Jump to content

Think! - S&W model 14-3


Think!

Recommended Posts

Ja, tar siktebilde å ser om jeg treffer der jeg sikter. Stoler ikke på avtrekkene mine. På .22 har klubben et fotostativ i full høyde med en plattform med skumgummi på, denn har jeg brukt for å skyte inn. Føler meg mer sikker på at siktene er riktige, treffer jeg et annet sted så vet jeg at det er jeg som er problemet. Andre justerer sikter frem og tilbake hele tiden, jeg sikter midt i og evt forlegger siktepunkt.

 

Forøvrig bestilt inn Hogdon HP38, VV 310, 320 og 340, den siste for å kunne lade ammo som alt er testet ut som funker akseptabelt. Den lille skvetten jeg har av N340 går til å lade .38spl etterhvert som det brukes.

Link to comment
Share on other sites

Vært å skutt igjen, 200+ skudd, trodde jeg hadde brukt all S&B, men sannelig dukket det opp 66 stk til da jeg gjorde klar ammobag for neste trening. S&B er den verste dritten av tomhylser, fabrikkammo er grei nok, det viser mine Ransom Rest tester, men kjøp ikke S&B fabrikk å forsvar prisen med at du skal bruke tomhylsene til hjemmelading. Revolver = Federal tennhetter = du bli å ødelegge noen tennhetter ved hetteisetting, det gjelder selv om du bruker håndprimer. FOM nå så blir S&B hylsene mine kun brukt til grov justering av dier osv. Bilde av S&B fabrikkammo 148 grs bly WC skutt med den avtrekksvekta som er nå følger straks om jeg får telefonen til å snakke med forumet..

 

Skal lade litt med CCI hetter bare for å se om det fungerer med den avtrekksvekta som er nå.

 

Ca 1600 38spl engangsskutte hylser er på tur, herav 1000 Norma hylser. Så da skulle jeg ha hylser livet ut og kan lade i ro og mak om vinteren og slippe lading i sesongen.

 

Trodde HP38 kruttet var raskt, men det ligger jo mellom N340 og N320 i hastighet. Antar jeg lader en startladning i morgen for hastighetsmåling.

Link to comment
Share on other sites

Følgende ladning:

 

H&N 148 grs WCHB HS

N340 - 3,6 grs krutt

COL 29,3

CBC hylse

CCI hette

 

Ga følgende hastigheter målt med Labradar:

 

746  687  742   783   735   730  708  714  700   729 noe som gir et snitt på 727,4 fps

 

SAmme ladning med S&B hylse og Federal hette ga hastighet 802 fps sist høst.

 

En patron måtte ha 2 forsøk på å gå av, så CCI hetter er for solide til å fungere slik avtrekk er justert nå.

Edited by Think!
feil kulevekt
Link to comment
Share on other sites

Følgende ladning

 

H&N 148grs WCHB HS

N340 - 3,6grs krutt

COL 29,45

Geco hylse

Federal hette 

 

Ga følgende hastigheter i Labradar

 

696   747   723   720   713   727 noe som ga et snitt på 721

 

Sammenlign gjerne denne ladningen med posten over. S&B hylser tas ut av produksjonslott, lei av å ødelegge Federal hetter. Men nekter å tro at hastighetsforskjellen sist høst med S&B hylser, alene skyldes hylsene. Antar at overgang til Labradar også har noe å si.

Edited by Think!
feiil kulevekt
Link to comment
Share on other sites

På 18.4.2019 den 12.48, Think! skrev:

Da har jeg ladet 10 patroner for hastighetsmåling, ladedata er tilnærmet lik minimumsdata fra kruttprodusent Hodgdon:

 

38spl

H&N 148 grs WC HB HS

Hodgdon HP38 - 3,5grs

COL 29,3 mm

CBC hylse

Federal hette

 

 

Hodgdon lover en hastighet på 869 fps med 7,7" løp med tilnærmet samme ladning

 

Målt med Labradar fikk jeg:

 

819   812   806  789  796  810  828  778  800 noe som gir et snitt på 804,22fps. Tror jeg skal lade denne ladningen for test i Ransom rest.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nok en gang hatt kontakt med WCBF vedr 148grs WCHB kule, den er visstnok på tegnebrettet å jeg skal få beskjed når den er klar for salg. Hun begynner ikke å gå lei av maset ?

