Jump to content

Merkel hagle


MrOtto

Recommended Posts

Pen. Er nesten sikker på at det er en Merkel 201 E... moderat prisanslag 5-10 000 rundt der. Markedet favoriserer ikke disse selv om kvaliteten er bra, og bruksegenskapene gode. Stokken er ofte for lav og stokken noe kort. Men ligger endel ute på finn, og da ofte til en høyere pris enn mitt anslag, men det sier ikke noe om hva de selges for... din ser dog ut til å være i meget god stand! mange bakstokker holder på å skille seg fra låskassa grunnet ingen stokkbolt i disse.  Men tilstand tatt i betraktning og habegjæret det kan jo vekkes i hvemsomhelst:)

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Det er vel heller en nyere børse, en Merkel i 2000 serien? 201-serien har vel signalstifter? Ta av løpet og gi oss produksjonsåret ( eks 01/6- betyr juni 2001) Et så bra eksemplar med slik skjeftekvalitet burde selges for minst det dobbelte av  hovedknutens prisanslag-  men det er jo markedet som bestemmer. Børsa ser jo helt ny og ubrukt ut.

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Nå nettopp gikk en 200 (med enkel gravyr) for 1300,- danske på "lauritz.com", så prisforlangende ("finn-pris", vi har en egen tråd om spinnville prisforlangender i OT) og salgspris er nok ganske forskjellig. En 201 E gikk for 2.200,- danske tidligere i sommer.

 

Et slik våpen (og gjerne en tilsvarende kombi, da blir Zoli'en til salgs) står forresten helt øverst på ønskelista mi, når jeg får ryddet en ledig plass på "garderoben" (å vente på utvidelsen til 8 våpen, er overoptimistisk).

Link to comment
Share on other sites

Ok da er vi enig i Merkel 2001. Jeg er ingen Merkel ekspert:) men noen som vet hvordan det er å få tak i reservedeler til disse, tenker i første rekke på noe så trivielt som en tennstift? Jeg tror den summen i den linken er helt urealistisk å oppnå i Norge. Jeg vet at de selges for rundt 1000 pund i UK og oppover. Men der er markedet større....så også at at oppnådd pris hos amerikansk auksjonsfirma for et nytt brukt eks var 3500 dollar. Men igjen et helt annet marked...hvor samlere konkurrerer med jegerne...noe som ikke merkes i Norge...

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, MrOtto skrev:

En med kunnskap om Merkel hos Jakt og Friluft sier det er en 201. At det skal være så vanskelig å merke våpen man produserer med modell.

Vel når børsa er produsert i Juni 2001- og 200-modellene gikk ut i 1995 er det vel noe som ikke stemmer helt med den kunnskapen? :) Hos rett kjøper bør du få 20.000+ for den børsa :)

Litt info on Merkel: http://www.gunsofthesouth.com/merkel-shotguns/

The triumphal procession of Merkel over-and-under guns started with the 200 series in the 1920s. A gun with a long tradition – but free from preciousness. The 200 series was re-engineered in 1995 and then – in homage to the outgoing millennium – renamed the 2000 series.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Tror heller ikke tråd starter driver med noe salg her, men poenget mitt var heller å fyre opp litt for å få igang en liten diskusjon rundt verdi, om noen faktisk bød over si 15000 så ville min vurdering iallefall vært feil.

Noen antydet her at den er stålgodkjent?  Og at den har utbyttbare choker? Er det riktig? Akkurat den våpentypen synes iallefall jeg passer best med faste choker 1/4 og 1/2? og litt lette løp. Og en eventuell stålgodkjenning ikke så viktig, da jakt med denne er en typisk blyspytter:) men noen synes sikkert det er ekstra stas med stål. Og det kan gjøre den merkelig nok mer attraktiv.

Link to comment
Share on other sites

Du har vel egentlig bevist rimelig godt at du ikke vet hva du snakker om i denne tråden? Men likevel fortsetter du å komme med antagelser- og delvis svada... Trådstarter stiller faktisk et par seriøse spørsmål som han tydelig vis ønsker svar på.Det har jeg prøvd å gi han.  Sånn for ordens skyld, i mitt våpenskap står det en 201e I kaliber 20/76 fra 1983. Du var muligens ikke født den gangen, men den er faktisk godkjent for stål.. 😆

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har ikke spes peiling på Merkel, men de jeg har sett har definitivt ikke vært godkjent for stål,  jeg er nok født før 1980 og mistet interessen for Merkel før puddelrocken kom... Da jeg er vokst opp med Browning som ikke var godkjent for stål. Jeg blandet nok trådstarters Merkel med genererell Suhl produksjon fra før 1980;) og godt mulig modellen før 201:) om den finnes? Kersten bolting er så umoderne som det går ann så sikkert der jeg blingsa. Kersten bolting og multichokes er litt av en blanding:) verdivurdering blir i gate med brukt Beretta og Browning men minus endel,og under 20000:) men endel over budet mitt på 4000.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, hovdeknuten skrev:

I motsetning til Asterix, har jeg kun tatt feil en gang, -

 

Jeg bruker å si: "Æ kainnj jo ta feil - sjøl om de itj ha skjedd sia 1968". En sikker måte for å avslutte enhver diskusjon. Men om det skyldes at motparten blir slått til jorden av mine enorme kunnskaper, eller om det er fordi at de anser meg som en uinteressant tufs - det får jeg jo ikke vite.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, hovdeknuten skrev:

I motsetning til Asterix, har jeg kun tatt feil en gang, og da innrømmet jeg en feil jeg ikke hadde gjort...

