Jump to content

Kjøp av jaktrifle, kaliber


Maho

Recommended Posts

Da er jegerprøven bestått og tiden er inne for å kjøpe våpen, som en fersking innen jakt trenger jeg deres synspunkter og tips. 

 

Ønsker å jakte på rev og rådyr i starten, men veien videre til hjortejakt er nok ikke lang. 

Det perfekte hadde derfor vært å funnet ei rifle som både fungerer fint til revejakta og til hjortejakt. 

 

Ønsker ei rifle med så lite rekyl som mulig, så her har man nok et hav av kaliber å velge mellom. 

 

Noen som har tips/forslag til passende kaliber/rifle?

Link to comment
Share on other sites

Rekylimpulsen er ((kulevekt + halve kruttvekta)*hastighet)/våpenvekt. Den følte rekylen avhenger av skjefteform, vektfordeling etc.

 

Med dine jaktformer er et kaliber som (så vidt) holder storviltkravet, dvs. 6,5x55 eller dens korte slektning 260 Rem, et godt valg.

 

Hvis du monterer lyddemper på våpenet, blir rekylen drastisk redusert. Både pga. "motvirkningen" av gassen som retarderes i demperen, og fordi våpenet blir tyngre, og får massen lenger fram. Vinn-vinn-vinn, altså.

 

Med demper kan du altså velge andre kalibre, uten å få skuldra og kinnbenet molestrert. Reven blir for eksempel usedvanlig død av en 9,3!

 

 

Edit.: Velkommen til landets beste forum for jegere og skyttere, forresten!

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, AsgeirK skrev:

med tanke på ett mulig blyforbud i fremtiden,

 

Jeg HÅPER at "de bestemmende" har såpass fornuft at de tillater premium- og homogenkuler ned til 120 grains (og samme energikrav, 2.200 Joule, uansett kulevekt) i kalibre fra 7 mm og ned, hvertfall til jakt på hjort og rein (og elgkalv). Det er ingen fornuftige grunner til ikke å gjøre det. (Men å håpe på fornuft i de kretser er kanskje for mye forlangt - ?).

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

Jeg HÅPER at "de bestemmende" har såpass fornuft at de tillater premium- og homogenkuler ned til 120 grains (og samme energikrav, 2.200 Joule, uansett kulevekt) i kalibre fra 7 mm og ned, hvertfall til jakt på hjort og rein (og elgkalv). Det er ingen fornuftige grunner til ikke å gjøre det. (Men å håpe på fornuft i de kretser er kanskje for mye forlangt - ?).

Håper det jeg og, men holder ikke pusten for att de skal være så grei

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Her føler jeg type forpliktelse til å komme med noe annet enn de såkalte store tre. Utvalget av passende kalibere i Norge og til dine formål er faktisk ikke såpass dårlig. Jeg vil anbefale nydelige 7x57 Mauser som får gjort alt uten særlig anstrengelse, med veldig god presisjon og reell lite rekyl. Samme gjelder amerikanske 7 - 08 Rem. 

Link to comment
Share on other sites

For en nybegynner ville jeg ikke anbefalt 7x57 eller 7-08; jeg ville vært så kjedelig som rett og slett anbefale noe en får tak i "over alt", til levelige priser (7x57 koster vel 15kr+++ for treningsammo?), og som en ikke /må/ lade til selv.

Kunne godt tenkt meg 7x57, 7,5x55, 7x57R, eller 9,3x57(R) selv, men som fersk ut av jegerprøven visste jeg knapt forskjell på hagle og buhund.. målet er vel å få tak i en gammel Sako i 8,2x eller 9,3x53R, for å få has på noe hjort.

 

Jeg vil påstå, på tross av min tendens til å like "sære" ting, at 6,5x55 nok er det mest passende kaliberet for trådstarter.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@Gunwerks uten å vite mer om Maho enn at han er en fersk jeger med rykende fersk jegerprøve, så er det faktisk fornuftig å anbefale kjedelige kaliber som det finnes rikelig utvalg av i butikken, samt godt utvalg i rifler

 

Edit:

@Ei tohi varjata kom meg i forkjøpet her. Deler hans synspunkt 100%

Edited by psAico
Link to comment
Share on other sites

Det er intet problem for meg å akseptere deres synspunkter og ståsteder, men i mine øyne skulle også en fersk jeger få vite om gode, ja berømte og kanskje også bedre alternativer. Å få "presset" folk i kun en retning synes jeg ikke er riktig. Personlig så hater jeg dette "sosialistiske" opplegg at alle skal ha det samme, og ingen skal "utmerke" seg med noe annet og alle opptrer tilpasset ... Ønskelig diversifikasjon, annet og mer av det, får man definitivt ikke med å sende folk kontinuerlig i bare en retning. Den er ikke "salig" gjørende. Håper dere forstår og aksepterer litt ironi og sarkasme?! 