 

1600+ 38 spl hylser mottatt, hvorav 1000 skulle være Norma. Alle hylser har nå fått tennhette = de er telt å antallet var i orden. Det som ikke var så bra var at Norma hylsene minst var av 3 forskjellige lotter.

 

Fredag er det planlagt Ransom Rest om noen fra Kirkenes stiller opp. Lørdag og søndag er det stevne i Kirkenes, bl.a  grovpistol, da tenkte jeg å starte med revolveren selv om jeg egentlig trenger starter med Sig for reservevåpen. 

Link to comment
Share on other sites

Første serie å anse som våpenpuss etter å ha skutt fabrikk bly ammo. Lagt sirkel om serie på 15 skudd. Samme som i 9mm er det veldig ujevne serier på papiret. Det må sies at det var kaldt, bare +1 grad ute.

P5030575.JPG

P5030576.JPG

P5030579.JPG

Link to comment
Share on other sites

Brukt revolveren på VM Grov idag, Fikk klikk med Geco fabrikkammo 148grs Bly WC. Prøvde å stramme slagfjær 1/4 omdreining men fikk det ikke til. Ellers ingen problem. Fått bekreftet innskyting at siktene er midt i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vært på reise i mer siviliserte strøk, Bodø. Kjøpt mer fabrikk Geco, PMC og fiocchi. Kirkenes har kjøpt Labradar siden det er krav om at alle militærfelt ammo sjekkes, de gnager om at min ammo knapt sier poff og kulene spretter bortetter bakken før de havner i 10'ern. Så jeg sikter på datoen 20 mai for en stor dag med Ransom rest og Labradar Chrono.

Link to comment
Share on other sites

Før jeg dro på feltstevne strammet jeg hovedfjær 1/10 dels omdreining på skruen, den klikket en gang med GEco WC fabrikk ammo på forrige stevne.

 

På standplass 2 tapte jeg 6 poeng, traff 1,5 cm over på 3 skiver. Ellers bommet jeg litt mindre enn mine konkurrenter. Summering på banen tilsier at jeg og en annen var likt på poeng og rangering, men jeg avsluttet best så dermed vant jeg vistnok. Så nå venter jeg på offisiell resultatliste før jeg forfatter et helteepos om meg selv. Om stevne der jeg brukte legeerklæring for å slippe å stå på kne, og konkurrent fikk andre til å lappe skivene for å spare seg. Trøtt, sliten og vondt overalt har jeg stavret rundt i skogen, men til slutt vant jeg, jeg var best når det gjaldt som mest, på slutten av stevne.

 

I motsatt ende var det gledelig at en gjorde det bra, han har hatt utstyret i orden, men ikke fått det til å klaffe, men idag slo han meg, han trodde ikke noe på beregningene, så det er flere som er spent.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Test av fabrikkammo, her crono, snitthastighet til venstre, enkelt målinger til høyre.

 

Så bilde av anslag på hyttene, hadde ingen feil idag vedr stemning selv om jeg bruker mye svakere hoveddør.

 

Så er det bilder av seriene, ikke noe å rope hurra for. 

20190613_143249.jpg

20190613_154330.jpg

20190613_155010.jpg

20190613_155449.jpg

 

 

Edited by Think!
Fjernet de 2 dårligste seriene, de er å regne som pusseskudd etter skyting med blyammo.
Link to comment
Share on other sites

Veldig god hjemmelading. Ble litt rot under fotografering og skyting, den store serien er egentlig 2 serier der jeg har dreid høydeskruen på Ransom rest ca ¼ omdreining = samlingen hadde vært enda tettere. Glad for å kunne konstatere at Hodgdon HP38 krutt vil få et bruksområde. Temperatur idag var 14 grader, er litt tvilende til dette kruttet under lave temperaturer.

