Jump to content
Sign in to follow this  
DoctoRoy

Ingen helsemessige grunner til å spise kjøtt

Recommended Posts

2 timer siden, Thor skrev:

- Permanent nedsatt hjernekapasitet -

Når det gjelder de som av "nyreligiøse" årsaker bare vil ete gress, kan det være vanskelig å vite hva som er årsak og virkning. Man kan ha berettiget mistanke om at hjerneaktiviteten var nedsatt, eller hvertfall ganske ensidig, før virkningen av den mangelfulle kosten inntraff.

9 timer siden, DoctoRoy skrev:

Det er mulig dette har vært løftet frem tidligere i tråden - men som Profaten sa: "en god ting kan ikke gjentas for ofte."

Stadig flere norske sykehus får inn spedbarn med B12-mangel fordi barnets mor er veganer, skriver iTromsø.

Barneofringer er også kjent fra diverse andre primitive religioner.

Edited by Jegermeistern
  • Haha 1

Av og til tar det lang tid å komme seg på jobb, denne gangen tok det 3 døgn og i ren desperasjon gå jeg meg til å lese fredagens Aftenposten. 15-20 sider med miljøhysteri og kjøttspisere er dumme. Måtte dobbeltsjekke at detvar Afteposten jeg satt med. Fytterakkern, jeg tok en passe stor entrecote til middag.

Lørdagen måtte jeg også ha lesestoff og hotellet hadde lagt Dagens Næringsliv utenfor døra. Tror dere ikke det der og var flere sider om veganere, her var det gjort bedre journalistisk håndverk og artikkelen var balansert. Halvveis i lesingen tok jeg frokost, egg og bacon og sånne små grove pølser. Nam nam. For å vise hvor at jeg ikke er helt neandertal tok jeg litt frukt også.

Tilbake til lesingen, med et krus god kaffe. Som jeg satte i halsen.

Vi har noe i Norge som heter Likestillings og diskrimineringsombudet, helt sikkert et flott tiltak. LDO har bestemt at veganisme er et livssyn. Det tar vel kaka?? Det er altså, som tidligere påpekt, en religion. Noe begge de nevnte avisene bekreftet, det handler ikke om kosthold og hva som er sunt. 

Så når vi har det gøy med gresseterene, for min del utelukkende som gjengjeldelse fordi de legger seg borti mine valg i matveien, driver vi med diskriminering, mobbing og er nok i grenseland til å drive med hatkriminalitet. 

Deres stadige angrep på de som ikke følger den sanne, smale vei derimot, det er nødvendig misjonering for å redde verden.

Hver gang Jenny skriver sine merkelige innlegg om jakt prøver jeg å dedikere et jaktbytte til henne. Jeg skal fra nå av gjøre det samme for veganere, hver gang de legger seg borti hva jeg eter blir det mer animalsk protein på pletten til neste måltid.

• Like 2

2 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

veganisme er et livssyn

O.o

Dette er så søkt at jeg måtte sjekke kalenderen.

Men dette må da også åpne for at kjøtteting, og ikke minst jakt, kan få anerkjennelse som et livssyn. Det ville jo vært ei naturlig motvekt. Og er det noe historien har lært oss om livssyn, så er det at det alltid finnes et annet livssyn, som har en annen oppfatning av saker og ting.

• Like 1

Posted (edited)

Det betyr vel at vi kjøttetere kan søke om tilskudd fra staten på lik linje som andre religiøse "livssynsorganisasjoner" hvis veganerne får denne statusen?
Hva om NJFF søkte på vegne av oss jegere?
Pengene kunne for eksempel brukes til rekrutteringsarbeid av unge jaktinteresserte 😀

Edited by seawolf
  • Like 2

Se på disse reglene som en fantastisk mulighet.

EU definisjonen på livssyn passer jo perfekt for oss som er nær religiøst opptatt av jakt og våpen.

Det er faktisk jakt og utvikling av våpen som har gitt Homo Sapiens mulighet til å bli den dominerende dyrearten på jorden.

Vi må få registrert jakt og høsting som det opprinnelige livssynet for mennesket, og kreve rett til kortreist mat som og ellers nyttiggjøre oss av naturens mangfold og muligheter for bruk av andre ressurser.

Da kan ingen trakassere oss for rovdyrjakt eller å bruke skinn til klær. 

Vi kan kreve buejakt på bakgrunn av lang tradisjon, og hva med finnmarsksloven, strider den ikke mot vår religion?

• Like 2
  • Thanks 1

Jeg lurer på veganernes forhold til sko, klær og andre effekter laget av dyreskinn/hud.
Hvordan forholder de seg til dette?
Går de kun i klær laget av naturfiber og fottøy av plastmaterialer, eller hva?
Bruker de skinnsko må jo hunden tas fra et dødt dyr, men de har kanskje ikke motforestillinger til at dyr drepes og utbyttes bare de slipper å spise kjøttet?
Det er mye her jeg ikke forstår, men jeg ser fram til at jegere blir definert som livssynsgruppe med statlige overføringer og en helt annen positiv aksept i samfunnet enn det vi har nå.