Link to comment
Share on other sites

Realistisk skal du slite med å finne fabrikkvåpen i 7mm-08 eller 7x57 i noen norsk butikk. De snappes opp av kjennere umiddelbart. Jeg kan ikke huske sist jeg så ei eske 7x57, kun 7x57R... Jeg forstår hva du mener og er enig men for en nybegynner er det null hjelp i å få anbefalt kalibre som en i Norge MÅ lade selv.

 

Jeg begynte også med .308W, nå er jeg gira på alskens dumme finske storviltkalibre fra etterkrigstiden ;)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Her føler jeg type forpliktelse til å komme med noe annet enn de såkalte store tre. Utvalget av passende kalibere i Norge og til dine formål er faktisk ikke såpass dårlig

Jo i mye av Norge er det faktisk det. Prøv å kjøp patroner i 5.6x52R eller 7x61 S&H i Namdalseid eller Varangerbotn...

Er en dreven i faget så har en sine metoder, og en har ikke noen terskler som hindrer en i å bestille 1000 skudd og lignendne - men for en "nybegynner" er det ikke "bare" å kjøpe 7x57 eller 8x68 ammunisjon hvor som helst, og en nybegynner uten akkurat denne interessen (som vi er skadet av...) har heller ingen glede av å ha andre mer spennende kalibere. Det er noe en har interesse av, eller ikke, og hadde han hatt den, så hadde han ikke spurt slik han gjør.

Når eller hvis trådstarter utvikler en interesse for skyting og våpen (som er totalt forskjellig fra en interesse for jakt) så vil han ikke ha problemer med å ønske seg og skaffe seg de rareste våpen og kaliber, men til jakt, for å få livet av noen dyr, og den treningen som skal til for å få det til - så er det lurt å begynne med noe enkelt, noe som ikke krever en interesse og dedikasjon i seg selv.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Gunwerks skrev:

Personlig så hater jeg dette "sosialistiske" opplegg at alle skal ha det samme,

 

Jeg har lest ganske mye av Marx og Engels, de skriver (ikke særlig ofte!) om "væpna revvvvolusjon", men såvidt jeg husker, foreskrev de ikke noen bestemte pipe- eller kammerdimensjoner på datidas perkursjon- og flintlåsgevær. Mao sa at "folkets makt vokser ut av geværpipene", men heller ikke han sa noe om løpsdiameter. Vokser det større makt ut av en .470 enn en .17, tro?

 

Hvis man skal plassere ensretting innen økonomisk-politisk skala, er "kapitalistisk" adskillig mer beskrivende. Se på klærne blant ungdom i Bærum eller Alta  (    https://www.nrk.no/finnmark/ungdommer-om-klespress-i-nord_-_-man-foler-seg-utafor-hvis-man-ikke-har-dyr-allvaersjakke-1.14211513     ), eller hør på "musikken" i P4 og NRK P1/P3.

 

Tilbake til tema: Nybegynnere bør absolutt holde seg til "de tre store"! Da kan de kjøpe rimelige, brukte våpen fra de av oss som bytter til mer interessante kalibre!

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har "skjønt" dette egentlig lenge siden på dette forumet at det finnes kun ett svar til nybegynnere hva det gjelder riflekalibere. Som i Roma med paven og den katolske kirken. Beklager så mye med annet forslag! 