 

Det ble også rot under crono, det skyldtes strålende solskinn en kort periode. Derfor er ammo crona 2 ganger. Om målingene under første crono hadde vært reelle så hadde jeg ikke haddt noe revolver mer, kort vei til sykehus i dag.

20190613_141431.jpg

20190613_162700.jpg

20190613_163112.jpg

20190613_163119.jpg

20190613_163134.jpg

20190613_150800.jpg

20190613_150827.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 19.5.2019 den 15.17, Think! skrev:

Ladet prøveladning slik:

 

Haendler & Natermann 148 grs WCHB HS .357"

Hodgdon HP38 - 3,7 grs krutt

COL 29,3mm

Federal hette

Federal hylse

 

Prøveskyting av denne ladningen ovenfor , se bildeserie lengre opp, viser samlinger på linje med mine Geco 148 grs bly WC og tilsvarende fra Fiocchi. Jeg ahr derfor ladet opp noen hundre av denne, men med andre hylser som eneste endring, Så da er jeg berget ut sommersesongen i allefall.

 

Videre ser jeg at min nye mobil har en annen stavekontroll enn jeg har vært vant til, overgang fra Sony experia XZ til Samsung Galaxy S10+.

 

Hodgdon HP38 kruttet var lenge en skuffelse, utrolig jevne hastigheter men kulene samlet ikke, nesten så jeg tror jeg gjør et eller annet feil. Skaffet meg tilgang til Labradar som takk for god innsats for skytterlaget, så det blir ny hastighetstesting så snart sauene ikke lengre er hjemmekjær og stikker vekk fra skytebanen. Men nå når hastigheten er rundt 830fps så funker det jo helt prima. Jeg skal ta ny test av denne ladningen i Ransom rest til høsten når det blir litt kaldt for å dobbeltsjekke at den tåler lav temperatur. Ellers så viste jeg på forhånd at dette kruttet ikke var så medgjørlig i kruttmål med messinghylse som roterer. Kruttkorn kommer mellom messinghylse og støpjern og males opp i finstøv og korn av halv størrelse som drysser ut i enden av kruttmålet. Kruttmålet er idag demontert og tørket rent med rødsprit og blåst med trykkluft, det var egentlig ikke så møkkete som jeg fryktet. (Kruttet funker helt fint i dillon sitt kruttmål). Kruttet går nå i opplag inntil WCBF.no klarer å trylle frem 148grs Wade Cutter Hollow Base kuler.

 

Kruttmålet er etterfyllt og merket med VV N310 krutt, et krutt som er ansett å gi de beste samlingene. Time will show, lager en startladning i morgen, svakeste som fabrikken anbefaler.

 

5000 Federal Small Pistol pimers er på vei til meg fra Hjemmeladning, det burde holde 2 år.

 

Pakket alt klart for stevne neste lørdag i Kirkenes, Hurtig fin, militær og revolver.

 

Link to comment
Share on other sites

Prøv wcbf sine 158gr kuler. 

Jeg fikk en liten håndfull for å prøve.

3.6gr N310 

37mm patronlengde 

Lett krymp 

CBC hylser 

Federal hetter

 

Kommer til å kjøpe flere av disse.

Vil da prøve å redusere kruttmengden.

Har gode erfaringer men HN sine 158gr kuler ned mot 3gr N310

(Pressa var satt opp til å lade 105gr swc når jeg ladet dem. Orket ikke å forandre mer enn seater dien.)

 

20190603_195916.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Andreas83 skrev:

Prøv wcbf sine 158gr kuler. 

Jeg fikk en liten håndfull for å prøve.

3.6gr N310 

37mm patronlengde 

 

3,6 grains N310 bak en 158 grrains kule syntes jeg hørtes friskt ut. Det blir fort høyt trykk med så raskt krutt. Til Klettes158 grains LRN har jeg aldri gått over 3,0 grains.

 

Edit: Sjekka Ladeboka nå, og ser at de har listet opp til 4,0 grains N310 til 158 grains kule.

