Jump to content

Sauer Highland låskasse med sprekk i løpsinnfestingen.


Redfox

Recommended Posts

Det stod 7Nm i instruksjonsboka som fulgte med da jeg kjøpte rifla mi (ny) men jeg sjekket opp dette og fant vel ut at den skulle trekkes til med noe mindre. Husker ikke helt hvor mye med det var vel rundt 5Nm mener jeg og huske. Usikker på hva kilden min var, kan fort ha vært noe her på kammeret. Landrø ga meg som sagt ny kasse uten spørsmål så det kan jo virke som om de er kjent med problemstillingen.

Link to comment
Share on other sites

Skal ringe Landrø i morn. Da jeg oppdaget sprekken var det bare å rusle 4km til bilen kjøre hjem og flytte allt over på stålkassa jeg har hatt siden 1995. På banesauern kjører jeg momentet på 8nm, selv om det står 10nm i instruksjonsboka som fulgte med våpenet.

Edited by Redfox
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

Jeg tipper de måte lete rundt i hele verden for å finne et eksemplar av en ny kasse? Den låsekassa har vel ikke vært produsert siden 2015? Sauer gikk vel også konkurs og ble oppløst (den tyske) for ikke så lenge siden. Det var jo mye usikkerhet rund produksjon av 200 STR en stund. Kanskje måtte de grave i arkivene et sted for å finne cad/cam filer slik at de kunne å lage en ny/ny serie?🤔
@Redfox er det noe nummer på kassa som indikerer produksjonstidspunktet?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at siden 202'en gikk ut av produksjon i 2015. Og det ikke var låskasser på lager så ventet dem ut garantitiden (5 år) og litt pga treghet i salg til bruker.

For så å produsere nye låskasser når garanti sakene er samlet.

 

Bly, jeg vet ikke om våpennr. viser til når den er produsert. Hvordan ser jeg det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke studert så veldig mange låsekasser laget i aluminium, men tenker at det kanskje ikke er så lurt å lage noe som har for tynt gods i partier som må tåle litt belastning. Nå er jeg litt usikker men tror 202 kassa i aluminium er identisk med den i stål? Den burde kanskje ha mere gods på strategiske plasser?

Da Sauer lanserte 200 MAX, som var aluversjonen av STR, så kunne ikke jeg se at de hadde gjort noen forandringer med tanke på å forsterke kassa noen steder. Det som kanskje er utfordringen med Sauer er at løpsinnfestingen er en klemme hvor låsekassa settes i spenn. «Klemma» har tynnest gods på toppen. Der sprekker de jo også. De kunne løst det problemet enkelt med litt oppskalering av godstykkelse i kombinasjon med en integrert picatinny skinne på toppen av kassa. 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Har sett et par Røssler Titan som har sprukket i området fremre låskassebro. Den har jo samme patent som Sauer, men der ble det konkludert med at de sprakk pga feil tiltrekking av baser. 
Jeg finner det egentlig mer naturlig med forklaringen din, @Bly, men tror samtidig mye rart kan skje når folk som er utstyrt med en stor skiftenøkkel skal mekke på eget våpen.

Har aldri tenkt over om Titan er tykkere i godset enn Sauer, men det er nesten så jeg våger å tro det.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Sauer 202 i stål, og Røssler i alu. Dersom alukassene til Sauer er lik i dimensjon, så er nok @Bly inne på noe mtp. design.

Mener å huske at Røssler kassen var feitere dimensjonert i område løpsinnfestning, enn Sauer i stål. 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...