Jump to content

Olekt

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd partizan sin sp på storvilt i de senere år? Erfaringer rundt virkning og kjøttødeleggelse osv. Har skutt en del med på banen med disse, og har ingenting å utsette på presisjonen, går nok helle på skytter😛 fint om noen som faktisk har brukt og skutt elg med denne kan dele noen erfaringer her.

Edited by Olekt
Link to comment
Share on other sites

Fint at du får presisjon med Partizan-ammoen. Det er imidlertid ikke alle som er like begeistret for den:

 

https://www.kammeret.no/topic/83600-trykktegn-med-fabrikk-ammo/?tab=comments#comment-1245218

 

Jeg har nok ikke skutt mot elg med denne eller tilsvarende konstruksjoner de siste vel 40 årene. Det ble det slutt på, etter at jeg testet mange ulike jaktkuler i blaut myrjord, da jeg skulle starte heimelading.

 

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke igjen noen av problemstillingene nevnt i denne tråden. De fungerer utmerket i min sauer 100, også i gammel m98 har de fungert fint. Bruker som regel oryx og mega, der er det stor variasjon på ødeleggelser på vilt, alt etter treff. Men alle disse er vel forsåvidt relativt myke kuler. Prisen i betraktning, så skulle man tro at oryxen hadde tilnermet magiske egenskaper😂 så om ppu sine gjør samme nytten, så er det ett Godt alternativ i mine våpen.hvilken ferdigammo kan event anbefales som holder Godt sammen når skyteavstanden blir liten? Virker som resultatet blir aller verst ved Korte hold (10-50m)

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Olekt skrev:

Virker som resultatet blir aller verst ved Korte hold (10-50m)

 

Verken elgen eller kula vet særlig mye om hvilken avstand du skyter på. Derimot går farten på projektilet ned, jo lenger ute målet er. Og før eller senere kommer hastigheten ned til et nivå der kula kan oppføre seg akseptabelt som jaktprojektil. Problemet for "tradisjonelle" jaktkuler et at da er hastighet og energi såpass lav at virkningen av et bogtreff ikke alltid er som den burde være.

 

Lapua Mega er et "tradisjonelt" projektil, men kulene oftest temmelig lange og tunge for kaliberet, og derfor oppfører de seg rimelig greit, og har de energi nok til å nå vitale soner.

 

Norma Oryx er loddet, og holder derfor bedre sammen. Selvfølgelig kan man ha blodslått kjøtt, ramponerte boger og ribber etc. med den også. Men de som bruker den på "culling" i Afrika, og skyter 2 -3 sifrede antall dyr, har oftest bra resultater. Det teller litt mer enn hva vi andre opplever med en elg eller to hjorter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sporet nok litt av her. Tenkte det var litt morsomt om all denne skepsisen og negative omtalen om den superbillige jaktammo kunne bekreftes/avkreftes av noen som har skutt mere enn ett storvilt med denne😊 mye har vel lett for å gå under kategorien søppel/dritt bare pga prisen for mange av oss.

  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Olekt skrev:

Jeg sporet nok litt av her..(...).. mye har vel lett for å gå under kategorien søppel/dritt bare pga prisen for mange av oss.

 

Nei, det vil jeg ikke si. Det er ikke prisen på ei pakke Oryx som knekker jaktbudsjettet mitt. Men for jegere, som meg, som er opptatt av kuler og virkning er det egne eller andres tester av kuler som er med å danne bakgrunnen for valg av ammunisjon.

Markedet nesten flommer over av superkuler som tåler det meste, så det bør være mulig å finne kuler som passer til sin jakt og sitt våpen. Etter at det kom kuler med "bonding" , homogene eller en blanding av disse har jeg ikke engang vurdert å bruke rimeligere konvensjonelle kuler for jakt på storvilt for å spare noen kroner.

Enkelte konstruksjoner egner seg best til papp og mindre vilt. At prisen blir rimeligere er et naturlig pluss. Ammunisjonsutgiftene mine til slike kuler/patroner for trening overgår utgiftene til jaktpatroner mange ganger.

