Jump to content

Blaser optikk?


seawolf

Recommended Posts

Somme betaler masse bare det står Blaser på det. Ikke alle er like begeistret for merket.             

Administrator
blank.gif posted 12 September 2018 08:42 Hide Post
quote:
Originally posted by Use Enough Gun:
Saeed: And what did you do with it, knowing your outright disgust and hatred of the things!  Big Grin  rotflmo


You are going to laugh at this.

I have a whole collection of Blasers - all I got through either being given them or an exchange for a decent rifle.

I just do not like to see my friends suffer, so if one has a Blaser and wants to get rid of it, I am happy to swap it for another, proper rifle!
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, seawolf skrev:

"Minox"  4-20x58 til 34.000  med Blaser logo  ??

 

Vi har tråder både for og mot Blaser (hhv. "Kjempefornøyd med Blaser" og "Godt det ikke var et våpen med "Gardena"-kobling"). Minox-siktene bruker visstnok linseelementer produsert i Europa, mens resten av siktet er Kina-vare, og monteringen foregår der. Jeg tviler ikke på at kineserne kan sette sammen gode sikter.

 

JEG vil ikke betale dobbel (eller tre - fire - femdobbel) pris for å få et sikte med logo fra rifla (eller bilen, eller gitaren?) min. Og jeg mener det grenser til bedrageri, å sette "jukse-logo" på produkter. Kall det Minox-linse med Kina-kropp, og så er det OK.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Jegermeistern skrev:

Men de som gladelig betaler for overprisede rifler, betaler vel godt for Kina-optikk også.

I Sluttsykket sin tid var jeg heller ikke spesiellt begeistret for merket- stort sett basert på meninger fra eksperter som selv ikke hadde dette konseptet ;-) Ene og alene for å kunne uttale meg- og for å se om børsa virkelig var så forferdelig som "ekspertene" beskrev- kjøpte jeg meg en splitter ny R93. Det var vel en Offroad. Så kjøpte jeg en Attache. Og for å være ærlig- jeg hadde mer trøbbel med de to børsene enn sikkert 30-40 andre våpen jeg har hatt. De to børsene ble byttet ut med et par Professional (og en anseelig mengde med forskjellige løp/sikter). De er i bruk omtrent daglig- og det er de som blir brukt i sikkert over 90% av min storviltjakt. Utover det har jeg Sauer,Brovning, Rem,  +++

Til og med Heymen er solgt.  Min gode venn "Skjørtejegeren" her på forumet uttalte bastant "Æ vil itte bli funne dau med en Blaser i mitt hus"  Vel kun ett par månder etter spiste han kameler så det holdt. Ser han nå stort sett kun med Blaser på jakt ;-) At Blaseren er overpriset er helt korrekt, men med dagens kjøpekraft har den blitt allemannseie- men neppe pga mote/som penisforlenger..

Somme betaler masse bare det står Blaser på det. Ikke alle er like begeistret for merket

Det finnes sikkert også de som er kun opptatt av merket, men jeg er rimelig sikker på at de aller fleste som bruker Blaseren til praktisk jakt heller putter på en Leupold/Zeiss/Swarowski i stedet for Blaser optikk  Min ville gjetning er at de aller fleste som ikke er begeistret for merket faktisk ikke har brukt konseptet i praksis selv. Omtrent som en Kia-eier som ikke er begeistret BMW.:)

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, asterix skrev:

Det finnes sikkert også de som er kun opptatt av merket, men jeg er rimelig sikker på at de aller fleste som bruker Blaseren til praktisk jakt heller putter på en Leupold/Zeiss/Swarowski i stedet for Blaser optikk 

 

Du skrev et LAAAAAANGT innlegg om hvor utmerket Blaser-rifler er (som vi allerede har minst en tråd om, som nevnt!), og så konkluderer du (kanskje?) som noen av oss andre - å klistre "Blaser", "Coca-Cola" eller "Toyota" på et Kina-sikte, og så forlange "premium-pris" for det, er langt ut i gårsona mht. markedsføring etc..

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, asterix skrev:

 Min gode venn "Skjørtejegeren" her på forumet uttalte bastant "Æ vil itte bli funne dau med en Blaser i mitt hus"  Vel kun ett par månder etter spiste han kameler så det holdt. Ser han nå stort sett kun med Blaser på jakt

Ikke pent å henge ut venner på denne måten. Ille nok å ha integritet på nivå med Frank Løke, om ikke det skal «gnis inn» i tillegg.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

I denne globale tidsalder får man vel regne med at industrielle produkter, enten det nå er kjøretøy, våpen, optikk eller hva som helst blir produsert hvor som helst. For kvaliteten er det jo for så vidt revnende likegyldig, Mange produsenter velger å legge produksjonen av sine mer prisgunstige produkter til lavkostland for å henge med i racet, men det er jo ikke noe i veien, rent teknisk, for å produsere high-end produktene på samme sted. Pris bestemmes i stor grad av markedet. Trenger ikke nødvendigvis være i samsvar med produksjonskostnad. Slik har det vel alltid vært.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Jegermeistern skrev:

Du skrev et LAAAAAANGT innlegg om hvor utmerket Blaser-rifler er.......

