Jump to content

Kjøp av jaktrifle, kaliber


Maho

Recommended Posts

T3, T3x, Mauser M12, Browning A eller X, Sauer 100, 101, 202, Weatherby Vanguard, Mark V, Howa ditt og Hova datt, hva de heter alle riflene. Steyr something, Heym og Sako. Remington og Winchester. Jeg holdt på å glemme Savage, og Sabatti, og Bergara - nå gidder jeg ikke mer..
Jeg synes det blir veldig rart å si at, ja akkurat denne er bedre enn de andre, jeg liker noen (jeg liker IKKE Browningene,  Biltema er en god sammenligning syns jeg) og andre liker andre. Vi blir aldri enige.
Det nytter ikke å råde folk til "kjøp samme rifla som meg", Men se på flest mulig, se på dem på banen, spør eierene, og spør selgerene, hvor får en best pris?Får du den i kaliberet du vil ha? (mange har gått en smell når de kjøper ei "billig" rifle, og etterpå finner ut at kaliberet er ukurant)

Eller kjøp brukt - da får du like mye igjen når du evt selger den, fordi du vil ha ei anna rifle. Og rifler blir sågodt som aldri utslitt.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei alle.

Tusen takk for alle gode svar. Tror med stor sannsynlighet at jeg går for 6,5x55. 

Kom til å tenke på dette med kikkertnontasje. Er det mulig å montere denne litt lengre «frem» på våpenet? Slik at  den ikke kommer så nærme øyet ved rekylen?

Link to comment
Share on other sites

Godt valg :-) Ja, det er mulig å justere kikkertens plassering med noen cm. Om du ser på spesifikasjoner, er det ofte oppgitt hva som er anbefalt øyeavstand. Med rifla godt plassert i skuldra, skal ikke rifla (med kikkerten) komme bakover med mer enn en til to cm.

Edited by nhd
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Maho skrev:

Hei alle.

Tusen takk for alle gode svar. Tror med stor sannsynlighet at jeg går for 6,5x55. 

Kom til å tenke på dette med kikkertnontasje. Er det mulig å montere denne litt lengre «frem» på våpenet? Slik at  den ikke kommer så nærme øyet ved rekylen?

Finnes jo type «scout mount» kikkerter:

https://goo.gl/images/Ls6aA5

 

Ellers er det jo også typiske safarikikkerter med 120mm øyeavstand for rifler med litt heftig rekyl. Ville ikke vært voldsomt bekymret for å få kikkerten i øyet med 6,5x55. De fleste nyere kikkerter har jo ca 90 mm øyeavstand, vil være plenty for dette kaliberet.

 

Litt værre dersom man tenker å sette kikkert på f.eks .500NE:

 

 

Edited by Elgjaeger
Trykkleif
Link to comment
Share on other sites

Sjøl om eg er ein meget stor tilhenger av 6.5x55 så vil eg foreslå 30-06. Dette pga. EU sitt forslag om å forby bly.

Kjedelig for oss alle om forbudet intreffer, men du kan unngå å måtte kjøpe ny eller kamre om rifla di om du skal ut etter hjort i framtida.

30-06 er mitt forslag pga. tilgang og pris på ammo, alternativet er 308.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...