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte min første rifle, var det ikke forum som dette å forhøre seg på. Ingen i familien jaktet heller, så det ble å søke råd i en jaktbutikk. Etter "kyndig" veiledning i butikken ble det levert inn søknad på boltrifle i 300 winmag. Noen uker senere ble en lett remington i nevnte kaliber (uten demper, ja) med en S&B kikkert plukket opp. Noen dager senere var jeg på skytebanen for første gang med egen rifle (eneste tidligere erfaring med skyting var AG i Forsvaret). På første skuddet ommøblerte kikkerten bihulene over høyre øyet og jeg fikk en kul av tegneserie format over øyet (gummiringen bak på kikkerten forhindret heldigvis kutt) og jeg rakk akkurat å pakke sammen utstyre å forlate skytebanen før øyet lukket seg. På reinsjakt samme år, skjøt jeg en rype og fikk dritten i panna igjen. Sinnsyk hodepine og ny kul. Når reinsdyret dukket opp noen dager sener, la jeg meg ned i anleggsstilling, siktet, begynte å tenke på hvordan det ville bli å få en kul oppå den kulen jeg allerede hadde, og lot være å skyte. Da jeg kom hjem ble rifla levert inn til geniet i jaktbutikken og en Sako i 6,5x55 kvittert ut. Hvis jeg var deg trådstarter, ville jeg kjøpt 6,5x55 eller 308 og montert demper. Da har du et våpen du ikke trenger å bytte ut med det første.

Edited by Cruiser
  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Gunwerks skrev:

Har "skjønt" dette egentlig lenge siden på dette forumet at det finnes kun ett svar til nybegynnere hva det gjelder riflekalibere. Som i Roma med paven og den katolske kirken. Beklager så mye med annet forslag! 

Isteden for å bli sur.. Kan du ikke heller forklare oss hvilke fordeler en nybegynner har av en  7x57 Mauser vs en 308 Win?

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Gunwerks skrev:

Har "skjønt" dette egentlig lenge siden på dette forumet at det finnes kun ett svar til nybegynnere hva det gjelder riflekalibere.

Det er jo en viss logikk i det. Som andre sier er det dette ammunisjon og våpen man kan få tak i 'overalt' og for en relativt billig penge. Og det virker. Tanken som ligger bak er kanskje at en nybegynner bør bruke mest mulig tid og penger på skytebanen, ikke i ladebua eller på jakt etter spesielle patroner. Samtidig synes jeg alle har godt av å vite at det finnes andre muligheter. Min første egenkjøpte rifle var ikke i ett av de tre store kalibrene. Det var delvis pga 'nostalgi' (7x64-sakoen til Jurek som jeg felte mine første dyr med) og delvis pga ting jeg leste her på kammeret, blant annet fra deg.

 

Til slutt er det jo opp til nybegynneren selv å gjøre et klokt valg. Såpass må vi stole på at de klarer , selv når presentert for odde kalibre ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ville vært interessant å få hørt et svar hvorfor 308 W er så mye bedre enn 7x57  eller 7 - 08. 7x57 er en patron med veldig høy egenpresisjon, veldig lav rekyl , definitivt mindre enn 308W med samme kulevekt, håndterer kulevekter fra 123 - 177gr skikkelig souveren og "elsker" kort pipelengde. Rett og slett et skikkelig fin kaliber som leverer siden 120 år. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe Cruiser. Det der minner meg nøyaktig om en som kom til meg på banen og lurte på om rifla hans spredde noe jævlig. Han hadde ikke skutt før (med AG3 engang) og hadde kjøpt en Tikka T3 Lite (Lite av alle ting) i 300WM... Det satt et noenlunde dyrt sikte oppå, hele pakka var egnet til reinsdyrjakt eller noe sånt. Men han spredde over hele svarten.
Jeg gikk over, og sjekka at alt satt fast, og konkuderte med at jeg måtte prøve. Som noen vet skyter jeg relativt mye, og tror jeg kan det sånn passe - det er greit med selvtillit... Tofot, baksekk, hele sjalabaiset, og Pang! Traff midt i, for eieren hadde klart å skyte inn før han ble skuddredd... Etter tre skudd var det et pent trekløver -  men når jeg skulle presse av det 4. så innså jeg at jeg gruet med nokså mye til smellet, idet det smalt... Det 5. fikk jeg henta inn igjen. Rifla var presis nok den. Men eieren skjønte nok da at han hadde kjøpt "for mye rifle".

Vet|us her på forumet kjøpte jo en Rem 700 Police, i 338LM - som jeg fikk oppgaven å skyte inn (siden vi skulle på LH trening og han ikke hadde tid) Da gruet jeg meg grundig allerede til 2. skuddet...