Jeg tar feil rett som det er- og jeg har heldig vis ikke noe problem med å innrømme det. Når det gjelder diskusjoner her på forumet prøver jeg etter beste evne å uttale meg kun om ting som jeg mener jeg kan noe om. Det er en grei regel-  i dette tilfelle var det snakk om en Merkel 201e. Om du leser mine innlegg ser du at jeg faktisk har en I skapet selv- derfor mente jeg at dette tipset neppe var korrekt. Når det gjelder Merkel 201e i 20/76 fra 80-tallet var dette en oppgradert modell av den med 70mm kammer. Modellene med 20/76 kammer var trykktestet for høyere trykk enn de med 70mm kammer- og ble levert med åpnere boringer enn halv. Angående stål i trådstarters børse må en sjekke trykktestemerket- boringen tilsier at dette er greit- leser jeg rett står det muligens 18,3/18,5?? stemplet på kammeret? ( 18,1 tilsvarer vel 1/2 choke, 18,3 er 1/4 osv.) Når det gjelder prissetting av trådstarters våpen er det som kjent avhenging av markedet. 

 

23 timer siden, asterix skrev:

Jeg har ikke denne børsa selv, og kjenner ikke til modellene i 2000 serien- det ser ut til at du har en Merkel 2001.  Dato, single trigger , skjefteform/kvalitet og mangel på signalstifter taler jo for dette. ;-)

 

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ønsker å avslutte med å si du nok bør prøve å få rundt 15000 om du skal selge den selv. Mitt utgangspunkt var jo litt feil. Den konkurrerer jo med bedre kjente merker som Browning og Beretta. Men er jo typisk litt penere enn dem du konk med i samme klasse/pris. Du bør få ned målene, LOP ev cast, kolbemål og ikke minst vekt. Om du klarer. Og om du legger de ut her så ville iallefall jeg satt pris på det.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper av slike våpen er godt voksne herrer med mer sans for eierglede av våpenet enn nye tekniske løsninger. Jeg kommer nok selv under den kategorien.  For meg gir jakta meg mer når jeg fyrer opp kaffebålet og har en orre eller to hengende på ei grein - og en fin børse står mot treet. Skulle jeg kjøpt meg enda en o/u hagle- i kaliber 12- for primært bruk etter skogsfugl hadde jeg lett brukt 15-20 store  på denne børsa i stedet for en Beretta i samme prisleie. ;-)  Men det er meg. Min mest brukte skogsfuglbørse er forøvrig en Beretta i kal 20/76 og den slår nok det meste ned i støvlene når det gjelder balanse, driftsikkerhet og treffprosent. Men nostalgien og jaktgledener ikke den samme som med Merkelen-  eller en Karl Hauptmann fra 1960. Det er slike raringer som oss som kjøper slike våpen. Lykke til med salget- kjøperen får seg en fin børse for generasjoner fremover. Denne børsa passer best til slik bruk:

IMG_20180911_181119.jpg

Edited by asterix
Skrivefeil..
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Enig med forrige taler. Jeg tusler rundt i skogen med en 200E fra 1957 i kaliber 16/70. Kunne aldri tenke meg å ha noe annet enn Merkel. Liker alt med denne hagla. Den har fast trangboring og to avtrekkere, så noe fancy moderne er det ikke, men hvor viktig er egentlig det? For meg er eiergleden ved den verdt mer enn noe annet slik det er nå. Denne hagla gidder jeg å pusse, for å si det sånn... Har alltid sett på hagler som et rent skytejern, men denne er annerledes. Merkel er for meg elegant og har sjel, i den grad et våpen kan ha det.

 

Treffer selvsagt ikke fugl, men så løsner jeg heller nesten aldri skudd... Er mer dauvekt enn noe annet, men det er elegant dauvekt, om ikke annet. 

 

Den dagen denne havner plombert på veggen (den er litt sliten), blir det en Merkel til. Enkelt og greit. Kaliberet blir som det blir. Er meg revnende likegyldig hva jeg bommer med. Om jeg gidder fortsette med fuglejakt da. 

 

Tror ikke en pris på ca 20 000,- er så gæli jeg. Hadde gladelig gitt det hadde jeg vært i markedet og hatt økonomi til det. Vet at Landrø har hatt en 2000E til salgs noen år nå., til 37 000,-. Denne har engelsk skjefte. Dette siste er nok ikke så populært på O/U, så det gjør vel at den ikke har blitt solgt (vet ikke om de har den lenger da). 2001E er jo mer påkostet og, så 20 000,- er nok noe under halvpris av nypris i dag. Den var vel ikke spesielt rimelig da den var ny heller. Problemet er vel at det finnes mer kjente merker for folk flest i dag, spesielt Beretta, og siden dette er en mer klassisk enn moderne hagle, er nok markedet litt lite, men 15 000,- bør du i hvert fall få for den. Ser jo at eldre, fine Merkel-hagler gjerne ligger i denne klassen. Om de blir solgt for det eller solgt i det hele tatt, vet jeg ikke.

 

 

15726666_10154697939166181_7206268660475621604_n.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Velg med hjertet - det er min mening. Det blir nok en Merkel o/u på meg etter hvert. Evt. en britisk s/s. Opplevelse er det viktigste for meg, når alt kommer til alt. En kompis av meg gikk for billigste o/u på markedet. Han ønsket noe som skjøt dit han pekte - ferdig med det. Et ekstremt vellykket kjøp. Jeg ville nok aldri gjort det samme, men han fulgte hjertet, og det synes jeg vi skal verdsette. 

Edited by BigT
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...