 

Du fikk bra samling da, hvis dette er på 25 meter...?

Edited by FredrikW
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, FredrikW skrev:

 

3,6 grains N310 bak en 158 grrains kule syntes jeg hørtes friskt ut. Det blir fort høyt trykk med så raskt krutt.

 

Til Klettes158 grains LRN har jeg aldri gått over 3,0 grains. Men du fikk bra samling da, hvis dette er på 25 meter...?

Skutt på 25m i ransom rest.

Var friske nok ja. 

De går sikkert bra med mindre krutt også.

Vv sine tabeller går opp til 3.8-4gr n310 maks med tilsvarende kuler.

 

Har begynt å kikke etter alternativer til HN sine kuler for å holde prisen på hobbyen nede.

20170403_113428.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jøss, her var det aktivitet gitt. Sist feltstevne skjøt jeg RN kuler i min Sig P210, en 2-3 ganger måtte jeg "diskutere" vedr antall skudd i et hull = så for meg så er det WC kuler som gjelder så langt det lar seg gjøre, de er som en hullemaskin. RN kuler gir raggete hull som det er bilde av ovenfor, TC kuler er ørlite bedre hull, men best er jo WC, SWC kan være et kompromiss.

 

Jeg vil jo ha mine ladninger så svake som overhode mulig, jeg ser at enkelte fabrikk bly WC er i ferd med å kante, men så lenge de samler så er det greit. Videre så ønsker jeg å bare ha en type ammo til både bane (25 meter) og felt (opptil 70 meter). Å da tror jeg svakt ladet 158 grs kule blir i meste laget. Jeg tror fabrikk har mere greie på dette enn meg, å de bruker 148 grs bly til sine mest presise ladninger. Bly er en uting vedr vedlikehold av våpen og håndtering under ladning, tilgrising av dier mv. Så derfor bruker jeg H&N 148 grs WC HHBHS (hexagon Hollow Base High speed (High Speed = plastbelagt)). Skal det noen endring til på kulefronten så blir det en lettere kule, til nød en SWC. Men jeg venter med lengsel og smerte på at WCBF.no skal slippe en belagt 148 grs WCHB til en fornuftig pris.

 

I alle tilfeller har jeg smugtittet på pistollading seksjonen i forumet, ladedata fra Virthavouri og ladeboken. Å valget ble en tilnærmet direkte kopi av Ladebokens startladning for 148 grs WCHB. Min ladning er

 

H&N 148 grs WC HHBHS .357"

VV N310 - 2,5grs

COL 29,28mm 

CBC hylse

Federal hette

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Trolig sesongens siste feltstevne. Brukt revolver på grovfelt og revolverfelt. Skutt helt elendig, tror ikke jeg noensinne har skutt så dårlig med revolver. Lånte bort revolveren noen skudd. Etter det så fikk jeg problem med å lukke sylinder, trolig bly avleiring eller spon mellom løp og tønne siden det plutselig løste seg. Nok en grunn til ikke skyte bly.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 13.6.2019 den 21.26, Think! skrev:

En verdig konkurrent til mine Geco 148grs wc. Ikke testet jamsides med Geco, men følelsen tilsier at Fiocchi har mer behagelig rekyl. 

 

 

20190613_143854.jpg

20190613_152900.jpg

20190613_153126.jpg

20190613_153449.jpg

20190613_153923.jpg

20190613_154056.jpg

 

Siste rest av disse crona idag med LabRadar å fikk følgende hastigheter:

 

564   596   586   618   573    577   596    599   555    609

Link to comment
Share on other sites

På 19.5.2019 den 15.17, Think! skrev:

Ladet prøveladning slik:

 

Haendler & Natermann 148 grs WCHB HS .357"

Hodgdon HP38 - 3,7 grs krutt

COL 29,3mm

Federal hette

Federal hylse

 

Denne ladningen men med Remington hylse ga følgende hastigheter i Labradar idag:

 