 

Tilbake til "de 3 store" - jeg ser jo, at en av de største grunnene til at folk ikke skyter, er at de ikke har ammunisjon. "Vil du være med på banen", "nei, har ikke ammo" og det er i 6.5x55 - for de har ikke vært på J&F siden sist de skjøt, og drar ikke for å kjøpe før de vet at de skal skyte - og på XXL har de kun dyr jaktammo og PPU - vanligvis iallefall, og hvor er det egentlig XXL uansett - eller "ekte" våpensjapper?

 

K

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Gunwerks skrev:

 - på dette forumet at det finnes kun ett svar til nybegynnere hva det gjelder riflekalibere. Som i Roma med paven og den katolske kirken.

 

Hvis det var noen i min geografiske nærhet, ville jeg anbefalt en velegnet patron (7x64/7mm-08 til allsidig bruk, eller 338 Federal/35 Whelen til rene elgjegere), og tilbudt meg å lade både jakt- og treningspatroner til vedkommende, hvis h*n bekostet die-settet.

 

30 minutter siden, M67 skrev:

Prøv å kjøp patroner i 5.6x52R eller 7x61 S&H i Namdalseid

 

Jeg tviler på at Coop Marked på Namdalseid har ammunisjon, sjøl om skytterprinsesse Venke Sverkmo arbeider der! Men jeg skal til Namsos i ettermiddag, og skal se hvor mye annet enn "de 3 store" samt 223 Rem og 9,3x62, som måtte finnes på de velassorterte jaktbutikkene Nava Sport og L. Johansen.

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, M67 skrev:

Da gruet jeg meg grundig allerede til 2. skuddet...

 

Jeg har vel før fortalt om da jeg skulle kontrollinnskyte en gammel, original sivil Mauser M/98, med en pen, tynn oktagonal pipe, et spinkelt, krumt "bayersk svinerygg"-skjefte med kvass kam, et kort fortre som var tynnere enn pipa, og ei stål-bakkappe - - i kaliber 10,75x68? Huff - - !

Edited by Jegermeistern
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@Gunwerks det hadde vært en fantastisk verden hvis flere gode patroner var like utbredt som de 3 store, når dette nå ikke er tilfellet så er det heller ikke noe jeg vil anbefale en nybegynner.

Hvis han er fersk jeger, og det er der interessen ligger, bør han bruke tida, pengene og energien sin på å bli en god og trygg jeger framfor å tråle butikker etter eksotisk ammunisjon, eller oppstart med hjemmelading.

Finner han etterhvert ut at skyting og våpen er interessant i seg selv, så blir det med han som med oss andre, men det får komme etterhvert.

Det er sjelden jeg kan uttale meg om noe her på forumet og ha noe i nærheten av tilsvarende kunnskap og erfaring som øvrige kammermedlem, men dette her er jeg helt sikker på.

Jeg har aldri eid ei rifle i de 3 store, og jeg er ganske sikker på at det har vært hemmende for min utvikling som skytter og jeger.

Mitt siste idiot-prosjekt var å bygge om ei børse fra ett halv-vanlig kaliber til .358 Win, og ettersom jeg fortsatt ikke har begynt å lade selv, kan du jo tenke deg hvor mye jeg har fått trent med den ;-)

Nå har jeg stor glede av våpen i seg selv, så for meg har dette egenverdi, men vi kan og bør ikke ikke forvente at nye jegere har denne interessen.

For ordens skyld, korrigerende tiltak er iverksatt. Jeg starter opp med hjemmelading etter jaktsesongen, og jeg har nå innvilget søknad på ei pipe i kjedelig kaliber

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Hvis det var noen i min geografiske nærhet, ville jeg anbefalt en velegnet patron (7x64/7mm-08 til allsidig bruk, eller 338 Federal/35 Whelen til rene elgjegere), og tilbudt meg å lade både jakt- og treningspatroner til vedkommende, hvis h*n bekostet die-settet.

Led meg ikke ut i fristelse ;-)

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, M67 skrev:

Jeg begynte med 6.5x55, og har vært innom forskjellig fancy, men nå orker jeg ikke å plages med annet enn std. patroner. 

 

K

 

Jepp, og derfor akter jeg å ha ei standardpatron attåt. Litt greiere å ha 6,5/.308 å bero på når en er tom for hylser, kuler, det spesielle VV-kruttet, dier, wtf til 8,2x53R Sako eller 7x65R..