Tja, mener du virkelig at mitt innlegg var kun skryt av konseptet? Det var vel et heller svar på din korrekte påstand om overprisede børser (som det også finnes mange trader om) ;-) 

 

3 timer siden, asterix skrev:

.... Og for å være ærlig- jeg hadde mer trøbbel med de to børsene enn sikkert 30-40 andre våpen jeg har hatt.....

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, vavlo skrev:

I denne globale tidsalder får man vel regne med at industrielle produkter, - - - - blir produsert hvor som helst.

 

Jeg vet da det. Min utmerkede Zeiss 10 x 30 håndkikkert er produsert av "Carl Zeiss in Ungarn", og min Leica Rangemaster er fra "Leica Camera made in Portugal". Litt lavere lønninger, kanskje, på tross av sentralbank og Euro, og kanskje noen slags tilskudd fra EU for å flytte produksjonen til "mindre bemidlede" land, a la vårt forhenværende distriktstilskudd? Men dette står, tross alt, på produktet.

 

Å flytte produksjonen til Kina er vel å gå et stykke lenger (sjøl om det meste vi forbruker blir laget av barn/"slaver" i Kina, India, Bangla Desh, Vietnam etc.). Og står det virkelig "Made in China" på sikter til over 30 store?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jakt og Fiske dumpet ned i postkassen i dag, og blant mye annet rart var det en "test" av Blaser IC 4-20x58, med tittelen "Rått jaktsikte fra Blaser" og terningkast 6.
En del nye tekniske løsninger får mye ros, og til en pris på 33990 skulle det vel egentlig bare mangle.
Det er avsnitt om  Nytenkning, For hånden, Lysjustering og Funksjonelt, har fått bra omtale, mens God Optikk er det minste avsnittet.
Om testen er foretatt i laboratorium, på kontoret, eller på praktisk jakt sies det ingenting om.
Når det gjelder fabrikanten vises det til GPO, Wetzlar, Tyskland.
 

Link to comment
Share on other sites

Her er hva GPO sier om seg selv 

 

Sitat

 

GPO was founded by optical industry senior executives who have experienced how big brands increase profitability to support their massive production infrastructures. This corporate profitability structure normally results in increased consumer pricing or decreased product feature quality. We at GPO have a unique corporate structure that allows us to build higher-quality products with better features at similar prices or similar-quality products at better prices. Our products are built to our high-quality standards in some of the largest global production facilities in the world. All of our design, engineering, and quality management is done internally in Germany.

 

Vedder mye på at de får produsert optikken sin i Asia, uansett hvor i vesten de evt produserer ville de fortalt om det. Noe som hadde vært helt OK om de bare fortalte det. 

Litt gøy da de legger seg i absolutt toppsjiktet med pris etter å ha lagt ut om de fæle og grådige konkurrentene.

 

Jeg kjøper ikke et produkt til 34000 når produsenten ikke forteller hvor det er produsert. Ikke ville jeg betalt 34000kr for et asiaprodusert sikte  Og før Blasertilhengerene prøver seg, jeg har råd til å kjøpe...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hadde en lengre prat med en av selgerne fra Norma på Jakt- og fiskedagene ang disse kikkertsiktene.

Argumentet for den høye prisen var at disse var designet fra bunn for yte best mulig i det oppgitte forstørrelsesområde og ikke som mange andre der det var samme design for flere størrelser. Ingen videre teknisk forklaring.

Da jeg spurte om de kom i samme forsendelse som de som er merket "Hawke" ble det dårlig stemning.

  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, jmosbakk skrev:

Argumentet for den høye prisen var at disse var designet fra bunn for yte best mulig i det oppgitte forstørrelsesområde og ikke som mange andre der det var samme design for flere størrelser. Ingen videre teknisk forklaring.

 

Forventer de at de skal selge så få at designkostnaden blir vesentlig for stykkprisen?

 

Men det er riktig at om man optimaliserer for dårlig lys, er det ikke gunstig med så stort zoom-område, fordi objektivet må da ha mindre F-tall. 4-20x58 har bare 5x zoom, mens de to andre 1-7x28 og 2.8-20x50 har 7x. Konstruksjonen av de to siste, er nok lik bortsett fra brennvidden til objektivene.( og at den minste har lavere F-tall)

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, 308nm skrev:

Mulig e har misforstått men mener blaser optikk er laget av GSO  og ikke GPO.  trodde det var to forskjellige produsenter. 

