Jump to content

Kjøpe brukt speilreflekskamera


HotShot

Recommended Posts

Leter litt etter et brukt kamera om dagen. Har bestemt meg for canon da jeg kan låne noen linser, men det er jo et hav av modeller å velge i. I prisklasse 2-3000 på finn finner jeg både eos 400, 450, 500, 1100 osv. Jeg vet at bildekvaliteten ligger i gode linser og hos bruker, men tenker å starte med et godt utgangspunkt. Ser mange kameraer begynner å bli gamle, men er kansje ikke det viktigste?

Link to comment
Share on other sites

Har ett 500D fra Canon, ikke kan jeg bruke det skikkelig, tungt er det jo også, men angrer ikke på at jeg kjøpte det for en del år siden, kjøpte også en ekstra linse, så nå kan jeg få zooma inn det meste her på jordene. Ville i allefall gått for noe skikkelig noe ja. Aldri hatt noe plunder med kameraet heller, er vel det viktigse i mine øyne. 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Kjapt søk på finn.no etter Canon så ser jeg att det er noe brukte 7D som er til salgs. Jeg har dette kameraet selv og brukt det i 8 år nå . Har drasset det med meg i skog, mark og på drøssevis av utenlandsturer. Jeg er veldig fornøyd med det og har ingen planer om å bytte det ut med første. Kameraet er ikke det letteste sammenlignet med kamerahus i samme størrelse, men det tåler derimot en god del juling.

 

Jeg er fornøyd med min 8 år gamle 7D og jeg kan ikke merke noe til at den begynner å bli "gammel".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Castor skrev:

Alternativt et brukt Sony RX10.......anbefales uten reservasjon.

Ligger flere brukt på finn.no nå

 

Har låst meg til canon, dels for å låne linser og dels for å gjøre valget litt lettere.

 

7d skal vurderes, et stort pluss at det tåler litt da det kommer til å brukes mest ute.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv bare brukt Nikon, så vanskelig å si noe om enkeltmodeller fra Canon.

Uavhengig av merke, så er det vanvittig mye bra å få kjøpt på bruktmarkedet. 

Finn.no er litt iffy, mye folk uten peiling som selger der, og det pleide ihvertfall være sånn at de uten peiling trur de har noe veldig bra og ber om urealistiske høye priser. Akkurat som med våpen, kan det også slå ut motsatt vei, og du kan gjøre ett skikkelig røverkjøp.

Jeg har stort sett solgt og kjøpt fotoutstyr på foto.no. Med bare gode erfaringer så langt.

 

En ting mtp. valg av kamerahus.. hvis du skal låne objektiv (du må aldri si linse blant "fotografer" ;)), så er det greit å vite om disse er "full frame" eller APS-C. 

På Nikon går disse om hverandre, men du får helt klart best opplevelse av å ha kamerahus og optikk som er laget for samme sensorstørrelse. 

APS-C objektiv på full frame kamera gjør at du ser mer enn det som blir med på bildet (utnytter ikke hele bildebrikken). Det er lite intuitivt, noe som gjør at du må tenke på flere ting, og det blir vanskelig å ta raske og gode bilder med bra komposisjon.

full frame objektiv på APS-C kamerahus, gjør at du ikke utnytter alt glasset, og at du i praksis ender opp med en opplevd brennvidde som er ca. 1,6x det som er oppgitt på objektivet. Dette er ikke ett stort problem, men du vil oppleve at en del objektiv ikke blir egnet til det de egentlig er tiltenkt. F.eks ett vindvinkelobjektiv vil få smalere synsfelt, ett portrettobjektiv kommer for "nærme", osv..

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, HotShot skrev:

 

Har låst meg til canon, dels for å låne linser og dels for å gjøre valget litt lettere.

Du er sikkert klar over det, men nevner det likevel....RX10 har variabel zoom opp  til 25X, tilsvarenede brennvidde ca 600mm på max, som jeg personlig synes er svært så anvendbar i mange sammenheng.

Da trenger man ikke drasse rundt med blytunge og ofte kostbare linser i kamerabagen, rundt omkring i skog og fjell. Trenger heller ikke låne linser. Stort sett bare fordeler med et bridgekamera synes jeg, men det spørges jo litt hvilke krav hver enkelt setter til bilde/videokvalitet OG i hvilke sammenheng dette er tenkt brukt.

 

Om man vil ta'n enda ett skritt videre finnes det bridgekameraer med adskillig mer potent zoom område å få tak i nå om dagen.

 

Om du....som du nevner HotShot har låst deg til Canon/DSLR er saken grei. Løp og kjøp, fortrinnsvis brukt på finn.no😊

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...