Jump to content

Kjøpe lettvektsrifle til rein og toppjakt


RSeehuus

Recommended Posts

Etter å ha trasket milevis med min Sauer på sekken under årets reinsjakt, har tanken om en dedikert lettvektsrifle for de lange turene meldt seg.

 

Jeg har sålangt sett på Barret Fieldcraft og Sako Carbonlight. Fieldcraften har jeg holdt i og fiklet med, og den virker jo helt perfekt.

 

Noen som har gjort seg tilsvarende tanker og erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Noe å tenke på når man skal barbere bort gram er montasjer. Forskjellige skinner og optilock løsninger veier fort 100-200 gram mer enn Talley Lightweight.

 

Ville valgt 308 og kort løp bare fordi kort rifle er deilig å drasse med seg. Gikk selv for en Sako A7 i 308 med 40cm løp, men kikkerten er en forholdsvis tung 1-6x24 kikkert. Til dedikert lettvekter på reinsjakt  ville jeg valgt en Leupold Ultralight.

Link to comment
Share on other sites

Tenker å beholde litt vekt på sikte, jeg har både swarovski z3 3-10x42 og Z6i 5-30x50, sistnevnte veier 300 gram mer, men gir mye ekstra i god optikk. Dette med montasjer hadde jeg ikke tenkt på, det er en god ide. Ser jeg må bruke bra tid på å se igjennom alternativene på rifle, gode forslag her!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett synpunkter om att på lett rifle må det være lett kikkert. Ellers blir det topptungt og våpenet "kantrer".

På rensjakt er det etter min mening heller ikke essensielt med superoptikk siden skumringsjakt sjelden er aktuelt.

 

Våpen på nærmere tre kg syns jeg ikke hører hjemme i en tråd om lettvektsrifler...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Øreplugger er en god plan tror jeg. Evt elektroniske øreplugger, så en hører også. Veier typisk 27g og sånt...Demper høres meningsløst ut, men med 264 så er det jo ingen katastrofe.

Jeg skal være den første til å si at man godt kunne brukt et langholdssikte på ei reinsrifle, men jeg har aldri vært på jakt etter rein, bare sett den i fjellet. Derimot har jeg forstått at det er mye oppsyn, og man blir anmeldt tvert om man skyter på langt hold - om det er riktig, så står mitt forslag om SIG Romeo 1, eller Docter sight. Det er heller ingen problem å skyte en rein på 200m med et slikt, og det veier 23g... og drar altså Fieldcraften opp i 2300g, 2.5kg med demper og sikte - og propper i øra attpå. Men til bæring hadde jeg droppa demperen, den er stor også.

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Rødpunkt funker sikkert bra om man skal skyte på dyr som står i ro og situasjonen er oversiktlig, men skal man plukke riktig dyr i riktig øyeblikk i en flokk som går og beiter, hvor dyra tuller om hverandre og samtidig være sikker på at det ikke er dyr bak, og terrenget er sånn at dyra er godt kamuflert... på 200m.. tja... jeg vil si det er å gi seg selv er unødig handikap. De 4-500g en kikkert med montasje veier greier De fleste av oss å skrelle rundt magan 😛  

 

langholdskikkert funker nok kanon på rein, men det er ikke uvanlig med dagsmarsjer på opp mot 2-2.5mil flere dager i strekk så man får jo tenke litt på totalbelastning og.  Til dagsturer på toppjakt derimot..

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Sako Finnlight i 308win med en Leupold 4x33 som "lettvektsrifle" til rein før. Optikken fungerte mer enn godt nok for rein, men jeg solgte rifla fordi jeg ikke likte den noe særlig.

Har i etterkant savnet litt en lett rifle i skapet.

Vurderer derfor å få på plass dette igjen før neste høst. 

Har ikke tatt noen beslutning, men p.t. heller jeg mot en Blaser K95 i et eller annet klassisk R-kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Heller kort løp og demper hver dag fremfor lengre løp uten.

Får oftere bedre sjanse på dyr nr to med demper også virker det som. 

