Jump to content

Blybokstaver/blyplater/blylodd


zuuzatle

Recommended Posts

21 minutter siden, zuuzatle skrev:

Kva vil folk betale for blybokstaver, bly som er 30-35 brinell, bly + 50 % Antimon

Tror nok "blandingen" din er noe feil, selv om det kunne varrieren litt. Det er trolig det som kalles for "Typebly" og ble brukt i mange forskjellige trykkerier. Spessielt i avisene.

 

Husker ikke eksakt, men det er var ca 5 - 7 % antimon i det "blyet", noe tinn og resten rent bly. Har fremdeles både typer og barrer av det blyet.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

blyplater fra Volvo ambulanse kan kanskje friste?

Og ett tips til Wintel (hvordan får man markert brukernavn, slik at det gis varsel?). Disse blyplatene er vel for store til å gå i støpegryta - men de er vel ikke tykkere enn at de kan kappes i passe biter med ei øks og slegge?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blyet på Skjetten og kan ta med til Oslo sentrum. Men vil bare bytte i ferdig laget ingots som kan legges i gryta. Jeg lagde meg 200kg ingots ut av bly fra kulefangere og tinn fra loppemarked for noen år siden og nå minker det faretruende. Har et lager av typebly for å øke hardheten, men skyter lite hardt bly for tiden så har nå mer typebly enn ingots...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...