Jump to content

Utleier nekter meg å oppbevare våpen


Scotchteip

Recommended Posts

Ærede godtfolk.

Jeg bor for tida i en leid sokkelleilighet. Her har jeg våpenskap (og lovlige våpen), slik at det juridiske om våpenoppbevaring er i boks. Problemet er at utleier, som forøvrig bor i etasjen over, er "våpenmotstander" (jeg trodde ikke sånne fantes i Norge), og sier at jeg ikke får lov til oppbevare våpen her. Det står naturligvis ikke noe om dette i leiekontrakt, så slik jeg ser det kan utleier ikke nekte meg å ha våpen. Stemmer dette? Er det noen som har erfaring fra lignende leieforhold?

Link to comment
Share on other sites

Finner iallefall ingenting ved første runde på Google. Kan ikke se for meg at utleier kan nekte deg å drive med lovlige aktiviteter som ikke involverer dyrehold.

 

Jeg ville hørt med utleieren hvilken lovhjemmel han/hun mener å benytte seg av. Og så ville jeg vurdert å flytte.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva utleier sier det som teller stå i deres kontrakt med mindre det gjelder restriksjoner fra myndighetene . Hvis du ikke har noen klausul i kontakten som forbyr oppbevaring av våpen i din leilighet  er saken kjørt . 

Hvis han /hun kan ikke framlegge bevis eller lovhjemmel blir det bare flytting på utleiers regning og ikke for å glemme erstatning i sammenheng med merkostnader av utleie og sånne ting . 

Hvis du feste en våpenskap mot veggen  er det din oppgave å bringe denne veggen i samme stand som før når du flytter .

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Scotchteip skrev:

"våpenmotstander" (jeg trodde ikke sånne fantes i Norge),

Det finnes en del av dem, ja. Noen sitter i Justiskomiteen og noen på Tinget. Mange vil ikke at du skal ha våpen i eget hjem en gang. Noen klarer å rote seg bort i ei kjerring/samboer som setter seg på bakbeina. Bytte partner, bytte bolig, bytte land... (Dagens lille OT.) Jeg er ikke jurist, men jeg falt litt for @higraver  sin oppsummering. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, han kan ikke nekte deg å ha våpen i din leilighet.

Når du leier en bolig så har du bruksrett over leieobjektet og kan gjøre hva du vil, innenfor gjeldende husregler.

 

"Leietaker er pliktig til å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleier har fastsatt for å sikre god husorden"

Når det finnes våpen i 800 000 av totalt 2 500 000 boenheter i Norge, så kan man ikke si at et forbud mot våpen er et "rimelig påbud".

Var det slik at våpen var høyst uvanlig i Norge, og det beviselig var forbundet med risiko av noe slag, så var det nok mer rimelig å forby våpen i en utleiebolig...

 

Det er altså ingen objektiv ulempe for eier at du har våpen i leiligheten, så da mener jeg du har en opplagt sak. Men det er jo forskjell på å "ha rett" og å "få rett"...
 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Prøvd å ta en diskusjon om det som voksne mennesker, ikke bare blånekte fra hver deres kant? Spørre hvorfor huseieren mener det han/hun mener, prøve å forklare rolig at våpenhold ikke bare er forbehold terrorister og skoleskyttere.. Kanskje pent invitere vedkommende med en tur på skytebanen i tilfelle han/hun ikke egentlig har noen reell erfaring med våpen.

Når det er sagt, jeg kan absolutt forestille meg gode grunner til at enkeltpersoner kan være svært skeptiske til våpen, og de bør respekteres, men han/hun stiller nok svakt rettslig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar. Å ha selve våpenskapet her er ikke et problem, og utleier har ikke oppgitt annen grunn en at han ikke liker våpen. Jeg har ikke diskutert saken i særlig grad med utleier ennå, men nå som jeg har fått gode innspill fra dere har jeg fått styrket min antakelse. Da tenker jeg at jeg rett og slett ser meg nødt til å høflig avslå utleiers ønske.

Link to comment
Share on other sites

Prøv nå for all del en dialog først. Forklar at det oppbevares etter kravene fastsatt i lov og forskrift, og vis gjerne hvordan det oppbevares. Få ham til å føle seg trygg på at du tar oppbevaring og bruk av våpen seriøst. Inviter ham gjerne med på banen, dersom han skulle ville være åpen for det. Det tror jeg kan hjelpe!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Tenker og at dialog er det beste, dere skal jo tross alt bo tett på hverandre uansett hvor tåpelig holdningen hans er. Det er jo også huseier som avgjør om du får bo lenger enn kontraktstiden, så om du liker deg godt ellers der du bor er det jo viktig å være på godfot med huseier.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes folk som ikke liker våpen. De behøver ikke måtte forsvare sitt syn på noen som helst måte.

 

Hvis din utleier ikke vil ha våpen i sitt hus, så burde det være et syn du respekterer og burde ha avklart på forhånd før du signerte leiekontrakten.  Jeg spurte alle de jeg ville leie fra sist om de var ok med at jeg ville oppbevare våpen i leiligheten. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Øystein skrev:

Det finnes folk som ikke liker våpen. De behøver ikke måtte forsvare sitt syn på noen som helst måte.

 

Hvis din utleier ikke vil ha våpen i sitt hus, så burde det være et syn du respekterer og burde ha avklart på forhånd før du signerte leiekontrakten.  Jeg spurte alle de jeg ville leie fra sist om de var ok med at jeg ville oppbevare våpen i leiligheten. 

