Jump to content

Think! - S&W model 14-3


Think!

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle lage meg en slik tråd så folket kan følge livet til den revolveren etter at den kom i mitt eie. 

 

Jeg hadde bestemt meg for en revolver i .38SPL, det er lettere å få til hjemmeladninger etter mitt syn. På svake ladninger, hvorfor skal enn ellers lade, så vil kula treffe innsnevring i tønne før overgang til løp. Når kula er i denne innsnevringen å dermed "yter motstand" så øker trykket, =hylsa tetter bedre, renere forbrenning (=mindre sot), WC kuler med HB (=hollow base) vil tette bedre, tror jeg. 38SPL i 357mag revolver, der vil kula ha forlatt hylsa før den treffer innsnevringen.

 

Når det gjelder hjemmelading så er det faktisk noe å spare når det gjelder .38SPL

 

Tenker jeg åpner med bilder fra dagen jeg fikk revolveren.

P9170469.JPG

P9170470.JPG

P9170471.JPG

P9170455.JPG

P9170456.JPG

P9170458.JPG

P9170459.JPG

P9170460.JPG

P9170461.JPG

P9170462.JPG

P9170463.JPG

P9170464.JPG

P9170465.JPG

P9170467.JPG

P9170468.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det første som skjer nå er prøveskyting av Geco 148grs bly WC i Ransom rest. Ladeutstyr å komponenter er ankommet eller under transport, håper på en testlading nå i høst, men ingen hast.

 

Kuropphold midt i Vestfold er bestilt, så midtvinters skal den sendes avgårde. Det som skal gjøres er:

 

Fjerne SA (den holder 1360 gram men ikke 1500 gram), da står enn friere til å lette DA avtrekket, jeg skyter utelukkende DA siden hovedfokus er hurtig og felt.

Smalere fremsikte, jeg vil ha mere lys på sidene av fremsikte.

Triggerstopp i form av settskrue i avtrekkeren (avtrekker er hel ved ikke uthult i bakkant).

Link to comment
Share on other sites

Det så da ut til å være en usedvanlig velholdt Masterpiece du har fått kloa i der! Hadde en lik en for noen år siden. Fikk best presisjon med Lee 105 gr SWC. Fabrikk 148gr WC ga jeg opp pga. mye blying. Hjemmestøpte 148 gr wadcuttere av hardere legering enn fabrikk gikk bra, men ikke så bra som 105 gr Lee-kula. Har nå samme problem med fabrikk 148 WC og blying i en 627-3, så de har jeg gitt opp. De 20-30 første skuddene gir topp presisjon, men så går det rett vest, til slutt med treff på tvers osv. 

Link to comment
Share on other sites

Denne fabrikk ammoen er på tur til meg https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/pistol-revolver/38-special/38special-geco-148-grs-wad-cutter Da får jeg i det minste gode hylser, Geco har i allefall gode 9mm hylser, tror ikke disse er noe dårligere. Så jeg regner med å ha ammo nok for 2 sesonger. Men hjemmelading er planlagt å disse kulene er på vei https://www.hn-sport.de/en/reloading/wc-hb-357-148-gr-hs jeg er heller ikke så glad i bly ammo. Jeg vet at wcbf.no kommer med belagte 148 grs WC, så det er håp.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestemt meg, det blir ingen lading av .38spl ammo før til våren. Geco 148 grs WC bly fabrikkammo er ankommet, håper å kunne teste i Ransom rest til uka. Tanken er å teste både Geco og S&B 148 grs WC på skive på 70 meter, bare sjekke at de "går beint" på den avstanden også.

 

Målt både frem og baksikte, måler begge til .125", det ser ut til å være en slags industristandard fordi det er overraskende mange pistoler som også har disse målene. Det gjør det jo litt lettere fordi jeg har skutt endel med .100" og .110" fremsikte på egne pistoler i dynamisk, og testet pistoler med .090" fremsikte. Jeg sitter å akkederer med meg selv om jeg skal gå for et fremsikte på .100" eller .110", det siste tallet leder så langt. Har revolveren fremme å sikter og klikker litt av og til. (Nydelig grep - http://int.nill-shop.com/SW-KL-Frame-s.b.-mod.-Ph.Hemphill-Rhomlas-fi.-grooves-flared-open-back-size-S

 

Jeg har mottatt disse kulene https://www.hn-sport.de/en/reloading/wc-h-hb-357-148-gr-hs. Det som skuffer litt med belagte kuler, uansett kaliber, kuleform og produsent, er at de er litt "skadet". Bilde viser en håndfull kuler som er stabler opp, altså et representativt utvalg. Om det har noe å si vet jeg ikke.