Det kommer et punkt der de ekstra grammene blir veldig dyre, da er 300 gram ekstra på kikkerten veldig unødvendig.

 

Angående kikkert er dette noe av det mer ideelle vil jeg si til dedikert reinsrifle.

Kan leveres med både custom tårn og retikkel tilpasset kulebane.

https://customshop.leupold.com/configure/fx-ii-6x36mm/?s=112&f[]=116&r=2&aw=2&ae=2

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Bartemannen skrev:

 

Har ikke tatt noen beslutning, men p.t. heller jeg mot en Blaser K95 i et eller annet klassisk R-kaliber.

Jeg har ikke blaser, men kipp iaf. Kanskje i overkant tung men det får gå. 

 

@M67 de leu fx kikkertene er kurante ja, har brukt z3/z5 endel og de funker også veldig bra. En kompis sverger til kahles cl med multizero. Det neste funker bra til reinsjakt i noenlunde brukbart lys, men kjøp man har igjen for en kikkert med brukbart synsfelt. 

20180619_200712.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner det litt merkelig at tvert det blir snakk om villreinjakt så blir det anbefalt sikter med liten forstørrelse (4-6x). Ja, de er lette, men det er veldig mye letter å "plukke" en villrein (sikkert) ut av en flokk på 200m avstand med et sikte med mer forstørrelse (10-15x). Ikke nødvendigvis med tanke på det skytetekniske, men med tanke på overblikket man får. De står jo ofte veldig tett, plutselig åpner det seg en "luke" på et dyr eller to. En sånn "luke" er jo ikke akkurat evigvarende, man skal bestemme hvilket dyr det er, om bakgrunnen er sikker og man skal plassere kula. Dette er enklere/går raskere med et sikte med en del forstørrelse. Jeg jaktet villrein noen år med en Swarovski 1,5-6x42. Skyteteknisk var det ingen problemer med å felle rein på 200m++ med siktet. Men det gav for dårlig oversikt over situasjonen når avstandene ble over 150m. (Er det en kluftbukk, eller har den flere takker, ligger det en kalv bak??) 

Jeg byttet den ut med en VX6 3-18X50. Denne veier vell 200gram mer.. Forskjellen på å traske inn i indre fellesområde i Snøhetta med disse to siktene er ikkeeksisterende. 

Jeg ville aldri kjøpt et sikte med under 10x. Z6`en til trådstarter må være ideell på reinsjakt.

Jeg har en mistanke om at tallet på kjøkkenvekta under "Lettvektsrifle -prosjekt" er viktigere en den praktiske nytten man har av det. 

Mitt tips: Kjøp en Sako Carbonlight og sett på Z6`en (Da kommer du på ca 3,2kg med montasjer).

Om våpenet blir litt topptungt spiller ingen rolle på reinsjakt, da man i all hovedsak skyter med god støtte.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Haavard skrev:

Uten at jeg vet hva dempere veier så høres det bra ut. 

Hva har du? (Eventuelt: Hva drømmer du om?) 

 

Jeg er ikke helt nede på 3kg, men har et oppsett som funker bra for meg, gidder ikke å bruke mer penger på de siste 25 grammene. Skyter veldig bra med denne stående og sittende, er rifla jeg oftes drar med på jakt selv om jeg har plenty andre jeg bruker en finværsdag. Forholdsvis tung kikkert, greit kombisikte som dekker det meste av jakt, ikke noe dedikert reinsjaktrifle. Kimber Montana 308W, 45cm pipe,  Z6i 1,7-10x42 BT II, linsedeksler, Talley Lightweight, Freyr & Devik Featherweight,  totalt 3025gram. Jeg har tinnitus så bruker aktive plugger eller hørselvern på all jakt, uansett demperstørrelse.

 

 

89B21860-2988-400C-AD10-C0231D036480.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker som så at i en tråd om lettvektsrifle  er det bare de letteste som gjelder.

Deretter er det opp til hver enkelt å eventuellt kjøpe en tyngre rifle for at den er bedre å skyte med, en annen kikkert

for å få bedre forstørrelse eller lys, montere på lyddemper eller fylle opp sekken med ekstra whisky.  

