Jump to content

Viltkamera fra Kina, Alibaba og eBay etc


Kverk

Recommended Posts

Jeg har noen "norske" kamera som jeg er fornøyd med. Kjøpte i fjor et Suntek-kamera. Kosta $99, tar fine bilder, kan fjernstyres, men batterikapasiteten er patetisk. 6xAA batterier blir tømt på noen uker.

 

Hvis noen har lenker eller pekere til andre Kina-kamera, så hadde det vært supert

Link to comment
Share on other sites

Mye samme innmat som sitter i disse kameraene.... og de blir ofte produsert etter samme lest... Ser liten forskjell på et kamera jeg kjøpte hos xxl til 499 og et langt dyrere scoutguard kamera. Forskjellen er gjerne ir-diodene som blir brukt og mulighet for epost/sms kontroll. 

Gode forslag til ok kamera med greie ir-dioder enten med eller uten sms mottas med takk :-)

 

Blir fort dyrt om man skal ha en toppmodell plassert på alle tenkelige spor.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Jegermeistern skrev:

Vi hadde en tråd, der noen spurte hvor man kunne kjøpe kvalitetsoptikk fra Kina. Jeg vil anta at både kinesisk kvalitetsoptikk, GODE viltkamera til en brøkdel av norske priser, og dansk fjellsmør selges i den samme butikken (det var forresten i den butikken jeg kjøpte amerikansk øyemål på 1. april!).

 

 

Må være samme butikk jeg sendte en kollega for å kjøpe 8mm blå synsvinkler(han fikk faktisk med seg noen blå gjengebeskyttelser til 1/4" NPT:lol:)

 

Ang. Kina kamera, så er vel alt laga der, og Scoutguard er bare søppel i mine øyne, da jeg har hatt mange, og har gitt opp.

Har ikke råd til å holde de med 2 veis kommunikasjon med batteri, andre sender bilder i hytt og H..... eller så er de tette som ei sil...

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Kverk skrev:

 - men batterikapasiteten er patetisk. 6xAA batterier blir tømt på noen uker.

 

Det er vel lite i veien med kapasiteten til de 6 AA-batteriene, det er strømforbruket  til kameraet som er for stort.

 

Jeg kjøpte et sett med 2 kameraer fra Jaktdespoten.

 

https://www.jaktdepotet.no/jakttilbehoer/viltkamera-foringsautomater/scoutguard/scoutguard-570-10-megapixel-black-ir-2-pk

 

Her ute i Zanzibarland er det ofte frisk vind, og det ble masse pene bilder av greiner og einerbusker. Det ene kameraet ga seg etter 1.950 eksponeringer, det andre klarte 2.150, før de 4  AA-batteriene syntes det var nok. Det tok forresten temmelig nøyaktig 3 måneder, på begge kameraene (jaja, det ble da noen viltbilder, og en del bilder av turgjengere).

 

For 700,- pr. stk., og en (teoretisk) mulighet til å klage på handelen, synes jeg ikke det er umaken verdt å prøve utaskjærs juggel-sider.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Jegermeistern skrev:

Jeg vil anta at både kinesisk kvalitetsoptikk, GODE viltkamera til en brøkdel av norske priser, og dansk fjellsmør selges i den samme butikken

 

Er vel som det nevnes av andre her, en vesensforskjell mellom kvalitetsoptikk og viltkamera, da kvalitetsoptikk i hovedsak produseres og settes sammen i vestlige land, mens alt av viltkamera produseres i Østen. Og så bør en vel i samme åndedrag ha med den tanken at dette tross alt er ganske rimelig elektronikk med ganske enkle komponenter, som utsettes for relativt tøft klima. At det regner på dem er en ting, men fuktig klima og stadige temperaturforandringer, da skal det rimelig høy IP-klasse for å holde stand i lengre tid. Rekorden hos meg er et eldre Scoutguard som stod ute med vanlige alkaliske batterier og sendte bilder i 2.5 år før jeg var og hanka det inn, riktignok ikke på verdens mest trafikkerte plass - men det hadde vett til å sende et bilde av undertegnede i det jeg kobla det av nett... Og det var ikke direkte ubrukt når det ble hengt ut den gangen heller. Nevnte merke lanserte MMS-kamera i 2010 var det vel, og siden den gang har de ikke skifta støpeform på fabrikken, så sånn sett er det ikke enkelt å se hvilken modell man ender opp med uten å stole på selger. Noen småendringer har det vært, bl.a overgang til blackled osv. men batterikassa på de første funker fortsatt på de nyeste modellene, antenner og fjernkontroller er også kompatible. 

 

Men jeg mistenker vel også at innmaten på tilsynelatende ulike kamera er rimelig lik, det er vel store fabrikker som produserer komponenter til slikt og hva det blir hetende når det er satt inn i en plastboks med batterikasse er litt hipp som happ. Men tips til de som sliter med batteritid på 2-veis kamera - hvis du ikke bruker funksjonen, slå den av... Det er i allefall mulig på nyere scoutguard har jeg registrert. Og forskjellen er vel at kameraet med 2-veisfunksjon står og "lytter" og brenner batteri konstant, uten denne er kameraet "av". 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Kverk skrev:

Jeg har noen "norske" kamera som jeg er fornøyd med. Kjøpte i fjor et Suntek-kamera. Kosta $99, tar fine bilder, kan fjernstyres, men batterikapasiteten er patetisk. 6xAA batterier blir tømt på noen uker.

 

Hvis noen har lenker eller pekere til andre Kina-kamera, så hadde det vært supert

 

Mekk til en bedre batteripakke. Eller en solcellelader.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mja. Mekka bedre batteripakke. Koblet til eksternt 6 Ah batteri fra Biltema. Holdt 12 dg og tok 209 bilder (testoppsett hjemme), før spenninga var for lav til at det ville mer. Virker suspekt. Noen som vet hvilket strømtrekk som er å forvente. Spekken sier ikke noe om det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Vekke liv i gammal tråd. 
 

Kjøpte eit Scoutgard / bolyguard kamera før jul, det var bare søppel.

Triggerhastighet som ei skilpadde og tømte 6 stk lithiumbatreri på to veker. Byggematerialet var simpelt og bildekvaliteten elendig. Menyer og mailoppsett var brukbart og logisk.

Stupa så inn på Ebay og kjøpte eit Suntek kamera. Det har dårlig byggekvalitet så også dette havna inni ein spylarveskedunk😂. Tar brukbare bilder men ikkje 20mp som i reklama. Bra sensor og rask på trigger. Sender kun mms så kostnad er minus.  Dette kameraet monterte eg rundt juletider og det er fortsatt bra med strøm på batteria, 6 stk AA lithium. Tovegskommunikasjon har faktisk alltid vore aktiv. 
 Betalte ca 600 inkl frakt og mva.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...