932   950   916   937   935   931   943   985   947   929   913   947

Link to comment
Share on other sites

På 21.4.2019 den 8.53, Think! skrev:

Følgende ladning

 

H&N 148grs WCHB HS

N340 - 3,6grs krutt

COL 29,45

Geco hylse

Federal hette 

 

Ga følgende hastigheter i Labradar

 

696   747   723   720   713   727 noe som ga et snitt på 721

 

Sammenlign gjerne denne ladningen med posten over. S&B hylser tas ut av produksjonslott, lei av å ødelegge Federal hetter. Men nekter å tro at hastighetsforskjellen sist høst med S&B hylser, alene skyldes hylsene. Antar at overgang til Labradar også har noe å si.

 

Crona på nyt idag med LabRadar, fikk følgende hastigheter:

 

583   674   703   697   701    703

Link to comment
Share on other sites

På 23.6.2019 den 15.16, Think! skrev:

...

I alle tilfeller har jeg smugtittet på pistollading seksjonen i forumet, ladedata fra Virthavouri og ladeboken. Å valget ble en tilnærmet direkte kopi av Ladebokens startladning for 148 grs WCHB. Min ladning er

 

H&N 148 grs WC HHBHS .357"

VV N310 - 2,5grs

COL 29,28mm 

CBC hylse

Federal hette

 

 

 

Da er denne ladningen crona med Labradar, jeg fikk følgende hastigheter 5m foran munningen.

 

708   715   702   677   713   708   651  703   701   692   694   687   675   690   716   710   681   720

 

Jeg er strålende fornøyd med hastighet og "følelsen" når jeg skjøt. Ransom rest er neste steg.

 

Skjøt elendig på forrige revolverfelt stevne. Ikke så rart siden skruen som holder siktet fast var veldig løs og "mutter" som høydeskruen gjenger i var borte. Så det blir ikke revolverfelt lørdag i Alta, mitt første stevne i Alta noen sinne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Fått delene fra Brownells.no å montert disse, denne gangen med locktite. Vært å innskutt revolveren, gikk greit i starten, men etterhvert ble det problemer. Tanker om at avtrekksfeil (=brukerfeil) kan ligge til grunn for bestilling av 1mm høyere fremsikte. Skytebanen i Vadsø er straks klar, da blir det mulig å trene også vinterstid med grov våpen, da vil jeg etterhvert se om fremsiktet må files ned igjen. 

 

Første testskudd på elektroniske skiver i Vadsø tyder på at hvert eneste skudd blir hastighetsmålt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Som skrevet i posten over så har jeg bestilt revolver arbeid ved at fremsikte heves 1 mm i forhold til original. Så har jeg skrudd siktene så mye at jeg gikk tom for gjenger på stilleskruen bak = baksikte var løst. Synet har i løpet av vinteren forandret seg mye, så har vært litt i tvil om det er meg, øyne eller revolver som er problemet. Men noen turer på banen har vist at fremsite er for høyt, jeg har idag redusert høyden med 0,5 mm til 7,47mm (til foten). ARbeidsstedet er kaldblånert, jeg soter siktene før konkurranser. Enkel jobb å jeg har alt av verktøy og remedier dersom jeg skal gjenta operasjonen.

 

Når det gjelder øynene så har jeg fått tilsendt +0,50 og +0,75 glass til klippse på skytebriller fra skytebriller.no. Det funket ikke fullgodt hverken med brilleglass i skytebrillene eller med linser der jeg ser utmerket på avstand. Så har jeg kjøpt billige lesebriller på Biltema i styrke +1,00 og 1,50, spesielt 1,50 var gunstig for siktebilde, men skiva var jo bare grøt. En annen ting jeg så er at svarten på skiva er uklar fra kl 15-20, videre er høyre side av lysåpningen i siktene uklar. En mulig løsning jeg ser er å bruke linser men at brilleglassene i skytebrillene blir av lesebrilletypen, må bare eksperimentere litt mer med styrken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lenge siden jeg har skrevet her nå. Dette blir mine WC ladninger, treffbilde og følelse er temmelig likt 148 grs bly WC fabrikk ammo fra Geco og Fiocchi, og som er temmelig likt startladningen i Ladeboka:

 

H&N 148 grs WC HHBHS .357"

VV N310 - 2,5grs

COL 29,28mm 

Federal hette

 

Produksjon er startet, har fortsatt rundt 400 bly Geco 148grs WC fabrikkammo, å det holder denne feltsesongen. En må være våken og klar under ladeprosessen og ikke noe stress og produksjonsmål som må nås. Jeg har brutt med en av MINE LADEREGLER, ingen ladning der det er plass til 2x krutt i hylsa. Uten å ha målt så ser det ut til å være god plass til dobbeltladning. Dette er en GOD GRUNN til å kjøpe nok en square deal presse.

 

Jeg har kjøpt egen duk til de elektroniske skivene, WC kuler funker som hullemaskin. WC i kaliber .32 er bannlyst, en å annen kuler spretter tilbake fra duken foran kulefanger å de elektroniske skivene er ikke pansret bak. Med unntak av .22 er blyammo bannlyst på innebanen.

 

Planen er å kjøpe blykula sine 105 grs belagte SWC, mange har godladninger for denne type kule til felt, jeg er åpen for innspill.

 

Sesongen 2020 ble lagt på is i slutten av juni etter tur til Alta på stevne, da kuliminerte det etter lengre tids plager etter skutersesongen. Jeg brukte heller sommer/høst til vedhogst i MITT TEMPO, å dermed trent litt muskler som ikke har vært i bruk. I vinter har jeg trent .22 med ujevne mellomrom, grei fremgang faktisk, en håndfull treninger med 9mm, men revolveren har ikke vært brukt på 1 år. Under årets isfiske og skutersesong har jeg passet bedre på meg selv.

 

Feltskytingen har tatt seg opp her i Finnmark, løypene blir stadig vanskeligere og bedre, å dermed blir skytterne også bedre. Multetreffen i 2020 bragte feltløypene opp til full sørnorsk standard. Å i helga i Kirkenes var det sesongens første feltstevne der de også hadde øket vanskelighetsgraden. Skivemateriell begynner å bli slitt så det ble sagt at de skulle bygge helt nytt skivemateriell til høsten 2021. Jeg har gitt dem innspill på 2 enkle forbedringer.

 

Om vi ser bort fra klasser og styr. Jeg vant finfelt, 1 bom å dermed 2 poeng bort, overraskende seier. Jeg skjøt med 9mm i grovfelt å kom på 3 plass. Hadde en kjempeskrell i paradegrenen min Militærfelt, mistet 10 poeng på standplass 8. Så vant jeg Revolverfelt med 6 poeng bort.

Link to comment
Share on other sites

Ser jeg har skrevet om mine synsplager, gitt opp, kjøpt nye briller, lesebriller og linser nå i vår. Skyter med linser og lesebrille innlegg i skytebrillene. Jeg har 2 sett slike lesebrille innlegg til mine skytebriller. Det siste settet funker utmerket på enhånds skyting, men ikke på 2 hånds siden siktene da kommer nærmere øynene. Skal prøve å leite frem det andre settet lesebrille innlegg til skytebrillene.

Link to comment
Share on other sites

Synsproblemer gjelder veldig mange skyttere pga at de fleste  skyttere er fullvaksinert, mao alder.. :-)

 

Jeg er for tiden ikke pistolskytter men kan ikke fatte hvorfor man ikke kan ha en klasse i feltskyting for pistol med optiske siktemidler.

Nå kommer jo også de fleste nye feltpistoler ferdig klargjort for optikk.

Jeg er HELT sikker på at aktiviteten hadde tatt seg opp og at med en optisk klasse hadde deltagelsen parkert spesialpistol.

Bare tenk på openpangene med ny uventilert pipe..

 

Innenfor NSF gikk diskusjonen om optikk på rifle på 60-tallet. Er det ikke på tide at pistolskyttere forstår at jernsikter nå er antikviteter?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...