Jump to content

Elgjakta 2018


msteiro

Recommended Posts

Det ble to stykker på meg, ei kvige og en halvannetårig okse :)
Som vanlig leverer 338-06 og 225 grs Woodleigh PP nydelige slakt, ser ut som om dette er en fin kombinasjon.
Men været var skikkelig surt, regn, sludd vind og kaldt.
Og for første gang måtte Norrøna Forelhogna-dressen gi opp.
Kliss blaut til skinnet, her må det kjøpes nytt til neste år!

elg 1 2017.jpg

elg 2 2017.jpg

elg 3 2017.jpg

Edited by seawolf
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått en pigger og en 2,5 åring så langt. Bra med dyr i terrenget. Har forresten hatt med guttungen noen dager hvert år siden han var 4. Denne gangen satt han musestille i en sovepose ved siden av meg og fulgte nøye med da jeg fikk skutt 2,5 åringen som kom ut på myra. Fikk nysgjerrig hjelp til å ta ut av dyret, og "geviret☺️" skal på plate på rommet hans.

6x6 med vinsj foran og bak samt pulk, så er man selvhjulpen.

 

956FCE08-828C-407E-A124-7B422DDF35E5.jpeg

70595DAF-E03E-48E5-916D-5E245E3D1FB2.jpeg

FF9C5572-7AC3-425C-BACC-E3AD2FBCC0C5.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Outlander 6x6 med vinsjen bak(og foran) er bare helt fantastisk. Har brukt min til å hente en ku og en liten kalv. Å vinsje inn elgen rett i hengeren uten noe dilldall er super effektivt. Trådløs fjernkontroll er også genialt. Å ha liggeunderlaget mellom ryggstøtten og skilleveggen er vel det mest fornuftige jeg har sett ryggstøtten bli brukt til så langt. Skutt en kalv i år så langt, på litt hold som vanlig, med en TTSX 150gr ladet med CFE223 i 308'en. Går som en kule!

IMG_20180928_095650.jpg

Edited by smaug
Lagt til bilde
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

På 7.10.2018 den 14.39, Cruiser skrev:

Har forresten hatt med guttungen noen dager hvert år siden han var 4. Denne gangen satt han musestille i en sovepose ved siden av meg og fulgte nøye med da jeg fikk skutt 2,5 åringen som kom ut på myra.

Suverent å ta med seg neste generasjon så tidlig som mulig. Noe de vil bære på med godt og spennende minne resten av livet.

Jeg hadde med meg et barnebarn på 15 år. Han har planer om å bli jeger, han skyter DFS. Det morsomme når jeg skjøt min i år var at han trakk posten min, post  #4. Rett etter skuddet takket jeg gutten for en god post. Etter ladegrepet fikk han tomhylsa fra 45/70 Govt. Det var for meg en av flere elger jeg har skutt gjennom flere år, men den første med denne rifla. Debutering på elg for både børsa og guttungen. 

Mitt referat fra denne jakta er ellers beskrevet i en annen tråd her inne. Morsom å se og lese hva folk her legger ut :)

 

Guttungen fikk vel noe å fortelle om etter høstferien.

DSC01747 – Kopi.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, Per-S skrev:

Hvordan er kalvevekta i år?

Vi har ikke skutt kalv hos oss i år. Kalver som er sett er både og. Jeg så en som burde vært skutt, liten og mager. Den virket også litt keitete der den gikk. Skrapdyr, mulig 30kg.+. Det snakkes om mye dårlige kalver i området. For flere år siden hadde vi et tilfelle på 17 kg. slaktevekt (som om det var et rådyr). Det er det verste jeg har sett. 

Aust-Agder, 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, Per-S skrev:

Hvordan er kalvevekta i år?

Jeg har jaktet nor i østerdalen og laget fikk to små kalver, 26 og 30 kg. Skyldes sansynligvis dårlig mattilgang. Er det andre som har fått tilsvarende pygmeer?

Vi har hatt helt ok vekt så langt. En kukalv på 48kg og en oksekalv på 68kg. Ellers grei vekt men det er ingen tvil om at elgbestanden er gått veldig mye ned de siste 5 årene. Tror vi nå ligger på et mer normalisert nivå ift vinterbeite.

Link to comment
Share on other sites

Jakter like sør for Steinkjer, på et jaktfelt med tildeling på 16 elg. Første uka deles jaktområdet i to, og en grunneier med sønner jakter på en bit med kvote på 2 kalv. Det øvrige jaktes av øvrige grunneiere i felles jaktlag. Første dagen fikk vi 6 dyr, så det finnes godt med elg. Hele valdet/tildelingsområdet er på 150.000 daa og det er tildelt 180 elg i år. Etter at avskytninga er lagt om til mer hundyr har det også blitt bedre med store okser, og det er felt en del skikkelig flotte eksemplarer - men vi praktiserer fortsatt relativt lav tildeling av okse. 