 

PA050520.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet og presisjonstestet de kulene du har tatt bilde av (i ransomrest), med samme grad av ujevnhet/skade på kulene. Omtrent null forskjell i presisjon sammenliknet med XTP, som er den kula som går absolutt best av alt jeg har testa i den aktuelle revolveren. Skutt på ca. 40 meter.

 

Brukte midt på treet-ladninger fra H&N sin nettside, mener jeg å huske. Kunne kanskje fått bedre presisjon med litt eksperimentering. Samme med 9mm H&N skutt i en Les Baer i ransom. Virker ikke som om småskader på kulene har såååå mye å si på avstander fra 40 meter og innover. 

Link to comment
Share on other sites

Det var eneste ladedata jeg fikk frem, prøvd både Crome og Edge nettleser.

 

I alle tilfeller er Lymann T-mag pressa satt opp med dier fra Lee, herunder factory crimp die. Bruker Lymann expander die med kruttmål til krutt. Diene er justert inn, så nå mangler jeg bare krutt, har bare rester av N340. Tenkte å kjøpe inn N310 og HP38 som en start.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg klar over, spesielt på belagte kuler, da kan du klippe av mantelen. Men jeg satser på å kun lade WC (helst bare belagte pga puss), setter de ørlite under hylsekanten, så får jeg regulere kruttmengde og type til jeg finner noe som passer.

Link to comment
Share on other sites

Klarte ikke å holde meg, har ladet opp en liten testladning med VV N340 krutt. Tok utgangspunkt i ladning på Vihtavuori sin side, 148 gr LWC Sako (oversatt av meg til lead wade cutter), som foreskriver fra 3,6 grs N340 og COL 30,0mm. Samt en gløtt på ladningen under på 148 grs BErry's Double end WC, som foreskriver fra 4,5 grs N340 og COL 29,5mm. Med dette som utgangspunkt kom jeg til at følgende ladning vil ha rimelig stor sikkerhetsmargin:

 

Haendler & Natermann 148 grs WC HB HS (Wade Cutter, Hollow base, High speed) .357"

3,6 grs N340

COL 29,45 mm (om du fin studerer så er tuppen omtrent kant i kant med hylsemunningen)

Federal Hetter 

S&B hylser

 

Hylsene til S&B er akkurat så dårlige som de pleier å være, litt svinn pga trange hettelommer. Hovedkilden til svinn er dog kollisjon mellom hylsemunning og ekspander, hylsene er muligens ikke feilkilden her. 

 

Det er overgang å måtte bruke turret presse når enn i hovedsak bruker Dillon Square deal. Squib rod er pakket i skytebaggen. Montert LED lampe som lyser ned i hylsa, det er langt ned til kruttet.

Link to comment
Share on other sites

Mottatt pakke fra Brownells.no idag. Der var det en pussighet, i pakke for Hornady hylseholder #6 så var det en hylseholder #36. Det blir spennende å se åssen Brownells tenker å løse.

 

Men jeg fikk brukt Hornady Handheld Priming Tool på hylser fra S&B, CBC og Lapua. Den funket utmerket å jeg fikk bekreftet at S&B hylser er noe dritt.

 

I morgen er det tid for Ransom Rest.

Link to comment
Share on other sites

Sånn, da har det vært testskyting i Ransom rest med riktig innlegg av Geco 148 grs bly WC kjøpt av Jaktdepotet. Temperaturen var ikke mye over null, men ved Chronografering så hadde patronene ligget å solbadet en god stund. Den fine samlingen med et skudd på 7 linja er brukerfeil, Jeg trykket ned på løpet, blåsten fra tønna minnet meg på at det ikke er riktig revolver håndtering. Den dårligste samlingen ble skutt etter 5 skudd for å "sette" våpenet i blokkene, ser ut til at våpenet trenger noen flere enn 5 skudd på å sette seg på plass.

 

 Jeg er godt fornøyd med disse patronene, De blir nok forbeholdt konkurransebruk.

 

Chrono ga følgende resultater:

 

Snitt på 641,2 å enkelt målinger på 656,3   659,8   627,2   621,5

Snitt på 665,7 å enkelt målinger på  673,7   678,0   691,7   619,6

Snitt på 657,4 å enkelt målinger på 622,2   695,2   683,8   628,2

Snitt på 656,4 å enkelt målinger på  690,0   622,9

 

Til Chrono er det å si at det var strålende solskinn, men svært lav sol her nordpå = ikke hensikt å bruke skjermer og en måtte skyte veldig tett på Chronograf for å få måling, ingen uhell, flaks.