Veganere med respekt for seg selv bruker ikke skinnprodukter eller andre ting som lages av døde dyr.

Ulltøy og lignende vet jeg ikke. Sikkert noen som er mot det også.

Garantert. Profeten som var hovedperson i DNs artikkel er samme person som ville ha bort Bæ-bæ, lille lam. 

16 timer siden, Jeffery skrev:

Men dette må da også åpne for at kjøtteting, og ikke minst jakt, kan få anerkjennelse som et livssyn.

1 time siden, Per-S skrev:

EU definisjonen på livssyn passer jo perfekt for oss som er nær religiøst opptatt av jakt og våpen.

15 timer siden, seawolf skrev:

Det betyr vel at vi kjøttetere kan søke om tilskudd fra staten på lik linje som andre religiøse "livssynsorganisasjoner"

Hurra!!! Endelig skal jeg, som er en ugudelig hedning, og hittil har holdt meg strengt til fornuft, vitenskap og kritisk tenkning, kunne si (og skrive) at jeg tilhører et "livssyn"! Og selvfølgelig skal vi i "Carnivorismen" få tilskudd fra "hainn Stat" (og den lokale kommunen), i henhold til "Lov om trudomssamfunn og ymist anna" ( https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1969-06-13-25  ). Det årlige tilskuddet pr. medlem er ca. kr. 1.000,-, og øker, i takt med kostnadene pr. medlem i den ikke-statlige Staskirken. Det burde holde til ganske mye middagspølse, hvis jakta slår feil.

• Like 2

2 timer siden, Per-S skrev:

Se på disse reglene som en fantastisk mulighet.

Dette må jo definitivt være en polyteistisk religion. Slik at når man får avslag på søknad pga full garderobe,våpen i samme kaliber,bruksområde,osv, så kan man hevde seg diskriminert og forfulgt grunnet tro. :lol:

• Like 2

Da må vi ha noen etiske retningslinjer tilsvarende de ti bud.

FORSLAG:

1 - Et menneske skal selv skaffe så mye mat fra naturen som mulig og har en for mye deler en med de som ikke har nok.

2 - Et menneske skal ikke være avhengig av at andre jakter, fisker eller sanker den maten som en trenger så lenge en er frisk.

3 - Et menneske skal selv kunne bygge seg ly for vær og vind.

4 - Et menneske skal kunne skaffe seg klær, sko og andre nødvendigheter fra naturen eller ved husdyrhold og dyrking av nyttevekster.

5 - Et menneske skal kunne lage og vedlikeholde våpen og fangstutstyr nødvendig for å skaffe mat.

6

7

8

9

4 timer siden, seawolf skrev:

Jeg lurer på veganernes forhold til sko, klær og andre effekter laget av dyreskinn/hud....

En kompis(frafallen jeger) av meg giftet seg med ei som er veganer for et par år siden. Jeg var i bryllupet. Trivelig seanse. God mat. Skikkelig god mat faktisk. Men det var ikke gjort noe forsøk på å late som noa av det var kjøtt heller. Grøntforet fikk stå på egne ben og være det det faktisk var. Kakene var ikke noe å skrive hjem om. Egg og melkeprodukter er vanskeligere å erstatte enn kjøtt. 

Bruden hadde skinnskoxD Jeg lot være å gjøre et nummer ut av det:mrgreen:

3 hours ago, Joika said:

så kan man hevde seg diskriminert og forfulgt grunnet tro. :lol:

Da bør man kunne saksøke staten for millioner hvis man blir tauet inn for å ha en AK på ryggen på profeten Mikhail Timofeyevichs fødselsdag. 😁

• Like 1

Du får en liker,til tross for at jeg ikke er noen fan av AK.

AG og AR derimot. :P

AK vinner på markedsføring.

One trillion flies can’t be wrong: eat shit 😁

5 timer siden, Jeffery skrev:

En kompis(frafallen jeger) av meg giftet seg med ei som er veganer for et par år siden. Jeg var i bryllupet. Trivelig seanse. God mat. Skikkelig god mat faktisk. Men det var ikke gjort noe forsøk på å late som noa av det var kjøtt heller. Grøntforet fikk stå på egne ben og være det det faktisk var. Kakene var ikke noe å skrive hjem om. Egg og melkeprodukter er vanskeligere å erstatte enn kjøtt. 

Bruden hadde skinnskoxD Jeg lot være å gjøre et nummer ut av det:mrgreen:

Er nok en del mennesker i dag som ikke vet at skinn kommer fra dyr. Er man veganer har man kanskje heller ikke så mye kunnskap om dyr og natur.

• Haha 1

Jeg er temmelig sikker på at den omtalte bruden vet hva skinn kommer fra, så det var nok ikke det i dette tilfellet. Men at det finnes en del som faktisk ikke har den nødvendige kunnskapen tviler jeg overhodet ikke på.

Har ikkje lese heile tråden eg då men har stått mykje i bergens tidende i da sista om ungdom som kutta meir eller mindre ut kjøtt, spesielt raudt. Men gress og bladsalat er som kjent ikke revemat og at man blir stor og sterk av det er bare tøys og prat. Eg har nå iverfall lagd flesk av tynnribba til jul og håpe og få ein hjort på skuddhold til hausten.