 

16 minutter siden, Gunwerks skrev:

Ville vært interessant å få hørt et svar hvorfor 308 W er så mye bedre enn 7x57  eller 7 - 08. 7x57 er en patron med veldig høy egenpresisjon, veldig lav rekyl , definitivt mindre enn 308W med samme kulevekt, håndterer kulevekter fra 123 - 177gr skikkelig souveren og "elsker" kort pipelengde. Rett og slett et skikkelig fin kaliber som leverer siden 120 år. 

 

.308W får du treningsammo til i hver eneste våpenbutikk (eller "villmarksbutikk" som XXL/GMax). Så og si samtlige våpen som lages i dag finnes i kaliberet, ofte tilpasset lengden på patronen (ikke nevn T3..), og det koster oftere 6 kroner skuddet enn 20.

7x57 er ei fin patron, som jeg kunne tenkt meg i kraveutførelse i et brekkvåpen, men til vanlig skyting på bane og et og annet skudd i skogen - nope. Da er det bedre med ei "vanlig" rifle i .308W, 6,5, .223 for den saks skyld, som en kan skyte mye og ofte med - og ei mer ekslusiv rifle i 7x57, 7mm-08, 9,3x53R, 9,3x57, 7,5x55 Swiss, 7,92x57IS/IRS, whatever, som du bruker på solskinnsdager og når du føler for å gjøre litt mer ut av jaktturen.

 

De fleste som holder jegerprøvekurs er, uten å mene noe vondt om de her på forumet som gjør det, enten helt fanatiske på hvilke våpen som duger eller ikke, eller kunne ikke gitt mer faen i våpen og utstyr. Min erfaring er at det finnes to typer instruktører - de som sier "Blaser R93 med lavt montert Swarovski Habicht med lysprikk, kamret for 8x68S, skinnreim og tweedjakke er best", og de som er litt mer på den "mævsern i treddev nullsæks funker fortsatt"-siden.

 

For en blodfersk ny jeger, som aldri har satt sine bein i ei elektronikkskive, er det greit å kunne daffe inn på XXL/Gmax/J&F og spørre etter to esker billig .308W, 6,5x55 eller .223, slik at de får skutt noen serier, og blir trygg på rifla - uten å måtte bruke 8000 kroner på presse, "ikke-på-lager-sendes-innen-3-uker-"dier, et veldig spesifikt krutt, kuler som må spesialbestilles.. og 40 timer på laderommet for å få alt til.

 

Sånn egentlig trenger ingen norsk jeger andre våpen enn ei boltrifle i .22LR, ei boltrifle i 6,5x55/.308W, og ei O/U i 12/70. Sånn helt egentlig.

 

qVnW3Xu.jpg
Likevel kunne jeg godt tenkt meg å hatt ei rifle i hver av disse patronene. Så det så!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

7x75 Vom Hofe RSE og 6,5x68. Sistnevnte er basert på 8x68S.

Sjekk prisen på 7x75:

https://borselars.no/vom-hofe-7x75rse-nosler-11-3g

 

For andre patronnerder så er hele rekka som følger:
7x75 Vom Hofe RSE
6,5x68
9,3x62
.308 Norma Magnum - Jegermeistern er jo glad i slike :)

9,3x53R Sako, brukt i ombygde Mosin-rifler - sammen med andre sivile kalibre basert på hylsa. 6,3x53R, 7x53R, 8,2x53R, 9,3x53R er de mest kjente.

6,5x55

7,5x54 MAS

.308 Win

7x50SR, finsk jaktpatron

.300 Savage

7mm TCU

7x33 Sako ganger 2

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

 

Sånn egentlig trenger ingen norsk jeger andre våpen enn ei boltrifle i .22LR, ei boltrifle i 6,5x55/.308W, og ei O/U i 12/70. Sånn helt egentlig.

 

Jeg minner om at dette er et åpent nettforum, hvor vi må tenke oss om hva vi skriver :)

Forøvrig helt enig i hva du skriver, Ei tohi varjata.

 

Ny jeger, minst mulig rekyl, billig treningsammo, mulighet for hjortejakt= 6,5x55. .308 er også fint.

 

Styr unna «spennende kaliber», det betyr dyr ammo som du kanskje ikke får tak i, og mindre trening.

Vi som er over gjennomsnittet interessert i skyting og våpen henger oss opp i marginale detaljer rundt kalibervalg som er uten praktisk betydning. Alle vanlige jaktpatroner har «flat kulebane» og «godt presisjonspotensiale». Det spiller ikke så stor rolle. Du kan gjerne velge et litt uvanlig kaliber, men ikke som første rifle.

