Jump to content

Cz 455 Kapping av løp 22Lr og 17Hmr


Jonas86

Recommended Posts

Hei!

Har lest litt om kapping av løp, men egentlig ikke kommet frem til noe ”resultat” på hvor mye jeg kan kappe på noen av kalibrene? 

 

- hvor mye kan jeg kappe 22Lr pipe uten å gå overlyd?

- Hvor mye kan jeg kappe 17Hmr pipe uten at det går ut over presisjonen? 

 

Vil kappe 22pipa mest mulig uten at det blir ulovlig og går overlyd, men finner ikke noe fasit på hva jeg burde kappe på... 

17 Hmr vil jeg kappe mest mulig uten at det går for mye ut over presisjonen.. synes den samler meget bra nå på 100 meter, så det vi jeg ikke miste.. 

Link to comment
Share on other sites

I min cz er .22lr- pipa kappet til 42cm. Noen «standard»- patroner går sub, andre bryter lydmuren..... Finnes ikke noe entydig svar, egentlig på spørsmålet ditt, egentlig. Jeg er fornøyd med 42cm til lr-pipa. CCI standard går sub, for å gi en referanse.

 

Når det gjelder pipekapp og presisjon, så er det ikke slik at presisjon blir dårligere ved pipekapping. Prinsipielt blir pipa stivere, jo kortere den blir. Men det er litt lotteri, du får andre betingelser for pipesvingninger. Presisjonen kan bli bedre, dårligere eller uforandret.  Min hmr- pipe går også veldig bra, den er i full lengde, jeg har da valgt å beholde den slik for ikke å gamble med presisjonen (superpresisjon er jo hele konseptet med hmr, med «snusbokspresisjon» blir hele kaliberet meningsløst).

 

WMR-pipa mi er også i full lengde, men med den er presisjonen litt middelmådig (5skudd ca 45mm@100m, egentlig ikke så verst med en randtenningsbørse, kanskje). Her har jeg vurdert å kappe litt, det blir liksom et «nytt kast med terningen»- for å se om jeg kan få litt bedre presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Okey, så det vil si : kapp 22Lr pipa til 42 og la 17Hmr være i full lengde? Har tenkt tanken å kappe ned pipa så den blir samme med demper’n som den er uten nå.. men hvis jeg mister presisjon på det er det uinterresant da jeg synes den samler veldig bra som det er nå :) 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, spindrift skrev:

så er det ikke slik at presisjon blir dårligere ved pipekapping.

 

På noen våpen, jo. Enkelte eldre salongrifler har "choke" hvor løpet blir smalere mot munningen, og en vil kunne oppleve redusert presisjon. Det har aldri vært tilfellet på CZ, så kapp i vei, selv om jeg ikke ser vitsen med en überkort .22 hvor du risikerer at ammo smeller mye høyere enn de gjorde før.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

 

På noen våpen, jo. Enkelte eldre salongrifler har "choke" hvor løpet blir smalere mot munningen, og en vil kunne oppleve redusert presisjon. Det har aldri vært tilfellet på CZ, så kapp i vei, selv om jeg ikke ser vitsen med en überkort .22 hvor du risikerer at ammo smeller mye høyere enn de gjorde før.

 

Hvis jeg fortsatt kan skyte underlyd med CCI std f.eks ser jeg ikke hvorfor jeg ikke skal gjøre det. Om ikke all subsonicammo går underlyd er ikke det noe problem før min del :) Vil det si at jeg kan kappe 17Hmr Og uten at det sannsynligvis går utover presisjonen? 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Jonas86 skrev:

Okey, så det vil si : kapp 22Lr pipa til 42

Jeg fikk nesten ingen patroner til å gå underlyd da jag kappet på 42cm. Så jeg ville beholdt løpet over 45, helst over 50 også. Kappet for noen uker siden ei Walther rifle med 65cm løp. Valgte 55cm da jeg vil ikke oppleve at det smeller med demper ;) 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, gordon setter skrev:

Har tre løp på min Sako Quad alle kappet på 42 cm. Sinnsyk presisjon i alle tre, 22 lr, 22 wmr og 17 hmr. 