'

Jeg er litt uenig. Det er mye det går an å være prinsippiell motstander av, og som leietaker skal man ikke trenge å ta høyde for alt dette.

 

Helt enig i tidligere utsagn om at det er klokt å ha en dialog for å bevare nabofreden og et ok forhold til utleier, men som leietaker har man faktisk en del rettigheter, og huseier kan ikke sette slike urimelige krav. I hvert fall ikke etter at leiekontrakten er inngått.

 

Hva om han var vegetarianer og plutselig ikke aksepterte at det ble tilberedt kjøtt i leiligheten? Avholdsmann og ikke aksepterte alkoholbruk?

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Enig, om noen har et problem med våpen så er det vel for pokker deres ansvar å ta det opp på forhånd. All respekt for dialog, men jeg er enig i at utgangspunktet må være et høflig avslag. Når du leier ut en leilighet er det ikke lenger ditt hjem, det er relativt klare regler for dette og de må både utleier og leietager respektere.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Enig, om noen har et problem med våpen så er det vel for pokker deres ansvar å ta det opp på forhånd. All respekt for dialog, men jeg er enig i at utgangspunktet må være et høflig avslag. Når du leier ut en leilighet er det ikke lenger ditt hjem, det er relativt klare regler for dette og de må både utleier og leietager respektere.

 

Akkurat dette som du nevner er et aspekt ved utleie som spesielt en del private utleiere ikke alltid forstår: Når du leier ut en leilighet så er det ikke lenger du som har råderetten over den - det er det leietaker som har. Utleier selv har ikke adgang til leiligheten som han leier ut, med mindre leietaker inviterer ham inn, eller det er vannlekkasje eller brann. Han kan ikke gå og "inspisere" at forholdene er slik som han ønsker, selv om jeg vet at en del private utleiere gjør nettopp dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fin sammenligning @Jegermeistern ! Synes heller ikke det er ok, spesielt ikke og komme i ettertid med dette urimelige kravet. Allikevel tror jeg ikke utleierne i forne tider ville endret holdninger- eller leid ut til vedkommende- om man som utlending kom og sa at huseier ikke "har lov" til å nekte meg å leie. Det er til syvende og sist hans beslutning, selv om jeg er helt sikker på at en dommer ville vært på leietakers side.

 

Trådstarter, du kan jo også forklare ham at jaktvåpen ikke er noe man bare lett kan oppbevare hos venner eller familie, og at du er nødt til å selge utstyret ditt og gi opp noe av det viktigste (kanskje?) i livet ditt- jakt, friluftsliv- bare fordi han ikke trives med det? Tror ikke han har tenkt over alle aspektene ved det, i så fall må han minnes på disse. Går ikke dette så ville jeg minnet ham på det juridiske, gått til lokalavisen og så flyttet - kanskje i en annen rekkefølge.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Jegermeistern skrev:

neger eller nordlending

 

"Negere" er det jo ikke lov å diskriminere lenger. Når det gjelder nordlendinger er jeg mer usikker, men jeg tror ikke det er innafor lenger det heller. Våpeneiere og kjøttetere derimot, er det nok fritt fram for å diskriminere, og det som verre er, i framtida:S

Edited by Jeffery
Lagt til en glemt "u"
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Om ikke dialog hjelper så er det en enkel sak for utleier dette, om det ender opp med krangel, i disse hysteriske tider. Bare for ham å ringe nærmeste politikontor å avlevere en bekymringsmelding om at du har opptrådt truende og at han vet du har skytevåpen i huset. Blir garantert kvitt våpna i en fart. Om du faktisk har opptrådt truende vil det sannsynligvis ikke bli brukt ressurer på å klarlegge.

Hadde jeg havnet i en slik skvis hadde jeg nok straks sett etter alternative bosteder om mulig, og brukt alle muligheter til å få utleier til å betale regninga for flyttekalaset. Konsulter advokat.

Edit: Sørg for at all dialog rundt dette er skriftlig. Om det er muntlig dialog, send skriftlig bekreftelese til mot part på dialogen i ettertid.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

TS har vel allerede fått svar: Utleier kan ikke nekte deg å oppbevare våpen i leiligheten, så lenge disse oppbevares forskriftsmessig og det ikke finnes en klasul i kontrakten som forbyr slik oppbevaring.

Hvis dialog ikke hjelper, så har du vel 2 muligheter, flytt eller stå på krava. Velger du det siste, så er det utleier som må komme med et utspill.

Kommer det et krav ,be om at det gjøres skriftlig med begrunnelse. Du kan også lese deg litt opp på Husleieloven ang. oppsigelse av leieforhold...Foreslår at du får ta en ting om gangen og avventer situasjonen.

 

Link to comment
Share on other sites

På 14.9.2018 den 10.14, Gillen skrev:

TS har vel allerede fått svar: Utleier kan ikke nekte deg å oppbevare våpen i leiligheten, så lenge disse oppbevares forskriftsmessig og det ikke finnes en klasul i kontrakten som forbyr slik oppbevaring.

Hvis dialog ikke hjelper, så har du vel 2 muligheter, flytt eller stå på krava. Velger du det siste, så er det utleier som må komme med et utspill.

Kommer det et krav ,be om at det gjøres skriftlig med begrunnelse. Du kan også lese deg litt opp på Husleieloven ang. oppsigelse av leieforhold...Foreslår at du får ta en ting om gangen og avventer situasjonen.

 

Dermed er alt sagt i denne sammenheng . Nå må bare Ts uttaler seg angående dagens status . 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...