 

For min del en spennende sesong da jeg i vår importerte en jaktpremiert jämt fra Finland, Branjakan Ella. Ei tispe på 3 år med to førstepremier på elg fra romjula 2017. Etter litt innkjøringsproblemer ser jeg hun formes etter mitt bruk. Jeg trenger en hund med relativt god kontakt og ikke for langt søk, da jeg jakter små terreng med poster. Vil derfor ha en hund som kan styres i søket. Helt der er vi ikke enda, hun drar dit nesa peker. Men hun finner, og stiller elg. Og nå på onsdag tok vi en heldag i den delen av terrenget som vi ikke disponerte førsteuka. Slapp to løshunder oppi der, en grå/jämt mix som fungerer meget godt, og min unghund. Begge hundene fant elg ganske raskt, og vi hadde stålos/ganglos omtrent fra slipp og 4-5 timer fremover til det ble fall. Var borti flere dyr, både voksen ku, kvige, kalvku og til slutt en fjorårsokse. For min del endte det med at jeg fikk felt min første elg for Ella, den andre som er felt for henne nå i høst. Sannsynligvis de første elgene hun har sett dau, for de har ikke allverden til kvoter borte i Finland. 

 

Til å være finskjämt ser hun ikke så jævlig ut. 

 

20181010_130609(0).jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gikk rolig opp en stor hogstflate og satte meg ned på et sted med god oversikt. Før jeg i det hele tatt så meg så mye rundt tok jeg mat og drikke ut av sekken. Kikket nedover i terrenget og ble oppmerksom på noe svart inne i et kjerr 250 meter lenger ned. Opp med kikkert, joda, elg! Skytekjeppen og rifla sto allerede klar, og et par lave grynt fikk elgen til å sette opp farten mot meg. Stilte seg opp på 150 meter med bredsiden til, og det var det. 174 kg slaktevekt.

845F4544-4AB4-4024-AEA5-F152BC1D76D3.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 10.10.2018 den 11.27, Per-S skrev:

Hvordan er kalvevekta i år?

Jeg har jaktet nor i østerdalen og laget fikk to små kalver, 26 og 30 kg. Skyldes sansynligvis dårlig mattilgang. Er det andre som har fått tilsvarende pygmeer?

 

På 11.10.2018 den 20.18, Skarvekongen skrev:

Hos oss (vestfold) er de som er observert bittesmå. Aldri sett så små kalver noengang. Det samme med rådyrkalvene. Antar at varmen i sommer er årsaken

I mitt lag ble det skutt en "skrapkalv" på 34 kg. i dag. P.g.a. jobb deltok ikke jeg på denne siste delen av jakta, dessverre. Jeg fikk et MMS-bilde fra slaktebua i kveld. Her vises to voksne stuter og en liten kalv hvor lyset skinner igjennom ribbeina/siden. Jeg/vi er overbevist om at det finnes flere slike småtasser som går en tøff vinter i møte. Dette er i Aust-Agder som hadde en ekstrem tørr og varm sommer.

Link to comment
Share on other sites

Slapp gråhunden min på hjort morgonen  1. september. Uttak på dyr som tok ein fin runde hadde dyret inn på skuddhold, men for tett med skog. Hjorten kryssa europavegen og ei elv, som ei god gråbikkje ho var så hata ho vatn. Ho Stod i lita stund elvekanten og losa etter hjorten før ho returnerte på bakspor. Ved europavegen så såg eg på peileren at ho var lenge på samma plassen.

Det er relativt liten trafikk på denne vegen så tidleg om morgonen og det er også oversiktleg, men ho var litt vel lenge på samma plassen.  Kom ned og fant hunden ihjelkjøyrt...😭 Ingen bil å sjå, men det låg bildeler strødd. Ho var godt merka med tlf. nr og reflekser så dei hadde alle muligheter. 

Alt eg veit om bil/fører er at plastdelene kom frå ein Audi og produksjonsdato var mnd 2 i 2017.

Har fortsatt ingen aning om kven som drepte bikkja mi....

Slik starta så min jakthøst...

 

Etter mange år som hundefører så var eg plutselig uten hund, og laget uten løshund...

 

 

Satt på post og hørte brøling frå naboterrenget. Roterte rundt og satt med ryggen mot eget drev. Brølinga kom stadig nærmere og etter ca 15-20 min så kom det ei sinna ku med kalv springende rett på meg. Hakk i hæl kom ein beiler som var meget fokusert på å få seg ein bit. Felte oksen og då bråsnudde kua og kom rett imot. Ho bråstoppa på 3 meter, la på øra og senka hovudet...  Det stoppa heldigvis der for ho satte i veg etter kalven. Ikkje den største elgen men meget spesiell opplevelse.

 

 

Utan hund så må ein jobbe sjølv... Gikk som "god" gammeldags driver og fikk auge på eit ungdyr som låg inne i skogen. Har stilt inn på mang ein Los og veit vanskeligheten med det. Hadde vel ikkje trua på at det skulle vere mulig å smyge inn på ein elg utan los men det vart faktisk vellykka... 

Begge vart felt ned 9,3x62 ein med mega og ein med oryx i 286 gn.  

Som før så var slakta fine med dette kalibrert.

Dyra vi har felt i høst har vore i normalt god kondisjon og kalvene har vore meget fine.  Den varme sommeren har ikkje påverka elgstamma her hos oss ser det ut til.

Hjortestamma er derimot meget redusert, vi har kun felt få dyr og det er lite dyr å sjå i forhold til tidlegare år. Jakter opp til og med snaufjell og hjorten er nesten fråverande på vinteren, vil derfor tru det er endringer på trekket vi opplever. Eventuelt om hjortestamma har fått ein knekk og færre dyr blir pressa opp til oss.

20180929_125847.jpg

IMG_20181015_212542_479.jpg

Edited by tussehaugen
Skrivelifer
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...