Ser 22 wmr sliter i noen cz med presisjonen, men på min samler den innenfor 2 cm og mindre selv med det kalibret. 

På hvor mange meter er det da snakk om? :) selv har jeg innskutt 17Hmr’n på 100 meter og  22Lr på 75 meter.. 

Link to comment
Share on other sites

Hei, 22 lr innskutt på 60 meter- bruker Nikon Rimfire 4-12x40 med BDC retikkelet og bruker Spot on programmet til Nikon, slik at jeg lett skyter blink på for eksempel 80 meter så vel som 100 meter.

På min 22 wmr har jeg skutt den inn på 80 meter, har også der et Nikon Rimfire 4-12x40 med samme retikkel, og har lagt inn data for CCI maxi mag som går likt med gamepointen, og kan skyte midt i i hvertfall helt ut til 120 meter med det retikkelet.

Min 17 HMR er innskutt på 100 meter, bruker et Meota Meopro 4,5-14x44 med BDC retikkel, og bruker appen til meopta som har inne all CCI ammunisjon sammen med siktet. Siktet fås ikke kjøpt i Europa, så er kjøpt fra USA, har for øvrig gjort det med alle tre siktene. Ingen har vært å oppdrive i Norge.

 

På denne måten med rett retikkel bruk, med godt program fra Nikon og god app fra meopta så får du optimalt bruk ved bruk av rimfire kaliber. Vind må selvfølgelig hensynstas også..

Har for øvrig 2 stk sako quad, en dedikert 17 HMR med sako quad rail på, og en som jeg bytter mellom 22 lr og 22 wmr på med sako quad rail på og leupold qrw ringer på alle tre siktene slik at jeg kjapt kan skifte løp og sikte uten rare treffpunkt endringen.

Edited by gordon setter
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, gordon setter skrev:

Hei, 22 lr innskutt på 60 meter- bruker Nikon Rimfire 4-12x40 med BDC retikkelet og bruker Spot on programmet til Nikon, slik at jeg lett skyter blink på for eksempel 80 meter så vel som 100 meter.

På min 22 wmr har jeg skutt den inn på 80 meter, har også der et Nikon Rimfire 4-12x40 med samme retikkel, og har lagt inn data for CCI maxi mag som går likt med gamepointen, og kan skyte midt i i hvertfall helt ut til 120 meter med det retikkelet.

Min 17 HMR er innskutt på 100 meter, bruker et Meota Meopro 4,5-14x44 med BDC retikkel, og bruker appen til meopta som har inne all CCI ammunisjon sammen med siktet. Siktet fås ikke kjøpt i Europa, så er kjøpt fra USA, har for øvrig gjort det med alle tre siktene. Ingen har vært å oppdrive i Norge.

 

På denne måten med rett retikkel bruk, med godt program fra Nikon og god app fra meopta så får du optimalt bruk ved bruk av rimfire kaliber. Vind må selvfølgelig hensynstas også..

Har for øvrig 2 stk sako quad, en dedikert 17 HMR med sako quad rail på, og en som jeg bytter mellom 22 lr og 22 wmr på med sako quad rail på og leupold qrw ringer på alle tre siktene slik at jeg kjapt kan skifte løp og sikte uten rare treffpunkt endringen.

Bruker du tabellen på jakt og med 17 Hmr’n? Har aldri hatt en slik tabell :P 

Link to comment
Share on other sites

Husk at hvis du kapper under 48,5cm begynner du å miste fart på kula.

Nå husker jeg ikke navnet men det var en link her på kammeret for noen år siden som tok opp dette. Randtenning er jo dessverre ikke mulig å lade til.

Dette var en amerikansk test men konklusjonen var at ca. 48.5cm gav høyeste utgangshastighet.

Hadde en quad før som jeg hadde kappet til 43cm presisjon var fin med riktig ammo

Men mindre fart mindre dødelighet på litt avstand.

Selvfølgelig så jeg den testen etter at jeg hadde kappet min. Vurder nødvendigheten av demper før kapping.