Du har helt rett. 

 

Og de sier om seg selv;

 

Sitat

Expertise of the GSO German Sports Optics is in the development of binoculars, spotting scopes, night vision equipment, wildlife cameras as well as riflescopes and target optics for hunting, sports, state agencies and the military. The quality of this expertise is achieved through the longstanding practical experience of our development team.

 

Link to comment
Share on other sites

Lite skjult i den teksten til Chiefen. "Vi er kjempeflinke og designer alt her hjemme med hjelp av vårt kjempefine team med kjempedyktige medarbeidere" = alt av faktisk produksjon, tilvirkning og montering er outsourcet til Kina/Filippinene/Japan. Japan er nå greit nok (japanerne lager fine linjaler og gradskiver😊), men importert optikk/optikkdeler fra Kina/Filippinene med nye og "kjente" navn er akkurat like mye å juble over som Phoxx- og MacKenzie-dritten de selger på XXL. 

 

Blaser skriver følgende om GSO:

Sitat

 

Think Tank For Innovative Precision Optics.


 

Og ettersom GSO er et datterselskap av Minox og "Optronika"..

Link to comment
Share on other sites

Blaser er eid av Luke & Ortmeier gruppe, Zeiss er eid av Carl Zeiss-stiftelsen. 

 

Blaser har fantastiske produkter, og de vet å ta seg betalt både for kvalitet og merkevare. 

 

Merkevarebygging eller branding er veldig kjent i forbrukerindustrien. Se på hvor mange av kvalitetsmerkene som enten leier ut sin egen kvalitetslogo til en mindre profilert produsent i en annen varegruppe, eller kjøper leieproduksjon produsert med egen logo. Denne produsenten er ikke primærkonkurrenten for varen. Det kan oppnås meget store marginer med et relativt billig produsert produkt med kvalitetslogo. 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, ErlingElev skrev:

Det kan oppnås meget store marginer med et relativt billig produsert produkt med kvalitetslogo.  

 

 - eller juks, bløff, lureri, bedrageri, falskneri, som det sikkert står i synonymordboka.

 

Jeg skrev dette lenger oppe i tråden, og nye opplysninger om sikter med "Blaser"-klistermerke har ikke fått meg til å endre oppfatning:

 

På 25.9.2018 den 12.04, Jegermeistern skrev:

JEG vil ikke betale dobbel (eller tre - fire - femdobbel) pris for å få et sikte med logo fra rifla (eller bilen, eller gitaren?) min. Og jeg mener det grenser til bedrageri, å sette "jukse-logo" på produkter. Kall det Minox-linse med Kina-kropp, og så er det OK.

 

På 25.9.2018 den 12.56, Jegermeistern skrev:

- å klistre "Blaser", "Coca-Cola" eller "Toyota" på et Kina-sikte, og så forlange "premium-pris" for det, er langt ut i gårsona mht. markedsføring etc..

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror absolutt ikke at dette er dårlig, men man kan kjøpe like bra optikk for mindre penger. De tar merkevarebyggingen seriøst, så noe dårlig vil de nok ikke lansere. Men jeg kan heller ikke tenke meg det er best.

 

Når det gjelder gode omtaler i blader som Vapentidningen, er det vel i våpenbransjen som i andre bransjer. Det sitter langt inne å skrive noe negativt om produkter som er knyttet til de som kjøper mest annonser i det samme bladet. Om man ser på eierne av Blaser, så eier de mer eller mindre alt av Tysk industri rundt sportsvåpen, og er da indirekte den som betaler mest for reklame i alle våpenblader. 

 

https://de.wikipedia.org/wiki/L_%26_O_Holding

 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Jeg "bare tror noe":

 

Siktene er sikkert nesten like bra som ZeLeSwa. Men de koster altså MER, ikke MINDRE, som de burde gjort.

 

Jeg ville anbefalt dem, kanskje til og med kjøpt dem, under to forutsetninger:

 

1: Produsenten opplyser, klart og tydelig, følgende: Siktene er - a: Designet i Tyskland - b: Produsert i Kina - c: Etterkontrollert i Tyskland.

2: På grunn av "b", koster de halvparten av toppmodellene til ledende optikkprodusenter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sakoen75 skrev:

Til dere som har peiling og ikke bare tror noe.

 

Det er ikke så lett. De fleste som har peiling, har ikke fått sett i disse siktene ennå. Og mange av dem som har sett i siktene, har ikke peiling....(journalister for eksempel)

 

 

Edited by amatør
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...