PA120522.JPG

PA120523.JPG

PA120524.JPG

PA120521.JPG

Link to comment
Share on other sites

På 10.10.2018 den 14.40, Think! skrev:

 

Haendler & Natermann 148 grs WC HB HS (Wade Cutter, Hollow base, High speed) .357"

3,6 grs N340

COL 29,45 mm (om du fin studerer så er tuppen omtrent kant i kant med hylsemunningen)

Federal Hetter 

S&B hylser

 

 

Ladetabellen på Vihtavuori sin web side for 148 grs LWC Sako tilsier en hastighet på 812 fps med 3,6 grs N340 (startladning). Jeg fikk følgende målinger:

 

Snitt på 806,4 å enkelt målinger på 823.1  789,7

Snitt på 821,7 å enkelt målinger på   816,4   839,5   843,9   817,6    806,1    806,9

Snitt på 802,9 å enkelt målinger på   809,6    824,7   825,2   800,3   835,8   721,9

 

Veien videre er en svakere ladning, tipper på rundt 3 grs N340, håper å komme ned i rundt 650-700 fps, samme som 148 grs bly WC fra Geco og S&B.

 

PA120525.JPG

PA120526.JPG

PA120527.JPG

PA120528.JPG

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Think! skrev:

 

Veien videre er en svakere ladning, tipper på rundt 3 grs N340, håper å komme ned i rundt 650-700 fps, samme som 148 grs bly WC fra Geco og S&B.

 

 

Med 148grs wadcutter i original smithpipe vil du ikke under 700 fps, heller opp mot 740-750. 1-18,75 riflestigningen i smithpipene stabiliserer ikke disse prosjektilene skikkelig i lave hastigheter, noe du kan se tegn til på endel av hulehullene du har avbildet. Det er skrevet en del om dette på amerikanske fora.

Edited by evert
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Denne ladningen ga ikke så verst resultat:

 

Haendler & Natermann 148 grs WC HB HS (Wade Cutter, Hollow base, High speed) .357"

3,6 grs N340

COL 29,45 mm (om du fin studerer så er tuppen omtrent kant i kant med hylsemunningen)

Federal Hetter 

S&B hylser

 

Så jeg har ladet samme ladning men med hylser som er restlager engangsskutte S&B, Geco, Lapua og CBC. Så nå har jeg 300+ patroner til disposisjon uten å bruke fabrikk Geco 148 bly WC som i utgangspunktet er til stasbruk. De som er ladet med Geco hylser vil bli testet i Ransom rest for å sjekke om hylsevalg har noe å si for presisjon.

 

Ladet nesten 200 Geco, Lapua og CBC hylser, ikke en har kollidert med ekspander, nok et tegn på at S&B hylser har mange feil. Dette er ytterligere bekreftet av patrontolk fra Hornady.

 

Når det gjelder Patrontolker så er jeg glad i en Lyman i 9mm som jeg har hatt i røfflig 15 år. Den er nettskjært og sitter godt og sikkert i mine slepphente fingre, det samme gjelder Hornady sin utgave i 38 SPL. Tidligere har jeg hatt Wilson og Dillon, men de er for glatte.

 

Lee ladeutstyr anser jeg for å være å kjøpe seg problem, unntatt Factory Crimp dia. Nettopp på grunn av denne dia kjøpte jeg 4 diers sett. Idag løsnet utstøter, den ville ikke sitte før den og  klembolt ble avfettet med rødsprit og påført blå loctite, tilsynelatende sitter den nå. Skeptisk til O-ring låsing av dier, så langt fungerer det utmerket. Justering av settedybde fungerer utmerket.

 

Brownells.no var raske med å svare at jeg kunne beholde hylseholder #36, de har lagt en #6 i posten til meg. Så langt er jeg godt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, evert skrev:

Du kan jo bare bytte til et annet smith-baksikte med lavere sikteblad, eller er det et spesielt poeng å ha LPA?

 

Om du er villig til å bryte mutteren på originalsiktet er det billigste et lavere sikteblad i originalsiktet. 

 

Det får trollmannen midt i Vestfold ta seg av til vinteren. Jeg må ikke ha LPA.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg funnet ut at min revolver har et sikteblad på .126" i følge bildet under, det tilsvarer 3,2004 mm. Siktet som det er linket til ovenfor (eneste som passer hos Brownells.no) har høyde .086", som tilsvarer 2,1844 mm. Så bytte av baksikte vil gi meg 1 mm å justere på.