 

Det er ikke bare våpen som skal med til fjells og jeg begynte etter en kneskade og se på hva som kunne gjøres med den altfor tunge ryggsekken.

Det første jeg gjorde var å legge igjen ting jeg aldri brukte, som var totalt unødvendige, eller ikke gikk utover sikkerheten.

Deretter har jeg byttet ut tungt liggeunderlag og sovepose med halvlette varianter. 

Nå i høst har jeg begynt å se på det mer vitenskapelig og regne kroner per gram spart og kommet frem til denne listen.

 

Sako carbonlight + Swarovski                                             36 kr/gram

------------- " ---------- + Leupold                                                  29 kr/gram

Kimber mountain ascent  + Leupold                                  22 kr/gram

Kimber adirondack + Leupold                                             20 kr/gram)

Barrett fieldcraft + Leupold                                                  20 kr/gram

 

Sovepose                                                                                 8 kr/gram

Ryggsekk                                                                                 6 kr/gram

Regnbukse                                                                              5 kr/gram

Telt                                                                                           4 kr/gram

Lommekniv (ekstrakniv)                                                      4 kr/gram  (kjøpt)

Kjøkken                                                                                   3 kr/gram  (kjøpt)

Varm genser                                                                          2 kr/gram  (kjøpt)

Lykt                                                                                          2 kr/gram  (kjøpt)

Gå ned i vekt                                                                                                                                        (pågåene prosjekt - ytterligere åtte kg skal bort)  

 

Det blir tydelig at våpen ikke kommer først. Telt, sovepose og kjøkken bærer jeg bare første og siste dagen og de kan plasseres midt på listen.

Dvs. att ryggsekk nå står på første plass.

 

Om et år eller to er alt det "billige" på plass og da er det lett rifle og kikkert som forhåpentligvis skal kjøpes.

Totalvekt over 3 kg er ikke aktuelt. Målet må være å vinne tillsvarende tråd om 2-3 år :D   

 

Jeg er for så vidt enig i at ingen dør av 200 ekstra gram på kikkerten, men 200 der, 400 på rifle, litt større telt osv, så er jeg snart tilbake på operasjonsbenken.

Glem det!

Målet er maks 15 kg for fem dager i telt - ink. mat.

 

Og jeg er helt enig med meg selv at det ikke er behov for superoptikk på fjellet. Jeg har aldri hatt noe som helst problem med min Pecar 3-7 x 35. Den gir fin oversikt,

og skulle det bli for lite kan man alltids krype nærmere. Jeg har holdt på i mer enn 25 år og kan ikke huske at jeg har behøvd å skyte på mer enn 150 meter noen gang.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Haavard
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Vekt på utstyr til jakt blir litt som diskusjonen rundt vekt på sykkel, et gram er ikke nødvendigvis lik et gram, da det har mye å si hvor de grammene er plassert.

 

Prøv feks å legge til 1 kgs vekter rundt anklene, eller 2 kg ekstra på riflen du bærer, kontra 2 kg rett i sekken. Det oppleves veldig forskjellig hvor vekten plasseres. 

 

Kikkert og montasje er vel et av stedene der man faktisk kan "tjene" penger på gram spart, da både Talley og Leupold er billigere enn mye på markedet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, msteiro skrev:

Prøv feks å legge til 1 kgs vekter rundt anklene, eller 2 kg ekstra på riflen du bærer, kontra 2 kg rett i sekken.

 

"Masse", som det heter i fysikken, er jo masse uansett - men du har absolutt et poeng. Når det gjelder våpenet, ville faktisk ikke et halvt eller et helt kilo (eller til og med mer!) vært så ille, hvis man ikke måtte bære våpenet i hendene, eller til nøds i reim over skuldra. Får man festa det til sekken, er problemet vekk - men så skal man jo ha tak i det i en fart, det er kanskje ikke så kritisk på reinsjakt.

