Jump to content

Kilopris for skogsfugl og rype


jaahn

Recommended Posts

Sist jeg regnet på hva jeg betalte pr kg for rype når jeg jakter den selv kom jeg frem til at det var rundt 12000kr. Regnestykket var basert på at jeg tok fri fra jobb uten lønn, jaktet i en uke og skjøt alle rypene jeg så (altså 2 stk). Rypene ligger fortsatt i fryseren, hadde noen hatt lyst på de så skulle de fått de gratis.

  • Like 3
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, jjrckd skrev:

Sist jeg regnet på hva jeg betalte pr kg for rype når jeg jakter den selv kom jeg frem til at det var rundt 12000kr.

 Rypene ligger fortsatt i fryseren, hadde noen hatt lyst på de så skulle de fått de gratis.

Kan jo ikke regne slike kostnader, for å drive en aktivitet, eller hobby. :) Da kunne en jo også tatt med våpen, ammo, og annen jaktutrustning også.

 

Men, hvorfor spiser du ikke rypene selv da? En bør vel ikke jakte, uten at viltet blir nyttig gjort (spist).

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Geco5 skrev:

Kan jo ikke regne slike kostnader, for å drive en aktivitet, eller hobby. :) Da kunne en jo også tatt med våpen, ammo, og annen jaktutrustning også.

 

Men, hvorfor spiser du ikke rypene selv da? En bør vel ikke jakte, uten at viltet blir nyttig gjort (spist).

 Nettopp. En kan ikke regne kostnader, derfor mener jeg en ikke skal regne inntekter heller. Har en større mengder hjorte og elgkjøtt bør en selvfølgelig selge dette hvis en kan men småvilt mener jeg at det er bedre å gi bort. 

 

OT: Har ikke tatt meg bryet å tilberede to stusselige ryper. Var liksom litt annerledes for 15 år siden da en kunne regne med å få 50+ ryper i løpet av høsten. Da kunne en diske opp med rypemiddager og invitere gjester og greier. Men 2 fugl? Holder jo ikke til middag til en person en gang....

Link to comment
Share on other sites

 

17 minutter siden, Geco5 skrev:

Kan jo ikke regne slike kostnader, for å drive en aktivitet, eller hobby. :) Da kunne en jo også tatt med våpen, ammo, og annen jaktutrustning også.

 

Men, hvorfor spiser du ikke rypene selv da? En bør vel ikke jakte, uten at viltet blir nyttig gjort (spist).

 Nettopp. En kan ikke regne kostnader, derfor mener jeg en ikke skal regne inntekter heller. Har en større mengder hjorte og elgkjøtt bør en selvfølgelig selge dette hvis en kan men småvilt mener jeg at det er bedre å gi bort. 

 

OT: Har ikke tatt meg bryet å tilberede to stusselige ryper. Var liksom litt annerledes for 15 år siden da en kunne regne med å få 50+ ryper i løpet av høsten. Da kunne en diske opp med rypemiddager og invitere gjester og greier. Men 2 fugl? Holder jo ikke til middag til en person en gang....

 

598d63d4bbc45_Vidda008.jpg.4085156e9194b9de4cf917cee65f6d37.jpg

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, jjrckd skrev:

 

 OT: Har ikke tatt meg bryet å tilberede to stusselige ryper.  Men 2 fugl? Holder jo ikke til middag til en person en gang....

 

Tull - med en forrett (kanske også dessert), holder det med EN rype (voksen fugl), per person.  :) Bare å tiberede fuglene og spise dem.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

På 20.9.2018 den 11.08, Geco5 skrev:

Kan jo ikke regne slike kostnader, for å drive en aktivitet, eller hobby. :) Da kunne en jo også tatt med våpen, ammo, og annen jaktutrustning også.

 

Men, hvorfor spiser du ikke rypene selv da? En bør vel ikke jakte, uten at viltet blir nyttig gjort (spist).

Hei!

 

Spiser selvfølgelig viltet. Hvem sa jeg ikke gjorde det? Jeg har fått en forespørsel på røy og tiur, da det var sers godt utbytte på jakta i Sverige. Tenker at når bekjente spør om å få kjøpe så blir det domt å skulle gi det bort. Jeg ønsket bare å prise det til en symbolsk og riktig sum.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
På 23.11.2019 den 17.59, Greppe skrev:

Skjøt et år ei røy til 25000 uten å regne med andre kostnader enn jaktterrenget. I år har jeg ei toppand til 8000.- Hadde jeg jaktet for å få billig kjøtt eller tjene på det så hadde det vært j.... kjipt:)

Ble det god mat av røyen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...