Skulle kappet en hmr idag 48.5

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan si hvor mye utgangshastigheten faller hvis jeg kapper Hmr’n fra 52,5cm til 45cm? Mener jeg har lest at den går rett ut til 120meter, hvor langt vil den gå rett med 7,5cm kortere løp? 22 Lr blir kun brukt til blinkskyting+ at den mister vell ikke anner en underlyd hvis jeg ikke tar feil.. 

Link to comment
Share on other sites

Diverse hastighet/løpslengde for 17HMR funnet ukritisk på nett:

 

8emyme7y.jpg

 

  22-inch 21-inch 20-inch 19-inch 18-inch 17-inch 16-inch
Shot 1 2517 fps 2560 fps 2570 fps 2548 fps 2538 fps 2524 fps 2526 fps
Shot 2 2472 fps 2494 fps 2484 fps 2520 fps 2507 fps 2483 fps 2474 fps
Shot 3 2508 fps 2494 fps 2500 fps 2491 fps 2525 fps 2495 fps 2486 fps
Shot 4 2515 fps 2522 fps 2500 fps 2557 fps 2542 fps 2498 fps 2504 fps
Shot 5 2575 fps 2543 fps 2522 fps 2574 fps 2501 fps 2526 fps 2473 fps
Average 2517 fps 2523 fps 2515 fps 2538 fps 2522 fps 2505 fps 2492 fps
Spread 103 fps 66 fps 86 fps 83 fps 41 fps 43 fps

53 fps

 

 

 

  15-inch 14-inch 13-inch 12-inch 11-inch 10-inch
Shot 1 2473 fps 2446 fps 2431 fps 2394 fps 2358 fps 2273 fps
Shot 2 2464 fps 2398 fps 2427 fps 2391 fps 2332 fps 2256 fps
Shot 3 2490 fps 2427 fps 2431 fps 2359 fps 2336 fps 2301 fps
Shot 4 2491 fps 2468 fps 2399 fps 2423 fps 2349 fps 2282 fps
Shot 5 2469 fps 2423 fps 2406 fps 2366 fps 2313 fps 2268 fps
Average 2477 fps 2432 fps 2419 fps 2387 fps 2338 fps 2276 fps
Spread 27 fps 70 fps 32 fps 57 fps 45 fps 45 fps
Edited by neon77
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ble bestilt kapping på 43cm på 22Lr og 45 på Hmr'n.. 

Ifølge børsemakeren skal pesisjonen ikke ha noe å si om man kapper løpet. Da er det i såfall dårlig arbeid som er utført . Han anbefalte 45 cm for da mistet jeg ikke så mye utgangshastighet  :) 

Edited by Jonas86
Link to comment
Share on other sites

Så bra, da har du vært heldig. Minst hull i hull med billig Topshot ammunisjon i følge mange her på internett. Selv har jeg de beste samlingene med mitt gamle matchvåpen på ca 12mm med det beste jeg har testet av ammunisjon så langt. SK STD pluss. Så jeg og rifla er nok ikke like gode som det store flertallet her på nettet :( 

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

@Erlend Meyer Skyter du 50 skudd så er det stort sett bare et hull på skiva ;) Ofte MYE større enn kulehullet, men det er bare et hull :P 

 

Men til deg @Jonas86 Under 25mm vil det meste av presise våpen greie selv med halvdårlig ammunisjon. Med god ammunisjon mindre, med dårlig ammunisjon mer. Skytteren har mest å si. Ofte han som gjør noe så det blir mye spredning ;) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilhører også den gruppa som ikke er like rå som en del av de her inne.
5-skudds samlinger på 50m ligger alt for ofte over 20mm, men det kan jeg ikke skylde på børsa eller ammunisjonen.
Den jævla konsentrasjonen altså! For ikke å snakke om den "&"#$%#" vinden!

Link to comment
Share on other sites

@jmosbakk Vinden er .22ens verste venn. Skal ikke mye til før kula drar noen cm ut til siden :( Konsentrasjon og ikke minst det å gjøre ting 100% likt hele tiden er noen salongriflene er reagerer på. Jeg merker i min at om jeg holder litt for hardt, vrir litt for mye en plass eller på meg selv så får jeg ikke de samme gode samlingene som om jeg gjør alt likt gang på gang.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...