 

"Riflesekker" er vel ikke av de letteste, men jeg vurderer sterkt å skaffe meg en slik, når jeg ser hvor uanstrengt nevøen min går, med rifla plassert i Vorn-sekken, i gaupeterrenget her ute. Å kunne ha hendene fri, og ha mesteparten av riflevekta på hoftene, må kjennes ganske behagelig.

 

Selvfølgelig har det utmerkede forumet "Kammeret" også opptil flere tråder om riflesekker:

 

https://www.kammeret.no/topic/61711-vorn-riflesekk/

 

https://www.kammeret.no/topic/75563-vorn-riflesekk-gaupelynx-best-pris/

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Helt enig, men trenger egentlig ikke egen riflesekk. Kifaru, Stone Glacier og Kuiu mm har enkle holdere til rifle som kan monteres på de fleste sekker. Laget rifleholder til min Norrøna Beito rammesekk da jeg hadde litt dårlig tid, og forskjellen er natt og dag i forhold til å bare henge den over "kroken". 

 

Men blir jo uansett litt vekt på totalen.

På elg og hjortejakt med mye bevegelse i bratt terreng synes jeg vekt og lengde blir enda viktigere da man ofte ender med riflen i henda hele dagen.

 

Fun fact: rammen på en Norrøna Beito er ikke mye tyngre enn lettvekts rammen på Kifaru eller Kuiu sine sekker. 

Link to comment
Share on other sites

Det med riflesekk er så absolutt også i mitt scope, jeg har Norrøna Pararanger og Vorn Deer. Begge er fantastisk gode sekker, men med høy egenvekt. Har sett en del på Stone Clacier sekkene, men har ikke helt falt ned på modell. Har også byttet mine crispi Hunter med crispi titan, der ryker det også bra med vekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått sett og fiklet litt på flere av alternativene, jeg har falt ned på følgende konfigurasjon:

- Sako Carbonlight .308. ( ikke lettest, men «best look and feel»)

- benytte min Swarovski Z6i 5-30 ( ikke lettest, men utrolig bra optikk til fjellet)

- hausken J184 demper (har fra før)

- neopod tofot (har fra før)

 

kommer da på 3,2 kg uten ammo.

 

skal i tillegg hente inn vekt med ny og lettere sekk.

 

takk for mange gode råd.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Kva synes de om den her:https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=230509955 hoppetussa pga rekyl eller mulig og skyta med? Personlig så tykkjer eg den lave vekta er forlokkande når ein skal gå langt. Kan ikkje utala meg om korleis det er og skyta med så lett våpen for har ikkje prøvd. Ville vel helst hatt eit eller anna 6,5 kaliber eg då men .308 er iverfall svært vanleg med dei fordelane det har. Prisen vil eg seie er litt stiv.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sitka said:

Prisen vil eg seie er litt stiv.

Ikke jeg som selger, men du kan regne litt  kjapt over hva det koster å smi noe tilsvarende. 

Da med tanke på at du fort må ut med 8-10 tusen for ei original børse. 

Hvis du synes prisen er for drøy så kan du komme billigere unna, men da øker vekta litt etter litt i takt med at det blir billigere. 

 

Hvis man aldri har bygget noe tilsvarende så kan det godt tenkes at prisen virker urimelig, men for oss som har prøvd det selv så skjønner vi at tusenlappene flyr kjapt. 

Link to comment
Share on other sites

En skal også huske på at det er forskjell på markedet for R700 og T3. 

Helt klart et poeng at man ikke får igjen hele byggekostnaden, noe jeg vet smertelig godt. 

Her er et kjapt overslag:

Stokk: 6500

Fluting av pipe: 2000

Fluting av sluttstykke: 2000

F&D149 m/montering: 3500 

Coating av alt: 2000

Div småtteri: 1000

 

Forøvrig bygget på tilnærmet ny børse som kostet 11000 den gangen, uten at det trenger å bety noe. 

 

Det er jeg som har "bygget" den i annonsen, men har ingen link til selger og absolutt ingen interesser i at den skal selges. 

 

Den veier forøvrig 2314g og er helt kurant å skyte med. 

 

Får du den der for 16-17 tusen så synes jeg det er et godt kjøp. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...