 

uxtvUJD.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ladet opp noen få patroner slik i helgen:

 

Haendler & Natermann 148 grs WC HB HS (Wade Cutter, Hollow base, High speed) .357"

3,3 grs N340

COL 29,45 mm (om du fin studerer så er tuppen omtrent kant i kant med hylsemunningen)

Federal Hetter 

S&B hylser

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Revolveren har vært hjemme en uke etter å ha vært på rehab i Sandefjord. Jeg har ikke hatt ork til å studere jobben noe nærmere før idag. Har hatt den med på stevne og vist den frem. Jeg er helt sikker på at det allerede i 1974 var tatt en avtrekksjobb, polering og fjerning av etterkryp på DA, jeg merker ingen forskjell på avtrekket etter rehab oppholdet. Så det har ikke vært nødvendig å sette avtrekksstopp i avtrekker (jeg tror avtrekksstopp er ved å justere en stang som løper inne i rebound fjæra). Så dermed kan revolveren avfyre fabrikk ammo, men jeg bestilte et "federal hette" fjærsett til jeg en gang begynner å skyte utelukkende hjemmeladninger. Uten å ha målt så ser det ut til at fremsiktet er rundt 1 mm høyere enn originalt. Regner ikke med å få prøveskutt før i april.

 

P1270557.JPG

P1270558.JPG

P1270560.JPG

P1270561.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter nøye overveielser har jeg idag montert "Federal tennhette" fjærsettet som Magnum Lær har levert. Hovedfjæra (måtte justere åpningen i kloa, utvides) er på max stramming og #12 rebound fjær er montert. Det ble litt lettere, så får trening vise om den er for lett, Skal justere justerskrue for hovedfjær en halv omdreining lettere ved hver trening til det blir et problem. Kirkenes Pistolklubb melder om brøyta bane å invitert meg til trening.

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Cutlass skrev:

Har Wolf fjærsett liggendes til min 14-2 som jeg ikke har fått montert enda, men det kommer.

Hvor mye kom den totale kostnaden på grepet på da? Må ha meg eit slikt selv 🤔

DSC_1421.JPG

https://www.ebay.com/itm/S-W-GRIPS-K-and-L-FRAME-HARDWOOD-FIT-FOR-SQUARE-BUTT-and-ROUND-BUTT-SMITH-WESSON/264216784712?hash=item3d848c2f48:g:IAIAAOSw~VBcTvZm

Ser ut som ett "kopi" grep nesten. Litt forskjell vil det jo være, men til en mye rimeligere pris. :)

Edited by Wakdar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si de rillene på den åpne backstrappen i stålramma har så mye friksjon i forhold til treverk. Så det eneste er det lille ekstra utskjæringene til fingrene. Tror ikke det er det verste med slappe feltladninger. Da har treverket og nettskjæringa på siden mer enn nok hold. Hadde kansje vært litt værre med harde 357mag ladninger.
Og for den prisforkskjellen hadde ikke jeg vært i tvil. Alltids noen som holder på med trearbeider som kan lage litt nettskjæring på fingergrep/backtrap for en brøkdel av hva Nill grepet koster mer enn kopien på ebay.

Edited by Wakdar
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er oppkjøringen til årets sommersesong startet. Justert siktene sånn ca, muligens litt høyt, fin justering tas når våpenet er i Ransom rest. Slakket hovedfjær ca 5 omdreininger, lit for lett for Geco fabrikkammo. Men jeg har skutt 68 Geco 148grs WC uten klikk nå, temperatur var rundt 0 grader, så jeg anser avtrekksvekten å være justert, men det er lett å legge på 1/4 omdreining til. Det ble 195 skudd idag, så det blir lading av disse tomhylsene til uka.

 

Fikk briller i juni 2016, ikke vært helt fornøyd. Men hva skal enn forvente når et glass skal justere inn -6 inkl -2,5 skjeve hornhinner og lesebriller. Summa sumarium er at jeg tidvis ser dobbelt, 2 siktebilder. Nå når optiker har fortalt meg det så ser jeg jo at det er det som skjer, ekstra siktet er ca 1 mm over og 2-3mm mot venstre. Selvfølgelig er det derfor jeg har skutt så dårlig de siste årene 😎. Nye innleggsglass til skytebrillene er på vei. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...