 

Hvilken rifle du velger er heller egentlig ikke så viktig. Styr unna de aller billigste våpnene med veldig høy plastfaktor. Bruktmarkedet er fullt av godkjøp, spesielt gjelder det våpen som ikke er helt moteriktige.

 

Fokuser heller på skyting. Bli trygg på børsa, bygg ferdigheter og selvtillit som skytter. 

 

Lykke til!

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, spindrift skrev:

Jeg minner om at dette er et åpent nettforum, hvor vi må tenke oss om hva vi skriver :)

 

Det er ikke noen statshemmelighet at flere etater og våpenkontorer har ment dette i mange år.. etter 22. juli var det mange som mente man skulle bli begrensa til enkeltskuddsvåpen uten at det har skjedd ennå.

Link to comment
Share on other sites

Til mine to arvinger så har eg påspandert rifler i 30-06. Resultatet var at eg ”mista“ min egen 6.5x55 fordi dei foretrakk den pga. rekyl. Lyddempere vart kjøpt inn og eg fikk tilbake rifla mi dels pga. rekylreduksjon og trening.

Som så mange andre har nemt før så er også mitt forslag 6.5x55. Dette pga. snill rekyl, tilgang og pris på ammunisjon.

Er det budsjettrifle du skal ha så kikk etter bruktvåpen produsert i europa og aller helst skandinvia. Er du villig til å bruke litt meire så kikk på Mauser M12. Der får du ei      boltrifle med oppspennerfunksjon som er dønn solid.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter ønsker seg en rifle med så lite rekyl som mulig. Og det tror jeg er et svært fornuftig utgangspunkt for å bli en god rifleskytter. Vanligvis sier jeg til nye jegere at dersom jeg bare skulle hatt én rifle måtte det blitt en .308W. Men så jeg erfart at flere som ikke har lyddemper sliter med rekylen fra dette kaliberet, selv med slapt ladet treningsammunisjon. Derfor tror jeg min anbefaling i denne tråden må bli en 6,5x55 med "normal" vekt og løpslengde. Da har du et stødig våpen å trene med, moderat rekyl (også uten demper), og et våpen som med 155-156 grs kuler (Mega, Oryx eller Fusion) klarer kravet til anslagsenergi for storvilt med grei margin. Samtidig et fint våpen med lettere kuler (f. eks. helmantel til fugl), og vanligvis svært god presisjon. Alternativet og andrevalget må bli en lett .308W, men da med påmontert lyddemper. Men husk at lette rifler med kappede løp og demper ofte oppleves som vinglete på skytebanen. (Og hvis du nå blir bitt av storviltjaktbasillen og ønsker et våpen med mer punch, kan du jo anskaffe en .30-06 eller kraftigere med demper i tillegg). 

Link to comment
Share on other sites

Trådstarters bestilling er rifle til rev, rådyr og hjort. Med så liten rekyl som mulig.

I tillegg er det lurt med god tilgang til ulike typer ammo, både til jakt og trening. 

En lydemper som sparer hørsel og reduserer rekylen betraktlig er muligens  heller ikke så dumt. Min personlige mening er at da bør pipa kappes rimelig kort, 40-45 cm. Slik at balansen beholdes og rifla er passelig kort og hendig med demper montert. Rifla bør ha normal vekt og rett koble mtp rekyl.

 

6,5x55 er et fint kaliber til både småvilt og storvilt. Du får rekrutt ammunisjon for trening og evt konkurranser med snill rekyl. Og et utall av ulik jaktammo til alle tenklige og utenklige jaktsituasjoner. Bortsett fra blyfri ammo, der er det begrensa utvalg. Med 6,5x55 bør du ha litt lengde på pipa, gjerne 60 cm+. Hvis en skal bruke demper, så utgår 6,5x55 i min bok. Fordi med 40-45 cm pipe så blir den litt krampaktig og sliter med å oppfylle anslagsenergikravet for rein,hjort og elg. Jada jeg vet at det er det som står på esken som gjelder, men alikevel.

