starhagle Posted September 9, 2018 Posted September 9, 2018 Skal ha nye jaktsko og er veldig usikker på hva jeg skal velge, de må være lette, god støtte og vanntette. Jeg går 90% i skogen så trenger sko med litt høyde på skafte når jeg går over bekker og i myrer. Hva burde jeg se etter når jeg skal ha nye og har dere noen anbefalinger av nye sko?
Jegermeistern Posted September 9, 2018 Posted September 9, 2018 (edited) Vi har hatt flere tråder om jaktsko/-støvler, som de fleste mener ikke burde veie noe som helst (?!?). En tråd omhandlet en lett sko/støvel, som XXL selger (eller solgte?): https://www.xxl.no/garmont-serval-gtx-fjellstovel-svart/p/1145529_1_style Ellers er det noen av oss som ikke er så overveldende begeistret for "lette" utmarksfottøy, der man har spart vekt ved å benytte tøy i stedet for lær: https://www.kammeret.no/topic/83578-sko-til-friluftsliv-jakt-osv/ Edited September 9, 2018 by Jegermeistern
DocHolliday Posted September 9, 2018 Posted September 9, 2018 Når det gjelder jaktsko/støvler så er det veldig lite som slår ein tur i butikken for test. Kan anbefale i øst og vest her inne på forum men det betyr mere hva som passer til din fot. Kan si at Crispi Titan passet meget godt til min fot, litt synd da det var de dyreste eg prøvde Men de passet best, er lette og etter en uke på reinsdyrfjellet vil eg si de er godt tråkka inn, 3 første dagene i veldig fuktig vær, ble ikke fuktig. 1
starhagle Posted September 9, 2018 Author Posted September 9, 2018 Mange som skryter veldig av CRISPI TITAN GTX ser jeg
DocHolliday Posted September 9, 2018 Posted September 9, 2018 Meget fornøyd med mine, men som sagt må prøve hva som passer din fot best.
Tyrihjelm Posted September 9, 2018 Posted September 9, 2018 Har gått i filler flere jaktstøvler av ulike merker.Har falt tilbake på at det er andre ting vi jegere bør spare penger på Har to par Alfa, Bever pro og Jerv. Jeg skal ikke ha noe annet
starhagle Posted September 11, 2018 Author Posted September 11, 2018 Noen som har erfaring med alpha jerv? Prøvd den i dag og virka bra. Har ikke prøvd crispi titan enda den skal prøves i morgen
G.Larson Posted September 11, 2018 Posted September 11, 2018 Kjøpt meg disse. Kjempegode i myr, høyt vått gress og kratt, bekker osv. Veldig behagelige og forholdsvis lette. Vanntette helt opp.
uncas Posted September 12, 2018 Posted September 12, 2018 (edited) 19 timer siden, G.Larson skrev: Kjøpt meg disse. Kjempegode i myr, høyt vått gress og kratt, bekker osv. Veldig behagelige og forholdsvis lette. Vanntette helt opp. Har også hatt Crispi Tiur. Riktignok en billig variant som xxl solgte for 7-8 år siden. Meget god og anvendelig støvel. Optimal for de få av oss som fortsatt heier på nikkers. Glidelåsen var det svakeste punktet på mitt par. Litt synd da det var mye støvel igjen da jeg kastet de. Edited September 12, 2018 by uncas
starhagle Posted September 12, 2018 Author Posted September 12, 2018 prøvde crispi hunter, crispi titan og crispi Kongsvoll og av disse 3 satt kongsvoll utrolig bra på beinet så blir nok en par av de
starhagle Posted September 14, 2018 Author Posted September 14, 2018 Ble Kongsvoll og de er utrolige gode
tornado Posted September 15, 2018 Posted September 15, 2018 Crispi Hunter til tur med tung sekk, og Crispi Valdres til småturer. Valdres er meget lette og gode. MEN i Valdres/Titan er det brukt lettverks materialer, så ikke forvent all verdens av levetid. Hunter er semi tunge, men når de er skikkelig gått inn, så har man sko til mange turer. Her er det brukt skikkelig lær, som har en helt annen levetid. MEN det viktigste er at de sitter godt på føttene! Gikk et par straffe runder med Alfa og Viking først. De satt greit på i butikken, men ikke etter mange mil...
Recommended Posts