadde tatt med den andre rifla.

Dette er et kjent problem når det kommer til det å ha to "ulike" rifler. Tidligere hadde jeg en blytung 223 til småvilt og en lett 308 til storvilt. Det krevde mye trening for og håndter begge like godt. Likevel, etter mye skyting med 223 ble det en stor overgang å starte med presisjonsskyting med 308`en. Da snakker vi om type: skyte små blinker på mellom 200 og 300m (forberedelser til reinsjakt). Tilstrekkelig "storviltpresisjon" på moderate/korte hold er ikke et problem. Jeg ente opp med å sette sammen en 223 som var klin lik 308`en i alt. (Stokk, løpslengde, kikkertsikte og demper). Rekylforskjellen er nå eneste ulikhet. Det ble egentlig ganske kurant. Og nå har tanken om en rifle til alt begynt å meld seg...     

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det krevde mye trening for og håndter begge like godt.

Det er vel bare å innse at det krever trening å skyte godt.

 

Sitat

Og nå har tanken om en rifle til alt begynt å meld seg...     

Hehe! Det har nok aldri skjedd noen før ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært en så god jeger at det ble mer skyting enn bæring, så skulle jeg ha kvittet meg med Kimberen😀. Men den er nydelig å bære rundt på, liker egentlig det meste ved rifla. Så da blir det nok tofot til lengre avstander, samt mer trening... 

Link to comment
Share on other sites

Har en Neopod på en 4,1 kg rifle i 300 WSM som jeg bruker på reinsjakt. Funker som bare det. Merk at tofot er praktisk på reinsjakta også på en annen måte enn selve skytingen - ofte kan man ligge på dyra en stund før får man får skuddsjansen og da hjelper tofoten deg til å være klar når muligheten byr seg (det er ikke alltid man har en perfekt stein i passende høyde som støtte). I tillegg er den praktisk å bruke når man setter fra seg rifla på bløte steder - mindre rusk og rask og rust å tenke på. :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Bruker Neopoden på åttesjuogfemtien. I utgangspunktet ei ganske lett rifle, men veier inn i overkant av 4 kg med sikte og demper. Synes den fungerer tilfredsstillende. Jeg (vel og merke) skyter iaf merkbart bedre med den og støtte bak, enn anlegg på sekk, stubbe eller stein med tohåndsgrep på rifla. Sjekka ut litt mhp treffpunktforflytning på 300 metern, ift til anlegg på sekk, og tofoten på hardt og mykt underlag og fant ikke praktisk treffpunktsforskjell. Har skutt for lite med den til å være bastant på om det faktisk er forskjell, men til bruket mitt (storviltjakt) ser ikke jeg at det har betydning. Nå kan det jo være at ei ennå lettere rifle uten demper oppfører seg på en annen måte.

Skal være enig i at prisen kan virke avskrekkende. Med ei vekt på noenogåtti gram blir kilosprisen formidabel. Dyrare en knark som svensken sa. Fordelen er at den veier så lite at den kan sitte på rifla hele tida, uten at en merker noe til vekta, eller at balansen endres merkbart. Justeringa er kjapp og grei, selv fra anleggsstilling, og om den er så sterk som produsenten hevder, skal det godt gjøres å knekke den ved tiltenkt bruk. Time will show.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, vavlo skrev:

Bruker Neopoden på åttesjuogfemtien. I utgangspunktet ei ganske lett rifle, men veier inn i overkant av 4 kg med sikte og demper. Synes den fungerer tilfredsstillende. Jeg (vel og merke) skyter iaf merkbart bedre med den og støtte bak, enn anlegg på sekk, stubbe eller stein med tohåndsgrep på rifla.

Akkurat dette har jeg kommet frem til også. Tofot trumfer all annen form for støtte som man finner ute i terrenget. Dagstursekken min på reinsjakt er like flat som en håndduk og fullstendig uegnet. Om man måtte ha en "fylt" dagstursekk som er egent, må man "drasse" den med seg under annsmyging. Unektelig mye enklere med en tofot som sitter på rifla. Det å legge an på en stein er ikke spesielt ideelt, dessuten skal det godt gjøres at det er en stein (i passe høyde) akkurat der det er fin å skyte i fra.

Under fjorårssesongen lå jeg i ca 1 time og siktet på en bukkeflokk som beveget seg på mellom 200 og 300m avstand. Umulig å komme nærmere. Temmelig greit med tofot på rifla når det plutselig ble en ok sjanse. Anlegg på stein i over 1 time har jeg gruvd for.    

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...