Jump to content

Tørking av Eik emner


TMB

Recommended Posts

Hei.
Jeg har skaffet meg 100kg med eik, noe skal brukes til riflestokk, og noe til diverse kniver.

Men jeg lurte på tørketid og tørkemetode som er best egnet for eik.

Eika er nyhugget, (ja, var søkt om) Enmene jeg fikk tak i er 35-40cm i diameter og ca 40-70cm lange.

Skal jeg bare male de i enden å la de ligge ute i vedstabelen under tak? eller inn i boden.
hva er max-min luftfuktighet for å hindre sprekking.

 

 

Link to comment
Share on other sites

vil ikke mengden garvesyre avta ettersom det tørker?

Og vil ikke evt en alkalisk olje bidra til å motvirke dette?

 

Og for e børse som blir brukt max 1 gang i året kun for morro skyld er tyngde uviktig. Jeg tenkte bare at ingen andre hadde gjort det, så hvorfor ikke..

Og de knivene jeg har laget skaft av eik til har blitt fine, men det har vært reine brukskniver med mora rustfritt stål. 


Da får jeg felle litt bjørk å la den ligge i elva å trekke gjennom vinteren...

 

Ang søknad, så kommer det jo ann på hvor den står, og hvor gammel den er... Jeg fikk bare de øvre delene for å si det slik...
 

Edited by TMB
Link to comment
Share on other sites

Joda garvesyra vil avta, men så lang tid har ikke du eller jeg igjen... Eik har en syklus på 3000 år, 1000 år på å vokse opp, 1000 år på å daue, å 1000 år på å råtne. Eik har myyye stoffer som hindrer foråtnelse, å de er glad i å spise metaller...

 

Må aldri la trær bli så gamle at de blir værnet, det er trikset... dessuten er værning noe forbanna tull, for trær vokser over alt, å nye kan plantes, tar bare litt tid før de blir like store som de gamle😉

 

Jeg har ei alm stående i tunet, i følge de med vetet på det, så lever de ikke lenger enn 120 år...

Min hadde greiner som var eldre sist jeg kydla toppen skikkelig. Talte til 140, å då gå jeg f...

Jeg skar av alle greiner 3m over bakken, slik som de gjorde når de hosta lauvfor, å dette treet har vært utsatt for dette i generasjoner, ser ut som det har afro sveis nå😂

Link to comment
Share on other sites

Ut fra tabellen er jo Eik værstingen ja. Og klarer man ikke bli av med garvesyra ved å tørke det, så er en jo like langt.

Da får jeg heller dreie emnene, og bruke noe annet til riflestokk. Men noen kniver skal det da bli av dette.

Kløyver de største stokkene over midten, og maler endene med trelim. Så får det halvparten tørke ute, og den andre halvparten tørke i boden.
Så får vi se om ett år hvordan det ligger ann.
 

47383-large.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Litt OT men jeg jobbet på høvleri for noen år tilbake. Der fikk vi et lass med eik som så ut som propeller. Og de skulle vi kappe til ca 70cm og 20mm tykke. FY FAEN å jobb det var. Tror vi hadde 100 stans og bruke en hel dag på de få meterne med eik. Men sjefen og kunden så vi måtte gjennom det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...