 

308W funker fint til smått og stort. Det er god tilgang til alle typer ammunisjon inkl gode blyfrie alternativer. Fungerer fint med demper og kort pipelengde. Jeg har en slik selv som lånes mye bort til jegerprøvekandidater og rekylen er absolutt håndterbar. Pipa er kappa så kort som mulig før demper'n tar bort i forskjeftet. Men denne er i praksis nærmest ubrukelig uten demper. Den er da kort og vinglete med munningssmell og blåst som ikke er trivelig.

 

30-06 er mye det samme som 308W, men er mer fleksibel med de tyngste kulevektene på rundt 13 og 14 gram.

 

8x57 IS har et noe dårligere utvalg av ammunisjon, men er tilstrekkelig kurant til at jeg ville vurdert den. Norma Jaktmatch leveres med 8 grams kule, for behagelig trening og fuglejakt. 12,7 grams Oryx er ei super jaktkule, som utmerker seg med lite kjøttødeleggelse og god effekt. Det finnes også gode blyfrie kuler.

 

Skal trådstarter ha demper vil jeg anbefale ei kortpipa rifle i 308 eller 8x57. En demper er ikke et must, den er fin mtp rekyl og å ta vare på hørselen. Men det er også enda en potensiell feilkilde. Og demper og montering koster noen lapper. Jeg har bare demper på ei av riflene jeg jakter med og ikke den jeg bruker mest. Fordi jeg ikke vil kappe pipene på de andre og jeg orker ikke gå rundt med 3-400 gram som bygger 10-15 cm på lengda. Propper og hørselvern funker fint på banen og aktive hørselvern funker greit nok på jakt.

 

Skal ikke trådstarter ha demper vil jeg anbefale ei rifle i 6,5x55 eller 30-06 med god pipelengde,  normal vekt og god stokkform. Det finnes sylindere som kan monteres i stokken for å dempe rekylen, hvis det skulle vise seg å bli et problem på banen. Jeg har brukt en slik kick-stopp og den fungerer godt. Den kan skrus ut på jakt, da er ikke rekylen noe problem. 

 

Alternativt kan du først kjøpe deg ei rifle i 223 til rev og rådyr, da får du liten rekyl og billig ammo til mengde trening. Så kan du heller kjøpe ei dedikert storviltrifle siden. Hvis du har en 223 fra før, så spiller det liten rolle om du kan kjøpe ammo på den lokale Coop'en. Jeg hadde da droppa demper på begge riflene og lagt de penga i kikkert og montasjer. Aktuelle kaliber er 270W, 7-08,7x57,7x64,308W,30-06,8x57 IS og sikkert noen flere.

Jeg ville da hatt ei rifle med god pipelengde, normal vekt 3,5-4 kg og god rett stokk.

 

Uansett bør du kjøpe deg en 22lr alternativt ei god luftrifle for trening. Du legger grunnlaget for å bli en anstendig jaktskytter med en av disse. Ellers vil de fleste av oss etter litt trening takle de fleste normalkaliber helt greit. Det er en treningssak og har ikke noe med hvor karslige vi er å gjøre. Jeg har inntrykk av hvor problematisk det er å takle litt rekyl er blåst litt opp. Et godt tips er å trene sittende, slik at kroppen kan bevege seg med rekylen. Jeg har hvert år skytetrening med jegerprøvekandidater, de skyter sittende med vanlige jaktrifler i 6,5x55, 308W og 30-06. For de aller fleste går dette såpass greit at de klarer prøva på siste 5-skuddsserie. Selv om de ikke har skutt noe tidligere (Det er ofte egentlig en fordel)

Link to comment
Share on other sites

Utvilsomt vil en 6,5x55 / 308 / 30-06 være fornuftige valg. Med god tilgang på ammunisjon. Selv har jeg gått over til å bruke 9,3x62 med demper på ALT vilt, men det er fordi man med alderen er blitt både sær og egen og alt for opptatt av hjemmelading.Men som første gangs rifle anbefales en av disse. 6,5x55 er nok den med minst rekyl og som du vil trives godt med. Har du nok penger til en rifle til så kjøp en salongrifle og tren mye med den. Det er den beste og billigste treninga du kan få til. Lykke til med et spennende valg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det tok meg mange år og oppdage et ubestridelig fakta, som er at kaliber spiller ingen rolle. Jobben til patronen og rifla er å levere en passende kule presist i passende hastighet. Rundt 800 ms i utgangshastighet  er helt fint på jakt. Om .30 kula leveres ut av en .308, 30-06, 300 WIN, .30r Blaser eller noe annet spiller lite rolle. For viltet. For oss alle er det viktig å kunne skyte mye = standardkaliber. 

