Jump to content

Hvordan bytte stift på berdan tennhetteuttaker type "jekk"


høggern

Recommended Posts

Beklager, kan ikke huske noen tapp på innsiden av unbrakoskruen. Det er noen ti-år siden jeg benyttet denne jekken. Har vel bare byttet stift (den som skjærer ned i hetta) en gang, eller to. Men da jeg har benyttet jekken på flere kalibere (7,65 acp, 9 mm, 45acp og 7,62 x 51), har stiften vært justert en god del ut og inn. Mener kun å huske, at når unbrakuskruen var løs, så kunne en trekke ut stiften. Mulig jeg måtte bruke en tang for å få ut stiften. Men samtiding så skulle det være lett å justere stiften ut og inn, for å få den i rett dybde. Så, jeg er noe usikker her.

 

Du får prøve deg frem, hvis ikke noe andre har klart svar til deg. I værste fall kan jeg se om jeg finner igjen min, så husker jeg sikkert bedre hva som må gjøres.

 

Editt: Fant jekken. Det er 2 unbrakoskruer. En låseskrue for det vi har kalt for stiften og en i bakkant for å presse stiften utover, når låsskruen er løsnet (en justerings skrue - dybde). Uten å ha demontert min ennå, bør stiften kunne trekkes greit ut, når låseskruen er løsnet.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, høggern skrev:

Er stiften jeg mener med tapp...

Ok, så stift og tapp er det samme.

 

Hvis du har samme jekken som meg, en RCBS jekk, så er det 2 unbrakoskruer på den. En skrue som låser "tappen" fra siden. Og en bakfra, som er til å skru tappen utover, en justerings skrue.

 

Når låseskruen er løsnet, skal det være mulig å dra tappen rett ut. Innover er ikke mulig, uten å skru ut justerings skruen bak. Men sitter tappen så hardt, kan du vel heller banke ut tappen bakfra, når justerings skruen er ute.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...