Link to comment
Share on other sites

Nei, om hver runde koster 2,5 eller 75 kr spiller ingen rolle for meg å jaktammo.Så mange elg skyter jeg ikke😅Det var heller ikke bakgrunnen for spm ang partizan, det var heller interesant å høre faktiske erfaringer. At denne havner i «båsen» søppel pga pris blir raskt konkludert uten tvil, hos meg pga pris og desverre ikke av erfaring, som sikkert av mange andre her😏

Link to comment
Share on other sites

"Runde"? Mener du skudd/patron?

 

Det blir litt bastant å påstå folk hater PPU kun fordi den er billig. Det er ammunisjon av varierende, og av og til svært varierende, kvalitet og jevnhet. Kuler som splintrer, revner, sprekker ukontrollert.. hva er vitsen?

At de fungerer "utmerket" i din rifle på banen sier rett og slett ingenting om kulens ytelse på jakt. Hva er uansett utmerket? Snusboks på 100m og ingen klikk?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo derfor jeg spør om noen har noen jakterfaring med denne, så om du har erfart at kuler revner, splinterer og sprekker ukontrollert i vilt.Ja da har jeg fått svar på spm mitt😊 ja, nå er ikke jeg noen skytter som stiller på landsstevne, overhode. Så samlinger innenfor snusboksen er godt innafor for meg, å det oppnår jeg med partizan som med annen ammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har meget gode erfaringer med Nova Grom kuler fra Partizan. Lader disse selv i 7x65r og 308w. Det er ei formidabel jaktkule til en latterlig pris.

 

Men den ammunisjonen du snakker om har vel den vanlige sp-kula. Det er ingen grunn til at ikke den skal fungere likt som, andre tilsvarende kuler. Jeg har sett mye elg skutt med kuler jeg aldri hadde villet brukt på jakt. Og de fleste av de daua ganske greit. Men det har også vært ettersøk, som muligens kunne vært unngått ved at det blei brukt bedre ammunisjon. Slike kuler kan brukes på storvilt, gitt rette forutsetninger. Hastigheten ved anslag bør være moderat og en bør nok holde seg unna grove bein. Helst bør du skyte reine sideskudd i hjerte eller lunger og holde deg unna bogkule, bogblad og bein. Det betyr at hvis en bruker kuler som denne på storvilt så får en noen begrensninger, spesielt med tanke på skuddvinkler/plassering.

 

Nå er det så mange bedre kuler å få tak i at jeg ser ingen grunn til å bruke disse på elg, hjort og rein. Men går de godt i rifla di kan du jo bruke de på andre dyr du vil bruke blyspiss på. Slik som feks rev.

 

Ammunisjon til storvilt blir bestandig et kompromiss. Jeg bruker kaliber/kuler som funker på alle hold og vinkler det er aktuelt for meg å skyte på. Kjøttødeleggelser skyldes stort sett for høy hastighet og skuddplassering. Et tips for god effekt og lite ødeleggelse er å bruke ei tung kule for kaliberet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Høy eller lav pris trenger ikke være ensbetydende med god/dårlig jaktkule. Men "tradisjonelle" jaktkuler har jo en, ja akkurat, "tradisjonell" oppbygging: Relativt tynn mantel, bly uten lodding eller "blylås"/mellomstykke, mantelen blir tynnere framover, til slutt er større eller mindre del av blyet synlig, evt. med en hullspiss, eller en plastspiss.

 

Ved tester oppfører vanligvis slike kuler, uansett produsent, seg omtrent likt, blyet fragmenterer, og tømmes ut av mantelen. Det er rett og slett de forbistrede naturlovene som gjør at dette skjer, og de bryr seg fint lite om hvilket produsentnavn som står på patroneska. Men får jeg mulighet, skal jeg teste noen Partizan-kuler i et-eller-annet medium.

 

Tradisjonelle kuler oppfører seg OK ved skudd bak bog, de går gjennom ribbene, og gjør en del skade på lungene. Som før nevnt, tunge, lange kuler i ikke altfor stor hastighet, f.eks. 10 g i Krag, og 13 g Mega i 308W/moderat ladet 30-06, fungerer vanligvis bra, også ved ikke helt ideelle skuddplasseringer.