Jeg har gått over til standardkalibre. Bortsett fra i brytevåpen, som jeg enda gidder å lade til. 

Det finnes ikke noe en jeger og skytter kan gjøre med en 7x57 som ikke også kan gjøres med .308. Ferdig snakka. 

Gunwerks har gjort det til sin misjon å promotere europeiske kalibre. Og jeg er helt enig. En 7x57 er like bra som en .308. Men koster mye mer å skyte med og er mer krevende å finne ammo til. Så hvorfor skal en begynner gå for en slik patron? Fordi den er konstruert i Tyskland og ikke i USA? De som synes det er viktig med et kaliber som er utviklet i Tyskland må gjerne velge Europeiske kalibre. Jeg gir blaffen i hvor det kommer fra så lenge det gjør jobben. Der vil jeg tro de fleste begynnnere også gjør. 

  • Like 7
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Trådstarter: jeg anbefaler også 6,5x55, og medlemskap i skytterlaget. Veldig lurt med en rifle i 22lr å trene med også! Spesielt hvis du bor slik til at du kan plinke og sette opp en blink og trene litt. Veldig billig ammo, morro, og 22lr gir god tilbakemelding om avtrekksfeil. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser mange har svart men føler for å gi @Maho et svar jeg også.

 

Først og fremt gratulerer med prøva og nå kommer du til det spennende ;) Valg av våpen og kaliber til din jakt. Som fersking som kanskje kommer til å bytte ut våpen etterhvert så vil jeg anbefale deg å se på finn og andre bruktmarkeder. Der finnes det mye brukte våpen til hyggelig priser(og de med fantasipriser, men de luker du ut da du ser hva andre skal ha for samme vare). Rifle i kaliber 6,5x55, 308 win og .30.06 er fine å starte med, noen bytter heller ikke til annet da de ikke ser noen grunn til det. Så kan du kjøpe deg flere våpen med tiden og andre mer spennende kaliber kan komme i hus. Eks 7x57, 8x57, 9,3x62 osv osv det er MYE å velge i. Du bør også vurdere å kjøpe ei salongrifle(kaliber 22lr) til mengdetrening. Den kan også brukes til småviltjakt eller litt moro med å sprenge epler og annet ;) 

 

Riflemerker du bør se på er Tikka, Sako, Sauer, Remington, Winchester, Mauser, Heym og mye mye annet. Om du har mulighet oppsøk selger og ta på, føl hvordan du liker rifla. Det er veldig viktig. Det hjelper ikke at du ga 50 tusen for rifla men den gir deg ikke "god følelsen".

 

Lykke til med valget, så håper jeg du svarer i tråden eller starter en ny tråd da du har funnet ut hva du kjøper som første rifle :D 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Trådstarter: jeg anbefaler også 6,5x55, og medlemskap i skytterlaget. Veldig lurt med en rifle i 22lr å trene med også! Spesielt hvis du bor slik til at du kan plinke og sette opp en blink og trene litt. Veldig billig ammo, morro, og 22lr gir god tilbakemelding om avtrekksfeil. 

Om du først skal være medlem i skytterlaget så kan du like godt trene inne på 15m, så slipper du å drive å lete etter plasser å skyte ute. Alle skytterlag stort sett har en 15m bane, og de fleste er glade for nye medlemmer ;) Det er genialt på mørke vinterkvelder.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 26.9.2018 den 11.50, Maho skrev:

 

 

Ønsker ei rifle med så lite rekyl som mulig, så her har man nok et hav av kaliber å velge mellom. 

 

Noen som har tips/forslag til passende kaliber/rifle?

Du må ikke glemme å se og tafse på Browning X-bolt. Denne har en kolbekappe som tar opp mye av rekylen pga sin spesielle konstruksjon😉    https://www.browning.com/news/tech-terms/inflex-technology.html

Har selv montert samme type på min 9.3x62 og den ble mye snillere å skyte med😊 Råder deg, som mange andre, å starte med 6.5x55.

Kommer du over en A-bolt av forrige modell er det også ett godt valg😉 Har en selv i 6.5x55 og den vil aldri bli solgt, og hadde det vært mulig hadde den blitt med meg i graven når den tid kommer😏

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...