Posted (edited)

At en blir stor og sterk av plantekost er vel elefantene et godt eksempel på - men så spiser de jo 150-200 kg pr døgn. Hvis veganerne skal ha noen styrkemessig effekt av plantespisingen sin må de sitte på dass og spise døgnet rundt :lol:

Edited by DoctoRoy

Gresspisere har et fordøyelsesystem som utnytter plantekost mye bedre enn hva vi kan. 

Posted (edited)

Det er ei visa fra hakkebakkeskogen. Dei andre dyra vil at reven skal bli vegetarianer men reven har ikkje lyst og kjem opp med denne songen her.

Edited by can

På 9.1.2019 den 16.35, Snoppy skrev:

Gresspisere har et fordøyelsesystem som utnytter plantekost mye bedre enn hva vi kan. 

Det er vel derfor vi ikke skal utelukke kjøtt i kostholdet vårt?

På 9.1.2019 den 16.27, DoctoRoy skrev:

At en blir stor og sterk av plantekost er vel elefantene et godt eksempel på - men så spiser de jo 150-200 kg pr døgn. Hvis veganerne skal ha noen styrkemessig effekt av plantespisingen sin må de sitte på dass og spise døgnet rundt :lol:

Går fint å være stor og sterk veganer. Mye vegansk som er fullt av det som trengs for å bli stor og sterk etc. Mange av kosttilskuddene er veganske.

1 time siden, Sakoen75 skrev:

Går fint å være stor og sterk veganer.

Oksen min er veganer, 100%. Tenkte å slakte han, få han partert og selge veganerbiff. 

Egentlig er han vel vegetarianer, for han bruker skinnjakke. 

• Like 1
  • Haha 6

1 time siden, Jibrag skrev:

Oksen min er veganer, 100%. Tenkte å slakte han, få han partert og selge veganerbiff. 

Egentlig er han vel vegetarianer, for han bruker skinnjakke. 

Glemte helt at jeg var på Kammeret, mente selvfølgelig mennesker som lever som veganere og er godt trente 😅

• Thanks 1

18 timer siden, Sakoen75 skrev:

Mange av kosttilskuddene er veganske.

Og ALLE "kosttilskuddene" som selges utenfor apotek, er ikke testet for noe som helst, og kan inneholde hva det skal være. Ikke så rent få av de "veganske" vidunderstoffene har "vidunderlige" egenskaper. Blant annet fordi de inneholder småting som anabole stereoider.

De som vil, kan google hva som skjedde med Norges store håp i vektløfting ved sommer-OL i Sidney år 2000.

Jeg tror jeg foretrekker vår lokale elg- og rådyrstamme, foran lugubre "kosttilskudd" med mirakelvirkninger.

Skal ikke si hva de inneholder og ikke inneholder. At de inneholder anabole steroider eller ikke har jeg heller ingen kunnskap om, selv spiser jeg vanlig mat men har omgangskrets som trener på høyre nivå en meg og de spiser og drikker diverse tilskudd og de har fått negative prøver de gangene kontrollen banker på døra.

Men sikkert ikke lurt å kjøpe fra en lastebil fra østeuropa.

Selv så foretrekker jeg også som du å få min næring fra det jeg skaffer selv.

Poenget mitt var at det ikke er noe problem å leve vegansk for de som måtte ønske det, masse næringsrik vegansk mat for de som gidder. Så du blir ikke pingle av å leve vegansk.

2 timer siden, Sakoen75 skrev:

Så du blir ikke pingle av å leve vegansk.

Nei, tvert i mot, du kan jo bli Mr. International: https://www.greatestphysiques.com/andreas-cahling/

Men det krever altså veldig stor oppmerksomhet mot mat, og hva man spiser og ikke. Cahling var vel ikke helt veganer, men hvertall vegetarianer, og er fortsatt veldig bevisst på mat. At mest mulig av maten skal være i naturlig tilstand, og at eventuelle vitaminer etc. skal inntas mest mulig gjennom spesielle matvarer, helst ikke som piller.

Dette var forresten også essensen i et program som ble sendt på NRK 2 forrige søndagskveld. Det er derfra jeg har opplysningen om at flere/mange kosttilskudd (som selges i USA, men dette er internasjonal business, og ingen kontrollinstanser, samme sh...en selges hvertfall på nett) inneholder lugubre stoffer, til og med anabole stereoider. Programmet sluttet med et intervju med ei (ung og pen!) dame som steller med kosten til de som skal være 2 - 3 år i en romkapsel på vei til/fra Mars. Hun fikk spørmål om hvilke kosttilskudd disse astronautene måtte ha. Hun svarte at siden det ikke var så enkelt å sole seg der ute, måtte de ha D-vitamin-tabletter. "Og hva mer", ville programlederen vite. "Ingenting", svarte den unge dama, "alt annet en trenger, får en gjennom alminnelig mat".

Edited by Jegermeistern