 

Men, som flere nevner over her - i dag flyter det over av "superkuler". Jeg foretrekker Swift A-frame, men har også patroner ladet med samme kulevekt/ladning med Oryx. Dessuten patroner med homogene kuler, til bruk på jakt der viltet skal selges på åpent marked.

 

Edit.: De før nevnte naturlovene gjør at et stykke kobber eller kobber/messing-legering også oppfører seg noenlunde likt, uansett hvilket merke, og hvilken pris, som står på patron-/kuleeska (og uansett fancy "plastspisser"). Partizan Nova Grom har jeg ikke erfaring med, men noen sier den er "grom". Godt mulig jeg prøver den, ved tid og anledning.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt vilt med partizan SP, men jeg har ekspansjonstestet i vann. Tror det var 180gr 30-06. 

 

Flott sopp form og rundt 70% restvekt var resultatet på ca 30 meters avstand. 

 

Hadde absolutt ikke hatt noen betenkeligheter med å benytte disse på storviltjakt, men alt er hastighetsavhengig. Skikkelig tunge kuler for kaliberet, slik som 156gr mega i 6,5. Da kan gjerne en konvensjonell blyspiss gi den beste kombinasjon av effekt og kjøttskade. For det er vel det som er faktum? Skal vi ha mye effekt så blir det gjerne litt skuddskader, for det er vel det som gir effekt?? Lite skuddskader betyr enkelt å greit dårligere effekt.  

 

En annen bi effekt fra kuler som slipper noen fragmenter er oftere knall og fall, som følge av at fragmenter går opp i ryggrad, uten direkte treff.  

 

Jeg hadde nok kjøpt lapua mega istf, det er meget god ammunisjon og i de hastighetene fabrikkammunisjon gir, så gir den meget pene slakt. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen elger med Partizan,for noen år siden var jeg lei av å lade,kjøpte en .308 og "blyspiss" på banen.Veldig enkelt. Tenkte at i en kortløpa .308 blir hastigheten såpass lav at det meste går. Dette gikk helt greit, men jeg tror det gikk greit fordi utgangshastigheten på den ammoen var veldig lav, målte aldri hastigheten, men da jeg lada noen partitionkuler opp mot maks ble det ganske mye mer liv i rifla når jeg dro av et skudd.

Link to comment
Share on other sites

@Olekt Her tror jeg du har fasiten ;) De vil nok mest sannsynlig oppføre seg som Hornady Interlock som ble ladet i mange år i Norma sin Forbedret Elite ammunisjon. Sierra Game King som mange fortsatt bruker og div andre "billig" kuler. De gjør jobben, men lager kanskje litt mer "søl" en de dyre "superkulene". Hvis du vil teste hvordan kuler oppfører seg så skyt på spylerveskekanner du fyller med vann. Legg noe plank og annet mellom 2 kanner som vil vise hvordan kulene oppfører seg når de treffer noe hardere. Du vil nok trenge ca 6 kanner med vann for å stoppe kulene. Legger du inn en 2"x4" som forestiller ben mellom kanne nr 1 og nr 2 blir det nok bra :) 

 

Slike kanner plukker du gratis på bensinstasjoner i de pose folk kaster fra seg når de fyller ;) Legger de tilbake når jeg har skutt de i filler :P 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mas-36 skrev:

De vil nok mest sannsynlig oppføre seg som Hornady Interlock -

 

Hornady Interlock har som navnet tilsier, en liten blylås, som skal holde blyet fast til mantelen. Det var den som "vant" min lille konkurranse på 1970-tallet, foran Nosler Partition. De var ganske like, men Nosler var mykere, og ga mer blyfragmenter. Jeg skjøt ganske mye vilt med Interlock 3040, 165 grs, og det var alltid minst 50 % restvekt, fikk aldri vrengte mantler, noe som andre ofte fikk med datidas Elite, og flere andre tradisjonelle kuler. Hvorvidt Partizan har noen form for "blylås", vet jeg ikke.

 

Siden Norma Alaska er nevnt, den hadde før plettet stålmantel, den holdt ganske godt sammen. Nå er den "tradisjonell", men 18,5-grams virker OK i 9,3. Norma Vulkan gjør som vulkaner flest, eksploderer. Den er visst brukt på "tynnhuder" i Afrika fordi den har pålitelig ekspansjon/eksplosjon. Ikke noe for matvilt.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Jegermeistern skrev:

Edit.: De før nevnte naturlovene gjør at et stykke kobber eller kobber/messing-legering også oppfører seg noenlunde likt, uansett hvilket merke, og hvilken pris, som står på patron-/kuleeska (og uansett fancy "plastspisser").

 

Tjaaaaa... gjør de? Joda, et stykke kobber vil oppføre seg relativt likt et annet stykke kobber, men utforming, oppbygning og legering kan variere en del slik at effekten kan være svært forskjellig. F.eks Barnes som har "forhåndssplittet" kule som skal vrenge ut spissen av kula i fire like store "vinger", og problematikken som var med tidlige produksjoner der "vingene" brakk av slik at en fikk fire sårkanaler ut fra treffpunkt og en solid kobberklump som skvatt tvers gjennom dyret. Plastspissen i seg selv har neppe den store innvirkningen, men noen kuler har bare ei plasthette, mens andre har en plastspiss som i praksis er formstøpt i det som er en hullspiss i kula og som følgelig vil gi en annerledes ekspansjon. Og til sist, overflaten på kula kan være svært ulik, jfr fasongen på de første Naturalis-kulene (butt), kontra mer strømlinjeforma konstruksjoner, kontra konstruksjoner med riller som reduserer mantling og gir lavere anleggsflate mot rifling i pipa. 

 

Jeg vil vel forsåvidt også si at det (erfaringsmessig) er ganske stor forskjell på en vanlig S&B SP eller Partizan SP, kontra en Lapua Mega. Alle tre er konvensjonelle, relativt tynnmantla blykuler uten mekanisk eller kjemisk binding av blykjerne til mantel, men S&B og Partizan har vel rykte på seg for å bli rimelig mørbanka, mens Mega mot alle odds ser ut til å prestere opp mot lodda konkurrenter. 

 

Samtidig er det som flere har påpekt, et forhold mellom kaliber/kulevekt/fart. Har brukt en god del (ikke mye, men i allefall tosifra fellinger) Hornady SP 250gn i 35 whelen og de kulene jeg har funnet igjen der har vært særdeles pene i fasongen og effekten i viltet har vært helt upåklagelig. Jeg kunne selvsagt ha oppgradert til ei bedre (og dyrere) kule, men i det kaliberet holder det i lange baner. For mer "kjente" kaliber som f.eks 308 eller 30-06 kommer gjerne jaktkulene i flere kulevekter, 150gn 165gn, 180gn, 200gn og 220gn, og rett kulevekt for ei gitt kule i f.eks 308 kan være alle fem, alt etter hvilken kule man velger og hvor hardt den lades. Ei hard, loddakule eller homogenkule kan tåle harde ladninger med 150gn kule selv om skuddavstand er kort, mens om man velger de tyngste kulevektene kan ei billig konvensjonell blykule gi like pen effekt i viltet.

 

Fasiten henger (forhåpentligvis) etter bakbeina i slaktebua utpå kvelden (om den ikke ligger med hud og hår på en henger på vei til en eller annen viltoppkjøper)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Veldig synd de som har agentur på Partizan ikke gidder ta inn amunisjonen. Deres ordinære produksjon (altså ikke billig treningsammo for 30skuddere..) holder minst like god kvalitet som feks Norma.

Partizan nova grom er feks en svært god kule til storviltjakt

 

Men det virker som policyen er å sikkre seg agentur for å hindre konkuranse...

 

 

En ordinær blyspiss, tung for kaliberet, i nornal hastighet virker like bra i dag som de har virket de siste 100år. 

100% kjøttødleggelse er fullt mulig, det er devpåskutte dyra som ikke blir funnet. De aller fleste slike situasjoner jeg hører om handler om miljøvennlige kuler og stor hastighet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...